Hjem › Forum › Forum 15.46.6 › Triple Crown
- Dette emnet har 3 svar, 1 deltaker, og ble sist oppdatert 12/03/2026 at 10:53 av
OSch.
-
ForfatterInnlegg
-
OSch
Sander Eitrem har nå blitt den åttende norske skøyteløper som har vunnet både EM allround, VM allround og individuelt OL-gull. GRATULERER !!!
De åtte er:
Bernt «Bæla» Evensen
Ivar Ballangrud
Hjallis
Kupper’n
Fred Anton Maier
Sten Stensen
Johann Olav Koss
og altså Sander Eitrem.I tillegg er det 11 mannlige løpere fra øvrige nasjoner:
6 fra Nederland (Kees Verkerk, Ard Schenk, Ids Postma, Jochem Uytdehaage, Gianni Romme og Sven Kramer)
3 fra Sovjet (Boris Sjilkov, Viktor Kositsjkin og Nikolaj Guljajev)
1 fra Finland (Clas Thunberg)
1 fra Sverige (Sigge Ericsson).Så vidt jeg kan se er det bare Kositsjkin, Koss, Kramer og Eitrem som har klart en «Triple Crown» før fylte 25.
Skal vi være rause nok til også å nevne de 4 amerikanerne som har 2 av de 3? De har tross alt «gyldig fravær» fra EM. OK, de er Eric Heiden, «Chadrick», Shani Davis og Jordan Stolz.
I kvinneklassen er det ennå ingen norske Triple-Crown-vinnere. (Skøyter for kvinner var ikke på OL-programmet på Laila Schou Nilsens tid – og ikke var det EM for kvinner heller). Ragne W har muligheten til å bli vår første, men det er et stykke igjen å gå for å nå dit.
OSch
Rettelse: Bernt Evensen, den minst kjente av Triple Crown-vinnerne, var også under 25 da han fullførte sin Triple Crown. Faktisk ennå ikke fylt 23 da han vant OL-gull på 500 i 1928, etter å ha vunnet både EM og VM året før.
Iflg Skøyteboka 1980/81 vant Evensen forøvrig også arbeiderbevegelsens VM i 1935, men ikke alle kilder er enige om den saken. I SSN er det samme stevnet som Skøyteboka betegner som VM navngitt so Arbeiter Europameisterschaft, og de har dessuten Jakov Melnikov som vinner med 3 distanseseire (*) mens Evensen hadde beste poengsum. SSN opererer videre med tidspoeng, mens Skøyteboka opererer med prosent-poeng.
(*) 3 distanseseire ? SSN har plasseringene 2-1-1-2 på Melnikov, men det er en gjenganger i flere av disse stevnene at SSN har «forskjøvet» plasseringene på 10000 m (2-3-4-osv istf 1-2-3 osv). Så han vant nok 3 distanseseire, og det må vel være grunnen til at SSN har han som vinner. Det er forøvrig flere rariteter i plasseringene, som at etter delt 8.pl kommer 9.pl. Kanskje noen av dere vet mer om dette arb.-EM eller -VM og andre arb.mesterskap, hvor det åpenbart er sprikende kilder.
Jeg har ikke boka foran meg akkurat nå, men jeg vet at arbeidermesterskapene var spesialtema i Alt om skøyter 2024. Kan eventuelt se om jeg finner noe om arbeider-VM 1935 i den.
Ellers ser jeg at WSSSA har Melnikov som vinner. (se linje 6439)
OSch
Takk for kjapt svar.
Dette er og blir et fantastisk forum !
Forøvrig har jeg også AOS 2024. Holder på med flyttesjau for tida, men når det er overstått kommer jeg nok til å se nærmere på dette og andre arbeidermesterskap.
-
ForfatterInnlegg