Hjem › Forum › Forum 15.46.6 › Verdenscup 4 Milwaukee 31.januar-2.februar 2025
- Dette emnet har 78 svar, 2 deltakere, og ble sist oppdatert 05/02/2025 at 9:25 av
B. Haarberg.
-
ForfatterInnlegg
-
Så var det jammen meg snart tid for enda en verdenscuprunde!
ISUs side med program, og hvor den «ordentlige deltakerlista» sikkert dukker opp om ikke lenge.
Påmeldte løpere pleier å komme først her
Sist det var verdenscup på denne banen er faktisk så langt tilbake som november 2005, og SpeedskatingNews opplyser at det den gangen ble satt en «lavlands verdensrekord», nemlig av Wang Manli på 500 m: 37,83.
Her er de gjeldende lavlands verdensrekordene.
Mens vi venter på deltakerlister kan vi jo repetere de viktigste reglene for hvem som får gå i A-gruppa pr. distanse:
- de seks beste på tilsvarende distanse i VC3
- de tre beste på tilsvarende distanse i VC3-B
- eventuelle wild card eller gold card
- resten fylles opp på grunnlag av gjeldende verdenscupliste.
Kristian Eliassen
Avbud: Jilek som tidligere nevnt. Ellers nevner «Lisan» at Dul reiser hjem. Det betyr at Løvås får plass i A på fellesstarten også denne gang.
Så antydes det at både Kasakhstan og Kina er på vei til Asian Winter Games. (og at rumenerne er på vei hjem).
5000m, menn: Eitrem får med seg Henriksen i A. Er det slik at Wu faktisk ikke kommer til å delta, så får Kongshaug også plass i A. neste i køen er så Engebråten fulgt av Ulekleiv.
15oom, menn: Samme tre nordmenn i A som sist, for Eng Strand vil vel være med i Milwaukee selv om han også er tatt ut til juniorverdenscup?
Fellesstart menn: Vi får med Eng Strand og ADJ i A også denne gang.
Av norske A-plasser jeg ikke har nevnt da er Wiklund på 3000 og 1500, Magnussen på 500 og lagtempo, menn.
…deltakerlista bør være rett rundt hjørnet nå.
Kristian Eliassen
Huff, sånn går det når man har dårlig tid:
5000m, menn: Det ligger dessverre an til bare Eitrem i A. Om Wu tas bort er Henriksen førstereserve. Kongshaug, Engebråten og Ulekleiv er dessverre litt lenger unna A enn det jeg skrev.
Kristian Eliassen
…om Wu og Jilek tas bort er Henriksen inne. Kongshaug fjerdereserve.
Emil
På fellesstarten blir Eng Strand borte, siden han skal til junior VM. Derfor bare ADJ i A.
Emil
Derfor blir A-gruppen:
Loubineaud, Medard, Petzold, S-H Lee, Di Stefano, Swings
Hoolwerf, Giovannini, Wenger, Odor, Cepuran, Bergsma,
Belloir, Maly, ADJ, Sasaki, La Rue,
Liu, Morino, Bachanek
R1 Michael
R2 Palka
R3 Kasahara (men han gikk ikke i Calgary)
R4 Mayeur (men han gikk ikke i Calgary)
R5 Tobon
R6 Thorup*Med forbehold for at jeg ikke har bommet skikkelig på dette.
Kristian Eliassen
Fortsatt ingen deltakerlister. Det meldes om utsolgt på lørdag. Gode rammer er bra.
Rocambole
Deltagerlisten lar visst vente på seg. For egen del er det største spenningsmomentet om kineserne deltar på 5000h. Hvis Yu Wu uteblir, faller han etter alt å dømme utenfor topp 16 i vc-langdistanse (der han nå er nr.15), og hans bestenotering fra vc1-2, 6.20.92, vil ikke holde til å komme blant de for øvrig 4 beste i vc på tid. Hvis han nå uteblir fra vc4, vil han dermed ikke være kvalifisert blant de 20 som får gå 5000 i e-vm på Hamar. (Og på 10 000 klarte han altså ikke å kvalifisere seg blant de sølle 12 som får lov til å delta.)
Jeg ser at den fremadstormende overraskelsesmannen i vc3 i Cal, LIU Hanbei (A1) med 1.44.22 og 12.59, ikke deltar denne helgen i jr-vc i Collalbo (i likhet med kineserne generelt). Det gjenstår å se om han vil delta i jr-VM i Collalbo helgen etter (som han meget mulig kan vinne hvis Jilek skulker 500), siden Asian Winter Games i Harbin, der han (og kineserne generelt) for lengst er påmeldt og stiller mannsterkt, kommer noe utbeleilig allerede helgen etter.
HVIS Liu nå stiller i 5000B i vc4, gir jeg ham en viss sjanse til å oppnå en god nok tid til å gå seg inn blant topp4 som kvalifiserer seg til e-vm på tid. Dette fordi han i Calgary demonstrerte super fremgang, og fordi Milwaukee er en raskere bane enn Nagano og Beijing. Det hadde vært svært så gøy hvis Liu klarte å kvalifisere seg og vi for første gang fikk ta dette stortalentet i øyensyn på Hamar.
Eventuelle nærmere vurderinger får utestå til deltagerlisten er klar for 5000 i vc4, forhåpentlig i morgen den dag, men jeg er usikker på hvor høyt de to kineserne prioriterer e-vm på Hamar.
For øvrig en liten opplysning snappet opp fra Schaatsforum:
Hanbin Liu is trained in China by Zueva’s former coach (Sergei Minin) and has been invited by Rumyantsev to the national team. Liu is affiliated with Jilin Ice Centre.Kristian Eliassen
Historien om Stolz og Corby begynner å bli kjent nå, men sjekk lesverdig artikkel. Del 2 i morgen:
Kristian Eliassen
Da foreligger den ikke-distansevise deltakerlista.
24 land på lista. Ingen fra Kazakhstan og bare to fra Sør Korea. Kina med fyldig tropp på 21 løpere. Alle sine beste på de lange. De som mangler er Tian, Han, Gao, Qi Yin, Ning. Kort- og mellomdistanse. Felles for disse er at de har notert så gode tider at de i praksis har sikret kvoteplasser på tid til distanse-VM på Hamar. Det samme forholdet spiller inn både for Kazakhstan og Sør Korea: Flere som ligger an til å kvalifisere «seg» på tid til VM, så derfor kan man stå over til fordel for forberedelser til Asian Winter Games. På de lange er dessverre både Kazakhstan og Sør Korea ikke så konkurransekraftige for tiden.
Oppdaterte VM-kvalifiseringslister etter WC3 ligger ikke ute hos ISU (eller av Mjøsaman på schaatsforum, som i tillegg er nede for vedlikehold)
Deltakerlista bekrefter også at Jilek og Eng Strand har vendt nesa mot Europa og kommende junior WC/VM. Dul står dog fortsatt på lista.
Kristian Eliassen
I avveiningen når det gjelder å stå av løp teller også dette med kvoter i verdenscupen neste sesong. Viktigst da er totale antall kvoter. Kina er veldig opptatt av dette. For et land som Japan vil også totale kvoter i A spille inn fordi de med sin bredde vil søke å ha med flest mulig i A når neste verdenscupsesong starter. Dette har igjen å gjøre med reglene for OL-kval hvor man må ha løpere inne på poeng for å sikre flest mulig kvoteplasser.
Kristian Eliassen
For de norske løpernes del betyr disse opplysningene at Kongshaug får plass i A på 1000m, Ulekleiv er førstereserve på 1500 og Henriksen det samme på 5000. Her må vi følge med videre. Når det gjelder fellesstart for kvinner og Løvås, så ligger det i grenseland på flere måter: I og med at Sør Korea og Kazakhstan ikke er med kan det bety bare 25 påmeldte totalt. I så fall bare 16 i A. Om det bare blir 24 påmeldte får derimot ALLE stille i A.
Nå er spesifisert deltakerliste på plass – se lenke øverst.
Kristian Eliassen
Kongshaug er ikke påmeldt på 1000m. Engebråten påmeldt på 1500 og kommer inn i A med Wild Card. Henriksen R1 på 5000m fortsatt etter det jeg ser. Norge stiller med ADJ og Ulekleiv på fellesstart. Ulekleiv ingen dårlig erstatter for Eng Strand. 27 påmeldte i kvinneklassen betyr etter regelverket 16 løpere i A og Løvås i B. Ulekleiv i utgangspunktet tredjemann på lagtempo. Vi stiller kvinnelag også – og i mixed-stafetten.
Beklager at jeg ikke får tid til mitt vanlige opplegg distanse for distanse.
PS: Bruk en annen nettleser hvis dere som meg ikke får opp den distansevise deltakerlista i Chrome.
Rocambole
Mht. 5000h ser deltagerlisten meget fyldig ut med unntak av Jilek, og ekstremt gledelig at den inkluderer det øyensynlige stortalentet Liu Hanbin (Chn, A1) som jeg jo forsøkte å «hype» tidligere i sesongen, hvoretter han mer enn innfridde mine dristigste forhåpninger nå i vc3 i Cal.
Spørsmål til – fortrinnsvis – Eliassen (hvis/når du får tid) som erfaringsvis har imponerende stålkontroll på dette: Normalt tilsier vel regelverket at A-gruppen på 16 løpere settes sammen av p.t. topp13 i langdistanse-vcup, pluss de tre beste fra 5000B i forutgående vcup. Men hvis en (ev. flere) av disse tre dermed gikk seg opp til blant topp13 i vcupen, erstattes vel denne løperen av nr.4 fra 5000B i forrige vcup som dermed også rykker opp til A-gruppen (?).
HVIS det samme gjelder for sammensetning av 5000A når den forutgående vcup – som nå – var 10 000 istedenfor 5000, betyr dette at 5000A primært besettes av de topp13 i langdistanse-vcup som nå deltar. Siden Jilek ikke deltar, vil vel nr. 14, som nå er Beckert, ta hans plass i A-gruppen.
HVIS fortsatt så, er de tre gjenstående plassene i A-gruppen bestemt fra topplasseringene i 10 000B fra vc3 i Cal. Her ble Maly nr.1, Loubineaud nr.2, Bergsma nr.3, Semirunniy nr.4, Liu nr.5 og Lorello nr.6. Men her er nå både Maly og Loubineaud ALLEREDE inne blant topp 13 (og 14) i langdistanse-vcup, hhv. som nr.13 og nr.12. Hvis vi stryker disse to, er da B-rekkefølgen for opprykk til A-gruppen: 1Bergsma, 2Semirunniy, 3Liu, 4Lorello, der de første tre nå rykker opp til A-gruppen.
Semirunniy er påmeldt som kun reserve (S). Hvis han uteblir, vil Lorello ta hans plass i A-gruppen.
Lius sjanser for å kvalifisere seg til e-vm på Hamar synes større på tid enn på vcup-poeng. Må han gå i A-gruppen, svekkes denne sjansen betydelig, om enn vi i så fall får gleden av å se ham i tv-ruten for første gang.
Oppklaring imøteses med høy interesse!
Ikke noe hokus pokus, takk 🙂 Metoden er slik Haarberg skisserer i begynnelsen av tråden (med et par små tillegg/hensyn ved poenglikhet).
5000m, menn:
Ghiotto
Eitrem
Snellink
Fish
Huizinga
Swings
…
Dawson-Bloemen
Malfatti-Bosker
Loubineaud-Maly
Beckert-Wu
Ichinohe-BergsmaR1:Henriksen
R2:Lorello
R3:Giovannini
R4:Kongshaug
…
R5:Engebråten
R6:Ulekleiv
R7:Riku T.
R8:Talsma
…
R9:Petzold
R10:Liu
R11:Wenger
R12:ThorupOm ingenting skjer med de 16 i A, blir altså de siste tre kvartettene i B som beskrevet om også alle disse stiller når det kommer til stykket. Parrekkefølgen leses nedenfra slik at Wenger-Thorup setter i gang. Etter ca 200m smeller startskuddet på nytt og Petzold-Liu starter sitt løp. (Ved feilstart i andre par i kvartetten lar man vel Wenger-Thorup-paret passere starten og gå en halv runde dertil)
Emil
Har du lest av reglerne at man da starter andre par i kvartetten senere i løpet?
Vanlig praksis ved mindre løp er at ved feilsitert så går første par ferdig før neste par får starte, og man får derfor parstart.
I tilfelle man ikke har lagt merke til det: Selveste Jonathan Kuck (34) er påmeldt til 5000 m. Han var på sitt beste ranket nr. 5 i verden i 2011, da han også var nr. 4 på 5000 m. Sist vi så ham i den internasjonale manesjen var vel i 2014. Det skal nok mye til for at han skal prege resultatlistene i dette comebacket, tror jeg.
Kristian Eliassen
Feilstart i kvartett: Det er mye mulig du har rett Emil, jeg slengte på et «vel». Dette er ikke noe jeg har lest i reglene, men mener å ha lest i en kommentar. Litt interessant «nerdespørsmål» egentlig: Kan en løper på dette viset sabotere for andre i kvartetten, og hjelpe en lagkamerat ved å feilstarte? Det er jo som kjent X-antall sekunder å tjene på å starte i kvartett kontra parstart…
Fra relevant regelverk: «In case of a false start in the second pair of
a quartet, the interval between the pairs after the start of the second pair should be one and a half lap.»Dvs. fortsatt kvartettstart. Dette er også i tråd med sånn jeg husker å ha sett det i f.eks. junior verdenscup.
Emil
Bra oppklaring.
I Norge blir det typisk ikke gjort, men her tenker jeg sikkert mest på kvartett på 500m-1500m.
EinarR
(Kuck): » Han var på sitt beste ranket nr. 5 i verden i 2011, da han også var nr. 4 på 5000 m.» (Haarberg).
Eller også: Han var på sitt beste i 2010: Nr 2 i allround-VM (bak Kramer, foran Håvard Bøkko og Bloemen (NED)). Samt OL- sølv samme år, i lagtempo.
Kristian Eliassen
Nå får vi se hvordan det blir med dette stevnet etter den tragiske flyulykken i USA.
-
ForfatterInnlegg