Veien til EM 2025

Hjem Forum Forum 15.46.6 Veien til EM 2025

• Dette emnet har 73 svar, 3 deltakere, og ble sist oppdatert 18/12/2024 at 16:09 av Kristian Eliassen.
Viser 24 innlegg - 49 til 72 (av totalt 74)
  • Forfatter
    Kristian Eliassen

At vi diskuterer det gjør at det ikke er selvsagt

#29331 Svar
      B. Haarberg
      Nøkkelmester

Tja. Det krever vel dog en viss begrunnelse for å imøtegå den påstanden. Jeg har ihvertfall ikke sett noen begrunnelse som holder mål så langt.

#29332 Svar
        Kristian Eliassen
          #29393 Svar
          Kristian Eliassen

Noe annet: Jeg blir litt oppgitt når det spørres på Norsk Skøyteframtid om det er Allround- og Sprin-EM  denne sesongen, og hvilke kvoter Norge får. Dette ikke sagt for å henge ut noen, men er virkelig skøyteinteressen i Norge så dårlig at folk ikke klarer å google seg fram til dette forumet? Det er vel facebook-tåka som igjen viser seg å holde sitt klamme slør rundt skøytesporten her i landet. Veldig uheldig for skøyteinteressen — eller er det slik at vi er de eneste virkelig interesserte, og så er de på facebook sånn måtelig interessert? For meg er det intet problem å følge med på flere plattformer. Hvorfor gjør jeg det? Fordi jeg er skøyteinteressert (en av flere interesser)

#29394 Svar
            Jarle Pedersen

Delvis enig med deg. Unntatt spørsmålet om kvotene. De er ikke alltid like lett å ha oversikt over. Når det er sagt, så slutter jeg aldri å forundre meg over hvor tilsynelatende uvitende mange er, når de likevel er inne og skriver på flere skøyte-sider og -forum.

#29395 Svar
              Kristian Eliassen

Nei da, reglene i skøytesporten er ikke alltid like enkle å orientere seg i, og man velger selv hvor mye man vil gå i dybden.

Nå har i hvert fall ISU lagt ut de offisielle listene, og de kommer til samme fasit som vi har moret oss med å komme fram til underveis.

https://isu-d8g8b4b7ece7aphs.a03.azurefd.net/isudamcontainer/CMS/event/eventdocuments/SQRLESS2025Heerenveen052433100_17332390527126.pdf

#29396 Svar
                Jeppe

Skøyteinteressen er nok der, blant alle som driver å taster på Facebook, men ISU har sørget for å skyve fra seg veldig mange av de som tidligere var opptatt av nasjonskvoter og denslags rundt sporten. Før var det enkelt å forstå, og det var gøy, men nå har det blitt for komplisert, dessuten; aviser skriver ikke om sånt lenger. De har i likhet med meg, gitt opp. Hadde jeg ikke vært på 15.46,6, så hadde jeg ikke hatt peiling.

#29397 Svar
                  Kristian Eliassen

Veien videre mot EM er jo nå å bekle de nasjonskvotene som oversikten over beskriver.

Norge:

«Uttak til EM Sprint/Allround i Heerenveen:
                    – Prestasjoner i WC1-2 vil gi grunnlag for mulig forhåndsuttak. Det skal være minst én plass å gå om i uttaksløpet.
                    – NM Sprint/Allround i Kristiansund 21-22.desember. Sammenlagt etter 4 distanser.
                    – Ingen egenandeler vil bli gitt for EM Sprint/Allround i Heerenveen.»

Nederland:

NK Allround/Sprint i Thialf 28.-29. Desember.

Øvrige land:
                    Mye som gir seg selv, men alltid et par spørsmålstegn eller to. —Inkludert om alle land takker ja til (samtlige)erobrede kvoteplasser. Under forrige «Sammenlagt-EM» på Hamar i 2023 var det litt stusslig få i flere klasser.

#29478 Svar
                    B. Haarberg
                    Nøkkelmester

På tide å runde av denne tråden kanskje, da det må komme en «skikkelig» EM-tråd etterhvert. Jeg har likevel lyst til å ta en liten vurdering av hvordan det ser ut for Norges del: Hvem får de ti plassene som står til rådighet? Mitt stalltips er at fem av de ti allerede er fordelt, selv om dette ikke er sagt offentlig foreløpig. Så står vi igjen med fem plasser, hvor kampen først og fremst står mellom ca. 10-12 løpere. Alt dette forutsetter at alle er friske og klar for strid om en måneds tid!

#29479 Svar
                      B. Haarberg
                      Nøkkelmester

MINE SIKRE
                        Julie Samsonsen – sprint
                        Ragne Wiklund – allround
                        Bjørn Magnussen – sprint
                        Sander Eitrem – allround
                        Peder Kongshaug – allround

GODE MULIGHETER
                        6. Carina Jagtøyen – sprint
                        7. Aurora Løvås – allround
                        8. Hallgeir Engebråten – allround
                        9. Henrik F Rukke – sprint
                        10. Pål M Kristensen – sprint

UTFORDRERE
                        11. Didrik E Strand – sprint/allround
                        12. Kristian Ulekleiv – allround
                        13. Allan D Johansson – sprint
                        14. Hanna Svenni – allround
                        15. Marte B Furnée – sprint/allround
                        16. Vilde Baas – sprint

P.S. og deretter følger faktisk ytterligere en god gjeng som med maksimal klaff kan være med å kjempe om EM-plasser. Særlig sprint for menn er veldig vanskelig å spå om. Det er forresten verdt å minne om at tidskravene for EM er nokså moderate i forhold til f.eks. verdenscupen.

#29524 Svar
                        Daniel Thuv Eriksen

Etter hva jeg har hørt, så har dessverre Vilde Baas lagt opp.

#29527 Svar
                          Emil

I dag 16/12 er første deadline for påmeldinger som inneholder ønsker om overnatting for løpere + lagledere/trener.

Neste mandag er påmeldingsfrist for akkreditering.

Endelig påmeldingsfrist for deltakere er 6/1.

#29529 Svar
                            B. Haarberg
                            Nøkkelmester

Etter hva jeg har hørt, så har dessverre Vilde Baas lagt opp.

Veldig trist å høre. Hun tilhører det sjiktet som må være på plass for at det ikke skal bli for store avstander mellom de beste og nest beste. Hadde framgang i fjor og kunne helt sikkert fortsette framgangen videre med de rette fasilitetene på plass. Håper hun ombestemmer seg.

#29530 Svar
                              Kristian Eliassen

Kongshaug er usikker foran NM i Kristiansund.

«Det er usikkert om Peder Kongshaug kan stille, men elles er alle dei beste med, seier sport- og utviklingssjefen i Noregs skøyteforbund, Petter Andersen.

– Det er uttak til EM på nyåret så det er ein del løparar som må vise seg fram her.»

#29531 Svar
                                Kristian Eliassen

Roest: Jeg siterer (maraton)eksperten «Lorca». Roest noterte 37.35 nå i helga, og har nylig deltatt i maraton:

«Dette er hans desidert dårligste 500m i Thialf siden 2016. Ganske sjeldent at han noterer over 36,5, enn si over 37 sekunder. Dette kan delvis forklares med at han har måttet satse stort de siste ukene for å få utholdenheten opp til standard igjen, og hurtigheten vil først være et oppmerksomhetspunkt de kommende ukene mot NK Allround, men vanskeligheter har han — på bakenden av hovedfeltet under Leeuwarden maraton i forrige uke, og denne 500 meteren får det til å virke som om Roest fortsatt har en vanskelig andre del av sesongen foran seg. Selv om det er en velsignelse at hovedpremiene først deles ut så sent i sesongen.»

#29532 Svar
                                  Emil Nielsen
                                  Deltaker

Det er ganske lenge til endelig påmeldingsfrist, men allerede nå begynner det å pible frem med info om løpere til start.

Personlig er jeg selvfølgelig mest interessert i hvor mange dansker vi kommer til å se på isen i Thialf. Sofia Thorup skal være sikker. Kommer det en Due-bror til start, og er det alt av dansker vi kan se i Heerenveen 😉

#29536 Svar
                                    Kristian Eliassen

Blir nok en del nordmenn også! 🙂

#29538 Svar
                                      Emil

Ja ja, sant nok. Men det er ikke like mye spenning i hvor mange normenn som får stille.

#29539 Svar
                                        Kristian Eliassen

…det blir jo ikke flere enn maks to dansker, da. Trodde du snakket om fans også. Er ringside under EM 🙂.

#29540 Svar
                                          Emil

I teorien er vel også treneren på isen. Lykkes det å finne en trener med et dansk pass for en gang skyld?

#29544 Svar
                                            Kristian Eliassen

Artig hvis du hadde fått det oppdraget. 🙂

#29545 Svar
                                              Emil

Hadde vært artig det. Men DSU har en avtale med det sveitsiske forbundet om å stille med trener til internasjonale stevner. Så Kalon Dobbin stor nok med oppdraget.

#29549 Svar
                                                Emil

Da kan det være vi sees i Thialf.

Jeg skal overvære sprint-EM fra ståplasser på vekslingssiden 😉

Tar på tydelignidentifiserende klær. Kler meg i rødt/hvitt, kanskje står det også Danmark på ryggen.

#29551 Svar
                                                  Kristian Eliassen

🫡

Bra saker (men er vel bare ståplasser i svingene?)

Viser 24 innlegg - 49 til 72 (av totalt 74)
                                                  Svar til: Svar #29129 i Veien til EM 2025
                                                  Din informasjon: