Hjem › Forum › Forum 15.46.6 › Verdenscup 4 Hamar 12-14 desember
- Dette emnet har 82 svar, 3 deltakere, og ble sist oppdatert 15/12/2025 at 11:02 av
Rocambole.
-
ForfatterInnlegg
-
Emil
Huff det er tidlig.
Det er ganske kjipt at ingen tog bringer meg til Hamar tids nok til å overvære dagens første distanse.
Kanskje sees vi i kaffekøen.
Kristian Eliassen
1000 m, kvinner: Schulting inn i A med Wild Card som jeg advarte. R. de Jong avstår, og parsammensetningen forrykkes.
1000m, menn: Ingen endringer (bortsett fra at jeg og tastesvarten skrev McLeod-Ning istedenfor McLeod-Liiv)
3000m,kvinner: Ingen endringer. Wiklund trakk Weidemann i sjette. (Litt rart at Tas på kort tid har sneket seg inn blant de beste!)
5000m,menn: Ingen endringer. Dawson- Eitrem i siste par!
B: Som annonsert tidligere i uka Landrø Magnussen inn for Dyrset på 1000m. Birkedal Norges eneste på 1000m. Ellers ingen endringer, og fyldige norske lag.
Kristian Eliassen
Dessverre er det jobbing på meg denne helga, så det blir å se på skjerm. Kommer sterkere tilbake på nyåret når det gjelder levende skøyteløp 🙂
Jeg har fort og gæli sett på tidene i går sammenliknet med tilsvarende distanser tidligere i år. Resultatet av beregningene viser at Hamar er:
- 2,2 % tregere enn Salt Lake City
- 1,9 % tregere enn Calgary
- 0,4 % tregere enn Heerenveen
Bruker vi så dette til å stipulere vinnertid på dagens 5000 m får vi følgende forslag:
6.00,23 + 2,2 % = 6.09,48
6.01,84 + 1,9 % = 6.09,85
6.02,815* + 0,4 % = 6.04,51*) Her har jeg brukt den hederskronte regelen om at man kan dele 10 000 m – tiden på to og trekke fra 12 sekunder for å få tiden på 5000 m.
Jilek viste på 1500 m at han er bedre enn noensinne også på den distansen. Så jeg ser ikke bort fra at vinnertiden i dag kan bli både 6.08 og bedre.
På dagens rankingliste er det riktignok 5 løpere som er bedre enn Jilek!!
Kristian Eliassen
1500m, kvinner: Braun fra Polen ble i går faktisk disket fra en OL-kvoteplass. Smeding inn. Med DNF ville hun vært inne… (Løvås inne med den første av to ekstraplasser under OL om vi regner bort Danmark som ikke vil kunne fylle sin kvoteplass)
1500m women
3: JPN[1,14,27], NED[2,3,9], CAN[8,15,21], CHN[10,17,21]
2: NOR[4,30*], USA[5,18], KAZ[6,13], CZE[7,25]
1: SUI[11], BEL[12], ITA[16], POL[19], AUT[22], GER[23], KOR[24], DEN[26], GBR[28]
Reserves: NOR-2*, AUT-2*, KOR-2, KOR-3, BEL-2, POL-2, KAZ-3, RUS-11500m men
3: USA[1,22,24], NED[2,5,10], CHN[3,18,28], GER[4,17,25], NOR[6,7,13], JPN[11,12,26]
2: AUT[8,15], CAN[18,23]
1: ITA[9], HUN[14], CZE[16], POL[19], FRA[20], BEL[27], EST[29*], SUI[30*]
reserves: POL-2, EST-1*, SUI-1*, KOR-1, BLR-1, KOR-2, ITA-2, BEL-2(Mjøsaman)
Kristian Eliassen
Topptrioen i 3000m B, kvinner er alle inne på bedre tider på distansen fra før når det gjelder nasjonskvoter til OL. Korzhova, Violetta Braun og Rosner. Rykker opp til neste verdenscupstevne.
EinarR
Thorup x 2! Håper Emil nådde fram.
Kristian Eliassen
Håper også på Henriksen ganger 2. :-
5000m OL: Lorello går forbi Henriksen med en 7.plass eller bedre, Semirunnii med en 3.plass eller bedre i A senere i dag. Ser lovende ut for Henriksen.
10 000m OL: Vi heier på Malfatti inne blant de 9 etter dagens løp — betyr OL-plass nummer to på tieren.
Kristian Eliassen
…NB: Korzhova rykker naturligvis ikke opp til neste stevne da hun ikke får lov til å delta der.
Rocambole
Med 6.16 gikk Henrix så godt som vi hadde grunn til å forvente, men dessverre ble han bare nr.2 i 5000B siden VH Thorup ser ut til å ha gått sitt livs løp og toppet listen med 6.14.
Lorello må bli nr.8 (ikke 7) for å passere Henrix, og Semirunniy nr.3. (I så fall går Semi foran Lorello.) For å kapre OL-billetten på 5000, er vi avhengig av at ingen av de to plasserer seg så godt. Dette kan ligge i grenseland siden jeg har tippet de to som hhv. nr.7 og nr.3. Men Lorello kan neppe plassere seg bedre enn nr.7, mens det er store muligheter for at han plasserer seg dårligere enn nr.7-8
Henrix kan nå ikke passere verken Petzold eller Snellink. Dermed er det dessverre umulig at vi får med både Semi og Henrix til OL på 5000. Æsj!
Når Petzold og Snellink kommer i par2 må de passe seg for å gå godt nok til ikke å bli passert i poengstillingen av Lorello og Semirunniy i par1. Slår de tiden til Lorello, er de to garantert fortsatt plass blant topp15 i langdistanse-vc, men hvis de ikke gjør det, er de to avhengig av hva som skjer i de etterfølgende parene. Videre spenning om de siste OL-billettene på 5000 er altså meget avhengig av som skjer i par1, og da særlig av Lorellos prestasjon.
Kristian Eliassen
Stemmer! Blinkset. Takk
Kristian Eliassen
…dessverre er det imidlertid slik at en norsk EM-plass nummer tre på 5000m henger i en tynn tråd: Petzold og Snellink rett foran Henriksen er det samme bare ved at de får poeng i A .
Emil
Ifølge Contin så stiller ikke tyskerne i EM.
Kristian Eliassen
Puh, det ble veldig dramatisk med Henriksen 😊 . Med bare noe små hundredeler slo Dawson seg inn på åttende SAMTIDIG som Eitrem slo ut Semirunni fra topp-3. Dermed sikret Eitrem plassen for Henriksen. DESSUTEN kom Malfatti inn topp-9 , og Henriksen sikret kvoteplass også på titusen.
Søndag: Trekningen er klar.
Lagtempo, kvinner: 6 lag på poeng, 2 tider til OL. Kazakhstan, Norge og Kina har alle 76, men det er bare plass til en av dem. Alle disse tre lagene starter i A så det regnestykket blir enkelt. Bestelag til OL. Slik det er nå ligger Kina inne med beste tid 2.56.23 fulgt av Belgia 2.58.38. Belgia i B kan ikke nå igjen noen av de tre på poeng. Om Norge blir sjettelag på poeng, slår Kazakhstan ut Belgia på tid. Om Kina blir sjettelag blir det Kaz og Bel videre på tid. Forutsetter her at det ikke blir forbedringer på tidslista. Italia: Stiller ikke på Hamar og er IKKE inne på reservelista. Italia kommer dermed ikke med i sitt eget OL på denne øvelsen om ikke IOC finner på noe rart.
NB: Jeg har tidligere skrevet om lagtempo for kvinner foran Hamar, men da feilaktig plassert Kina i B.
Fellesstart kvinner og OL: Løvås er oppe på plass 18 sammenlagt med 75 poeng. Plass 24 deler nå Rodrigues og Rossi med 47. Plass 23 Golubeva med 60. 24 poengplasser til OL.
Løvås ser akkurat ut til å unngå å måtte gå via B på Hamar. Det skal visstnok har vært en del diskusjoner blant dommerne i Thialf når det gjelder opprykk: Denne sesongen rykker man nemlig opp fra B inneværende stevnehelg, mot før til neste stevnehelg. Imidlertid heter det fortsatt:
«Competitors who finished among the 3 best (ties included) in Division B in the preceding Competition when Division A will consist of more than 12 Skaters»
Enden på dette ble at man BÅDE rykker opp til A samme stevnedag OG har rett til å starte i A påfølgende stevne! Pussig, men også en litt artig vri. Skaper dynamikk og mobilitet. Rosner, Rodrigues og Golubeva får dermed «dobbeltopprykk», men Rosner er foran Løvås Sml. Ergo Løvås nummer 20 før Hamar, og direkteplass i A. Uten å regne for mye, så skal Løvås greit kunne kontrollere inn en OL-plass såfremt hun ikke blir disket. Løvås har via en 8.plass innfridd en av de vanlige kriteriene for å kunne bli tatt ut av Olympiatoppen.
PS: Som en «bonus» er Løvås p.t. inne på en av to ekstraplasser på 1500 (plass 29 og 30) som fordeles via reservelista blant utøvere som er påmeldt på en annen distanse. Vi må beholde en liten reservasjon der, men det ser lovende ut.Fellesstart menn og OL: Eng Strand nummer 21 med 61 poeng, Dyrset på 25. rett utenfor de 24 med 44 poeng. Før Hamar ligger Belloir på 24. med 54 poeng. Damaratski, Dyrset og nettopp Belloir med «dobbeltopprykk» gjør at disse allerede er klare for A på Hamar. — Eng Strand må via B. Dyrsets sjanse ligger nok i å forsøke å gjøre som Løvås å gjøre det bra/vinne i en mellomspurt, og deretter unngå å bli tatt igjen med en runde slik at han ikke mister spurtpoengene.
Eng Strand er jo nummer 21, og har p.t. en solid buffer ned til plass plass 25 på 17 poeng. Det bør være sikkert… Om Dyrset slår seg inn blant de 24, så kan jo det selvsagt bli på bekostning av en annen enn Eng Strand. Om en av nordmennene havner på reservelista, så er det opptil hele 6 ekstraplasser via reservelista for løpere som er påmeldt på en annen distanse. Nøkkelen for Dyrset er å prestere på en mellomspurt slik at han blir innstilt, og deretter får godkjenning av Olympiatoppen.Jeppe
Damestemmen, den skimrende, høye, som hele tiden snakket på engelsk, stevnets speaker, var skrudd ned noen hakk i dag.
Finsen, som alle kjenner, var enig med meg. Hun hadde dempet seg en del i dag. Men hvorfor, eller fra hvor, har arrangørene fått tak i denne engelsk talende speakeren?Ble sliten i øra. «PUT YOUR HANDS TOGETTER AND WELKOME TO. både og den ene og andre; NATIONAL RECORD HOLDER.
Hu var slitsom å høre på, selv med noe dempet mikrofon i dag.
Løperne kom hele tiden OUT OF THE LAST CORNER, (ikke last curve).
Sændr Aitrem, var en av de norske i dag.
Men ellers. Langt flere folk på tribunene dag, og bra stemning. Men dårlig med åpne pølse- eller vaffelboder i korridorene på vekslingsida, måtte over på kafeen ved hovedtribunen.
Eitrem hadde hundredelene på sin side i dag, og selfølgelig fint at Norge får mer enn en mann på 5000 i OL, men synd for «Semi» som helt klart er i stigende form.
Fint å se løperne live, Jilek, Stolz og de andre, men jeg står over morgendagen.
Tar det på TeVe.Kristian Eliassen
<p style=»text-align: left;»>Ianculescu fra Romania! Usikker på hvorfor hun er speaker i Vikingskipet. Hva er koblingen? Har vel hatt mye tilhold i Nord Amerika, og har vel nylig lagt opp.</p>
Emil
Jeg var egentlig godt fornøyd med speakeren.
Hun har kommentert flere steder i år, blant annet under junior VC i Milano. Rett da A-gruppene startet var lyden for høy, men utover ble det bedre.
Jeg ville også sagt «corner» om svingen på skøyter. Det kan være et spørsmål om hvilken generasjon man har vokst opp i om man sier et eller annet.
Jeppe
Hun var grusom på fredag, og altfor høyt volum på mikrofonen. Bedre i dag, men ikke god på noen måte. Masse vås om neck to neck selv om det var flere meter mellom løperne i paret. Likte ikke speakeren i det hele tatt.
Emil
Jeg er fornøyd hver speaker legger bort prat om «skjema til X». Det har jeg fått for mye av på norgescup.
Alt i alt en fin dag i Vikingskipet. En lang dag.
Lagtempo menn: Mye er avgjort når det gjelder OL-plasser. USA, Frankrike, Norge, Kina, Nederland, Tyskland, Japan, Italia. Sistetid nå har Japan med 3.38.90, eventuelt kan Tyskland overta den posisjonen med 3.39.17 hvis de blir tatt igjen på poeng av Japan. Kanada er vel største utfordrer, men bare på tid. Ingen andre land i B kan heller komme med på poeng.
500m, menn: Ingen endringer i vente.
500m, kvinner: Ingen endringer i vente.
En engelsktalende speaker i Vikingskipet? Høres merkelig ut.
I dag er det som sagt 500 m igjen, og det ble egentlig en nokså stor norsk opptur sist fredag. Det kan jo faktisk bli aktuelt med fem nordmenn inn blant de 40 beste og dermed full kvote neste år. Men da skal alt klaffe både i dag og i Inzell.
Ellers er Julie Samsonsen klar kandidat for opprykk til A-gruppa i dag.
Emil
Philip Due Schmidt holder den olympiske drømmen i live ut ettermiddagen. Rykker opp fra B til A.
Kristian Eliassen
Fellesstart menn B: Beskjeden 12. for Eng Strand og ikke opprykk, Er nå på 22. plass sammenlagt. Må være inne blant de 24 etter i dag. Belloir går forbi ved å ikke bli disket i A. Damaratski tar igjen Eng Strand med en femteplass. Dyrset går forbi ved en 15.plass i A i ettermiddag. Di Stefano ligger nå på 24. For å gå forbi Di Stefano må Dyrset inn på 21.plass. De som rykker opp fra B er Yakubovsky, Schmidt, Li og Stekly. Li er allerede foran Eng Strand i poengstillingen, og Stekly kan ikke ta igjen Di Stefano. Yakubovski og Schmidt kan bedre sin poengstilling etter B, og går forbi Eng Strand ved henholdsvis plass nummer 7 og 6.
Med forbehold.
-
ForfatterInnlegg