Hjem › Forum › Forum 15.46.6 › Skøytesesongen 25/26
- Dette emnet har 450 svar, 7 deltakere, og ble sist oppdatert 25/07/2026 at 17:45 av
Jeppe.
-
ForfatterInnlegg
-
Jeppe
Jahaaa…. allround gutta (og jentene) har OL som den viktigste konkurransen… Endelig er sammenlagt konseptet innført i OL…
Nei, fleip tilside. Men jeg tror ikke det er så historisk at Norge har hatt et allround-lag.
Norge hadde skøytelandslag! Ferdig snakket.
Det er i såkalt nyere tid at det ble delt opp i sprint- og allroundlag.Emil
Det blir jonet definisjonsspørsmål. Mitt poeng var at man har et sprintlag, og derfor heter det andre laget av historiske årsaker allroundlaget.
Når det er sagt så har jo Bjarne rett, OL er mye større enn VM allround (eller sprint).
Kristian Eliassen
…og så svarer Daniel Thuv Eriksen på lagtempospørsmålet. Eitrem, Kongshaug, Eng Strand ca 3.45. Wiklund, Løvås, Furnee ca 3.06. Er vel Svenni som skal inn som tredje kvinne er det tenkt, eller hur? (Ideelt sett så trenger man selvfølgelig å drille 4)
Når det er sagt så har jo Bjarne rett, OL er mye større enn VM allround (eller sprint).
Wotherspoon har faktisk hatt et mye bedre svar på dette spørsmålet: Løperne bestemmer selv hva som er sesongens hovedmål. Men det er vel ikke feil å si at det å være med på et allroundlag burde forplikte litt, da.
Wotherspoon har faktisk hatt et mye bedre svar på dette spørsmålet: Løperne bestemmer selv hva som er sesongens hovedmål.
Det er jo naturligvis riktig nok at løperne skal få bestemme selv hva som henger øverst. Det er også slik at Sprint VM henger betydelig lavere, så Jeremy kan si noe slik uten at noen av løperne hans vurderer å sette sammenlagt sprint over OL. Den er helt gratis.
For skøyteforbundet gjelder at de trenger løpernes fokus der det gjør mest mulig for sporten i Norge. OL er langt større enn VM, OL vises på nasjonalt lineær TV der alle har tilgang, OL MÅ derfor være hovedmålet for løperne.
Da kan VM ha sin rettmessig plass som hyggelig desert etter OL.EinarR
På SpeedskatingNews foreligger nå Participants for Internationale Saisoneröffnung hos Max Aicher fk helg!
https://live.speedskatingnews.info/events/1352/participants
Hvordan kan de ligge foran de egne Inzell- sidene?
EinarR
Æsj, det er delvis falsk alarm. Ikke mye internasjonalt foreløpig, kan bare være et førsteutkast.
EinarR
Jo, den ligger der, men forrige lenke viste til Berlin! Når jeg nå prøver å formidle riktig lenke så får jeg spam- beskjed!
Gute Reise!
Emil
Ja disse er alle løpere fra tyske klubber. Interessant at ikke a dre navn er på.
Emil
Lenke her:
https://live.speedskatingnews.info/events/1363/participants
Mest spennende er naturligvis Halvor Kjøsterud Erlingsen (Tønsberg Turn) og Hedda Finsland, men her er nok ikke jeg helt upartisk 😅
Emil
Nordiske løpere i Inzell til helgen:
Martin Solberg Andreasen
Ole Bjørnsmoen Næss
Halvor Kjøsterud Erlingsen
Nataniel Høyer
Nikolas Sebastian Johannesen
Bjørn Magnussen
Erik Ressel
Audun Semb
Hedda Finsland
Patricia Johannesen
Laura Kivioja (Fin)
Alessandra Mazzetti
Jenny Skjæveland Solhaug
Jeppe
Og Max Kokko, (fin) som ikke var i Inzell forrige helg.
Ny helg.
Europa: Stevnene i Berlin og Inzell er det allerede linket til. Start 12:00 i Inzell lørdag med live-timing.Heerenveen: Treningsløp med blant annet Roest på 5000 og Jutta Leerdam på 1500 som skal forsøke å trumfe Koks fantomtid forleden. Gresk mesterskap (!) hvori også opptatt med 8 inlineløpere som har vært på treningsleir denne uka. Foreløpig i det blå og hvite om det følger live timing fra stevnet. Start 500m Grieken 15.55-15.59.
NC1 Stavanger se egen tråd.
Emil
Også Dicte Lundsted og Natalie Thornøe fra Danmark er i Inzell, men skal ikke gå løp denne helgen. Begge er i kategorien hobbyløpere på inline, så lm vi skal se for oss at de går noe videre er nok usikkert.
Asia:
Stevne i Obihiro lørdag og søndag, men mest juniorer virker det som.
Sør Korea: Det sør-koreanske enkeltdistansemesterskapet i Seoul starter mandag.
Kristian Eliassen
Schaatsforum: 4.01 på Brune, 3.40 på Bosker.
Kristian Eliassen
6.29 på Roest, 6.18 på Krommenhoek
Betyr dette at Roest ikke får være med i det nederlandske distansemesterskapet?!
EinarR
Fint at dere er så orientert på skøytekartet, karer. Har nytte av det.
Har medfølelse for Hallgeir Engebråten, lei situasjon han er kommet i. Er det håp?
Kristian Eliassen
Helgebesteliste 5000m, menn:
1. Eitrem 6.10.28
2. Loubineaud 6.14.62
3. Krommenhoek 6.18.20
4. Semirunnyi 6.19.17
5. Palka 6.19.58
.. Roest 6.29.65«Fordi Roest ikke presterte bra forrige sesong på grunn av en tanninfeksjon, ryggproblemer og utmattethet, må han fortsatt kvalifisere seg til Daikin NM enkeltdistanser denne sesongoppkjøringen. Han ønsket å gjøre dette denne lørdagen under et testløp i Thialf. Derfor startet Roest forsiktig med rundetider på 30,0 sekunder. Hvis han kunne holde det, ville en tid under den nødvendige 6:21,71 være gitt. Men Roest kollapset mot slutten av løpet, og med en avsluttende runde på 34,84 fullførte han bare på 6 minutter, 29 sekunder og 65 hundredels sekund. Hans verste 5000m siden 2018.
Dette bekreftet det han selv allerede hadde annonsert: stayeren har ennå ikke returnert til sitt gamle nivå. Forrige uke sa Roest: «Fysisk er jeg mye bedre enn i fjor, men teknisk sett trenger jeg fortsatt å forbedre meg. Jeg merker det fortsatt på trening. For å kompensere for mitt dårlige nivå prøvde jeg å overse det i fjor. Jeg må fortsatt bryte de dårlige vanene.» Han vil nå sannsynligvis prøve å kvalifisere seg til Daikin National Distanse Championships (31. oktober – 2. november) gjennom Holland Cup.»
Helgebest 3000m kvinner:
1. Wiklund 4.00.15
2. Beune 4.01.81
3. Weidemann 4.02.14
4. Sablikova 4.06.09
5. Evelien Vijn 4.10.19Rocambole
Noen godbiter fra helgens stevner:
Heerenveen:
Roest 6.29.65. Oppsiktsvekkende svakt, med kollaps på sisterunden, langt unna de ca. 6.21 som han trenger for å kvalifisere seg til NEDs e-nm og vc-uttak. Selv om han skulle oppnå deltagelse i uttaksstevnet, tviler jeg sterkt på at han klarer kvalifisere seg til NEDs vc-tropp. Noen mistenker at han lider av panisk overtrening, men akkurat nå kan vi ikke ta for gitt at han klarer kvalifisere seg til OL, kanskje heller ikke til VM!
Krommenhoek 6.18.20, oppnådd i par med Roest (uten kvartettstart) som tidlig måtte slippe makkeren. Flatt løp med marsjfart litt under 30, og med sluttiden et halvsekund bak persen fra sist sesong. Har nok mer på lager.
Bosker 3.40.99 (kvartett). Ingen stor tid, men avsluttet meget sterkt.
Hollaar 3.43.32 (kvartett). Pers med 1,56 sek etter et overraskende flatt løp fra denne 1500-spesialisten som nå kan tenkes å holde distansen vesentlig bedre enn tidligere.
Snellink dnf (kvartett). Han brøt løpet etter å ha falt etter 1800m, men hadde så langt prestert lite imponerende rundetider rundt 29.5.
Beune 4.01.81 (kvartett). Standard tid for henne i sesongens første 3000. I rute.
Leerdam 1.57.43. Nesten 4 sek bak hennes pers fra Hrv, og enda mer bak Koks nylige BR.
Wennemars 1.46.43. 1,36 sek bak hans pers fra Hrv.Inzell:
Ziomek-Nagal 37.57 (10.36). Sesongbeste i verden. Ny Inzell-beste for henne med 0,52 sek.
Sablikova 4.06.09 (kvartett). Stigende rundetider og lite overbevisende.
Wifje 1.54.94 (kvartett). Kun 0,44 sek bak hennes Inzell-beste fra 2019.
Zurek 34.77 (9.77). Inzell-beste med 0,29 sek.
Magnussen 34.78 (9.74). 0,21 sek bak sin Inzell-beste. I rute.
Sliwka 35.81 (10.08). 0,33 sek forbedring av persen fra Cal. 1.47.97 (kvartett) med litt høy splitt. Kloss bak sitt Inzell-beste fra VM24. Ser dessverre ut til å bli gjenstand for «den polske syke» med omskolering i retning sprint.
Loubineaud 6.14.62 (kvartett). Flatt løp. Tilnærmet gjentagelse av løpet for en uke siden.
Semirunniy 6.19.17 (kvartett). Passerte 3000 foran makker Lobbie, men fragått derfra. 1.47.58 (kvartett). Splitt på kun ett sek, men lav toppfart. Langt unna toppformen fra e-vm forrige sesong, muligens stinn av trening?
Palka 6.19.58 (kvartett). Pent løp, i fremgang, nå i hælene på landsmann Semi.
Damaratski 6.20.29 (kvartett). Solid løp med over 7 sek forbedring av persen fra Hrv. 1.48.30 (kvartett) med klassisk splitt og litt forbedring av persen fra Kolomna. Hviterusseren trenes nå av Yuskov og er i ferd med å oppnå en pen allround-profil.Calgary:
Llop 34.73 (9.76). 0,26 sek bak sin pers fra Cal.
Weidemann 4.02.14 (kvartett). Lite imponerende.
Laura Hall 4.04.00 (kvartett). Kun et drøyt sek bak sin pers fra Cal. Ledet på makker Weide t.o.m. siste passering.Helgens mest imponerende prestasjoner: Wiklund 4.00.15 (kvartett) og Eitrem 6.10.28 (kvartett) i Stavanger!
Jon Ketil
Takk til Rocambole for (som alltid) sine analytiske betraktninger. Nærmer seg en usedvanlig spennende sesong.
Daniel Thuv Eriksen
Info om lagtempo kvinner: Svenni har slitt med en skade i leggen siden forrige sesong, og har nå valgt å operere. Hun vil derfor være ute av konkurranse i tre måneder, og er dermed uaktuell for lagtempo.
-
ForfatterInnlegg