Hjem › Forum › Forum 15.46.6 › Verdenscup 3 Calgary 24.-26. januar 2025.
- Dette emnet har 94 svar, 4 deltakere, og ble sist oppdatert 28/01/2025 at 21:27 av
Emil.
-
ForfatterInnlegg
-
Nevner for ordens skyld at B-gruppa i Calgary forrige gang (2022) ble vunnet på 6.47, og A-gruppa på 6.48. Ikke nødvendigvis sammenliknbart, men.
Kristian Eliassen
…sløvt at ikke ISU retter opp den resultatservicen sin, jeg tenker på at vi får passering etter 200 og 600, deretter ingenting før målgang. Ok av Braun (men ikke Sablikova-junior-klasse). Hva kan germanerne klare?
Kristian Eliassen
…solide perser av Hofmann og Jasch. Siste kvartett nå. Vinner Dul dette?
Dul ute av form tydeligvis. Tysk seier, og de unge tyske løperne er jo generelt i stor framgang.
De tre norske S’ene Svenni, Storelid og Sjøbrend har for sin del tatt tre poeng i løpet av 5 deltakelser i verdenscupen. Det var ikke bra.
Tore Jan Narvestad
I det hele tatt ganske mange pene, relativt flate og jevne løpsopplegg.
Norsk Tipping tilbyr spill på skøyter i kveld.
Kristian Eliassen
…slett ikke Dul! (dårlig ordspill).
- Hofmann 6.58.09
- Tas 7.00.63
- (Hall 7.03.35)
- Adake 7.03.76
- Jasch 7.04.13
Alle med perser. Jeg tar med femtetid også siden Kanada ganske sikkert sikrer to kvoteplasser til VM på poeng.
Kristian Eliassen
På 1500 er VM-kvalifiseringen slik at 18 nasjonskvoteplasser på poeng etter WC6 følges av ditto 6 tider. Kan være greit å ha i bakhodet når man «ser» på 1500mB fra Calgary. Nå skal det jo gås flere 1500-metere enn denne i verdenscupen, men Calgary er en rask bane og bare for å ha sagt det. Topp-3 i B gir som kjent opprykk til A neste gang (Milwaukee).
Kristian Eliassen
…hva kan du klare Jilek?
Kongshaug gikk ikke bare tidenes raskeste 1500 m av en nordmann i Calgary: 1.42,25 er også norsk rekord. SLP hadde den gamle med 1.42,39 fra 2019.
Verdt å merke seg at både Samsonsen og Jagtøyen satte perser på 1000 m: 1.16,88 og 1.17,12. De er nå nr. 6 og 7 gjennom tidene på denne distansen i Norge.
Jeppe
10 000 i kveld. Sitter med en følelse av at vi får se 12.29 og noe smått, som vinnertid. Men ser ikke helt hvem som skal kunne greie det.
Kristian Eliassen
He, he. 🙂
Norsk Tipping tilbyr også i kveld odds på A-gruppene. Man kan jo f.eks. tippe på om Ghiotto vinner 10 000 m – odds for «ja»: 1,35, odds for «nei»: 2,7.
Eller hva med Jilek mot Fish? hvis man mener at Jilek skal vinne den duellen, får man 2,15 i odds. Fish gir 1,55.
Rocambole
Foran 10 000B: Nok et kryss I taket for the new kid on the block – LIU Hanbin (Chn, A1)! Dette stortalentet med en ytterst lovende distanseprofil for den klassisk firkampen, fortsetter sin oppsiktsvekkende fremgang. I vc1 i Nagano ble han nr. 13 på 1500B med 1.48.28. I vc2 i Beijing ble han nr. 6 på 1500B med 1.47.50 etter rundetidene 24.20 + 26.57 + 27.77 + 28.96. Nå ble han altså nr.3 på 1500B med brakpersen 1.44.22 etter rundetidene 24.03 + 25.76 + 26.63 + 27.80. Altså en pen klassisk splitt på 2 sek, og en andrerunde som kan indikere 500-kapasitet ned mot 36.0 på tilsvarende is.
Et par sammenligninger med andre juniorer: I vc1 var Liu 1,04 sek bak ett år eldre Jilek (Cze, A2), i vc2 var han 0,59 sek foran, og nå i vc3 var han 0,76 sek foran. I vc1 var Liu 1,90 sek bak ett år eldre Strand (Nor, A2), i vc2 var han 0,01 sek bak, nå i vc3 var han 1,35 sek foran.
Ok, Liu tegner til å kunne bli en storløper på 1500 og en habil 500-løper hvis vi tenker allround. Men hva med de to lange distansene? Faktisk virker han lovende også her!
Forrige sesong ble han som daværende gutteløper nr.3 på både 5000 og 10k og satte pers med 6.35 og 13.47 i Kinas e-nm for senior i Beijing. (Han deltok ikke på 1500.) Inneværende sesong ble han i vc1 nr. 18 på 5000B med ny pers på 6.30, for så å senke persen til 6.26 i vc2 der han ble nr.15. I den forestående 10000B er han satt opp i kvartett-par med milsluker Bergsma som er på hell. Hva kan Liu tenkes å prestere her?
På 1500 gikk han nå over tidspoenget bedre enn i vc2 i Beijing. Tilsvarende fremgang fra vc2 til Calgary på 5000 skulle tilsi 6.15 i B-kvartett. Hvis vi legger til 15 sek for hver 5000 og ganger med 2, er vi helt nede på 13.00 i 10 000-kvartett! Dette lyder litt for optimistisk, men 13.10 virker ikke utenfor rekkevidde. Den kinesiske rekorden lyder på 13.06.93 og holdes av Yu Wu som kommer i siste kvartett….
Hvis det ikke kommer forfall og Liu starter i kvartett-par med Bergsma, kan det tenkes at Liu tar sjansen på å følge tyve år eldre Bergsma fra start? Det skal bli meget spennende å følge Liu her!
Jeppe
Som vi alle vet er det verdenscupen i Calgary som er det store denne helga, og det er det denne tråden handler om, men jeg må spore av litt.
Kristian, som har valgt å ta en (velfjortjent) pause, skrev en veldig fin sak i denne tråden litt over her.Kristian skriver bl.a:
Det er interessant å se litt på hva man kan velge å fokusere på for å «spice opp» interessen foran/under et verdenscupløp:
Fin tanke sier jeg, og taster videre:
Verdenscupen som sådan, sammenlagt stillingen, er av svært liten interesse, selv blant de fleste løperne, sier Kristian, og det er riktig. (Sånn var det ikke før). Sånn har det det blitt fordi verdenscupen har blitt endret, om du vil, til noen stevner som fungere som kvalifiseringsstevner til noe større, VM Enkeltdistanser og OL, og på en litt komplisert måte, også som kvalikk til Allround mesterskap. (Og Sprint mesterskap).Kristian nevner også at det under slike verdenscup stevner , kan det fokuseres på verdensrekorder, og alt mulig annet-rekorder, (og spesielt når det går på en rask bane, slik det gjør denne gangen, tilføyer jeg).
Men, så skriver Kristian noe jeg måtte ta tak i, og vri litt på.
Sitat:
«Joda, kampen med klokka og plasseringer er en sentral del, men folk sitter ikke ytterst på stolen hvis en løper kjemper med en annen løper om en syvendeplass».Nå måtte jeg bare dra frem allround-kortet igjen, og jeg beklager på sett og vis det.
Men… tenk deg… hvis disse to løperne ligger temmelig likt i sammendraget etter 3 løp, bare et par tiendeler mellom dem. Den beste av dem ser ut til å kunne klare en syvende plass, men da sier jeg; glem den 7. plassen, se på tiden de er i ferd med å oppnå. Den som vinner dette paret, eller er innenfor et par tiendeler, bak parkammeraten, blir best av disse to sammenlagt, og ekstra hopping ytterst på stolen blir et hvis den ene av disse to, er en løper du holder med og ønsker skal komme høyest mulig opp på resultatlisten.
Da sitter man ytterst på stolen og hopper selv om det bare går mot en 7. og 8 plass på distansen.
Altså… konklusjon: Det er veldig synd at det ikke er mer enn ett allround stevne av betydning i sesongen. ISU har bæsjet på leggen og puttet gift-piller i sjela til skøtesporten slik jeg ser det. Gift-pillene virker sakte, men de er dødlige, hvis det ikke kokes sammen en motgift innen få år.
OK, jeg er en eldre mann, men har godtatt flere nyvinninger innen sporten, lagtempo spesielt, og litt teamsprint også, men skulle ønske meg to store allround mesterskap pr år, og at verdenscupen var verdenscup, og ikke kvalikkstevner.
Nevnte jeg adelskalenderen???Nei, det gjorde jeg ikke. men den greia der, har jeg ikke sett på siden Eric Heiden toppen den, for det gjorde kan kanskje? Vi har alle hver vårt, men vi liker skøyter.
Heier på Jilek i kveld, og nå er B- puljene igang, heier på dem også.Rocambole
Foran 10000A: Det meldes et lite høytrykk som dog ikke representerer et større handicap enn ca. 2 sek på 10k. Jeg anser det utelukket at det kommer noe medaljeløp i de 3 første parene, men i par4 med Snellink vs. Huizinga må vi regne med en medaljesøknad eller to. Gir dem skjema til 12.40, men tviler sterkt på om de har kapasitet til vrek.
Jeg vil ikke bli overrasket om Jilek i par6 ypper seg mot de to nevnte hollenderne, mens jeg har mindre tro på at makker Fish har kapasitet til så.
I forkant utpeker par5 med Eitrem vs. Ghiotto seg som det store paret. Drømmetrekning for vår mann siden Ghiotto garantert vil gå for vrek. Dette tror jeg faktisk at han nå er kapabel til. Spørsmålet er hvor godt Eitrem kan holde følge. Han virker fortsatt i bra langdistanseform med en splitt på kun sekundet på 1500.
I EM hadde Ghiotto 12.35 vs. Eitrem 12.47. Men Eitrem hadde litt rimete is og gikk et – vellykket – taktisk løp for å knekke Kongshaug i kampen om laurbærkransen, hvilket ikke var optimalt mht. å oppnå best mulig sluttid. Objektivt var nok Ghiotto uansett minst 5 sek sterkere enn Eitrem på distansen, og etter EM tror jeg det er mest sannsynlig at styrkeforholdet har endret seg noe i favør av Ghiotto.
Men kanskje vår mann gjør et hederlig forsøk på å følge Ghiotto så lenge som han kan, og så får det bære eller briste? Våger ikke forvente for meget av Eitrem nå, men håper at det blir et spennende par så lenge som mulig.
Jeg holder Ghiotto som ganske klar favoritt til å vinne distansen, mens det virker ganske åpent om sølv og bronse.
Enn så lenge kan det virke som forholdene i Calgary er noe svakere enn de har vært i foregående v-cuper/mesterskap på samme bane. Vi snakker om kanskje 0,1-0,3 tidspoeng, og grunnlaget for dette er noen få distanser. Men topp forhold med tanke på verdensrekord er det nok ikke.
Ellers er det positivt å legge merke til at Aurora Løvås får med seg noen små v-cup-poeng i dag også – viktig med tanke på å være blant de 40 beste og sikre en ekstra plass på distansen til neste sesong.
Såkalt hederlige plasseringer for nordmennene på 1000 m i dag – men Kongshaug og ADJ var ihvertfall de eneste i B-gruppa som kom under 26 sekunder på siste runde!
Emil
Bloemen er en gave til verdenscupen! Han har ikke noen god grunn til å ha tro på rekord, men går likevel ut på rekordskjema.
Fint med pers på Bart og ny nasjonal rekord til ellers komplett stilforladte Dawson.
Kristian Eliassen
Flott tier! Om jeg og andre var i tvil, var ikke Ghiotto tvilende til at han skulle klare verdensrekord. Morsom pall! (Hørte jeg feil da speaker annonserte Jilek som polakk?). Bra av Eitrem, men hadde jo forventet han i det området der.
Rocambole
Ang. kvalik til 10 000 i e-vm på Hamar: De topp8 i vcup-langdistanse er altså automatisk kvalifiserte blant de 12 som får delta. I tillegg kommer de 4 beste tidene fra det pågående stevnet uten hensyn til om man går i gruppeA eller gruppeB. Dette er nasjonskvoter, og med den begrensning at ingen nasjon får delta med mer enn 2 løpere.
Av de som i øyeblikket ikke befinner seg blant topp8 i vcup-langdistanse og nå allerede har gått i A-gruppen, ligger disse løperne i øyeblikket an til å sikre en deltagerbillett for sin nasjon, basert på sine oppnådde tider:
12.57.09 ITA2 Malfatti
13.01.14 CAN2 Bloemen
13.02.29 GER1 BeckertDette betyr i praksis at VINNEREN av B-gruppen er garantert å sikre en billett for sin nasjon (forutsatt at nasjonen ikke allerede har fylt kvoten på max 2 mann). Hvis andre løpere i B-gruppen skal kunne kapre en kvalik-billett, konkurrerer de med de tre tidene over. Det er dermed GER1 (Beckert) som befinner seg mest i faresonen.
Rocambole
Semirunniy (Pol) har i kvartett2 satt en sterk ledertid med 12.50.05 etter et ambisiøst løp, hvilket var pers med 28 sek fra hans gode romjulsløp i Tomaszow – og selvfølgelig polsk rekord. (Usikker på om det er andre nattugler som følger B-løpene?)
Rocambole
Etter 10000A: Dette viste seg å bli en temmelig uforglemmelig milkonkurranse med prestasjoner jevnt over hva jeg forventet og med skøytehistorisk sus over seg.
Par1: Bosker vs. Beckert. Min forhåndsprediksjon var 13.10 vs. 13.05, mens det viste seg å bli 13.06 vs. 13.02. Moro samløp, om enn jeg hele tiden satt med følelsen av at tyskeren ville avgjøre paret til sin fordel grunnet sin avslutningskapasitet.
Par2: Dawson vs. Malfatti. Her var jeg høyst usikker på hvem som ville gå av med seieren, men forventet tider rundt 13.00. Det ble nok et moro samløp der Malfatti i og for seg innfridde med 12.57 og pers med 2 sek trass i at han denne sesongen ikke har vist seg fullt så hvass som forrige sesong. Men Dawson overrasket formidabelt positivt med et kløktig løpsopplegg og en never-ending forsering de siste ti rundene der alle disse rundene holdt seg mellom 30.10 og 30.22! Inn til flotte 12.45, pers med 13 sek og ny amerikansk rekord! Med dette leverte han en aldri så liten medaljesøknad der jeg forventet at det ville fordre rundt 12.40 for å klatre opp på pallen.
Par3: Swings vs. Bloemen. Swings hadde vist seg heller tam så langt i sesongen, og Bloemen hadde også fremstått temmelig avblomstret. Etter Swings 13.08 i EM kunne man kanskje forvente rundt 13.00 på ham nå på den litt raskere isen i Cal enn i Hrv, mens jeg var usikker på om langt mer uberegnelige Bloemen var i stand til å matche så. Og jeg anså det helt utelukket at noen av dem kunne ta opp kampen mot Dawsons overraskende sterke ledertid.
Flower smelte så voldsomt til helt fra starten, mens Swings også la ut i høyere utgangsfart enn forventet hvis han siktet seg inn på rundt 13.00. Med Flower vet man nå helt aldri når han først kommer inn i den beryktede flyten, men jeg hadde i utgangspunktet minimal tro på at det himmelstormende løpsopplegget kunne holde hele veien inn for den nå 38 år gamle blomsten.
Bloemen holdt seg stødig under 30 i rundetid de første syv rundene og lå an til ny v-rek HVIS han holdt seg litt under 30 i snitt hele veien inn. Men så måtte han opp litt over 30 på den neste runden, men klarte å stabilisere seg rundt der de neste 4 rundene. V-rek virket nå temmelig utopisk, men kunne det fortsatt bli en uventet kjempetid et stykke under 12.40? Han fremstod fortsatt konfident i ansiktsuttrykk og stil, og etter 10 runder befant fortsatt makker Swings seg på den betryggende avstand av ca. 10 sek bak og med litt svakere rundetid.
Men så begynte den godeste Flower å sprekke litt mer opp, noe sakte, men ubønnhørlig. Etter 14 runder hadde han fortsatt et forsprang på ca. 10 sek til makkeren, men nå var siste rundetid nærmest identisk. På neste runde var det tydelig at Flower begynte å betale skikkelig for den optimistiske satsingen og tapte halvsekundet til parkameraten. På den påfølgende runden spratt Flower opp hele 0,65 sek og nærmet seg 32 i rundetid, samtidig som Swings spiste inn hele 1,36 sek på forspranget.
Dermed var det bare å glemme at Bloemen kunne true Dawsons 12.45, og den primære spenning var hvem som ville samløpet. Jeg utelukket ikke at Bloemen kunne gjemme litt krefter og slå tilbake når makkeren kom opp på hans side, siden han et par ganger tidligere har giret ned noen hakk for så å gire opp og svare med uvante krefter når makkeren tok ham igjen.
Men så skjedde ikke nå: Da Swings passerte ham 3 runder før mål, hadde Bloemen null å svare med. Det er nå en gang slik at alle blomster visner til slutt.
Bloemen krabbet inn til moderate 13.01, dog foran Beckert, mens Swings overrasket positivt med ny pers (med ca. 3,5 sek) til 12.53. Uansett nok et spennende samløp, og i tillegg med spenningsmomentet de første 8 runder om det imot alle realistiske odds kunne tenkes at Flower-i-flyten virkelig kunne (i) true verdensrekorden, (ii) begå et storløp langt under 12.40, (iii) gå rundt 12.40 og levere en seriøs medaljesøknad på distansen.Både sportslig og underholdningsmessig var de tre første parene markant over min forventning. Etter den betimelige vanningspausen var det så klart for de tre siste par med de fremste medaljefavorittene.
Par4: Snellink vs. Huizinga. Jeg hadde gitt dem begge skjema til 12.40 og var høyst uviss på hvem som ville trekke det lengste strået i duellen. Det ble nok et svært spennende samløp, der det så sent som 4 runder før mål syntes høyst uvisst hvem som ville stikke av med parseieren. På neste runde satte Snellink inn et lite støt og gikk opp i ledelsen fra indre bane etter å ha gått seg et par tideler ned i rundetid samtidig som Huizinga gikk opp et par tideler. Etter dette fortsatte Snellink i omtrent samme tempo, mens Huizinga hurtig resignerte, hvoretter sluttresultatet ble at Snellink slo makkeren med nesten 6 sek (!), 12.39 vs. 12.45.
Min fortolkning var at Snellink er sterkere i pappen enn hva onsdagsløper og Hrv-hjemmebane-løper Huizinga er, som for øvrig for lengst indikert av sistnevntes nevrotiske andre «tyvstart» på 500 i EM. Mens tiden til Huizinga kun maktet å underskride Dawsons ledertid med overraskende knappe 0,32 sek, var Snellinks 12.39 å anse som en MEGET seriøs medaljesøknad.Par5: Eitrem vs. Ghiotto, det forventede STORE paret, der jeg anså det mest sannsynlig at Ghiotto var kapabel til å sette v-rek, mens det fremstod mer uvisst i hvilken grad vår mann kunne holde følge eller eventuelt komme på pallen. Snellinks 12.39 virket tøff å matche.
Ghiotto sjokkåpnet med for ham ekstremt hurtige 33.19, antagelig mest for å få et overtak på Eitrem fra starten av ved å skaffe seg en rygg eller tre. Men det ble ingen rygger; vår mann la seg klokelig litt bak og satset heller på selv å få litt rygg på Ghiotto ved å veksle litt bak, hvilket viste seg suksessivt mer utfordrende. Det utviklet seg aldri til noen duell, selv om jeg levde litt i håpet enkelte runder. Basisk sett gikk Ghiotto sitt løp for v-rek, og Eitrem sitt løp gradvis litt mer bak med forståelse av at han ikke selv hadde kapasitet til å gi Ghiotto kamp på kniven.
Ghiotto viste seg kapabel til å slå verdensrekorden med meget klar margin, inn til 12.25.69, etter et temmelig klokkejevnt løp der det differerte kun 0,4 sek i rundetidene etter hans panåpning de første de to rundene, men med en viss tendens til at han gikk rundetidene litt ned i siste halvdel av løpet. Bravissimo, italiano elegantio!
(Dette sagt var nok vdPoels gjeldende v-rek på 12.30 lavlands under OL i Beijing objektivt en hakket bedre prestasjon.)
Eitrem fikk nok ut hva han var god for, som indikert av at han måtte litt opp i rundetid på de siste tre. Sluttiden 12.38.04 var en forbedring av hans norske rekord fra EM på 9 sek, og bekreftet at han nå har tatt steget opp til en milløper av verdensklasse. Til sammenligning hadde Eitrem ikke bedre enn 13.01 fra e-vm i Cal forrige sesong, der han ble nr.6 og Ghiotto vant på 12.38.
Mht. Eitrems løp var spenningsmomentet fra ganske tidlig av hvorvidt han ville makte å underskride Snellinks 12.39, hvilket gikk våre kommentatorer hus forbi som så meget annet. Dette maktet vår mann med et drøyt sekund. Imponerende!Par6: Jilek vs. Fish. Før start anså jeg det plausibelt at Jilek kunne begå 12.40 og kanskje også true Eitrems 12.38 og Snellinks 12.39, mens jeg satte så meget penger som oddsen tillot på at Fish ikke ville slå Jilek. Også dette paret utviklet seg til – for meg overraskende – å bli et meget spennende samløp.
De åpnet begge noe rolig, og Fish la seg litt bak, men enhver skøytekompetent var jo forberedt på at det ville kunne gå hurtigere etter hvert. På runde nr.6 gikk Jilek seg ned til 30.08, og med 30.0 i snitt ville han gå inn til 12.36, altså 2 sek foran Eitrem på sølvplass. Jileks kamp for distansesølvet ble deretter meget spennende hele veien, hvilket våre kommentatorer aldri evnet å registrere før Jilek passerte målstreken.
I tillegg ble samløpet svært så spennende etter at Fish tok ledelsen 5 runder før mål, g på daværende tidspunktet syntes å representere den mest opplagte trusselen mot Eitrems sølv. Så viste det seg at Jelik evnet å komme imponerende tilbake og dra samløpet i havn, samtidig som Fish overraskende sprakk litt opp på de siste to rundene. Sluttider: Jilek 12.37.81, ny jr-vrek m.m. og sølv på distansen, vs. Fish 12.40.10 og kun 5. plass.
Paret presterte i overkant av mine forventninger mht. Jilek og enda mer med Fish. Det er en skam at våre undermåls kommentatorer ikke evnet å følge parets kamp for sølv og bronse på distansen med argusøyne etter passering 2400m, så spennende som det var hele tiden for den som evner å følge med. Nok om så.Samlet sett var dette en helt FANTASTISK 10000m, herunder med 5 av 6 spennende samløp der det eneste unntaket var par4 med Ghiotto vs. Eitrem, men der vi til «kompensasjon» for manglende spenning i det meste av paret fikk både en formidabel v-rek av Ghiotto og en formidabel norgesrekord av Eitrem! Stor skam at ISU bevilger oss kun én slik vcup-opplevelse av 10000 på sitt aller beste i løpet av sesongen!
Men, ved distansens ende, stor takk for at vi FIKK oppleve dette!
-
ForfatterInnlegg