Hjem › Forum › Forum 15.46.6 › Verdenscup 1 Salt Lake City 14.-16.november
- Dette emnet har 163 svar, 4 deltakere, og ble sist oppdatert 21/11/2025 at 8:57 av
Kristian Eliassen.
-
ForfatterInnlegg
-
Kristian Eliassen
Jordan Stolz vet hvordan:
Ikke overraskende prioritering fra Stolz etter at han vant begge uttaksløpene på fellesstart i det amerikanske mesterskapet:«Stolz skal som vanlig konkurrere på de to 500-meterne, 1000-meteren og 1500-meteren, hans favorittdistanser. Han vant tre verdensmestertitler på disse distansene to år på rad og samlet en utrolig rekke med atten verdenscupseire.»
«Stolz skal konkurrere i flere fellesstartløp de kommende ukene for å sikre seg den amerikansk billetten til Milano*. I lekene er fellesstart den siste skøyteøvelsen. Den vil ikke forstyrre hans andre distanser; han har ingenting å tape og en ekstra medalje å vinne.»
«Fire distanser i Milano er nok Stolz’ maksimum. «Jeg tror ikke jeg egentlig kan spille noen rolle på fem- og titusen; jeg er ikke fysisk i god nok form til det akkurat nå.»
«Jeg kunne også hatt noe å bidra med i lagtempo, men den finalen går to dager før 1500 meter. Jeg har tenkt på det, men jeg kommer nok ikke til å gjøre det fordi det ikke passer inn»
* Trolig mener man her en amerikansk nasjonskvoteplass, men kan også henspille på en direkteplass til OL etter de amerikanske reglene. To pallplasser under WC1-4 vil sikre det om ikke Cepuran gjør det samme (Cepuran går da foran fordi han plasserte seg under VM på Hamar). Stolz kan også sikre seg billetter til OL før jul både på 500, 1000 og 1500. Siden han tok medaljer på alle disse distansene på Hamar, så sier reglene at to topp-5-plasseringer vil sikre det.
Emil
Det blir nok en tung helg, hvis man skal se alt live. For min del blir det på YouTube lørdag morgen, før jeg åpner forumet eller andre steder som kan røpe resultatene.
Jeg liker å se skøyteløp en helgemorgen, og når det ikke er live kan jeg scrolle litt kjapt gjennom mindre spennende løp.
Kristian Eliassen
…jegg kommer til å se 1000m A på morgenen etter uten å vite resultatene. Spoler litt av og til når jeg gjør det sånn
Jeppe
Så det vises på YouTube i etterkant?
Kristian Eliassen
…VSport-sendingene ligger ute 48 timer i etterkant eller hva det er. Ellers går det selvfølgelig å søke opp YouTube, men da må man bruke VPN.
Kristian Eliassen
…riktigere å si Viaplay.
Emil
Nei det blir ikke tilgjengelig på YouTube. Jeg bruker en VPN og forteller YouTube at jeg digitalt oppholder meg et annet sted.
Selvfølgelig skal dette sees LIVE.
Emil
Det er jo opp til den enkelte. Jeg har blitt for gammel (34) til å ofte nattesøvnen min.
Rcoambole
Noe off-topic, men dog: «Bare Jordan vet hvordan.» Vil bli temmelig overrasket om ikke Stolz vinner fellesstarten i OL ganske enkelt når han nå signaliserer at han intenderer å slenge seg med i denne historisk ukurante skøyteøvelsen som jeg personlig synes lite om uten sportskulturell bakgrunn i flatlendige DEN eller NED med ditto kompensatorisk sans for sykkelritt.
Hvis Stolz bare passer på å være i rygg på fremste løper 3 runder før mål, kan jeg vanskelig forestille meg noen som kan holde følge i OL. At han ikke føler seg i god nok fysisk form til å delta i OL på langdistansene, er helt som forventet, siden det har ligget i kortene at han denne sesongen prioriterer de tre korteste OL-distansene. P.t. er Usa fremste favoritt til å vinne lagtempoen i OL, selv uten Stolz, men det kan jo være greit å ha med Stolz som back-up og som påmeldt fjerdemann, med deltagelse på i det minste én av lagtempo-øvelsene, med potensial for Stolz til å vinne 5 gull i OL.
For egen del er det viktigste mht. Stolz’ prioriteringer hva han kan tenkes å prestere i VM. Uansett er det mye tid frem til OL, så la oss heller fokusere på vc1 i SLC.
Kristian Eliassen
Er ikke bare å hente medaljer i fellesstart og lagtempo! Skal bli en interessant fellesstart i Salt Lake City. Å gå kvalifisering lagtempo passer neppe bra inn for Stolz det heller.
Kristian Eliassen
Parsammensetningene for fredag er klar.
Emil
Fellesstarten er skøytesportens mest komplekse øvelse. Det er ikke bare å sitte i rett rygg med 3 runder til mål. Vi har før sett løpere som trodde at de skulle vinne på bestilling. De eneste som har gjort det er spesialistene.
3000m, kvinner: Endring i første par. Kina har satt inn Tai istedenfor Han. Ellers som stipulert. Wiklund trakk Maltais i siste par!
10 kvartetter i B med Løvås og Storelid blant disse
5000m, menn: Som Skjeggestad antydet, så satte Norge inn Henriksen i A istedenfor Kongshaug. Derfor endring i de to første parene. Ellers som stipulert. Eitrem møter Huizinga i sjette par.
11 kvartetter og en solo (Semerikov). Dyrset, Eng Strand og Kongshaug Norges representanter.
1000m, kvinner: Her var det mye avvik i forhold til mitt oppsett. For seedingen er helt klart «Beehive Burn» (Time Trials) med som beregningsgrunnlag for denne og andre distanser, men det holder å være blant de 40 beste PÅMELDTE for å kunne plasseres i A. Slik kan Polen stille både med Czerwonka og Wojtasik i A. Ut med Ziomek og Jabrzyk… Japan kan likeledes stille med Kubo og Kikuchi. Takagi og Sato valgt vekk. Ikke på grunn av ovennevnte regel velger Belgia van Elst istedenfor Vanhoutte og Kina Qi Yin istedenfor Mei Han.
Furnee mot Samsonsen i første par i B.
1000m, menn: Japan med Nonomura istedenfor M.Yamada fører til en endring i par 4 og 5. Ellers som stipulert.
Norges tre utøvere i B. Rukke, ADJ og Bjørn Magnussen.
-
Dette svaret ble endret 9 måneder, 3 uker siden av
Kristian Eliassen.
-
Kristian Eliassen.
1500m, menn: Haneberg er nummer 67 på sesongbestelista. I og med at det er plassering blant de 40 beste PÅMELDTE som avgjør om han kan fylle en kvoteplass i A må det finregning til.
Dagens rankinglister er lagt ut. Rankinglistene gir en grei indikasjon på faktisk styrkeforhold, og da ser vi greit at f.eks. 5000 m for menn har meget sterke løpere i B-gruppa – sterkere enn de fleste i A. Golubeva på 1000 m kvinner er nok også egentlig en «A-løper».
Lex Suomalainen er og blir en veldig stor vits – ekstremt mye byråkrati til liten nytte.
Imens har lista over deltagere per distanse også kommet. Se også åpningsinnlegget på side 1 i denne tråden. (skal finne ut om Haneberg er innafor…)
-
Kristian Eliassen.
Søndag.
Kortversjon.
Lagtempo kvinner A:
Italia-Norge
Kina-Kanada
USA-Tyskland
Nederland-JapanNorge: Wiklund, Løvås, Furnee.
Lagtempo menn A:
Belgia-Frankrike
Japan-Kina
Norge-Nederland
USA-ItaliaNorge: Eitrem, Kongshaug, Eng Strand, Henriksen, ADJ (Uthevet: Trolig lag til slutt)
Utvidelse av A for begge kjønn fra 6 til 8 lag gjør at Norge får plass i kvinneklassen.
500m, kvinner:
Oppsettet av henger av den første femhundringen på lørdag.
500m, menn:
Oppsettet av henger av den første femhundringen på lørdag.
Fellesstart kvinner:
Norge har en plass i A sikret via Løvås. 20 stykk i A PLUSS — nytt av året — de tre beste fra B-gruppa SAMME DAG samt løper med best poengfangst på mellomspurtene der. Dette gir altså 24 løpere i A.
Norge: Vi har påmeldt Løvås og Furnee. Storelid (S). Den av disse to som plasseres i B får et problem da det løpet går ganske tett før Norge skal ut på lagtempo. Lurt å bruke Storelid i B istenfor Furnee?
Fellesstart menn:
Norge har også her en nasjonskvoteplass i A sikret. ADJ, men han er ikke påmeldt. Eng Strand, Dyrset, Haneberg(S). Her vil det ikke være lurt å sette Eng Strand i B pga lagtempo. Dessuten vår antatt beste.
Kristian Eliassen
Haneberg: Etter en sjekk opp mot deltakerlista på 1500m, så viser det seg at Haneberg er nummer 34 blant de påmeldte. Det betyr at han er blant de 40, og kan settes i A om Norge skulle ønske det. Står mellom han og Eng Strand.
Som noen forhåpentlig har lagt merke til: Øverst til høyre ligger det nå en egen «pratekanal» som kan brukes for løpende diskusjoner i løpet av kvelden og natta. Kanalen fungerer på den måten at man slipper å oppdatere bildet slik man må gjøre i forumet.
Ettersom det som skrives inn i kanalen kun ligger der i 24 timer, så tror jeg ikke dette blir noen erstatning, men kanskje at det kan funke som et OK ekstratilbud til forumet!
Rcoambole
Foran 1000hA: Jeg forventer formstigning på Stolz, men ikke tilstrekkelig til å true sin egen vrek på 1.05.37, så jeg tipper 1.05.8. Makker Wennemars i par8 er konkurransesterk og vil nok selge seg dyrt, men med siste indre holder jeg amerikaneren som favoritt.
deBoo i paret etter er kanskje en vel så sterk utfordrer til Stolz, men tviler uansett på at hollenderen har kapasitet til vrek. Tror Stolz drar i land dette, litt foran deBoo, med Wennemars som nr.3.
Rocambole
Foran 3000dB: Korzhova (RUS) er en spennende start, med 4.06 fra Kolomna tidligere i sesongen. Med fordelen av høyden i SLC og kvartett tilsvarer dette kanskje 3.57. Med litt ekstra motivasjon og oppladning, kan hun kanskje tenkes å gå helt ned mot 3.55, men kapasitet til vrek har jeg ingen tro på.
Mange sterke løpere i feltet, så det kan bli spenning i toppen. Særlig spent på Morozova, Zdrahalova og Zueva, men vi må også regne med løpere som M Takagi, Sato, Mei Han og In ‘t Hof. Kanskje 3.57 for å komme på pallen?
Rocambole
Foran 3000dA: Verken Lollobrigida, Sablikova eller Blondin har glimret så langt i sesongen. Selv om vi kan forvente formstigning og tider ned på 3-tallet, så virker ikke disse oldtimers i posisjon til å kjempe om medaljer og eventuell vrek. Tilsvarende for Dul, Horikawa og de 5 første parene generelt.
I par6 holder jeg Kerkhoff som favoritt mot Weidemann, men håper at canadieren viser fremgang.
Par7, Groenewoud vs. Beune, ligger an til å bli det store paret. Groenewoud viste storform i NEDs e-nm med perser både på 1500 og 5000, men skuffet på den mellomliggende 3000 der hun kun ble nr.4 på 4.00. Hun har pers på 3.55 fra Hrv og bør ha potensial for 3 sek bedre i SLC, men med denne uberegnelige løperen vet man aldri. Beune vant NEDs e-nm på 3.56.86. Hun trives på glatt is, og i samme form kan man trekke fra ca. 3 sek. På sitt aller beste kan hun definitivt true Sablikovas vrek på 3.52.02, men jeg tviler på at hun er helt der nå, bl.a. grunnet en angivelig influensa i etterkant av e-nm for to uker siden. Holder Beune som favoritt i denne prestisjetunge duellen der jeg tar frem et enkelt skjema til vrek: 20 + 5×30 + 2×31 = 3.52.
Wiklund har begått flere gode løp tidligere i sesongen, og viste i testløpet på 1000m at hun nå også besitter god toppfart, hvilket indikerer gryende formutløsning for vc1. Har stor tro på henne nå, om enn det vil være i overkant å forvente at hun skal kunne sette vrek. Grei trekning mot Maltais som neppe vil forstyrre Ragnes løpsopplegg med sikte på å oppnå vinnertid.
Prediksjon:
3.53 Wiklund
3.53 Beune
3.54 Groenewoud
3.56 KerkhoffRocambole
Foran 5000hA: EKSTREMT spennende konkurranse! Hele fire løpere kan nå tenkes å ha potensial til å sette vrek, nemlig Eitrem, Jilek, Dawson og Ghiotto, eventuelt også begå en skøytehistorisk sub-6. Og vi kan heller ikke helt se bort fra NED sterkeste kort, Bosker, som nå synes å slå ut i fullere blomst enn noensinne.
Ingen nasjoner benyttet seg av muligheten for å sette sin beste løper i B-gruppen. Greit nok, da blir det fair play og sjansen er liten for at vi får se en kunstig vrek satt i kvartett. Norge har altså valgt å sette Henriksen i A-gruppen istedenfor Kongshaug. Henrix virker i fremgang og par2 mot Maly, som viste god form på 3000 i testløpet, bør passe ham godt, selv om jeg tror tyskeren blir for sterk mot slutten.
Jilek er først ute av favorittene. Han liker å bestemme seg for rundetiden han vil ha, med et flatt løp, før han starter, og så gå ut på isen og holde rundetiden så lenge han klarer. Det ligger nok i kortene at han vil bestemme seg for rundetid 28.4, siden 19.2 + 7×28.4 = 6.00. Jeg sekunderer ham til og predikerer ham inn på denne tiden. Selv om han skulle vise seg i stand til å begå historiens første 5000 under 6min, er det ikke opplagt at verdensrekorden vil holde til seier på distansen. Parsammensetningen er gunstig for Jilek med par3, slik at han unngår første par etter vanning, og videre med at han har første indre slik at han slipper å sløse bort et par tideler med å få opp farten med mellomskjær i første ytre.
Med unntak av Jilek har vi ingen medaljekandidater i de 5 første parene. Jeg legger meg på følgende prediksjon for disse:
6.00 Jilek
6.07 Malfatti
6.08 Maly
6.09 Bergsma
6.10 Loubineaud
6.11 Henriksen
6.13 Swings
6.13 Petzold
6.14 Giovannini
6.17 HallTidsskjemaet indikerer at det ikke legges inn noen vannepause på distansen. Det kan dermed bli litt oppgått is mot slutten av distansen, så flott at Eitrem trakk par6 mot Huizinga. Hollenderen har hatt en langt skralere sesongåpning enn i fjor, og blir neppe noen match for vår mann selv om Kramer har forsøkt å hjelpe ham med å mestre andre isflater enn Hrv.
Nervene vil være i helspenn i sofaen når vår mann stiller til start, men har stor tro på at han banker til nå. Håper han tidlig finner marsjfarten til 6.00. Ønsker meg 28.0 på andrerunden og 28.3 fra og med tredjerunden.
I par7 vil nok Bloemen åpne hardere enn Dawson, men gir han ingen sjanse til å vinne samløpet. Vurderer det som fordel Eitrem at Dawson nå ikke får gå mot noen av favorittene, og kun har klokken å gå mot.
I par8 er det ikke så sikkert at det blir lett for Ghiotto å riste av seg Bosker. Dette blir litt sannhetens øyeblikk for Bosker. Først nå får vi se hva han i forbedret utgave virkelig er god for. Legger meg på følgende optimistiske prediksjon:
5.58.88 Eitrem
6.00 Jilek
6.01 Dawson
6.02 Ghiotto
6.03 Bosker
6.06 Bloemen
6.07 Malfatti
6.08 Maly
6.08 Huizinga -
-
ForfatterInnlegg