Terminliste 2019/2020

Hjem Forum Forum 15.46.6 Terminliste 2019/2020

• Dette emnet har 38 svar, 1 deltaker, og ble sist oppdatert 03/07/2019 at 20:14 av Kjell Arve Straumsvåg.
Viser 24 innlegg - 1 til 24 (av totalt 39)
  • Forfatter
    B. Haarberg
    Nøkkelmester

Her er det jeg vet foreløpig om neste sesong.

• NM Senior allround, sprint og NM enkeltdistanser (alt i løpet av 3/4 dager) – Asker
    • EM enkeltdistanser – Heerenveen (10.-12.januar)
    • 4 kontinents mesterskap (nytt) – Milwaukee – endret (31.januar-2.februar)
    • VM enkeltdistanser – Salt Lake City (13.-16.februar)
    • VM junior – Tomaszow Mazowiecki (21.-23.februar)
    • VM sprint og allround – Hamar (28.februar – 1.mars)

I tillegg kommer selvsagt verdenscupen. Den blir vel satt opp i løpet av våren 2019.

#5187 Svar
    Kristian Eliassen

Kommer «4K» til å følge samme mønster som EM?

#5197 Svar
    B. Haarberg
    Nøkkelmester

Ja, ihvertfall i 2020 er det enkeltdistanser. Hva som skjer etterpå, er vel uklart…

#5653 Svar
    B. Haarberg
    Nøkkelmester

Junior verdenscup er satt opp på en temmelig merkelig måte denne gangen:
    November 2018 Bjugn/NOR og Enschede/NED
    Februar 2019 Minsk/BLR (finale)

#5671 Svar
    Jeppe

Jeg kan sikkert lese meg til det, et eller annet sted, men hva går 4K ut på?
    «Landskamp» mellom 4 kontinenter? Eller bare et enkeltdistanse stevne som har løpere fra 4 kontinenter, altså temmelig likt et vanlig WC stevne.

#5672 Svar
    Kristian Eliassen

Det første går altså neste sesong rett før distanse-VM samme sted. Et «EM» for ikke-europeere. Det første med samme program som distanse-EM. Deretter er det vel litt uvisst om man kommer til å ha Allround- og sprint «4K» samlet slik som EM har nå  annenhver sesong når det ikke er distanse-EM. Er vel ikke spikret.

#5673 Svar
    Kristian Eliassen

«Four continent championships». Kanskje en skal kalle det 4km på norsk? 🤭(he,he)

#5679 Svar
    Jeppe

Det blir spennende hvordan man skal sile ut løpere til dette 4K greiene.

Asia blir vel den ene, dominerende K´n, med Amerika (nord) som nr 2 ?

Hvis hvert kontinent skal få ha med et visst antall, pluss et eller annet antall fra et eller annet stevne, kan det kanskje bli litt artig. Det er muligens allerede en mal på åssen detta skal se ut. Jeg heier som vanlig på PRK som sikkert ikke blir med på detta heller.

Uansett har jeg en fin kveld i kveld. Lillehammer hockey tapte den 7. og siste kvartfinalekampen, og jubelen vil ingen enda ta. (helt seriøst).

#5680 Svar
    Kristian Eliassen

Oi! Liten presisering: spørsmålet er om 4cc kommer til å følge samme alterneringsmønster som EM. Grunn til å mistenke at det kan ende med distansevarianten hver gang…

#5681 Svar
    Kristian Eliassen

…blir vel kval via verdenscupen slik som EM har.

#5682 Svar
    Jeppe

Fire kontinenter…. hmmm…
    Har alltid sett på Amerika som ett kontinent. Nord og sør henger sammen i en tynn strimmel, men hvis det skal være fire kontinenter, og Europa ikke er med, må vel Amerika regnes som to. Nord-Amerika og og Sør Sør-Amerika. Det tredje kontinentet: Asia, og det fjedre må da være Australia / Oceania som på ingen måte henger sammen. Mye hav på de kanter. Men er Australia / Oceania ett kontinent? (Geografi spørsmål).

#5683 Svar
    Jeppe

kremt kremt og pirke pirke.

Eurasia er vel ett kontinent, men to verdensdeler. 😊

#5684 Svar
    Carl-Petter Leganger

Da jeg gikk på skolen for evigheter siden lærte vi om fem kontinenter:  Europa, Amerika, Asia, Oceania og Afrika.  Afrika er ikke nevnt ovenfor men er nok det fjerde kontinentet i tillegg til Amerika, Asia og Oceania i Four Continents Championships.  Afrika består ikke av mange skøytenasjoner, men Sør Afrika er i alle fall medlem av ISU og har kortbaneløpere.  Sist de deltok i et langbanemesterskap var i Junior VM i Inzell i 1977 da to jenter deltok.  Så vidt jeg husker medførte det protester fra enkelte kommunistland som trakk seg i protest mot at Apartheidregimet fikk delta.

Four Continents Championships har ISU hatt lenge innen kunstløp.  Det var for en god del år siden, trolig i forrige årtusen, forslag til ISU-kongressen om slikt også innen hurtigløp.  Den gang falt forslaget og det kom ikke opp igjen før i 2018.

#5685 Svar
    Jeppe

ja, da står vi igjen med spørsmålet jeg ikke har turt å spørre. Hvilke kontinenter er det snakk om?

#5686 Svar
    Kristian Eliassen

Forskjellige definisjoner på et kontinent ,og hvor mange Slike det er i verden. Skøyter er en egen verden. Ser at kunstløp regner med Amerika under ett, Asia, Oseania og Afrika, så da er det vel slik man tenker her også. Qatar hadde vel med noen heller dårlige kortbaneløpere nylig mener jeg å huske. Short Track får også et firekontinentsmesterskap.

#5687 Svar
    Carl-Petter Leganger

Qatar hadde også noen hurtigløpere som deltok i Asian Winter Games i 2011.  Israel fikk for øvrig velge hvor de ville høre hjemme for noen år siden, Asia eller Europa, de valgte da Europa.

#5688 Svar
    Kristian Eliassen

<p style=»text-align: left;»>Må innrømme at jeg i et anfall av akutt «hjerneblødning» tenkte på Qatar  som et land i Afrika (slå den!!) Interessant info om Sør-Afrika. Så det nærmeste en viil komme et reelt firekontinentsmesterskap  er at  Ntab stiller for Senegal?</p>

#5689 Svar
    Kristian Eliassen

Kun Marokko og Sør-Afrika medlemmer fra Afrika. Sistnevnte eneste hutigløpsmedlem. Er det noe mer enn en postadresse og et ektepar mon tro?

#5692 Svar
    EinarR

Jeg gikk også på skole for evigheter siden. Vi kalte de verdensdeler, de samme 5 geografiske avgrensningene som Carl-Petter benevner kontinenter. Mulig vi brukte Australia istf Oceania? Men det er klart- vi må ha med de fra New Zealand.

Hvis det skal være like strenge krav for å være med i firekontinenters som det er i verdenscupen så tror jeg ikke det blir mange deltakere fra Qatar og Jomfruøyene!

(Som de fleste husker, så representerte Erroll Canute Fraser Jomfruøyene på skøyter i OL i Sarajevo.  D e t var jo eksotisk. Jeg traff han en gang, og spurte hvor han bodde i 1984. Han svarte Brooklyn, på utpust! Så far eller mor opprinnelig fra Virgin Islands, sikkert. Dette er sikkert mønsteret i mange tilfeller, når det dukker opp skøyteløpere fra det tredje eller fjerde kontinent.)

ECF drukna julaften 2002. Minnes  han som en veldig hyggelig, trivelig person!

#5693 Svar
    Jeppe

Tror ISU må finne et annet navn eller begrep på dette stevnet der skøyteløpere fra Europa ikke skal delta.
    Skøyteløpere fra fire kontinenter? Det finner du ikke hvis du regner Amerika som ett kontinent.
    Men, altså godt mulig at de regner Amerika som to.
    Som EinarR sier, hvis det skal være strenge krav osv… så blir det stusslige greier. Forsøket, for noen år siden, med å ha kvalikkstevner til Allround VM for Asia og Amerika / Oceania var ikke særlig vellykket. Fiasko er vel navnet.
    Et enkeltdistanse stevne kan funke bedre.
    Jeg tror det kan gå an hvis hvert ISU land som har løpere som klart et snilt krav i et godkjent stevne, kan få stille opp.
    Skal de siles fra verdenscupen, kan det bli tynn deltagelse fra mindre skøytenasjoner i Asia eller de små i Sør-Amerika.
    Et snilt tidskrav, kan bidra til å øke interessen for sporten i disse landene.
    4K… ?
    Nei, det må bli EDM-FIES (Enkelt Distanse Mesterskap – For Ikke Europeiske Stater).

Og Qatar ligger fortsatt i Asia.

#5694 Svar
    Kristian Eliassen
    #5695 Svar
    Jeppe

Jepp, Norge og Qatar ligger i Eurasia, det sammenhengende kontinentet: Europa og Asia. Og Afrika henger også sammen med dette, hvis vi ser helt bort fra at noen brukte noen hundre årsværk på å bygge Suezkanalen.

#5722 Svar
    B. Haarberg
    Nøkkelmester

I 2020 er det klart for det såkalte «ungdoms-OL» igjen, og arrangør er ingen ringere enn OL-komiteens hovedkvarter Lausanne. Men skøyteløpene skal spektakulært nok gå på den samme sjøen ved St. Moritz hvor man har hatt sveitsisk mesterskap de siste par årene. Program: 500 m, 1500 m, fellesstart og «mixed team sprint». Sistnevnte er vel en øvelse der man setter sammen lag fra forskjellige land og med forskjellig kjønn.

https://www.olympic.org/news/lausanne-2020

#5756 Svar
    B. Haarberg
    Nøkkelmester

En nyhet som vel bør få lov til å drukne i dag, men likevel: verdenscupen for senior er offentliggjort som følger:

15.-17.november Minsk
    22.-24.november Tomaszow Mazowiecki
    6.-8.desember Astana
    13.-15.desember Nagano
    7.-8.februar Calgary
    7.-8.mars Heerenveen

Viser 24 innlegg - 1 til 24 (av totalt 39)
Svar til: Terminliste 2019/2020
Din informasjon: