Verdenscup 2 Calgary 21.-23.november

Hjem Forum Forum 15.46.6 Verdenscup 2 Calgary 21.-23.november

Viser 24 innlegg - 1 til 24 (av totalt 107)
  • Forfatter
    B. Haarberg
    Nøkkelmester

Så er det klart for en runde til på rask bane, og sikkert med forbedrede forhold attpå. Må innrømme at jeg lengter til litt mindre rekordhysteri, og det får vi vel etterhvert også.

Verdenscupen: Regelverk, tidskrav, kvoter etc. 

ISUs spesialside med spesifisert deltakerliste 

Resultatservice

Program
      Fredag 1000 m / 3000 m kvinner – 1000 m / 5000 m menn
      Lørdag 500 m / 1500 m kvinner og menn
      Søndag 500 m kvinner og menn

Norges tropp er vel identisk med sist helg, men dog slik at Haneberg forhåpentlig også kommer til start. Kan vi håpe på en norsk kvinne nr. 2 på 500 m denne gangen?

#32894 Svar
      Kristian Eliassen

Tidsplan og deltakerliste klar. Den distansevise har ennå ikke kommet.

#32901 Svar
        EinarR

Erik Resell!

#32903 Svar

Er han hjemmeværende mon tro? Jeg begynner gjennomgangen av de stipulerte parsammensetningene selv om deltakerliste per distanse ennå ikke har kommet.

#32904 Svar

Fredag

1000m, kvinner:

Leerdam
          Kok
          Lamarche
          Fledderus
          Bowe
          R.Yamada

Morozova-Jackson
          R-de Jong-Grevelt
          Na Hyun Lee-Qi Yin
          Bosiek*-Smeding*
          Yoshida-Van Elst
          Czerwonka-Scott*
          Scholz*-Min Sun Kim

R1:Kikuchi
          R2:Wojtasik
          R3:Kubo
          R4:McGregor

* Poenglikhet. Beste tid i verdenscupen denne sesongen rangeres foran.

Wild Card: Takagi og Mei Han har rett på å Stille i A basert på resultater fra forrige sesong. Begge påmeldt. Scholz fulgt av Czerwonka skyves da ut.(Daleman (S) også med Wild Card, men ikke blant de 5 nederlandske uttatte)

B-gruppa: Norge stiller med Samsonsen og Furnee også denne helga.

• Dette svaret ble endret 9 måneder, 2 uker siden av Kristian Eliassen. Årsak: Deltagerliste per distanse har kommet,
          #32905 Svar

1000m, menn:

Stolz
          Zurek
          De Boo
          Ning
          Sonnekalb
          Prins

Liiv-Kojima
          McLeod*-Wennemars*
          McDermott Mostowy-Kania
          Lian*-Nonomura*
          Dubreuil-Klein
          Voste-Dombek*
          Min SeokKim*-Hyun-Min Oh

R1:Howe
          R2:Kyung-Min Koo
          R3:Michalski
          R4:Odor

* Poenglikhet. Beste tid i verdenscupen denne sesongen rangeres foran. McLeod og Wennemars fikk samme tid på tusendelen i SLC, så der trekkes banefordelingen.

B-gruppa: HanebergMagnussen, og Rukke for Norge. ADJ(S). Haneberg skal være klar igjen etter sykkeluhell. ADJ gikk sist.

• Dette svaret ble endret 9 måneder, 2 uker siden av Kristian Eliassen. Årsak: Deltakerliste per distanse er klar
          #32906 Svar

3000m, kvinner:

Beune
          Maltais
          Wiklund
          Lollobrigida
          Weidemann
          Sablikova

Kerkhoff-Blondin
          Morozova*-Tas*
          Horikawa-Tais
          Groenewoud-Zueva*
          Hall*-Korzhova

R1:Dul
          R2:Schlørb
          R3:Yang
          R4:Golubeva

* Poenglikhet. Beste tid i verdenscupen denne sesongen rangeres foran, men tidligere har det vært en setning om at dette ikke gjelder for langdistansene og (naturlig nok) fellesstart. Jeg mistenker at denne setningen har falt bort ved en feil, og at TREKNING skiller ved poenglikhet.

B-gruppa: Løvås og Storelid for Norge.

#32907 Svar

5000m, menn:

Loubineaud
          Jilek
          Eitrem
          Dawson
          Huizinga
          Ghiotto

Bloemen-Bergsma
          Farthofer*-Malfatti*
          Petzold-Maly
          HenriksenKongshaug*
          Swings*-Gross

R1:Bosker
          R2:Giovannini
          R3:Hall
          R4:S.Sasaki

* Poenglikhet. Beste tid i verdenscupen denne sesongen rangeres foran, men tidligere har det vært en setning om at dette ikke gjelder for langdistansene og (naturlig nok) fellesstart. Jeg mistenker at denne setningen har falt bort ved en feil, og at TREKNING skiller ved poenglikhet. Swings og Kongshaug kan derfor komme til å bytte par.

B-Gruppa: Eng Strand og Dyrset for Norge. R1,R2,R3 og R4 ser altså akkurat nå ut til å danne siste kvartett.

#32909 Svar

Deltakerliste per distanse har kommet. Jeg har kontrollert fredagens distanser, og fortsetter gjennomgangen. På 3000m, kvinner er Frurnee reserve for Norge(S). På 5000m er Haneberg Norges reserve(S).

#32924 Svar

Lørdag

500m,kvinner:

Kok
          Jackson
          Yoshida
          Na-Hyun Lee
          Boersma
          Fledderus

Leerdam-Ziomek N
          Wojcik-Lamarche
          Baran-Pergher
          Ying Chu Chen-Daleman
          Silaeva-Tian
          Warmuth-Inagawa
          R.Yamada-Hiller D

R1:Min Sun Kim
          R2:Chong Pei
          R3:Kitahara
          R4:Herzog

B-gruppa: Samsonsen for Norge. Ingen flere norske. (samme søndag)

#32925 Svar

500m, menn:

Stolz
          Zurek
          De Boo
          Koshkin
          Morishige
          Gao

Jun-Ho Kim-Magnussen
          Xue-McLeod
          Dubreuil-Kania
          Brunet-Liiv
          Wennemars-Shinhama
          Hirose-Diniz
          Murakami-Fiola

R1:Lian
          R2:Michalski
          R3:Stoppelmoor
          R4:Koo

B-gruppa: Brattgjerd, Landrø Magnussen og Rukke. Resell(S)

Bjørn Magnussen med siste indre mot Kim.

#32926 Svar

1500m, kvinner:

Beune
          R.-de Jong
          Wiklund
          Wijfje
          Takagi
          Bowe

Daleman-Zdrahalova
          Jiaxuan Li-Sato
          Blondin-Han
          Morozova-Lollobrigida
          Van Elst-Sablikova
          Lamarche-McGregor
          Myers-Golubeva

R1:Horikawa
          R2:Groenewoud
          R3:Braun Polen
          R4:Yang

B-gruppa: Løvås for Norge. Furnee(S)

#32927 Svar

1500m, menn:

Stolz
          Ning
          Sonnekalb
          Kongshaug
          Nuis
          K.Yamada

Wennemars-Prins
          Min Seok Kim-Di Stefano
          Eng Strand– La Rue*/Nonomura*
          La Rue*/Nonomura*-Hanbin Liu
          Dijs-Snel
          Eitrem-Gelinas Beaulieu
          Arito-Odor

R1:Voste
          R2:Kasahara
          R3:Howe
          R4:Dombek

* Poenglikhet hvor man ikke klarer å skille. Trekning fordi Nonomura og La Rue presterte samme tid på tusendelen i SLC.

B-gruppa: Haneberg og ADJ for Norge. Dyrset reserve(S).

#32928 Svar

Søndag

Lagtempo kvinner:

Japan (60 poeng)
          Kanada (54)
          USA (48)
          Tyskland (43)

Nederland (40*)-Kazakhstan (40*)
          Kina (38)-Belgia (36*)

Trekningspulje også på lagtempo etter WC1 — fire lag.

B-gruppa:
          Norge (36*)-Italia (34)
          Polen (33)- Tsjekkia (29)
          Sveis (28)-Korea (27)

* Poenglikhet. Her teller beste tid i verdenscupen — altså SLC — for å skille. Dessverre noterte Belgia en bedre tid i B enn det Norge gjorde i A, og Norge rykker derfor ned slik jeg forstår reglene. Det heter seg at det beste laget fra B rykker opp, men man følger ellers verdenscupstillingen når man setter sammen A. — I verdenscupen er Norge rangert bak Belgia. Vanskelig oppgave for Norge som ikke blir bedre av den nye regelen om at DNF ikke gir 0 poeng , men poeng tilsvarende sisteplass i divisjonen

Et par ord om OL: 6 lag dit via poeng sml SLC, Calgary og Hamar, supplert av to bestetider blant øvrige. Norge er bare 4 poeng bak ser vi, men skal man ta innpå så er man nødt til å bli topp-2 i B. Hele 12 lag hadde bedre tider enn Norge i SLC. På tidslista akkurat nå finner vi Kina med 2.56.38 og Belgia med 2.58.38. Om Italia som arrangørland karrer seg inn blant de 4 på reservelista skyves det andre tidskvalifiserte landet ut. Der er Italia faktisk ikke etter SLC. De har byttet ut Marletti med Fontana denne gangen, så vi får se.

Norge: Wiklund, Løvås og Furnee. Strorelid reserve (S).
          Italia: Fontana, Lollobrigida, Rossi. Marletti(S), Tormen(S).
          For øvrige lag, så henviser jeg til Entry List.
          På Entry List kan hvert lag føre opp inntil 5 navn, på trekningsmøtet må man ned til 4,  hvor reserven kan settes inn inntil EN time før løpsstart (ved medisinske grunner også senere enn det).

#32930 Svar

Lagtempo, menn:

USA (60 poeng) Cepuran, Dawson, Lehmann. Dunfeee(S), McDermott M, (S) Stolz(S)
          Norge (54) Eitrem, Kongshaug, Henriksen. Dyrset(S), Haneberg(S), Eng Strand(S)
          Kina (48) Liu, Ning, Wu. Cong(S)
          Frankrike (43) Loubineaud, Deschamps, Thibault. Belloir(S), Trebouta(S)

Japan (40*)-Tyskland (40*)
          Nederland (38)-Polen(36*)

Trekningspulje også på lagtempo etter WC1 — fire lag.

B-gruppa:
          Belgia(36*)-Italia(34)
          Korea(33)-Sveits(29)
          Kazakhstan(28)-Ungarn(27)
          Tsjekkia(26)-Kanada(25)

Poenglikhet. Her teller beste tid i verdenscupen — altså SLC — for å skille. Polen noterte en bedre tid Belgia (som lider fatalt under savnet av Suttels), og Belgia får da ikke plass i A slik jeg forstår reglene. Det beste laget fra B rykker opp, men man følger ellers verdenscupstillingen når man setter sammen A.

Et par ord om OL: 6 lag dit via poeng sml SLC, Calgary og Hamar, supplert av to bestetider blant øvrige. Nederland er ikke inne på poeng etter det første løpet, men har bestetid av øvrige med 3.40.03. Tid nummer to er 3.40.52 av Polen. Litt krise for Nederland hvis de ikke får med et lag — fører også til at man går fra 9 til 8 løpere som de kan sende i herreklassen.  Heller ikke på herresiden har Italia noe lag på en reserveliste på fire pga uhell sist, men bør være en smal sak å kvalifisere et lag…
          Nederland: har denne gangen med Bosker istedenfor Tjerk De Boer.
          Nederland: Bosker, Huizinga, Snellink. Tjerk de Boer(S)
          Italia: D Ghiotto, Giovannini og Malfatti.Di Stefano(S), Lorello(S)

For øvrige lag og detaljer, så henviser jeg til Entry List og ISUs resultatside.

På Entry List kan hvert lag føre opp inntil 5 navn, på trekningsmøtet må man ned til 4, hvor reserven kan settes inn inntil EN time før løpsstart (ved medisinske grunner også senere enn det). Vi ser at enkelte land har oppført seks utøvere — en for mye. Norge har denne gangen oppført Henriksen istedenfor Eng Strand. Betyr det at Norge skal teste ut den konstellasjonen denne helga, eller fortsetter man med Eng Strand?

#32931 Svar

500m, kvinner 2. løp: Paroppsettet avhenger av resultatene fra det første løpet, lørdag.

500m, menn 2. løp: Paroppsettet avhenger av resultatene fra det første løpet, lørdag.

#32932 Svar

Fellesstart kvinner:

Manganello
          Maltais
          Kerkhoff
          Horikawa
          Blondin
          Sato
          Lollobrigida
          Hou
          Schlörb
          Park
          Vanhoutte
          McGregor
          Yang
          Myers
          Lim
          Rosner
          Groenewoud
          Härdi
          Hofmann
          Tas

Det er altså en ny ordning når det gjelder A og B på fellesstart: B arrangeres tidligere på dagen, og man rykker opp samme dag. Med nok påmeldte som nå i Calgary, så er de 20 beste sammenlagt etter SLC kvalifisert, supplert med de tre beste fra B, og ytterligere en løpere utover disse med flest poeng fra mellomspurtene (målgang avgjør ved poenglikhet).

B-gruppa: Norge med Løvås og Furnee. Storelid reserve(S)

Løvås klamrer seg nå fast til den 24. og siste kvoteplassen til OL (skal utvides under OL til opptil 30, men da må slike være kvalifisert på en annen distanse osv). Forrige helg ble en kaotisk affære i A da fire utbruddsløpere spurtet om seieren en runde for tidlig. Øvrige gikk 16 runder. Endte med at målgang for alle ble regnet etter runde 15… De 4 første var nesten en runde foran de andre, så rettferdig for disse, mens de andre ikke var spesielt opptatt av plassering etter runde 15.

Fellesstart menn:

Bergsma
          Maly
          Gélinas-Beaulieu
          Weidemann
          Wenger
          Petzold
          Hald Thorup
          Odor
          Di Stefano
          Swings
          Chung
          Cho
          Hoolwerf
          Giovannini
          Stolz
          Jílek
          S.Sasaki
          Loubineaud
          Zhou
          Medard

B-gruppa: Norge med Eng Strand og Dyrset. Haneberg reserve(S). Eng Strand på delt 24. plass etter det første stevnet.

Vi merker oss at Stolz er med også nå. Satser på denne som fjerdeøvelse i OL.

#32934 Svar

Blandet stafett (MGR):

14 lag i heat.  Dette er ikke en OL-øvelse ennå, men kan bli det i 2030.

1 løper av hver kjønn på hvert lag. 2 etapper hver. En time før start må man velge hvilke to løpere man stiller med.

Norge: Bjørn Magnussen og Samsonsen. Reserver Brattgjerd(S) og Løvås(S).

14 lag skulle gi to heat på 4 lag og to heat a tre hvis «regnestykket» skal gå opp. Seeding basert på fjoråret. Hele fem lag nå som ikke deltok forrige sesong. Norge ser ut til å havne i sisteheatet sammen med Kanada Finland og KZH/AUT/HUN/POR/ROM (!). Ta det med et stort forbehold. Dette er en ny øvelse, og flere lag kan trekke seg. Da blir oppsettet annerledes.

Det var gjennomgangen.

Lagledermøte ved midnatt i dag, fulgt av trekning/paroppsett for fredagens distanser klokken 02:00

#32935 Svar
          Jeppe

Du har jo den fulle og hele oversikt Kristian.
            Lagledermøtet er bortkastet tid. Let the show begin.

#32936 Svar
            Kristian Eliassen

He, he. 😉

#32940 Svar
              Rocambole

Foran 5000hB: Det er meldt et svakt lavtrykk som ikke utgjør mer enn rundt 50 høydemeter, hvilket ikke tilsvarer mer enn en fordel ift. normalt lufttrykk på ca. 0,5 sek på 5000. Jeg er mer usikker på andre faktorer, og det kan være at mine tidsanslag er litt for optimistiske.

Bosker strevde etter eget utsagn med en liten skade i leggen da han presterte svake 6.15 i A-gruppen i SLC, hvoretter han ble trukket fra lagtempo-laget. Han er nå inne på lagtempo-laget igjen, så jeg formoder at han nå er temmelig restituert fra denne skaden. Hans 6.09 i Hrv kan tilsi kapasitet ned mot 6.00 i kvartett i Cal, bare for å ha det nevnt. Men hollenderne, dog i varierende grad, har det med å prestere relativt dårligere utenfor Hrv, og siden det er litt usikkert med leggen hans, tipper jeg ham ikke under 6.03, og 6.05 er kanskje mer realistisk.

Snellink imponerte heller ikke i SLC med 6.09 og kun 5.plass i B-gruppen, men mistenker at han omsider er i noe fremgang nå, så la oss si 6.07. For de øvrige av topp11 i 5000B i Cal har jeg mindre tro på fremgang siden det normalt bør gå et par sek saktere i Cal enn i SLC.

Det brenner et blått lys for Semirunniys OL-billett på 5000. 6.17 og 19.plass i 5000B i Cal var overraskende miserabelt. Skal han kvalifisere seg på tidskvoten, må han nok i det minste gå under Metraux 6.10.14. For å være temmelig sikker må han gå under Sasaki 6.08.83. Med denne løperen er det vanskelig å forutsi utvikling av teknikk og form, men nå har han kniven på strupen. 1500 gikk bedre med ny pers på 1.44.43 og ekstrem samling på de tre rundene: 26.42 – 26.55 – 27.12, hvilket rimer usedvanlig dårlig med at han sprakk på 5000. Også som lok-fører på lagtempo-laget holdt han bra samling med halvrunder mellom 13.2 og 13.8. (Dog holdt Kinas betrodde lok-fører, junior Liu Hanbin, et raskere tempo med halvrunder mellom 12.9 og 13.6.) Det kan virke litt 50/50 om han klarer 6.10, så jeg legger ham der.

Prediksjon:
                6.05 Bosker
                6.07 Snellink
                6.09 Liu
                6.10 Semirunniy
                6.11 S Sasaki
                6.12 Li
                6.12 Lorello
                6.12 M Ghiotto
                6.12 Metraux

#32941 Svar
                Kristian Eliassen

Får jeg bare legge til en ting som nederlenderne er opptatt av: å få tre nederlendere inn på poengkvalifiseringen til OL. Det vil si blant de 15 der. Om man IKKE klarer det, reduseres nemlig totalkvoten på herresiden fra 9 til 8 noe som betyr trøbbel med «matrise» og å få plass til nok løpere til OL. Merk at Nederland fortsatt får stille med tre løpere på DISTANSEN om man får med sistemann på tid.

#32946 Svar
                  Rocambole

Takk for viktig tillegg, i hvert fall sett med NED-øyne. (Og de har vel noe tilsvarende matrise-bekymring også mht. lagtempo-h.) Ja, NED lever litt farlig her, og i øyeblikket er det bare Bergsma som er helt til å stole på mht. 5000/langdistanse i vc. Men anser det mest sannsynlig at det går bra til slutt, dvs. at de får inn sine 3 på topp15 i vc-langdistanse. Tipper altså i første omgang at de besetter topp2 i morgendagens 5000B, men sikker er jeg aldeles ikke.

#32948 Svar
                    Kristian Eliassen

Da foreligger trekningen for fredag:

Sablikova-Wiklund i siste par på 3000m.

Loubineaud-Eitrem i nest siste på 5000m.

Ingen endringer i forhold til mitt oppsett, men vi kan slå fast at det nok ikke har falt ut en setning i teksten hva gjelder rangering ved poenglikhet på langdistansene: 4 av 4 fulgte prinsippet om at beste tid gjelder.

1000m, kvinner: Både Han og Takagi i trekningen, og kom dermed i første par.

B-gruppene: Ingen overraskelser der heller. Spennende at Haneberg er tilbake. Howe var vel ikke frisk på 1000m forrige helg, og har trukket seg denne gangen.

Viser 24 innlegg - 1 til 24 (av totalt 107)
                    Svar til: Svar #32987 i Verdenscup 2 Calgary 21.-23.november
                    Din informasjon: