Verdenscup 1 Salt Lake City 14.-16.november

Hjem Forum Forum 15.46.6 Verdenscup 1 Salt Lake City 14.-16.november

• Dette emnet har 163 svar, 4 deltakere, og ble sist oppdatert 21/11/2025 at 8:57 av Kristian Eliassen.
Viser 20 innlegg - 145 til 164 (av totalt 164)
  • Forfatter
    Kristian Eliassen

…vi pusler alle med vårt, så det var ikke vondt ment. Mye interessant fra Haarberg. I dag kommer jeg trolig til å se skøytesendingen rett etter fotballkampen Norge-Italia. Da gjelder det å holde seg unna alle fora. Men først er det B-grupper start 17:00. Siste ytre i dag på Brattgjerd, spent på lagtempo, og hvem fra B som tar seg til A på fellesstarten senere på kvelden.

#32843 Svar
      B. Haarberg
      Nøkkelmester

Skjeggestad har også mye interessant, her er hans oversikt over personlige rekorder så langt:

Lørdag:
        Aurora G. Løvås 1.56.07 👉 2,66 🚀
        Didrik Eng Strand 1.42.92 👉 2,65 🔥
        Sigurd H. Dyrset 1.45.89 👉 2,35 👊
        Peder Kongshaug 1.41.34 👉 0,91 🏆
        Ragne Wiklund 1.51.96 👉 0,51 🇳🇴
        Bjørn Magnussen 33.99 👉 0,29 🚀🛸🛸😀
        Fredag:
        Sander Eitrem 6.03.38 👉 1,36 💪
        Peder Kongshaug 6.05.89 👉 2,93 👏
        Sigurd H. Dyrset 6.23.17 👉 10,67 🔝
        Didrik Eng Strand 6.21.14 👉 6,49 💨
        Sigurd Henriksen 6.12.52 👉 1,05 👍
        Aurora G. Løvås 4.08.18 👉 1,13 👏
        Julie Samsonsen 1.16.44 👉 0,44 😀
        Marte B. Furnee 1.19.04 👉 0,22 👏
        Bjørn Magnussen 1.08.07 👉 0.07 ⛸️
        #32844 Svar
        Saller
        Deltaker

Er det bare 5 wc-konkurranser denne sesongen?

#32845 Svar
          Emil

OL er så mye større enn noe annet på skøyter. Å gå sprint kan gå på bekostning av prestasjoner der det faktisk gjelder. Her tar trenerstaben beslutningene.

#32847 Svar
            B. Haarberg
            Nøkkelmester

Er det bare 5 wc-konkurranser denne sesongen?

Det er det ja. Se også verdenscuptråden for full oversikt.

#32848 Svar
              Rocambole

Etter 500hB: Enormt – og uventet – vinnerløp av Xue (Chn) på 33.95 (9.51)! Pers med hele 0,89 sek og ellevte mann i verden under 34. Tiden skulle vise seg å være kun 0,07 sek bak vinnertiden i A-gruppen!

Vårt eget håp i B-gjengen, Silver Brattgjerd, åpnet nå på 9.61, 0,03 sek bedre enn i hans pangløp på 34.45 fra forrige helg. Uvitende om hva som skjedde i resten av løpet, f.eks. mulig trøbbel i siste indre, men uansett må han gis godkjent for sin 34.77 som indikerer gledelig stabilitet godt under 35 på glatteste is.

Etter 500hA: Dette viste seg å bli litt av en thriller. Jeg hadde lagt lista på 33.95 for å oppnå medalje, og sperret øynene opp da OL-vinner Gao allerede i par3 gikk inn til 33.93 (9.49) i et løp som fremstod et stykke unna 100% klaff.

I par4 var alltid solide Dubreuil en åpenbar medaljekandidat, men trass i en for ham bra åpning på 9.56 og uten åpenbare unoter, maktet han ikke å komme seg under 34.

I par5 fulgte så Morishige, bronsevinneren fra siste OL, opp med 33.94 (9.62) og en liten pers fra et løp som fremstod meget vellykket fra hans nåværende kapasitet. Hans makker Westenbroek lå åpenbart bedre an ved inngangen til sistnevntes siste indre, men gikk glipp av en potensielt sensasjonell sluttid grunnet et ubeleilig fall etter at han formodentlig angrep siste indre i dristigste laget.

Så var det klart for kanonparet Zurek vs. Stolz. Åpning på respektive 9.73 vs. 9.57, mer fordel Stolz enn jeg hadde forventet og håpet på. Stolz har avstanden godt inne på vekslingssiden og får en aggressiv, god inngang til siste indre, men pådrar seg litt småkluss senere i svingen, samtidig som Zurek legger inn en vanvittig vakker og sterk siste ytre. Tett fight inn mot mål der Stolz drar det så vidt i land med 33.88 vs. 33.90. Ny ledelse på Stolz, men ingen vrek eller pers, samtidig som Zurek for første gang fikk se 33-tallet og gjenerobret den polske rekorden som Kania knabbet med 34.01 i testløpet.

Brunet innfridde ikke i neste par7, hvoretter det var klart for par8 med deBoo som den antatt fremste kandidaten til å kunne sette vrek etter sin imponerende sub-34 i Hrv. Men deBoo floppet etter en noe sløv start og lite vellykket siste indre, inn til for ham svake 34.23.

Par9: B Magnussen vs. McLeod. Etter en piano 1000m dagen før hadde jeg lite håp om at trønder-Bjørn kunne prestere opp mot det beste han hadde vist tidligere i sin løfterike forsesong. Men Bjørnen viste seg å lure oss alle; i det minste henviste han min egen lunkne/pessimistiske prediksjon til skammekroken. Bedre kan det ikke bli!
                Åpning 9.60 vs. 9.72 med Bjørnen foran! Kan da ikke huske at han har åpnet så raskt noensinne (?). Men den amerikanske bronsevinner på 500 fra siste e-vm, på Hamar, med sin gode stayer, har da sikkert god kontroll på å vinne samløpet med en sterk første ytre, hvoretter han får ryggdrag på Bjørnen og feier forbi ham i siste indre, for ikke å snakke om opp gjennom oppløpssiden.
                Etter første sving ser det imidlertid fortsatt ut som at Bjørnen holder avstanden til makkeren, og forsyne meg ser det heller ikke ut til at amerikaneren tar inn noe i løpet av vekslingssiden. Ok, med en probat siste sving fra begge løpere, vil de antagelig komme ganske likt ut på oppløpssiden, og da vinner jo amerikaneren enkelt siden 500 meter er 100 meter for langt for vår mann.
                Ut på oppløpssiden: Kan det fortsatt være at Bjørnen har et forsprang på minst en halvmeter? Flotte saker! Men dette kan han da umulig forsvare når det er hele 100 tunge meter inn til mål, når bjørnekreftene ebber ubønnhørlig ut, meter for meter. Med den rasjonelle delen av hjernen har jeg null tro på at han kan vinne samløpet, mens noe annet i meg fortsatt lever i håpet.
                Så inntraff det ganske mirakuløse: Håpet seiret over rasjonaliteten! Den angivelige strikkmotor-bjørnen viste seg – mot alle odds –  å holde flott unna sprint-stayer McLeod hele oppløpssiden inn, og jeg er slett ikke sikker på om yankeen spiste inn en eneste hundredel.

Tallenes tale:
                Bjørnen Magnussen 33.99 vs. McLeod 34.07, med respektive rundetider 24.39 vs. 34.35.
                Riktignok skaffet Bjørnen vår seg det lille forspranget til makkeren på startlangsiden, hvilket ikke var noen selvfølge, men han viste seg nå også kapabel til å holde fast ved det, helt inn, også gjennom hele den lange oppløpssiden!
                Fantastisk prestasjon av Bjørn Magnussen: Ny norsk rekord med formidable 0,29 sek, det første løp under 34 i norsk skøytehistorie, og kun 0,11 sek bak selveste supermann Stolz!

Siste par, Koshkin vs. Kania, viste seg å floppe kapitalt med hhv. 34.42 (9.46) vs. 34.38 (9.77), hvilket ikke holdt til mer enn hhv. plass 16 og 15 på distansen. At disse to vinnerkandidater, og kanskje også vrek-kandidater, skulle ende opp så langt bak, sier noe om kvaliteten på konkurransen.

Det endte altså opp meget tett i toppen, uten at noen var nær vrek, og vår egen Bjørn Magnussen var altså bare 0,11 sek bak vinneren etter å ha begått et kanonløp.

Vi overbringer våre hjerteligste gratulasjoner til trønder-Bjørn Magnussen for denne imponerende og ytterst gledelige prestasjonen!

#32849 Svar
                Kristian Eliassen

…mens jeg holder på med mitt. 🙂 : Noe har murret i bakhodet i dag. Noen som husker SLP og fellesstart i forrige OL? SLP var påmeldt på fellesstart for å kunne gå lagtempo (og det gikk jo bra!). Han DELTOK ikke på fellesstart, reserven kom så inn, han var kun påmeldt for å kunne fylle kriteriene for deltagelse på lagtempo. Den bestemmelsen står fortsatt i Special Regulations: ««To be entered for the Team Pursuit competition, a Skater must be entered for at least one of the individual competitions.» (Når det gjelder TILLEGSPLASSENE på 500(2)-1000(2)-1500(2)-fellesstart(6) som man kan erobre UNDERVEIS i OL, heter det seg denne gang at også her holder det å være «entered» på en distanse (naturlig nok). Sagt på en annen måte så må du fylle en kvoteplass på en individuell distanse for å kunne bli tildelt en tilleggsplass på en annen… ). Samsonsen må altså sikre en kvoteplass på en individuell distanse (500 eller 1000) og så meldes på der. Så må man få Olympiatoppen med på at Samsonsen skal med i kraft av en plass på lagtempo. Akkurat nå ligger hun så vidt innafor på 1000, og så vidt det samme på 500 fordi Thorup ikke skal til OL.

#32850 Svar
                  Rocambole

Angående det murrende bakhode: Ja, tror du bedømmer dette riktig Eliassen, men her er det mye å holde styr på, hvilket du er usedvanlig dyktig til.

#32851 Svar
                    Rocambole

Foran 500h(2): Et svakt lavtrykk i dag, men ikke mer enn at det utgjør 2-3 hundredeler på 500. I går lå Westenbroek an til noe stort hvis det hadde klaffet i siste indre, men isteden deiset han altså inn i putene og slo hodet mot isen. I B-gruppens par17 slipper han nå siste indre, men det vil være naturlig at han reserverer seg litt etter fallet i går. Tviler dermed på at han får se 33-tallet, men uansett en liten joker i stokken.

Over til A-gruppen: Stolz vs. B Magnussen i par9. Vår mann presterte til terningkast 6 i går, og det er nok lite realistisk å forvente at han begår nok et løp med full klaff. Mistenker derimot Stolz for å ha litt mer på lager etter å ha hatt litt småkrøll i går i siste indre som han nå slipper. Tipper 34.70 på ham, og det er ikke langt ned til vrek.

Etter at det var så jevnt i toppen i går, ligger det an til nok en meget spennende sprintkonkurranse med uforutsigbart utfall. Med full klaff tror jeg deBoo, Gao og Stolz kan ha mulighet for å sette vrek, dernest eventuelt Zurek. Men holder det som mest sannsynlig at rekorden overlever.

Tidsprediksjon: 33.70 for nr.1, 33.90 for nr.3, 34.00 for nr.6.

#32852 Svar
                      Kristian Eliassen

2.57.61 I lagtempo B, kvinner av Kazakhstan som rykker opp. Morozova rykker opp for tredje gang denne helga. Deltok i A på 1000m(7) og B på 500m(5). Nå er hun ferdig for helga.

Den norske rekorden er på 2.56.79 satt i SLC i 2021 av Wiklund, Bøhm og Haugen.

#32853 Svar
                        B. Haarberg
                        Nøkkelmester

Da er det tid for å minne om «live»-kanalen som er satt opp til ære for verdenscupåpningen. Fritt fram for spontane utspill og innspill, spørsmål etc! Se oppe til høyre på siden eller klikk her.

#32854 Svar
                          Rocambole

Etter 1500hA:
                            Par1: Pent løp av Nonomura som nå visste å holde igjen en del på de første 700m, men 1.42.93 (pers med 0,7 sek) luktet det likevel ikke topp6 av og slettes ikke pall.

Par2: Arito vs. Strand. Etter 5000 hadde jeg beskjeden tro på Strand, men nå var han plutselig tilbake på 1500-sporet fra siste e-vm der han overrasket med en sterk 7.plass. Fint disponert løp der han slet seg inn til ny ledertid på 1.42.92, altså hundredelen foran Nonomura. Skikkelig opptur!

Par3: Eitrem vs. Kongshaug. Forutså at det kunne bli tett i første veksling, men SE slakket litt av og lot PK krysse uforstyrret foran. Ikke sikker på at så hadde skjedd hvis dette hadde vært et sammenlagt-mesterskap. PK innfridde så det suste med et helstøpt løp, inn til 1.41.34, ny norsk rekord og pers med et helt lite sekund. Attpåtil 4 tideler bedre enn jeg hadde håpet på, der jeg tippet PK inn på 4.plass, så nå luktet det pall. Aldeles strålende!
                            Rundetidene: 23.54 – 24.82 – 25.75 – 27.23. Besynderlig at kommentatorene gjentatte ganger fremhevet hans «kjempe sisterunde» siden det er på nettopp denne runden han har sin lille akilleshæl ved å gå opp 1,5 sek i rundetid istedenfor 1,0 sek som ved en klassisk splitt. (Dernest taper han gjerne et halvsekund til de råeste langsprinterne på de første 300m.) Det var således ingen grunn til å bli forfjamset over at han kunne bli slått nettopp på sisterunden. Men det er nå engang slik Peder fra erfaring liker å legge opp distansen når han er på sitt beste, og det vil være litt individuelt hva som er den beste rundetids-profilen på distansen.
                            Mer moderat prestasjon av Eitrem som med sine 1.43.35 kom en tidel for sent til å sette pers og nå også måtte se seg uventet slått av landsmann Strand. Uansett: Samlet sett meget godt levert av våre beste menn!

Par4: diStefano vs. K Yamada. Uventet parseier og sterkt løp av japaneren som trass i en meget sterk åpning på 23.15 holdt rundetidene godt samlet og viste god fighting spirit etter at makkeren kom opp på siden av ham da klokken ringte. 1.42.25 var pers med 1,56 sek og en sterk søknad til topp6, men ikke til medalje, nesten sekundet bak Kongshaug. 1.42.74 på italieneren var meget som forventet. Han er nå i fremgang, og det er fortsatt lenge til OL.

Par5: Ning viste god form og stayer på 1000m, men jeg tippet ham ikke bedre enn 1.41.8, kloss bak Kongshaug. Jeg tvilte på om hans disposisjon av løpet ville bli optimal. Men det ble den! 23.03 – 24.71 – 25.93 – 27.35 og forsyne meg inn til 1.41.02, ny pers med 0,36 sek og 0,32 sek foran den strålende tiden til Kongshaug! Overraskelsen var primært at han holdt sisterunden så godt som han gjorde etter den raske utgangsfarten. Her luktet det minst sølv, og selv Stolz kunne få trøbbel med å straffe denne tiden.:

Par6: Snel vs. Sonnekalb. Tyskeren fikk litt fin pes av hollenderen som så programmessig falt av når melkesyren begynte å melde seg på tredjerunden. Nydelig løp av Sonnekalb med tilnærmet klassisk splitt etter en for ham passe åpningsfart. Litt surt at han med sin 1.41.33 slo vår Peder med et lite hundredel og dyttet ham ut av pallen hvis Stolz leverte varene. Men tyskeren viste seg å være akkurat så god på distansen som jeg trodde da jeg spådde ham inn på nettopp 1.41.3. Med dette slo tyskeren Stolz’ junior-vrek og har nå definitivt etablert seg i verdenseliten blant seniores, i hvert fall på 1500 som nå har blitt hans spesialdistanse. Han blir garantert ikke enklere å hanskes med i ukene og årene som kommer.

Par7, Dijs vs. La Rue, kunne som ventet ikke blande seg i toppen, men meget hyggelig at den engang så lovende La Rue nå tok et lite steg og med 1.42.93 perset med nesten 1,5 sek, samtidig som han var høflig nok til, liksom Nonomura, å legge seg hundredelen bak tiden til Strand. Og alltid moro å se et jevnt par der hollenderen blir nedkjempet.

Par8: MS Kim vs Howe. Det er OL-år igjen, hvilket oppfattes som bronsealder for den noe uryddige koreaner-ungarer. 1.42.67, kloss bak persen, kan indikere at nå er han på gang igjen. Howe var åpenbart plaget av noe fysisk besvær og deltok nok bare for vc-poengene. Vi får se hvor fort han kan være tilbake på normalt høyt nivå.

Par9: Nuis vs. Stolz. Det store paret levde virkelig opp til forventningene! Rundetider:
                            Nuis    23.45 – 24.42 – 25.34 – 28.16           1.41.37
                            Stolz    23.21 – 24.94 – 25.51 – 26.82           1.40.48

Begge løperne disponerte sine løp på tilnærmet vanlig vis. Stolz har det med åpne hardt, men ikke for hardt, roe ned på andrerunden, så begå en sterk tredjerunde og likevel ha igjen nok krefter til en anstendig sisterunde. Nuis har det med å holde lite igjen på åpningsfarten, fortsette å presse på for en god tredjerunde, for så å håpe at han klarer å karre seg noenlunde anstendig gjennom sisterunden, vel vitende om at han uansett vil være stokk stiv ved målpassering.

Samløpet utviklet seg i tråd med dette. Da klokken ringte, ledet Nuis med 0,45 sek på Stolz, 0,46 på Ning, 0,90 på Kongshaug og 0,97 på Sonnekalb. Likevel følte jeg meg idiotsikker på at Stolz ville vinne samløpet med siste indre. Det mer interessante spørsmålet var om han nå kunne sette verdensrekord. For så trengte han 26.51 på sisterunden, nøyaktig ett sek dårligere enn tredjerunden. Det virket i tøffeste laget, hvilket det også ble, trass i at kongen av sprint oppnådde den beste sisterunden av samtlige. Uansett: Flott ny pers og halvsekundet bedre enn jeg hadde tiltrodd ham.

Så sent som ved inngangen til siste ytre viste grafikken at Nuis fortsatt ledet distansen. Siste ytre viste seg, som så ofte for ham, ulidelig lang. På de 200 metrene til målpassering måtte han gi tapt til hele fire løpere.

Par10, Prins vs. Wennemars, ble etter dette et lite antiklimaks. Som ventet åpnet de begge som hver meter var den siste, for så å sprekke så det sang – enda mer enn Nuis – på sisterunden. Men i det minste nye perser med hhv. 1.42.36 og 1.42.34.

Fabelaktig konkurranse, og hvilket nivå  – med femtemann på 1.41.37! Og ingen grunn til ikke å være svært så fornøyd med Peder. Formutviklingen virker betryggende, og han vil dra relativ fordel av at det blir litt tyngre is i lavlandet.

#32855 Svar
                            Rocambole

Etter lagtempo-hB:

Canada ville ha vunnet klart uten et eller annet uhell helt mot slutten. 200 meter før mål passerte de på 3.23.83 etter en halvrunde på 13.52. De lå således an til 3.37. Laget bestod av
                              D. Hall, A. Gélinas-Beaulieu og D. La Rue. Overraskende bra.

#32857 Svar
                              Emil Nielsen
                              Deltaker

Det er selvsagt vanskelig å glede seg over prestasjoner fra USA om dagen. Men rett skal være rett, deres mannlige lagtempolag er samkjørt som ingen andre. Fantastisk prestasjon.

#32859 Svar
                                Rocambole

(Det virker som jeg ikke fikk postet følgende forutbedømmelse, meget mulig grunnet litt for meget privat slalåmkjøring):

Foran lagtempo-h:
                                  USAs vrek på 3.33.66 befinner seg i fare siden rekord-trioen samlet sett bør være i vel så god form nå som da. På den annen side er dette sesongens første lagtempo, så det kan være at samkjøringen ikke har blitt maksimalt finpusset. Jeg heller til at rekorden vil overleve denne konkurransen.

Mange usikkerhetsmomenter her, men prøver meg på en prediksjon:

3.34 Usa
                                  3.36 Nor          Usikker på Strand mot slutten. Kanskje best nå med PK i front.
                                  3.36 Ita           Godt samkjørte.
                                  3.38 Fra          Overraskelse på lur? Tipper de er godt samkjørte
                                  3.38 Chn         Spennende lag med Ning, Liu og Wu, men for lite samkjørte?
                                  3.38 Jpn          Spennende lag med S Sasaki, K Yamada og Arito, men for lite samkjørte?
                                  3.39 Ned         For langdistansebetont.
                                  3.40 Bel          Overrasker neppe.

*

Etter 3000h-lagtempo:
                                  3.32.49 USA. Samkjøringen av den durkdrevne rekordtrioen viste seg for lengst å være finpusset nok til nå å senke sin egen vrek med 1,17 sek. I og for seg en ganske naturlig progresjon, men litt av en maktdemonstrasjon, og med Stolz i naturlig bakhånd for OL-laget på fire påmeldte mann.

3.35.20 NOR. Siden Strand virket å følge gledelig bra med som tredjemann på lasset, var avstanden på nesten 3 sek frem til USA heller betenkelig. Avstanden berodde ikke på at Usa-trioen individuelt holder et høyere nivå enn våre tre på relevante distanser. Kongshaug er etter meget å dømme nå verdens beste 3000-løper på SLC-is. Faren for at han ville sprekke ved å settes opp som frontmann, anser jeg for å ha vært mikroskopisk i denne lagtempoen. Med ham i front ville åpningsrundene blitt en del bedre, og Strand ville fått en mer ruvende rygg foran seg, altså Eitrems, gjennom løpet for å redusere luftmotstanden. Stusser på at vår lagledelse bedømte det beste oppsettet av lagformasjonen ganske annerledes enn meg, og fremstår merkverdig tonedøv for å justere vår lagoppstilling i henhold til nyere formutvikling av våre betrodde løpere. – Jeg feller dermed ingen tåre for at vi nå blir uklasset av USA med nesten 3 sek av et lag som på papiret fremstår svakere enn vår trio, bedømt fra individuelle prestasjoner.

3.36.65 CHN. Trioen innfridde! Meget interessant – og for meg overraskende – med junior Liu Hanbin som tiltrodd lokfører! Togets tredjemann Ning hadde null problemer med å holde følge i sin usedvanlig lavtliggende skøyteposisjon, og den skøytemeriterte mellommann Yu Wu syntes også å gå fint i sin sandwich-posisjon. CHN meldte seg dermed på som en meget seriøs medaljekandidat til denne OL-øvelsen. De har også en bredde i den nasjonale toppen som tilsier at det ikke er noen krise om f.eks. Yu Wu skulle falle fra.

3.37.97 FRA
                                  . Svært solid prestasjon, men nå ikke uventet med den nybakte vrek-holder Loubineaud som lokfører. Og det kan være at FRA fortsatt ikke stiller med sitt aller beste lag.

3.38.60 JPN. Som forventet. Kan tenkes å forbedre seg utover i sesongen.

3.40.03 NED. Hadde spådd 3.39 på dem med Bosker på laget, men nå måtte det jo gå dårligere enn som så når de erstattet sin p.t. beste 3000-løper med T de Boer.

Synd på ITA, som mest sannsynlig ville vunnet minst bronse uten Malfattis ubeleilige fall. Med nåværende foretrukket trio er det lite trolig at de kan utfordre Usa i kampen om OL-gullet på lagtempo, men det får vi komme tilbake til.

Samlet inntrykk: USA forbedret sin egen vrek og økte sitt favorittstempel til OL-gull (selv om de skulle avstå fra å sette inn Stolz i semifinale eller finale).

Bak storfavoritt USA til OL virker det p.t. ganske åpent. NOR kan tenkes å nærme seg USA med bedre disposisjoner av trioen og mer samkjøring, men det virker langt frem.

ITA pådro seg nå et fall (Malfatti), men jet tviler på at Ita ville slått Nor. For å kjempe om sølv (og ev. gull) i OL er nok ITA avhengig av å fornye laget med en mann eller to fra de tre gamle traverne (les: i det minste diStefano, kanskje også ned Lorello).

NED
                                  gikk nå på 3.40. Jeg spådde dem inn på 3.39 og nest siste plass i A-gruppen, med kun BEL bak seg (hvilket var en no-brainer), mens de altså nå lyktes med å se også langt bedre ITA bak seg grunnet et italiensk uhell.

NED besluttet å forvise sin beste og mest formsterke skøyteløper, Bosker, fra startoppstillingen til fordel for lang mer ubeskrevne T de Boer.  Høyst uviss på historien bak dette i skrivende stund.

NEDs fremste trio på den mest representative distansen for å indikere nasjonens generelle nivå i klassisk firkamp, altså 3000m, i lagtempo, endte nå opp kun som tredje sist i A-gruppen etter et fall fra ITA som gjorde at ITA falt unna pallen.

Er det i det hele tatt opplagt at NED klarer kvalifisere seg til lagtempo-h i OL?

Takk for helgen (inklusive våre utsendinger til San Siro)!

#32866 Svar
                                  Emil

Kok tok altså min favorittrekord i går. 36,36 står ikke lenger. Et løp som fortsatt står som skoleeksemplet på et velutført løp. Full kontroll, ikke en eneste unødig bevegelse, kraft som bare det. Den nye tiden 36,09 er vanvittig sterk. Når detber sagt så tror jeg ikke at vi har sett Kok på toppen enda. Jeg tror ikke at Kodairas 36,39 BR overlever neste helg.

#32886 Svar
                                    B. Haarberg
                                    Nøkkelmester

Her er grafen som viser hvordan tidene har variert over tid – her de tre foregående sesongen + VC1 denne sesongen.

Klikk her for større bilde

Forklaring: 0,01 betyr grovt sett 1 % raskere tider. Det har altså vært et paradigmeskifte, og det kan neppe være fordi alle løpere plutselig har blitt 1 % bedre enn i fjor. Jeg antar at man har funnet på et eller annet lurt som gjør isen raskere enn før. Det som blir spennende er om det samme også vil skje i Calgary?

Dette er «standardtidene» målt i SLC, sammenliknet med tidligere bestenoteringer:

37,42 (37,455 – SLC 2021)
                                      1.13,61 (1.14,15 – SLC 2021)
                                      1.54,59 (1.53,77* – SLC 2021)
                                      4.01,30 (4.02,20 – SLC 2019)

34,45 (34,49 – SLC 2024)
                                      1.07,65 (1,07,98 – SLC 2019 / Cal 2019)
                                      1.44,06 (1.44,12 – SLC 2019)
                                      6.18,80 (6.19,50 – Milwaukee 2024)

*) Denne står fortsatt som alle tiders raskeste konkurranse

#32900 Svar
                                      B. Haarberg
                                      Nøkkelmester

Formbarometeret Salt Lake City

500 m 1000 m 1500 m 3/5000 m
                                        Brattgjerd 194 +194
                                        B Magnussen 146 31 +177
                                        Wiklund 75 -6 +69
                                        Kongshaug -8 59 +51
                                        Henriksen 31 +31
                                        Dyrset 20 Ny! +20
                                        Strand 12 Ny! +12
                                        Løvås 70 -86 -16
                                        Rukke 30 -74 -44
                                        Storelid -46 -46
                                        Samsonsen -64 1 -63
                                        Eitrem -148 -10 -158
                                        Furnée -204 -204
                                        Johansson -23 -197 -220
                                        C Magnussen -305 -305

Forklaring: Tabellen viser hvor mange rankingpoeng den enkelte vant/tapte pr. distanse sist VC-helg.

#32902 Svar
                                        Saller
                                        Deltaker

Får håpe Kok tar gull i OL. Det fortjener hun.

#32952 Svar
                                          Kristian Eliassen

Seertall: En av de tre dagene oppnådde den lange skøytedagen et snitt på mellom 15-18500 lineære seere. Trolig snakker vi om Lørdag. Fredag var nattsending, og søndag konkurrerte man med fotball Italia -Norge. De andre dagene oppgis det ikke tall for, men vi kan konstatere under 9-11000 et eller annet sted.

Viser 20 innlegg - 145 til 164 (av totalt 164)
                                          Svar til: Svar #32952 i Verdenscup 1 Salt Lake City 14.-16.november
                                          Din informasjon: