Hjem › Forum › Forum 15.46.6 › Verdenscup 1 Salt Lake City 14.-16.november
- Dette emnet har 163 svar, 4 deltakere, og ble sist oppdatert 21/11/2025 at 8:57 av
Kristian Eliassen.
-
ForfatterInnlegg
-
Rocambole
Siste nytt fra Ghiotto:
According to Ghiotto, the Swede Nils van der Poel must fear for his world record of 6.01.56 in the five kilometers. “If you want to win today, you might have to drive under six minutes. In any case, a time of 6.00 or 6.01 will be needed, I expect.»
Before that top time, he sees four contenders. «Metodej Jílek has improved the world record on the three kilometers a few weeks ago, Sander Eitrem (reigning world champion in the five kilometers, ed.) is in shape and Casey Dawson was also very impressive last week.»
Ghiotto regner altså ikke med at parkamerat Bosker vil kunne blande seg inn i dette selskapet…
Carl-Petter Leganger
3000 m kvinner B-gruppen starter i følge startlisten på ISU’s side for wc1 kl. 1736, tidligere var vel starttidspunktet satt til 1825 så vidt jeg husker.
Rocambole
Foran 5000hB: Det merkverdige ISU-reglementet godtar altså vrek satt i kvartett på langdistansene. I tilsvarende form som under e-vm på Hamar sist sesong burde både sølvvinner Snellink og bronsevinner Semirunniy ha potensial til å gå under 6 min i kvartett i SLC. Men lite eller intet tyder på at de nå er i tilsvarende form. Her har jeg mest tro på Snellink, og jeg sier 6.03 på ham, med en viss mulighet for 6.02 (vrek er altså 6.01.56), men jeg tviler sterkt på en sub-6 trass i at dette er en skummel løper som man alltid gjør klokt i å regne med. Semi strever med teknikken, så jeg tviler på bedre enn 6.04. Jansman har startet sesongen meget bra og fått en ny vår, men også han vil jeg bli overrasket over om han går raskere enn 6.04.
Det ligger kanskje an til skøytehistoriens sterkeste felt i B-gruppen på distansen, og erfaringsvis må vi regne med at det kommer et par saftige positive overraskelser. Men har vi egentlig andre løpere i feltet med et potensial for under 6.05? I utgangspunktet ikke, men italienerne Lorello og Manuel Ghiotto er outsidere til medalje. Videre er Farthofer en meget interessant start etter 3.37 i testløpet, men distansen er nok litt lang for denne friskusen. Han er satt opp i kvartett-par med Damaratski (BLR) som har perset friskt i Inzell i oktober og som kanskje kan varte opp med en uventet god tid om fremgangen har fortsatt.
Hva så med vår egen Kongshaug? I fjor satte han pers med 6.08 i B-gruppen i Milwaukee, og er definitivt en outsider til medalje hvis han er i samme form nå. Dette er kanskje litt mye å forvente, selv om den sterke 500-persen i testløpet tyder på at det er formutløsning på gang. Uansett vil en god tid nå kunne sikre Norge en OL-billett på 5000 fra tidskvoten, så dette er et viktig løp. 6.06 vil være storveis.
Didrik Eng Strand har ikke bedre pers enn 6.27, så her ligger det an til en kraftig pers-forbedring. Legger han på 6.15. Sigurd Holbø Dyrset har pers på 6.33 fra Stavanger denne sesongen. Legger han på 6.20.
Tipper 6.05 for å oppnå B-medalje og 6.10 for topp6.
Kristian Eliassen
Glimrende Rocambole, men buen spennes! 🙂 Nå 17:36 starter moroa med 3000m, kvinner B. Live-timing. Ikke regn med masse innlegg fra meg underveis. Skal følge med så godt jeg kan, biltur. Tvi, tvi!
Carl-Petter Leganger
ISU’s live timing er som vanlig ustabil. Ny britisk rekord av Gemma Cooper.
Noen som vet om Ghiottoene er brødre?
Minner om at det er satt opp en live-kanal for verdenscupen. Sallers siste spørsmål hadde passet som hånd i hanske der.
Rocambole
Etter 3000dB: Vakkert med damenavn som ender på bokstav a tilbake på toppen, nå attpåtil for de fire beste og foran beste tresko-løper! Hadde dog ventet meg palløpene et par sek bedre, så jeg begynte å lure på om jeg kanskje var en smule for optimistisk mht. vinnertider på 3000d og 5000h.
Etter 5000hB: Tvilen forsvant i løpet av denne distansen der jeg lyktes med å få inn tipset mitt med nr.6 på 6.10 og bare var ett sek for optimistisk mht. nr.3 som endte på 6.06. Derimot ville jeg aldri vært nær å kunne prikke inn topp6 som erfaringsvis er svært vanskelig å spå i 5000B, spesielt i sesongens første vc.
Dette ble en temmelig uforglemmelig 5000B med historiske topptider for de fremste og med diverse store overraskelser, positive så vel som negative. Mye mer fortjener kommentarer, men i det minste noen ord om de fremste på resultatlisten:
6.04 Farthofer. Dunderpers på over 15 sek, temmelig sensasjonell seier og et internasjonalt gjennombrudd som toppløper. Hvor i all verden kom kreftene fra som gjorde ham i stand til å gå nest siste runde ned fra 29.44 til 28.88? Her er det bare å glede seg til hans start i VM!
6.05 Kongshaug. Hadde altså et håp om 6.06, så dette var i overkant av hva selv jeg våget håpe på. Han lå lenge foran et jevnt skjema med 28.4-runder til 6.00 (han passerte 3000 på 3.37.55!), og lå likt med skjema til 6min-grensen og klar vrek så sent som 3 runder før mål (!), hvoretter kreftene som formodet&fryktet begynte å ta slutt. Uansett en formidabel prestasjon av vår mann som nå fremstår i storform og som etter alle solemerker sikret Norge en OL-billett på 5000 med sin sluttid i og med dette heidundrende løpet. Et klokt sjakktrekk av vår lagledelse å plassere ham i B-gruppen.
6.06 Gross (Ger). Dunderpers på 16 sek og mildt sagt sensasjonell bronse. Denne så jeg overhodet ikke komme! Hans svakeste runde var andrerunden på 29.70, og bortsett fra denne var han bare hårfint oppe på 29-tallet i et par runder mot slutten av løpet. Her venter vi spent på fortsettelsen, og i hans sted ville det vært fristende å uttale: Grüss Gott, meine Name ist Gross!
6.08 S Sasaki. Etter ikke å ha fulgt opp 3.38-løpet fra Japan, var det meget gledelig at han med dette løpet bekreftet at han har tatt et nytt steg denne sesongen. Nå klarte han å holde seg under 30 i rundetid helt inn til mål, og tegner dermed til å bli en interessant start i VM – der det er naturlig å sammenligne hans distanseprofil med Kongshaugs – selv om han ikke fremstår som medaljekandidat på 1500 eller 5000 i OL. 3000 er temmelig åpenbart hans beste distanse. For øvrig bøtet dette løpet på det ellers elendige inntrykk av Japans øvrige prestasjoner, der vi må helt ned på 25.plass for å oppdage nest beste japaner. I B-gruppen!
6.09 Snellink. Markant svakere prestasjon enn forventet, så han har en meget lang vei frem til toppformen fra forrige sesong.
6.10 Metraux (Sui). Kraftig persforbedring på 8 sek etter et ganske flatt løp der alle rundene var på 29, med unntak av fjerde siste runde hårfint under. Etter å ha stått i stampe et par sesonger har nå løperen med antagelig den vakreste pendelen nå tatt et steg som monner.
6.11 Hanbin Lui. Nå, omsider, er denne usedvanlig lovende Kina-junioren tilbake på sporet som han slapp midtveis i forrige sesong. Ganske flatt og meget velberegnet løp. Kan bli interessant i VM.
Litt ellers: Godkjent til Dyrset med 6.23 og pers med 10 sek, selv om han måtte litt opp mot slutten. Mindre godkjent til Strand med 6.21 og pers-forbedring på kun 6 sek. Han gikk riktignok i kvartett6 med antagelig noe oppgått is, rett før de syntes å legge inn en liten vannepause. Uaktet så gikk den ubeskrevne kineseren Wenhau Li på 6.13 (pers med 11 sek) i samme kvartett og endte så høyt opp som nr.11.
Helt vidunderlig 5000hB, og måtte fortsettelsen på 3000d og 5000h bli tilsvarende, sett med norske øyne!
OSch
Shomu Sasaki (blir 20 i februar) som ble nr 4 i B-gr med 6.08 gikk ikke 500 m forrige sesong, men har en pers på 35,43. Stort allround-potensial.
Taiga Sasaki (lillebror?) på 17 er også svært god, men er ikke med her. Forsiktig matching? La ham vinne løp i jr-kl istf å bli slått i sr?
Rocambole
Til OSch: Ja, Taiga er lillebror. Japan velger, i det minste foreløpig, kun å matche ham internasjonalt i juniorklassen.
Rocambole
Oddsen til Norsk Tipping tar sjansen på å komme litt på banen allerede til vc1 og tilbyr følgende tre spillobjekter:
3000: H2H Wiklund 1,65 vs. Beune 2,1
5000: H2H Eitrem 1,5 vs. Ghiotto 2,4.
Henriksen 1,7 vs. Maly 2,0.Det bør ikke være vanskelig å gjette hva jeg selv anser som det mest interessante spillobjektet.
Rocambole
Etter 1000hB:
1.06.81 Lian (Chn). 16.33 – 24.29 – 26.19. Kun 0,11 sek bak Stolz’ sesongbeste fra testløpet. Bekrefter sitt kandidatur til å kjempe om topp6 på 500.B Magnussen ble nr.9 på 1.08.07 (pers med 0,1 sek) etter 16.42 – 24.57 – 27.08. Dessverre lite betryggende mht. 500-formen at han var så meget bak Lian etter 600m.
Odor ble nr.6 på 1.07.92 (pers med 0,73 sek) og diStefano nr.7 på 1.07.99 (pers med 0,76 sek), begge med en splitt på kun ett sek. Dette indikerer at de begge er i god form forut for deres spesialdistanse 1500 der topp6 kan fortone seg innen skuddhold.
For de som nå deltok og også gikk testløpet på 1000m, gikk det nå jevnt over en del fortere. Allan synes ganske representativ. Han forbedret seg nå med 0,65 sek etter å ha gått litt fortere enn i testløpet hele veien. Dette er en forbedring på 0,325 tidspoeng. Oversatt til 3000 utgjør dette ca. 2 sek, dvs. at Jileks vrek kan oversettes til en medium 3.30 med dagens forhold der hallen er godt oppvarmet (hele 19,1 grader under 1000hB, forhåpentlig ikke for varmt mht. 5000A?).
Hvis Jilek med sin distanseprofil er god for 3.30.5 i dag, er han sannsynligvis også god for 6.00.0. Gir ham i skrivende stund 40% sjanse til å gå under 6 min og 80% sjanse til å sette vrek.
Fasten your seatbelts og klar med kaffe&konjakk – nå er det like før!
Arvid Hauge
Med norsk rekord på 5000m med 6.03,38, er Sander Eitrem nr.1 på den
norske adeskalendaren, og nr. 6 i verden med poengsummen 145,440.
Kristian Eliassen
Rått! Sjelden vi ser sånne outsidere slå til på skøyter som det vi nettopp var vitne til. 🙂
OSch
Gøy med fransk superløp, men jeg hadde selvsagt håpet på Sander. Uansett godt at sesongen endelig er ordentlig i gang, og gledelig at Nederland ikke dominerer slik vi er vant til. Er forøvrig veldig fornøyd med Peder, og likte at flere umeritterte løpere markerte seg.
Noen minus-momenter: Jeg synes Felix Maly (Sigurds makker) la inn en sterk søknad om å bli disket, men så langt ser det ikke ut til at søknaden ble invilget.
Om TV-grafikken.: Hvite tall på lys bakgrunn er ingen genistrek, og skrifttypen var heller ingen suksess. Vanskelig å skjelne mellom 5-, 6-, 8- og 9-tall.
OSch
1000 m for damer, og der var den nederlandske dominansen på plass igjen…
Kristian Eliassen
Det var jo ventet. Artigere 1000m for menn. Zurek, Sonnekald mm (nå er jeg skikkelig våken, og skal opp 05:45. Takk for den Loubineaud 😉 )
Kristian Eliassen
(…Sonnekalb.)
Kristian Eliassen
Super fredag!
5000m, menn OL-kvalifisering: 15 plasser fordeles via verdenscuppoeng sml WC1-4, 5 tider.
1.Loubineaud 6.00.23
2.Jilek 6.02.78
3.Eitrem 6.03.38
4.Farthofer (B) 6.04.21
5.Dawson 6.04.40
6.Kongshaug(B) 6.05.89Ny femtusen i Calgary kommende fredag, men det skal bli vanskelig å slå seg inn. Selvsagt vil de fleste på denne lista kunne bli blant de 15 beste sml på poeng slik at man kan skjele lenger nedover tidslista, men jeg vil bare peke på at om vi forventer Eitrem blant disse, så trenger trolig ikke Kongshaug å stille i Calgary, 10 000 i Heerenveen eller på Hamar.
3000m, damer OL-kvalifisering:
Her fikk vi de 5 beste tidene i A, så der er det muligens like greit å foreløpig se på de neste 5 tidene på lista:
Beune 3.53.69
Maltais 3.56.53
Wiklund 3.57.19
Lollo 3.57.65
Weidemann 3.57.84
1.Morozova(B)3.58.03
2.Sablikova 3.58.49 (vel, hun kommer til å bli blant de 15)
2.Kerkhoff 3.59.37
3.Blondin3.59.48 (vel, hun kommer til å bli blant de 15)
3.Zueva(B) 3.59.88(B)
4.Korzhova(B) 3.59.95(B)
5.Golubeva(B) 4.00.11
osv…nå skal jeg se på 3000m, kvinner — den måtte jeg nedprioritere pga søvn i går 🙂 . Deretter reprise av de andre løpene.
I tillegg til et hav av nasjonale og personlige rekorder: Liu Hanbin satte verdensrekord for junior med 6.11,10. Jilek hadde den gamle med 6.12,99.
Trekning for dag 2 foreligger.
Trekning/parsammensetning for lørdag ble klar i natt:
500m, kvinner A:
USA: Byttet ut Bowe med Rands-Evans
Japan: Byttet ut Takagi med Inagawa
Kanada: Bruker Lamarche istedenfor HillerBowe og Hiller går i B, Takagi prioriterer 1500A, går ikke 500B. Vi har Samsonsen som vår i B.
500m, menn A:
Kina: Bruker Gao istedenfor Lian som jeg satset på.
Korea: Bruker Kyung-Min Koo istedenfor Jun Ho Kim som jeg satset på.
Japan: Setter inn Shinhama og Hirose istedenfor Kuratsabo og Murakami.
Polen: Av uransakelige grunner hadde jeg med en femte nederlender istedenfor en tredje polakk: Ut med Scheperkamp, inn med Michalski,ALLE de løperne som er fjernet i forhold til min stipulering stiller i B. Viser hvordan det er vanskeligere enn ellers å stipulere A i det første stevnet…
Som annonsert, så får vi Llop-Brattgjerd i siste par i B.1500m, kvinner A:
Kina: Bruker Mei Han ustedenfor Yin Qi
Japan: Horikawa istedenfor R.Yamada
Polen: Braun istedenfor Jabrzyk
Lamarche-Wiklund i sjette par. Løvås vår i B.1500m, menn A:
Kun endring i de to første parene. Japan bruker Nonomura istedenfor M.Yamada i A, og så har Belgia avstått en kvoteplass til neste på lista — Tyskland ved Klein. Swings må ha avstått. Deretter er det merkelig at Voste stiller i B istedenfor A. Voste ble nr 31 i verdenscupen sml sist sesong, og har rett til å starte i A. Må ha vegret seg for å vise seg på den største scenen pga form/skade el.
Sist men ikke minst: Norge ENDTE med å stille med Eng Strand i A sammen med Eitrem og Kongshaug.
«Finn Elias Haneberg er usikker grunnet kollisjon på sykkel
Under forberedelsene i Salt Lake City ble Finn Elias Haneberg påkjørt i en sykkelulykke. Han ble påkjørt av en bil som traff han på venstre side. Han ble forslått, men heldigvis uten brudd. Haneberg fikk god oppfølging både på stedet og i etterkant, og var tilbake på isen torsdag, hvor han allerede følte seg litt bedre. Han går ikke 1000 meter, men er ved godt mot til tross for at han er preget og forslått. Sett under ett var han svært heldig. Det vurderes fra dag til dag om han stiller i helgen, basert på utviklingen.»Haneberg erstattes av Dyrset i B. Der slår han følge med ADJ.
Både Furnée, Wiklund og Løvås kunne ha stilt for Norge på 500 m. Jeg skjønner ikke helt hvorfor alle disse står over.
Kristian Eliassen
…mest sannsynlig så er den en tidsfrist Belgia ikke har overholdt hva gjelder det å sette inn en reserve.
-
ForfatterInnlegg