Sommerquiz!

Hjem Forum Forum 15.46.6 Sommerquiz!

Viser 7 innlegg - 1 til 7 (av totalt 7)
  • Forfatter
    B. Haarberg
    Nøkkelmester

Jeg fant dette bildet i en gammel bok. Mange drar kanskje kjensel på en eller begge personer, men kan du også si hvor, når og ved hvilken anledning bildet ble tatt?!

#6084 Svar
      EinarR

Vet ikke hvem og hvor dette er jeg altså, bortsett fra Knut Bjørnsen. Løperen er antakelig norsk, svensk eller norsktalende nederlandsk.

#6087 Svar
        Terje Stenseng

Dette må jo være Davos ?

Knut Bjørnsen er grei, men løperen verre.

Har 3 på blokka:

Boris Stenin VM 1960

Hasse Børjes – satte verdensrekord på 500 – første mann under 39.0

Ard Schenk – verdensmester i 1972

Konklusjon: Hasse Børjes

#6091 Svar
          EinarR

Siden quizmesteren lar vente med sin dom: Jeg tenkte ikke så mye på den fresken øverst! Men den har unektelig noe alpeaktig ved seg.

Hvis Stenseng med sine tre kandidater er på sporet, så støtter jeg Børjes sitt kandidatur. Løperen ligner bare litt på Schenk (som dog kunne svare for seg på norsk). Stenin- ikke! Han så ikke sånn ut. Han var mer av den tette typen.

Agurkstoff: Under VM i Alma Ata 1988 ble det på hotellet invitert til frokosttreff med heller diffust program. De fleste tilreisende avsto av uransakelige grunner. Vi som benka oss i salen fikk først se en turistfilm om Kasakhstan. Etterpå ble scenen inntatt av fem herrer. Den ene var en bokser som hadde vunnet OL- gull. De fire andre: Stenin, Grisjin, Sjilkov og Kositsjkin! Dette kunne bare vært toppa av Harrison, Starr, McCartney og Lennon.

Har mange ganger lurt på hvorfor jeg ikke tok bilder fra denne begivenheten!

#6100 Svar
            B. Haarberg
            Nøkkelmester

(Det burde du definitivt ha gjort, ja!)

Beklager at jeg falt ut litt. Jeg skal komme med fasit, men hvis noen har lyst til å prøve seg, eventuelt justere svaret sitt: Bildet er tatt i 1966, og Davos er korrekt, det samme er Bjørnsen selvsagt. Hvilket språk intervjuet fant sted på tør jeg ikke si.

Tips: Det går an å høyreklikke på bildet for å forstørre det.

#6101 Svar

Det må være Ard Schenk, verdensrekord på 1500 m i januar 1966.

Hilsen Terje S

#6103 Svar
              B. Haarberg
              Nøkkelmester

Bravo Terje S! Du hadde ham inne blant dine tre kandidater også.
                Her er bildet usladdet:

Det er fra boka «Skøyterevyen 1966» av Bjørnsen og Jorsett, en fin gjennomgang av skøytesesongen 1966 uke for uke.

…og selve intervjuet finnes faktisk på nett – litt av en godbit det også:

https://www.nb.no/nbsok/nb/f4cf1a35c908abe179c41de7ce6432b9?index=4

Ard Schenk snakket altså norsk allerede i 1966, kanskje ikke så rart, for iflg. boka oppholdt nederlenderne seg i Norge og gikk løp i Gjøvik, Fagernes, Skien, Bergen, Trondheim – alt sammen i løpet av januar før EM på hjemmebane.

Viser 7 innlegg - 1 til 7 (av totalt 7)
              Svar til: Svar #6101 i Sommerquiz!
              Din informasjon: