Skøytesesongen 25/26

Hjem Forum Forum 15.46.6 Skøytesesongen 25/26

Viser 24 innlegg - 121 til 144 (av totalt 451)
  • Forfatter
    Kristian Eliassen

Medeo: I februar 2025 skal Medeo ha startet en treårig renoveringsperiode for å oppfylle internasjonal standarder for hurtigløp, kunstløp, bandy og andre Eventer. Interessant nok så leser jeg i dag på schaatsforum at ISU har sent brev til borgermesteren i Almaty og Sportsministeren i Kazakhstan angående renoveringen. Skal denne dialogen tolkes som at ISU gjerne ser at det avholdes store stevner der? Da tenker jeg både på VM-allround og -sprint og verdenscupstevner, men kanskje særlig «Outdoor Allround Classics»: En ide som ISU lanserte i fjor hvor Medeo spesifikt ble nevnt. Dette forslaget fikk Nederland til å trekke sitt forslag på forrige kongress om å avholde Allround- og Sprint-VM hver eneste sesong.

#31866 Svar
      Kristian Eliassen

Hva med kommende helg?

China Cup 2 i Harbin startet allerede i går, torsdag. Dette stevnet er visstnok internasjonalt uttaksstevne. China Cup 1 sist helg så beskjedne resultater. De kinesiske nyhetsmeldingene som kommer fra dag 1 gir beskjeden informasjon (kvinnenes 500m). Ingenting i Japan i helga.

Time Trials i SLC lørdag, SSR etterhvert. Litt spent på det. Time Trials i Milwaukee, dårlig med info der, så uvisst herfra om Stolz skal i aksjon.

Hvordan er tilstanden for Roest? Ikke å spore i Thialf i helga hverken under International Thialf Race 1 eller Treningsløpet lørdag. Testløp eliminering for juniorer søndag.

De norske løperne er i Stavanger. Vi foreløpig ikke om det er planlagt testløp.

Konklusjon: Stille før stormen.

#31874 Svar
        EinarR

Oioi, Ethan Cepuran vs Casey Dawson i fjerde og siste par (par!) på 3000m i SLC i dag. Kan gå styggfort. Men få deltakere, og lite ekstern oppvarmingseffekt å bli hjulpet av. De må stole på egen kapasitet.

#31877 Svar
          Kristian Eliassen

Milwaukee: Da har jeg lært meg hvor man finner resultatservice derfra 🙂 (takk til Update_Skate):

https://webapp.sportity.com/channel/pnictt25-26

Ingen Stolz i dag, men flere andre toppnavn.

Roest: Er planlagt at han kommer i aksjon den 4. oktober.

#31878 Svar
            Emil

3.39,42 på Dawson.

#31882 Svar
              Rocambole

Dawson og Cepuran maktet dessverre ikke å leve opp til EinarRs vakre forventninger, i og med hhv. ordinære 3.39 og slappe 3.43. Til sammenligning noterte Dawson 3.38.07 på samme bane allerede fem sesonger tilbake. (Denne tiden er for øvrig fortsatt en latterlig svak BR i SLC.) Men vi befinner oss grytidlig i forsesongen av et OL-år, der amerikanerne har det med å legge inn et ekstra gir, så jeg er forsiktig med å tillegge disse prestasjonene særlig vekt.

#31884 Svar
                EinarR

Nåå, jeg tror 3.39 er en sterk prestasjon. Husk: Dette var siste par ut i et stevne med få deltakere. Antakelig var de tilnærma aleine om å flytte luft i hallen. Tilskuere: <10? De regelbundne funksjonærene (manuelle tidtakere, måldommer samt et par svingkontrollører) står praktisk talt stille på posisjonene sine. Så ingenting gratis her (i motsetning til flere omtalte tilfeller, tidligere i tråden).

#31886 Svar
                  Rocambole

Hvis Dawson 3.39.42 (i par i SLC) var et sterkt løp, hvilke superlativer gjenstår da for Semirunniy 3.43.32 (i mutters alenepar i Tomaszow)? Ift. en normalt hurtig lavlandsbane (som Hamar, Stavanger, Nagano, Obihiro o.l.) kan høyde/bane-fordelen av SLC erfaringsvis estimeres som ca. ett tidspoeng på distanser f.o.m. 1500m, altså 6 sek på 3000m. På en vesentlig tregere bane som Tomaszow betydelig mer, kanskje 1,4p på distansen, dvs. 8,4 sek. I så fall ville prestasjonen til Semi tilsvare 3.34.92 i SLC.

Og hva med Jileks 3.34.09 i kvartett i Hrv? Virker det urealistisk at han kunne begått tilsvarende tid uten kvartett, med høydefordelen fra SLC?

Uansett: Dette er bare pirrende forpostfektninger og høyst omtrentlige vurderinger tidlig i forsesongen. Vi får mer syn for diverse sagn etter hvert. Gleder meg overmåte til fortsettelsen av skøytesesongen!

#31889 Svar
                    Kristian Eliassen
                      #31890 Svar
                      EinarR

BLR!

#31891 Svar
                        Kristian Eliassen

…merkelig!

#31892 Svar
                          KarlA

Et vakkert program. Merker meg at russeren Denis Belianin, som bare har gått i Calgary de siste sesongene, nå er blitt slovak, (I likhet med amerikanske Jamie Jurak).

Og så har jeg fulgt litt med på Polens Natalia Czerwonka (snart 37) og hennes comeback. Det begynte lovende i fjor, men sesongen ble avbrutt av en hypertyreose-diagnose. I gang igjen nå, og lite å si på ambisjonene. Allerede før sykdommen hadde hun kjøpt billetter til familien så de skal få se henne live i Milano.

#31894 Svar
                            Jeppe

En tilsvarende Participant list, er ikke oppført på den vanlige Inzell-stevne-oversikten. Den pleier da heller ikke å komme så tidlig som nesten en hel uke før stevnet begynner. Tviler på at belarusserne får starte.

#31895 Svar
                              KarlA

Også interessant synes jeg: Jeffrey Rosanelli, som la opp etter 22-sesongen, er tilbake for å styrke det spinkle italienske sprintlaget i OL-sesongen.

#31902 Svar
                                Kristian Eliassen

Påmeldingsfristen til Stavanger Open går ut 23:55 i dag. Så langt 61 påmeldte i tillegg til et lite lavtrykk.

https://isonen.no/event/cmfdshvk904zjbf0142hrd0f2/

Utlendinger? Sebastian Forsmark og Peder Fejerskov Kongshaug.

#31934 Svar
                                  Kristian Eliassen

Stavanger Open: det jeg først og fremst legger merke til er at forbundslaget skal drille lagtempo for begge kjønn, og disse går ikke 3000m.

Kvinner: Wiklund, Løvås, Svenni, Sjøbrend

Menn: Eitrem, Kongshaug, Eng Strand.

#31941 Svar
                                    Kristian Eliassen

Melding til Rocambole: Ivar Skjeggestad pratet med Stolz i TM i fjor. Ble spurt om han satset Allround eller sprint i VM etter OL ettersom fokuset  i OL-sesongen var på de tre korte. Svaret var at han ville gå allround. Han syntes allround var morsommere, sprint kunne han delta i ved en senere anledning. (Jeg mener å ha lest/hørt noe tilsvarende) Da ser vi frem til en Stolz som ikke er spesielt forberedt på de lange, men som satser på et solid forsprang etter tre distanser. 🙂

#31948 Svar
                                      Jeppe

Bare en BLR løper på Inzell oversikten nå, hvis jeg har sett riktig.

#31950 Svar
                                        Kristian Eliassen

En form for elimineringsløp…

Interessant å høre Speedskating Video Podcast-episode med Jilek (se egen tråd). Virker definitivt som at han planlegger å delta i allround-VM etter OL. Fokuset ligger selvfølgelig på 5000 og 10 000 denne OL-sesongen, men han tror også han vha trening kan bli en topp-10 mann på 1500 slik at han kan hevde seg i allround. 500 virker det ikke som det blir noen anledning til å trene på nå, mer at hvis han forbedrer seg på 1500 så vil det også komme han til gode på 500.

#31951 Svar
                                          Kristian Eliassen

…5.oktober reiser Jilek med de andre i Arena Geisingen-gruppa til Kalon Dobbin på en seks ukers treningsleir til Salt Lake City. Han har lyst til å delta i det Amerikanske mesterskapet/Fall World Cup Qualifier/Am Cup 1 den 24.-26. oktober. Følg med… (Ser at det er Time Trials den 18. Får vel holde et øye på startlista der også.)

#31953 Svar
                                            Jeppe

Det har gått opp for meg nå, hvorfor jeg begynner å bli lei.
                                              Det skal liksom brake løs denne helga. Inzell stevnene.. det er sesongstart for meg, men det ser ut nå for vi kommer til å få resultatlister før, eller sånn ca samtidig som vi får deltagerliste og parsammensetningen for dette første, ordentlige Inzell stevnet. Belaruserne bort elemineres vekk, og flere spennende navn er borte. GlebHlib sto på lista, men gjør ikke det nå. De vanlige finnene er der ….. foreløpig, men om de går… ? Gode italienere på lista som er noe ustabil.
                                              Må kanskje sende en melding til PRK, etterlyse noe derfra. Kan hende jeg får svar derfra før Inzell kommer med sin endelige liste over deltagere, men kanskje alt skyldes at jeg begynner å bli en sur gammal gubbe.

#31954 Svar
                                              EinarR

Det blir spennende å følge unggutten fra Harstad!

#31955 Svar
                                                EinarR

Svensken, latvieren og harstadværingen er alle ute av rollelista for i dag. Dessuten så er det visst ikke tilfelle som det ble hevda her forleden, at Karl Marx og Aasmund Olavsson Vinje hadde samme fødselsdato. Men vi må lære oss å leve med de små skuffelsene.

#31956 Svar
                                                  Jeppe

Er det no` rart man drekk?

(Forøvrig, nytt skriv til PRK ble i høflige former forfattet, renskrevet og sendt i går).
                                                    Stevnet i Inzell begynner om snaut to og en halv time, uten at vi vet noe særlig mer enn det.

Viser 24 innlegg - 121 til 144 (av totalt 451)
                                                  Svar til: Svar #31471 i Skøytesesongen 25/26
                                                  Din informasjon: