Verdenscup 1 Nagano 22.-24.november 2024

Hjem Forum Forum 15.46.6 Verdenscup 1 Nagano 22.-24.november 2024

Viser 24 innlegg - 97 til 120 (av totalt 155)
  • Forfatter
    Rocambole

Etter 1500h-B: Petzold trakk seg før start, så dermed var det duket for et meget interessant par2: Vosté vs. MS Kim! Som forventet var belgieren (liksom diStefano/ITA i et senere par) langt unna å fortsette der han slapp i fjor, mens korean-ungarer MS Kim innfridde så det suste:
      24.06 + 25.62 + 26.98 + 28.55 = 1.45.21 !

Det endte opp med utklassingsseier der nr. 2, Prins/NED, som har gjort mer sprinter av seg, ble slått med hele 1,25 sek og endte opp nesten sekundet bak hva han gikk på i vc-uttaket i Hrv. Ellers finner jeg mest grunn til å merke meg Jilek/CZE som presterte å sette pers etter med siste indre knepent å ha slått vår egen fordums junior-verdensmester ADJ i innspurten.
      25.20 + 26.62 + 27.45 + 27.97 = 1.47.24 og 5.plass.
      Her er det bare å glede seg til 5000!

Etter 500d-A: Moro seier til Yoshida/JPN (nr.13 i e-vm i fjor) med strålende pers på 37.74 i et jevnt felt, men svakt nivå. Til sammenligning innehar Kodaira BR med 37.13, og fraværende Damaratskaya/BLR står med 37.65 fra Kolomna denne sesongen.

Etter 500h-A: Temmelig programmessig resultatliste og høyt nivå med 10 mann på 34-tallet. Vinner Stolz hadde god kontroll på makker Shinhama på oppløpssiden selv om Stolz med sine 34.43 kom 0,03 sek for sent til å tukte sistnevntes BR. Det sprutet ikke av Gao, den regjerende olympiske mester, som endte helt nede på 11.plass. Mer enn godkjent på vår egen Brattgjerd som med sine 35.56 (9.82) forbedret sin LP fra Stavanger med 0,14 sek trass i litt sen start. Gledelig!

Etter 1500d-A: Favorittseier til M Takagi, men over 2 sek bak egen BR og kun 0,16 sek foran Mei Han som hun slo med 1,67 sek i 4CC. Ny LP på Mei Han som kan bli vanskelig å slå på glattere is og ser ut til å gå mot sin beste sesong. Skuffende 13.plass på Ragne, nesten 3 sek bak, etter et seigt løp.

Etter 1500h-A: Strålende løp av Strand i par3, 1.46.38 og pers med nesten halvsekundet! (Håper dog at høyrefoten kommer mer over på ytterskjær.) Meget bra levert også av Kongshaug i par5, der hans 1.45.16, altså bittelitt foran MS Kims vinnertid i B-gruppen (med et nesten identisk løpsopplegg), så ut til å være en medaljesøknad. I par6 detonerte så hr. Eitrem en gedigen gledesbombe: 1.44.59 og ny banerekord! Fantastisk!
      Rundetider:      24.30 + 25.92 + 26.72 + 27.65 = 1.44.59
      Hamar-EM23:  24.07 + 25.84 + 26.72 + 27.79 = 1.44.44

Eitrems ledertid viste seg å holde stand mot Nonomuras sterke 1.45.03 og Nuis’ (back on track!) 1.44.84, men som ventet ble storfavoritt Stolz for sterk med 1.43.64 i siste par. Stolz gav oss litt ekstra spenning ved å la makker Ning lede inntil Stolz avsluttet formidabelt, hvoretter parkerte Ning tuslet inn til 1.44.68 og kun bronse, slått av sølvvinner Eitrem!

Meget severdig distanse på godt nivå, og desto mer sett med norske øyne.
      Plasseringer for NOR: 2, 6, 10, 14.
      Plasseringer for NED: 4, 16, 17, 20. (Etter dag1 står NED med kun en medalje: bronse på1500d.)

#29086 Svar

Søndag:

Jeg fortsetter der jeg slapp.

Fellesstart menn.

A-gruppa:

Giovannini
      Di Stefano
      Lee
      Chung
      Wenger/Metraux
      Swings/Medard
      Bergsma
      Bart Hoolwerf
      Kasahara
      Sasaki
      Loubineaud/Belloir(S)
      Petzold/Maly
      Mayeur/La Rue
      Michael/Whyte
      Tobon
      Cepuran
      Odor/Farthofer
      ADJ
      Eng Strand
      Bachanek/Palka

R1: Fra
      R2: Tyskland
      R3: Kanada

20 løpere i A. 33 deltakere totalt om vi ser bort fra reservene. De ramser jeg ikke opp her. (Ulekleiv er norsk reserve) Løpere med «/» over her betyr at nasjonen kun har én plass i A, og førstnevnte er den som mest sannsynlig velges. Løperne er ikke satt opp i seedingsrekkefølge.

Blandet stafett/»Mixed Gender Relay MGR»:

13 lag er påmeldt

Belgia
      Kanada
      Kina
      Tsjekkia
      Spania
      Tyskland
      Italia
      Kazakhstan
      Korea
      Nederland
      Norge
      Polen
      USA

For Norge stiller Kristensen og Samsonsen.(Brattgjerd reserve). Heat. I og med at det er 13 lag påmeldt, kan det se ut som om vi først får tre heat á tre lag, og det siste med fire. Beste tid «på tvers av » heatene vinner… For øvrige lag : se Entry list.

#29087 Svar
      Rocambole

Foran 5000h-A: I par6 Ghiotto-Huizinga lukter det to medaljer etter en durabelig mannjevning. H har sesongbeste i verden med 6.06 fra Hrv, mens G står med 6.10 fra Inzell der han altså også underskred verdensrekorden på 10k med 12.26 i kvartett. H er på en all-time high der han med et trylleslag har blitt en fantastisk stayer-løper, men samtidig har han så langt vist skrantende konkurransepsyke utenfor NED. Tror G avgjør paret med siste indre og med mer erfaring fra harde internasjonale samløp. Kramers BR på 6.15 fra 2016 står omsider for fall, og jeg lukter en vinnertid helt ned mot 6.11.

Storløpet på 1500 indikerer at Eitrem er i tilnærmet samme kanonslag som under EM23 der han vant på 6.12. I siste par har han fordelen av å gå på den formodentlige ledertiden fra par6, men samtidig vil han neppe ha en makker (Dawson) som vil inspirere ham ekstra. På den annen side kan par6 tenkes å bli for mye bikkjeslagsmål til å garantere jevne nok rundetider til en optimal sluttid.

Snellink i par7 hadde 6.10 i Hrv og fremstår skarpere enn forrige sesong, men jeg tror det blir litt for tøft for ham å klatre opp på pallen. Jeg er også spent på Fish i par5 som vant 4CC i Hachinohe på 6.18 med hele 5 sek vinnermargin.

Prediksjon:
        6.11 Eitrem
        6.11 Ghiotto
        6.12 Huizinga
        6.14 Fish
        6.14 Snellink
        6.18 Bloemen

#29088 Svar

500m, kvinner 2.løp:

Yoshida
        Wojcik
        Min Sun Kim
        Goetz
        Inagawa
        Ziomek-Nogal

Leerdam-Voskamp
        Jackson-Tian
        Bowe-Verkerk
        Yamada*-Silaeva*
        Schulting-Hiller
        Herzog-Na-Hyun Lee*
        Chen*-Pergher

R1: M.de Jong
        R2: Baran
        R3: Yamane
        R4: Pei
        * Poenglikhet. Resultater i A foran B er det som gjelder tror jeg. ISU rangerer disse slik i verdenscupstillingen.
        Reservene (R) blir de to siste parene i B om det ikke kommer avbud i A.

500m, menn 2.løp:

Stolz
        Dubreuil
        Shinhama
        De Boo
        Jun-Ho Kim
        Marek Kania

Westenbroek-Morishige
        Kuratsubo-Scheperkamp
        Gao-Magnussen
        Zurek*-McLeod*
        Matsui-Michalski
        Brattgjerd-Bosa*
        Liiv*-Diniz

R1: Llop
        R2: Kojima
        R3: Stoppelmoor
        R4: Koshkin
        R5: Johnson

*Her har ISU snudd på flisa kontra dameklassen og plassert de med resultat fra B FORAN de fra A ved poenglikhet. Jeg tipper at oppsettet mitt stemmer. og at Brattgjerd møter Bosa og ikke Liiv…

Llop tar ikke veldig mange poeng i B hvis han går som i dag, derfor tok jeg med Johnson…

Det var gjennomgangen. 😉

#29089 Svar
        Jan Terje Gresset

Blir en spennende dag to.  En ting er iallefall sikkert…..nattesøvn blir ikke prioritert denne helga  😄

#29091 Svar
          Rocambole

Norsk Tipping har nå presentert Oddsen for morgendagen, herunder for 5000:
            H2H: Eitrem 2,05 vs. Ghiotto 1,60
            H2H: Eitrem 1,55 vs. Huizinga 2,15.
            De holder altså Ghiotto som favoritt foran Eitrem foran Huizinga.

#29092 Svar
            B. Haarberg
            Nøkkelmester

Og her er også rankinglistene.

Refleksjon: Veldig rart og litt vemodig å se den gamle storhet Bergsma i gruppe B på 5000 m. Delvis pga. Nederlands svake innsats på langdistansene i fjor, og delvis fordi han «bare» ble nr. 3 i uttaket.

Forrige gang Nagano hadde verdenscup, var det forresten kun én nederlender til start på 5000 m. Lørdagens soleklareste favoritt: Lollobrigida i gruppe B på 3000 m.

#29094 Svar
              Rocambole

Oddsen: Æsj, de nedjusterte oddsene på de tre spillobjektene jeg vurderte som de mest gunstige før jeg rakk å taste inn mine settinger. De opererer åpenbart ikke med helt flytende odds, men det virker som at de anvender en korrigerende algoritme som slår inn automatisk når betene passerer visse terskler av misforhold mht. hvor mange tippere som setter på løper A vs. på løper B i H2H. Lærdommen er at man bør være tidlig ute med sin setting hvis man bedømmer et spillobjekt som MEGET fordelaktig.

Uansett fint at de tilbyr vesentlig flere spillobjekter enn i går da det ikke var helt enkelt å gå i nevneverdig pluss.

#29096 Svar
                Rocambole

Etter 3000d-B: Jada, Haarberg, det viste seg at Lollo levde opp til ditt soleklare favorittstempel og dro i land distanseseieren med 4.05 og 5 sek vinnermargin, om enn ikke sluttiden innbyr til noe kryss i taket. Ganske spakt nivå på distansen, og ikke mer enn pari til vår egen Aurora med 9.plass på 4.14.

Foran 5000h-B: Startlisten er ikke uventet blitt litt revidert, med det resultat at vi nå får MS Kim i PAR1. Kanskje like greit, siden vi nå får et mer direkte sammenligningsgrunnlag med Kongshaug i A-gruppen. Gir ham skjema til 6.25.

Utbringer for øvrig en hyllest til aktpågivne Jan Terje Gresset med sin nattugle-bebudelse som neppe mange av oss evner å leve opp til. Gleder meg personlig mer til 5000h-A i vc enn jeg p.t. er i stand til å erindre.

#29097 Svar
                  Rocambole

Deprimerende nedtur på vegne av korea-ungarer MS Kim i par1. 6.42 indikerer overhodet ikke noe seriøst medaljekandidatur til EM, og var minst 15 sek svakere enn jeg/vi hadde håpet på. På plussiden noteres dog at han holdt temmelig flate rundetider inntil 2 runder gjenstod.

Uansett virker det som grei skuring at han med dette resultatet kvalifiserer seg til EM, og vil sette farve på mesterskapets to korteste distanser, med en viss sjanse til å oppnå ærespris på litt glattere is i Hrv fra sin plassering etter 3 løp. Og så kan vi saktens håpe litt på at han «overpresterer» når det gjelder som mest, slik han gjorde i de to siste OL med to bronser på 1500 og et sølv på lagtempo som resultat.

#29098 Svar
                    Rocambole

Etter 5000h-B: Min tidsprediksjon om 6.08 (Jilek) for nr.1, 6.13 for nr.3 og 6.16 for nr.6, ble gjort til skamme med talenes tale av hhv. 6.17 (dog Jilek), 6.19 og 6.20; dvs. en for optimistisk prediksjon fra min side på hhv. 9 sek, 6 sek og 4 sek. Jeg har ingen umiddelbar god forklaring på hva denne betydelige prediksjons-bommen skyldes. Tatt for pålydende synes de presterte tidene på distansen gjennomgående overraskende svake, men det kan ha vært noe med forholdene som jeg ikke overskuer. Dermed kan det også meget vel være at mine tidsprediksjoner for 5000h-A er for optimistiske, uaktet at resultatene dag1 ikke indikerte så, men det er greit å ha dette i mente. Den mest nærliggende bortforklaringen er at isen nå var for bløt for optimale tider på lengre distanser, hvilket – alt annet likt – favoriserer lettere løpere.

Jilek vant nå på 6.17.14 i kvartettpar med Loubineaud som ble nr.2, 0,33 sek bak. Dette ble en tilnærmet reprise av deres forrykende samløp i Inzell i forsesongen, som Jilek også vant med siste indre, og der de begge havnet på 6.15. Etter 1500 hadde jeg forventet at Jilek var lengre fremme, men intet tre vokser lukt inn i himmelen, selv for denne ekstremt lovende junior fra CZE.

I det andre kvartettparet i siste superkvartett endte Bosker opp med 6.19, som holdt til 3.plass på distansen, der han nedkjempet makker Bergsma som etter en uvanlig slapp avslutning tuslet inn til 6.22 og kun 8.plass. Til sammenligning gikk disse to løperne på hhv. 6.15 og 6.13 i NEDs vc-uttak i Hrv UTEN kvartettfordel. Det kan virke som det brenner et blått lys for 38-årige Bergsma som fordums storløper på langdistansene.

Den ikke fullt så gamle Beckert (34 år) slo bra til med 6.19 og 5.plass, om enn også han for lengst har passert middagshøyden som skøyteløper. Nest beste tysker, Maly (30 år), overrasket positivt med å bli nr.6 på 6.20. Dette må faktisk ha vært hans objektivt beste prestasjon på isen noensinne!

Den mest positive overraskelsen var nok Lorello/ITA med 6.19 og en sterk 4.plass, hvilket var pers med 5 sek fra EM24 fra den raskere banen i Hrv (uten kvartett). Hans kvartettpar-kamerat Palka/POL med sine 6.26 fortjener også en liten pluss.

Men generelt var det langt mellom lyspunktene. Mht. 5000h-A er det av interesse at de 3 NED-løperne i B-kvartetter nå presterte markant dårligere enn i vc-uttaket i Hrv; nærmere bestemt 4 sek for Bosker, 9 sek for Bergsma og 5 sek for Talsma. Om vi anslår Nagano nå som i det minste 2 sek langsommere enn Hrv, og kvartettfordelen på 5 sek, indikerer dette at disse løperne presterte objektivt hhv. 7, 12 og 8 sek dårligere enn i Hrv.

På grunnlag av disse miserable NED-prestasjonene i 5000h-B begynner jeg å tvile sterkt på om Huizinga, som erfaringsvis har vært mer Hrv-spesialisert enn de nevnte 3 løpere, har pall-kapasitet på 5000. Vi får fort syn for sagn!

#29099 Svar
                      Rocambole

Under 3000d-A: Fra tv-bildene virker isen for bløt, hvilket kan bidra til å forklare generelt labre tider på nattens lengre distanser. Frykter for Ragne nå, siden hun ikke er noen spirrevipp.

#29100 Svar
                        Kristian Eliassen

Opptur for Ragne! Jeg våknet nå. så dette må jeg se i 5000m, pausen…

Nå 1.par 5000m…

#29101 Svar
                          Rocambole

Etter 3000d-A: Isen virket for bløt fra youtube-bildene, men kanskje litt mindre etter hvert. Ingen fordel for relativt tunge Ragne (eller Weidemann). Ragne gikk bedre teknisk enn på 1500 og også med mer sprut. Andreplassen var definitivt oppmuntrende. Overraskende seier til lettvekter Blondin, og lette Sablikova kloss bak pallen.

Ingen fordel for Ghiotto eller Eitrem med bløt is på nært forestående 5000h-A. Fordel asiatene, ev. Fish? UHYGGELIG spennende.

#29102 Svar
                            Kristian Eliassen

Kongshaug inn til foreløpig ledelse i det som åpenbart må være tunge forhold beskrevet av Rocambole. De tre første norske saktere enn det man kunne håpe på.  Tungt for Engebråten på slutten. Bloemen skummel her nå…

#29103 Svar
                              Kristian Eliassen

interessant 5000! Ghiotto leverte, Huizinga falt litt igjennom, og Snellink overrasket. Eitrem? La seg umiddelbart 2.5 sekund bak Ghiotto, og var aldri med i seierskampen. Leverte imidlertid et godt, flatt løp. Inn på tredje, 3 sek bak Ghiotto. Tror vi skal være godt fornøyde! Virker som litt spesielle forutsetninger i dette løpet. Forholdene. Huizinga skylder på jet lag hører jeg nå i intervju. De andre norsk i dag kan vi ikke være fornøyde med, men Kongshaug var vel Ok.

#29104 Svar
                                Kristian Eliassen

…her var det ikke mye pause! Rett over på 1000m, damer.

Hørte Ghiotto og Snellink snakke om at det var jobbe-is, og at isen var forskjellig i deler rundt banen. Ellers så våknet jeg til intervju med Blondin som var litt overrasket. Hun snakket om at hun rett etter allround-VM gikk over til å konkurrere på sykkel. Beune var misfornøyd med å tape til Ragne med noen tusendeler, mens Ghiotto var fornøyd med at han ikke hadde satt verdensrekord på 10 000 fordi kvartettstart er noe annet enn parstart.

#29105 Svar
                                  Kristian Eliassen

B-gruppene langdistanse, lørdag:

3000m, kvinner, opprykk for:

1. Lollobrigida 4.05.13
                                    2. Tas 4.10.04
                                    3. Morozova 4.10.36

5000m menn, opprykk for:

1. Jilek 6.17.14
                                    2. Loubineaud 6.17.47
                                    3. Bosker 6.19.16

De norske: 9. Løvås 4.14.04, 23. Storelid 4.22.00, 31. Sjøbrend 4.32.83.

#29106 Svar
                                    Kristian Eliassen

5000m, menn A:

Ingen stor suksess lagmessig for Norge. Ulekleiv og Henriksen ned i B i Beijing om det ikke kommer forfall. Engebråten i A med et nødskrik.

…isen er ikke kald nok meldes det.

#29107 Svar
                                      Kristian Eliassen

…noen andre enn meg får forklare hvorfor det ikke er vannepauser i Nagano.

#29108 Svar
                                        Kristian Eliassen

…artig 1000m for menn. McLeod på fin tredje. Stolz virker å bli uovervinnelig på 1000 og 1500 denne sesongen, mens han ikke er fullt så uovervinnelig på 500. Husk dog at Stolz har som ett hovedmål å vinne verdenscuptrofeer sammenlagt denne sesongen.

#29109 Svar
                                          Kristian Eliassen

Det var det, og takk til NOS. Da skal jeg se på 3000-meteren på You Tube 🙂

#29110 Svar
                                            Kristian Eliassen

…mye mer behagelig kommentatorlyd på You Tube denne gangen.

#29114 Svar
                                              B. Haarberg
                                              Nøkkelmester

Bakkelund fra Totens Blad må vel være eneste norske journalist i Nagano? I dag har han allerede lagt ut intervjuer med flere løpere og suspekte opptak fra B-gruppene. Norsk skøyteframtid.

Viser 24 innlegg - 97 til 120 (av totalt 155)
                                              Svar til: Svar #29106 i Verdenscup 1 Nagano 22.-24.november 2024
                                              Din informasjon: