Verdenscup 4 – Calgary (10.-12.desember)

Hjem Forum Forum 15.46.6 Verdenscup 4 – Calgary (10.-12.desember)

Viser 24 innlegg - 25 til 48 (av totalt 106)
  • Forfatter
    Kristian Eliassen

Lagledermøte 00:30, fredag norsk tid.

Medical meeting 02:00, fredag norsk tid.

Parsammensetning/Trekning 03:00, fredag norsk tid.

#16512 Svar
      Kristian Eliassen

(Alltid litt dumt når det begynner en ny side. Se forrige side: mye info. 🙂)

#16515 Svar
        19

Ragne Wiklund burde ha tatt en , gjerne rolig, 1000 meter for laget’ i Calgary for å unngå minimumskvote i World Cup neste år

#16516 Svar
          Kristian Eliassen

Jeg har kikket litt på Wiklund og 1000m. Nedskalerer fra ALARM til FARE.

Nederland har seks løpere foran i sammendraget. Det betyr 35.plass på Wiklund. Wiklunds poengfangst på 21 kom via en tredjeplass i B forrige gang. Av de rett bak i sammendraget er det et knippe løpere som kan ta henne igjen. Nifantava, McGregor og Smeding er sannsynlig. Jackson muligens, og kanskje Kosaka, McLean og Scott. De to sistnevnte har jo hjemmebanefordel. 7 løpere. Ikke så mange flere navn. Herzog stiller ikke i stevnet. Hadde jo vært søren og om hele seks av de nevnte tar nok poeng. Tipper 5 stykk klarer det.  Da ordner Wiklund dette. Hun ordnet også en OL plass på 1000m forrige helg. Det litt dumme er derfor kanskje isteden at ikke Wiklund er påmeldt på en 500m denne helga med tanke på kvoteplass, sprint-VM Hamar? Lørdag?

#16529 Svar
            Kristian Eliassen

Trekningen klar!

500m, kvinner A: L.de Jong inn med Wild Card. Det synes jeg er rart! Følger vi den logikken burde tre løpere ha fått Wild Card på 10 000 i Stavanger blant annet. Ihvertfall Ryosuke fordi han var berettiget via prestasjon på 10 000. Letitia ble nummer 6 under VM i 2020. Men ikke topp-6 i 2021 også.
              Jeg mistenker at dommeren har siste ordet. Dommeren her er fra Nederland.
              I Stavanger var dommeren svensk, noe som blant annet «førte til» at Engebråten på besynderlig vis ble forbigått av Ichinohe når det gjaldt den siste plassen i A. For ikke snakke om nevnte Ryosuke.(og SLP pluss Aldoshkin).
              L.de Jong inn altså. Isolert sett ikke så viktig. Forrykker paroppsettet. Jingzhu Jin starter ikke, så det er hun som erstattes.

500m, menn A: Ingen avvik fra mitt oppsett.
              3000m, kvinner A: Ingen avvik fra mitt oppsett. Wiklund trakk Sablikova.
              5000m, menn A og B: Fish har dessverre måtte trekke seg etter at trekningen ble foretatt. Åpenbart har han ikke kommet seg av sykdom. Førstereserve Ryosuke kommer inn i A, og Kanada har rett til å sette inn reserven Deibert i B. Merker meg forøvrig i farta en liten uregelmessighet: Den best rankede i parene skal etter reglene starte i indre bane. Videre er faktisk ikke Wenger i trekningen, og Norge har satt inn Kongshaug istedenfor Ulekleiv. Litt endrede forutsetninger foran kveldens viktige OL-kvalifisering altså.

#16534 Svar
              EinarR

Når begynner dette, norsk tid? Eller har det begynt? Vet ikke om jeg har TV som får inn bilder fra stevnet heller.

#16535 Svar
                Kristian Eliassen

20:25, Viasport1.

B-gruppene begynner 17:50, men der er det jo ikke bilder.

#16536 Svar
                  EinarR

Takk! Viasport1 er kanskje en av de som ligger i kanalvalg 30-35 i den «pakken» som vi har her i huset. Minner meg på at jeg bør foreta meg noe for å få «Disney», som må til for å se The Beatles- Get back! Skøyter på Bislett 1979 trumfa The Beatles. Skøyter i Calgary 2021 trumfes av Beatles! Men for all del.

#16538 Svar
                    Kristian Eliassen

Ingenting som trumfer kvalifisering på skøyter! Denne helga har jeg satt av i sin helhet (ihvertfall fredagen). Jula kommer uansett.

500m, B kvinner: Spennende å se om tidene, som tendens, blir bedre eller dårligere enn i SLC. Norsk tilnærming: Ripsrud og Samsonsen ligger godt an til å sikre Norge 2 kvoteplasser til OL (se OL-tråden). Ripsrud ligger mer usikkert til når det gjelder å sikre Norge tre kvoteplasser til neste verdenscupsesong. Poeng må kapres! Sist, men like viktig: Kan de norske nærme seg topp-3 enda mer, og opprykk til neste løp?  Skal Ripsrud og Samsonsen ha håp om faktisk å komme seg til OL, må de opp et like hakk til. Norske særkrav er strengere enn kun å erobre kvoteplasser. NB, det gås to  femhundringer i Calgary.

#16544 Svar
                      B. Haarberg
                      Nøkkelmester

Like før det braker løs skal jeg bryte inn med en liten oppdatering av mitt «VM enkeltdistanser 2022», altså det som bare er en fantasi foreløpig, men likevel. Stillingen etter Salt Lake City, og de tre best seedede duellene i Calgary:

500 m kvinner
                        1. Jackson
                        2. Katsjanova
                        3. Golikova
                        33. Samsonsen

Katsjanova-Golikova
                        Jackson-Tian
                        Kodaira-Wojcik

1000 m kvinner
                        1. Katsjanova
                        Kodaira
                        3. M Takagi

Kodaira-Kok
                        Katsjanova-M Takagi
                        Bowe-Leerdam

1500 m kvinner
                        1. M Takagi
                        Wüst
                        A de Jong
                        8. Wiklund

A de Jong – M Takagi
                        Wüst-Morozova
                        Schouten-Czerwonka

Langdistanse kvinner
                        1. Blondin
                        Weidemann
                        3. Schouten
                        11. Wiklund
                        22. Haugen
                        26. Bøhm

Blondin-Sablikova
                        Schouten-Weidemann
                        Zujeva-Morozova

500 m menn
                        1. Dubreuil
                        2. Cha
                        3. Scheperkamp
                        10. Magnussen
                        16. Lorentzen
                        28. Rukke

Dubreuil-Matsui
                        Gao-Scheperkamp
                        Cha-Morishige

1000 m menn
                        1. Krol
                        Nuis
                        3. Verbij
                        4. Johansson
                        7. Lorentzen
                        30. Rukke

Nuis-Krol
                        Johansson-Verbij
                        Ning-Otterspeer

1500 m menn
                        1. Nuis
                        2. Krol
                        3. Ichinohe
                        Mantia
                        8. Kongshaug
                        9. Ulekleiv
                        13. Johansson
                        32. Eitrem
                        35. Engebråten
                        36. Farstad

Ichinohe-Krol
                        Nuis-Mantia
                        Ning-Vosté

Langdistanse menn
                        1. Bergsma
                        2. Zakharov
                        3. Swings
                        5. Van der Poel
                        13. Engebråten
                        30. Eitrem
                        33. Ulekleiv

Zakharov-Bergsma
                        Swings – Van der Poel
                        Fish-Trofimov

#16546 Svar
                        EinarR

Johansson blir farlig!

#16548 Svar
                          Kristian Eliassen

…7. og 9. på de norske damene i 500B. Som sist i SLC, men «omvendt». Kvoter sikres. Gode forhold, men ikke like bra som SLC er vurderingen. Sprint.

500mB, menn: Her er det ikke så mye strekdramatikk for de norske: Kvoter til EM går greit, HHL blir enslig svale i verdenscupfinalen, kvoter neste år i WC blir fire, og Norge får rett til å sende 2 stk på 500m i OL — tre i sprint-VM. Spenningen knyttes til den ikke uviktige posisjonen om hvem som er Norges nest-beste sprinter. Rukke utfordrer Magnussen. Er det ikke på tide at begge to rykker opp i A? Topp-tre i B, please!

#16549 Svar
                            Kristian Eliassen

(7 og 11 skulle det stå)

#16550 Svar
                              B. Haarberg
                              Nøkkelmester

En indikasjon fra 500 m gruppe B (kvinner): 1/4 sekund saktere forhold enn i Salt Lake City

#16551 Svar
                                Kristian Eliassen

6 og 13 mot 6 og 10 sist. Godt løp av Magnussen. Nær pers.

NESTE: A-stevnet som starter 20:25 på Viasport1. (Selv ser jeg sikkert tidvis på NOS).

#16552 Svar
                                  MoiReva
                                  Deltaker

I overkant mange poenger med dette stevnet til å være forberedt på alle, men hjertelig takk til dere som formidler hva som skjer rundt kvalifisering og kvoter. Jeg følger jo med selv, men ikke bestandig like tett. Det hadde gått meg hus forbi at det kun var de to første VC-helgene som gjaldt for å sikre kvoteplasser til 4cc.

De norske klarte seg bra på 500 m synes jeg, men uansett hvor mange OL-plasser Norge får blir det vanskelig å klare de særnorske kravene. Rukke og Magnussen har helt klart sjangs på en topp-8-plassering i EM, men har damene det? og det er vel den muligheten som finnes? B-gruppeseier vil vel ikke holde.

#16554 Svar
                                    Kristian Eliassen

Virker ikke akkurat som du følger dårlig med. Når det gjelder 4CC (som ingen i Norge aner hva er), så er det de tre første stevnene som teller som kvalifisering, de har faktisk bare publisert stillingen etter stevne 2

Ellers godt poeng når det gjelder EM, men det pleier å være en viss subjektivitet i uttakene også (tider som kan relateres til plassering i A og slikt).

PS: Litt med vilje at jeg fokuserer på alle aspektene ved stevnene. Fordel å vite hva som står på spill FØR løpene går… litt hemmelig verden… Håper ikke det skremmer noen vekk…

#16556 Svar
                                      Kristian Eliassen

…enorm 500m for menn! 🙂. Mangler 10 000 tilskuere og 1 000 000 seere (Norge).  Spent på Wiklund og pallplassene på 3000.

#16558 Svar
                                        38.08 Owe

Fire løpere under 34 blank. Enormt. I kveld går kanskje Nils vd Poel på 5.59,16. Og jeg får ikke se noenting.
                                          Tror Poel kan gå en bedre første 200 da han starter i indre, derfor tror jeg på 5.59. Og gjerne 16 hundredeler til slutt.

#16560 Svar
                                          Kristian Eliassen

Skaff deg VPN. (seriøse virusprogram). Intervju med Wiklund under par to: Fornøyd med å takle høyden. Går for personlig rekord, håper det er nok til å vinne!

#16561 Svar
                                            54

Var noen spennende minutter der da 29.5-rundene trillet inn fra Ragne. Måtte finne frem verdensrekordskjemaet en liten stund. Dessverre litt tungt på slutten, men modig satset.

#16562 Svar
                                              Kristian Eliassen

…friskt satset av Wiklund! Med et litt annet løpsopplegg så hadde hun vunnet.

5000m, menn A: Her blir også de tre første parene veldig spennende. Se OL-tråden for dypdykk. Norges ære og fremtidig kreditering for formstigning står på spill. Norge KAN hevde seg også på 5000m for menn i OL.

Ikke forvent fokus fra Viasat-kommentatorene eller innsikt i saken på forum for skøytehistorie. (Der jeg forøvrig pga en eller annen overlønnet algoritmeekspert ikke får «sniklest» noe nå)

#16563 Svar
                                                54

«Godt» (med norske øyne) å se Tsuchiya få det tøft mot slutten der, det var vel en nøkkel for de norske OL-kvotene.

#16564 Svar
                                                  Kristian Eliassen

Nettopp! Dawson kan klatre topp-14, da blir det enda bedre. Michael og Giovannini må havne sist…

Viser 24 innlegg - 25 til 48 (av totalt 106)
                                                  Svar til: Svar #16516 i Verdenscup 4 – Calgary (10.-12.desember)
                                                  Din informasjon: