Verdenscup 2 Tomaszow Mazowiecki

Hjem Forum Forum 15.46.6 Verdenscup 2 Tomaszow Mazowiecki

Viser 24 innlegg - 25 til 48 (av totalt 61)
  • Forfatter
    Innlegg
  • #7740 Svar
    Jeppe

      Er det lagsprint på programmet nå, eller er det ikke?

      #7743 Svar
      B. Haarberg
      Nøkkelmester

        Joda, det er lagsprint på fredag som sist. Og jeg tok feil – det må vel være Jin (nr. 17 sist) som mister sin plass til Herzog hvis sistnevnte får gjennom sitt tvilsomme Wild card.

        #7746 Svar
        Jeppe

          Synd da, at Finland har kastet inn håndkle’, gitt opp teamsprinten.

          #7749 Svar
          B. Haarberg
          Nøkkelmester

            Apropos teamsprint: Signaturen Christian Eminger har en tankevekkende forhåndsomtale i VGD i dag. Må vel være umoderne nok til å si meg enig i det meste han skriver.

             

            #7750 Svar
            B. Haarberg
            Nøkkelmester

              Vanessa H er innstilt på B-gruppa i TM.

              At lagledelsen prøver seg på «en spansk en» er muligens ikke noe hun har innflytelse over eller kjenner til.

              «Sie nimmt nun, wie sie selbst sagt, die Rolle der Jägerin ein (…) mein Ziel an diesem Wochenende ist es die Division B zu gewinnen, wenn es das Eis zulässt sogar mit Bahnrekord.»

              #7751 Svar
              Emil Christian Nielsen

                Jeg er faktisk ikke helt uenig med han heller.

                Jeg er ikke stor tilhenger av lagtempo eller lagsprint.

                Når jeg aller først tok på meg skøyter var det fordi jeg slapp unna lagkamerater. Ikke på trening, men i konkurranse. Individet er det som fenger meg i skøyteløp, ikke laget. Norge kan ikke forsvare OL gullet på lagtempo i 2022, med mindre de samme 4 er med på laget. Norge vant ikke, de 4 gjorde det.

                Fellesstarten er kanskje den øvelsen jeg liker best av alle, og den jeg mener viser de mest komplette skøyteløpere, de som behersker fellesstarten har utholdenhet og fart som få. Her har vi endda kombinasjonen av lag og individuell idrett, samme dynamikk som har dratt meg til sykkelsporten.

                 

                #7754 Svar
                Carl-Petter Leganger

                  Da melder NSF at Sverre i samsvar med lege ikke stiller i løpene til helgen i Tomaszow.  Han satser på å stille i WC3.  Nå brenner det virkelig et blått lys for norsk deltagelse på 5000 m i Nagano.  NSF sier intet om deltagelse i Nagano for allround, men det synes å være helt nødvendig for at vi skal klare en kvoteplass på 5000 m.  I WC3 må Sverre stille i B-gruppen på 10000 m, han vil uten deltagelse i Nagano ikke være blant de fjorten beste på langdistanse som kvalifiserer seg til 5000 m i SLC, og tiden fra Minsk vil med stor grad av sannsynlighet ikke holde til plass på 5000 m.  Det står ikke bra til med langdistanse i SkøyteNorge, så dårlig som i øyeblikket har det vel ikke vært før.

                  #7756 Svar

                  Huff, der der var synd. Lar SLP 5000 i Salt Lake City fare mon tro?

                  På 5000 betyr dette at Ryosuke Tsuchiya isteden overtar plassen til SLP i første par. På 3000 så gir Entry List ingen endringer siden åpningsinnlegget. På 1500, menn blir det forskyvninger i oppsettet siden SLP står over. Ning kommer inn i «trekningspulja»(altså de 6 beste). Verwij er kun reserve, så inn i A kommer La Rue og Ichinohe. På 1500, kvinner så ser jeg at jeg ikke har det med i oppsettet (!). Nøyer meg med å si at Njåtun jo er med i A. På 500, menn fant jeg ingen endringer. På 500, kvinner så er Miho Takagi oppført, og Tsujimoto kun reserve. Når L.de Jong ikke går for Nederland, betyr det at Chang Pei og Hege Bøkko kommer med i A så vidt jeg kan skjønne.

                  Nå har det vært lagledermøte hvor de enkelte land skal bekrefte at de ikke melder inn noen reserver isteden, og at alle er klare til kamp. Trekningen skal etter planen finne sted i skrivende stund. Vi får håpe det blir en opptur selv om flaggskipet SLP ikke stiller, og det andre flaggskipet viste skral form sist.

                  #7758 Svar
                  Kristian Eliassen

                    Trekning/oppsett for fredag foreligger (men foreløpig ikke mitt forrige innlegg). Njåtun står over 3000 i B, og vi stiller fortsatt ikke på lagsprint for kvinner. Bøkko såvidt utenfor A på 5000. Kommer han med i A på 1500 mon tro?

                    #7761 Svar
                    B. Haarberg
                    Nøkkelmester

                      Her er da trekningen for første dag:

                      https://live.isuresults.eu/events/2020_POL_0001/schedule

                       

                      #7762 Svar
                      Kristian Eliassen

                        For ordens skyld kan Bøkko fortsatt komme med i A på 5000 om noen trekker seg, og man rekker å  gjøre om på paroppsettet. Om en løper som skal starte i A nå trekker seg, så flytter man løpere oppover i parene i den banen som hulrommet oppsto – og så putter man inn Bøkko i den ledige plassen i første par. Bøkko bør jo få lov til å stille i A på 1500 pga Wild Card. Finner ingen øvrige som bør få lov.

                        Sikkert lurt treningsfaglig å spare SLP, samt å matche andre forsiktig. Det er helt sikkert ikke frivillig at de norske foreløpig ikke har vist form selv om det ikke snakkes om noen formtopp. Samtidig er det synd at skøyteløperne ikke reklamerer for seg selv med gode resultater. Får håpe det blir noen slike i helga selv om man nettopp «plukket bort» Norges beste plassering fra forrige helg. Litt synd på Viasat oppe i dette  også faktisk. De har lagt en del penger på bordet og vist vilje til å satse. Den gangen Peter Muller skulle tapetsere pallen var Norge veldig gode før jul, men sluknet etterpå. Var det ikke den gangen det var en minneverdig 10 000 i verdenscupen i Heerenveen ? Verdenscupen kan, og bør være et utstillingsvindu det også. Det er kun «de gamle» som er vant til at det kun er to helger i sesongen som man skal huke av. I våre dager blir dette for snaut.

                        #7763 Svar
                        B. Haarberg
                        Nøkkelmester

                          Feinschmecker-informasjon fra Nils Meland på Facebook (hvorfor skrev han det ikke her?):

                          «Mystisk detalj i trekningen av B-gruppa på 5000: I følge pdf-versjonen av resultatlista ble Ruslan Zakharov disket i Minsk og skulle derfor gått i en av de første kvartettene i dag. Det er imidlertid ikke samsvar mellom pdf- og html-versjonen av resultatene fra Minsk, og de som har satt opp parene på 5000 i dag har tilsynelatende antatt at Zakharov ikke ble disket og satt ham opp i siste kvartett.«

                           

                          #7764 Svar
                          Kristian Eliassen

                            Peter Michael forlot ihvertfall stolraden foran meg  akkurat nå og er nok klar for kamp. 🙂 Virker å være ganske sammenliknbare forhold med Minsk. Litt kaldt i hallen. Rundt 14 grader. Ellers er det vel greit at forum for skøytehistorie har den løpende tråden UNDER selve stevnet. Personlig foretrekker jeg å ikke poste/lese så mye under løpene.

                            #7765 Svar
                            Jeppe

                              Claudia vinner 3000 i B-gruppa. Imponerende. Alt tyder på at hun må ha falt i gryta med styrkedråper da hu var lita, i gamle DDR. 🙂

                              #7766 Svar
                              B. Haarberg
                              Nøkkelmester

                                😀

                                Her er litt andre observasjoner fra B-gruppene: 3000 m for kvinner: Tidene noe bedre enn i Minsk, «standarden» ligger ca. 1,6 sekund foran. De norske gikk derimot bittelitt saktere enn forrige helg, og Ida N var jo ikke en gang med.

                                5000 m menn: Tidene faktisk klart saktere enn i Minsk: «standarden» hele 4,5 sekunder bak hvis jeg har regnet riktig. De norske: Bøkko tapte ca. 5 sekunder (men gikk i A sist), Engebråten 1 sekund, mens Ulekleiv faktisk tjente 3 sekunder.

                                Refleksjon: Håvard Bøkko er akkurat nå ranket nr. 48 i verden på 5000 m. Hvor lenge gidder han å holde på?

                                #7767 Svar
                                Emil Christian Nielsen

                                  Bøkko går vel strengt tatt mest for lagtempo nå.

                                  Mon ikke han slutter etter OL neste gang

                                  #7768 Svar
                                  Carl-Petter Leganger

                                    I all hast har jeg foretatt en rask beregning av kvoteplasser på 5000 m til VM enkeltdistanser.  Med alle forbehold om mulige feil ser situasjonen slik ut etter dagens løp i Tomaszow:

                                    12 kvoteplasser på grunnlag av poeng besettes av tre til Nederland, tre til Russland, to til Canada, to til Italia og en hver til Belgia og Tyskland.

                                    De åtte kvoteplassene på tid fordeler seg slik:

                                    Belchos, Canada3, 6.24.16 – WC1

                                    Ichonohe, JPN1, 6.25.64 – WC2

                                    Michael, NZL1, 6.25.68 – WC1

                                    Malfatti, ITA3, 6.25.91 – WC1

                                    RikuTsuchiya, JPN2, 6.28.33 – WC1

                                    Chshigolov, KAZ1, 6.28.66 – WC1

                                    Wenger, SUI1, 6.29.66 – WC1

                                    Pedersen, NOR1, 6.30.00

                                    Sverre har altså i øyeblikket siste kvoteplass, men det vil være mildt sagt sensasjonelt dersom ikke noen av dem som ligger bak ham slår denne tiden i Nagano.

                                    Den eneste muligheten for Norge å sikre kvoteplass synes å være deltagelse i Nagano, og høyst sannsynlig må det gjøres ved å klare en tid blant de åtte beste.  Det vil ikke være tilstrekkelig å vinne 10000 m i Kazakhstan for Sverre eller Håvard, de vil ikke få nok poeng til å ligge blant de tolv etter tre WC.   Det kan muligens gå ved å vinne 10000 m og å rykke opp i A-gruppen til Nagano og få en plassering i toppen på5000 m der, men det realistiske er nok å få en plass på tid, og det synes det som om kun Sverre kan klare.

                                    Jeg håper at NSF er klar over situasjonen, men derfra kommer jo omtrent ingen informasjon derfra, så det er ikke godt å si.

                                    #7769 Svar
                                    Per Thorvik
                                    Deltaker

                                      Slik det er nå, ser jeg gjerne at Bøkko holder på til han er 40. Da har vi med noen habile i B-gruppa om ikke annet. Pechstein holder bra fart ennå.

                                      Man kan gjette det er muligheter for overtrening i det norske opplegget og at løperne mangler totalt overskudd.  Det blir på en måte litt småtragisk i en idrett der vi per definisjon skal være gode. Rykkje er en O.G. Solskjær i miniatyr. Vi håper han får rettet opp saker og ting til glede for fansen, Forbundet, sponsorer og Viasat. Og til inspirasjon for de som satser på skøyter blant ungdommen.

                                      #7770 Svar
                                      Carl-Petter Leganger

                                        Jeg synes det er underlig at ikke landslagsledelsen har fanget opp problemene som synes å ha rammet så godt som samtlige landslagsløpere.  Burde ikke tester underveis og medisinske undersøkelser fange opp dette?

                                        Så over til Viasat4’s sendinger.  Kommentarene til løpene er jevnt over gode, men så vidt jeg fikk med meg nevnte de ikke de begredelige resultatene de norske mennene oppnådde i B-gruppen.  Det burde vært stilt spørsmål om dette. aldri har et norsk lag prestert så dårlig på 5000 m.  Hvorfor har ingen av de unge lovende tatt skikkelige steg fremover (med enkelte hederlige unntak på kortere distanser).  Hvorfor er langdistansenivået så elendig?  Og fortsatt ikke et ord om faren for at vi ikke får deltagere på 5000m/10000 m i VM enkeltdistanser.  Vil ikke reporterne avsløre dette skrekkscenariet?  Eller er de ikke oppmerksomme på dette,det er i tilfelle skremmende.

                                        OG, har Viasat 4 begynt å trappe ned satsingen etter de dårlige resultatene forrige helg – hvor var Kaja Snare som gjorde en kjempejobb sist?

                                        #7771 Svar
                                        B. Haarberg
                                        Nøkkelmester

                                          Nå går det på stumpene her. Ingen Hege Bøkko verken i A eller B på 500 m etter det jeg kan se. Dessuten ingen Ida Njåtun, som heller ikke gikk distansen i Minsk. På 1500 m lar man en Håvard Bøkko ute av form bruke «Wild card»et sitt i stedet for å la Farstad få sjansen. Lite framtidsrettet, tør jeg tross alt påstå.

                                          #7772 Svar

                                          Bøkko og Mantia fikk altså komme med i A på grunn av Wild Card. Da holder det altså med DNS fra forrige stevne for Mantia, mens en DQ eller DNF ikke ville holdt. Ut går La Rue og Ichinohe igjen…

                                          Hege Bøkko står over, dermed ble det også plass til Mclean i A.

                                          #7773 Svar
                                          Kristian Eliassen

                                            Det vil si: For Mantias del hadde det kanskje vært en annen sak om det sto DNS i resultatlista. Husker ikke akkurat NÅR han trakk seg, men de rakk å få inn en ny mann i A i Minsk.

                                            #7774 Svar
                                            Kristian Eliassen

                                              …dessuten kom Quinn inn som reserve for Mantia i B.

                                              #7783 Svar
                                              B. Haarberg
                                              Nøkkelmester

                                                Begge A-gruppene gikk saktere enn i Minsk: 3000 m ca. 2 sekunder, 5000 m ca. 6 sekunder.

                                              Viser 24 innlegg - 25 til 48 (av totalt 61)
                                              Svar til: Svar #7789 i Verdenscup 2 Tomaszow Mazowiecki
                                              Din informasjon: