Skøytesesongen 25/26

Hjem Forum Forum 15.46.6 Skøytesesongen 25/26

Viser 24 innlegg - 97 til 120 (av totalt 451)
  • Forfatter
    Rocambole

Jeg skrev: «under forutsetning av at Stolz ikke deltar» (i VM). Tar det (dessverre) temmelig for gitt at han gir lav prioritet til langdistanse-trening i OL-sesongen, og dermed prioriterer sprint-vm fremfor VM, og heller ikke ser noe poeng i å doble med å delta i begge mesterskapene.

#31783 Svar
      Rocambole

Interessant opplysning i intervjuet med Jilek som KarlA lenket til i Tsjekkia-tråden. Jilek uttaler her – korrekt – at han har størst forbedringspotensial på de korte distansene, og arbeider (altså presens) med gradvis å bli bedre på dem, spesielt ved å forbedre teknikken sin slik at han blir raskere. Dette øker sjansen for at han kommer til å delta i VM, samt for at vi kan forvente poengmessig mer fremgang på de to korte distansene enn på de to lange. Hans sesongdebut på 500 (særlig) og 1500 imøteses med stor spenning.

#31792 Svar
        Kristian Eliassen

Vi får komme tilbake til Stolz, nå er det helg: Løp i Quebec lørdag. Trekningen foreligger. Legg merke til Gaetan Boucher på 1000m. 🙂

https://www.patinagedevitessequebec.ca/fr/fichiers/10884.html

Time Trials i Calgary lørdag. Kommer direkte HER. Resultatservice på den vanlige siden.

Det er også oppført et stevne i SLC  (fre,lør), uten at jeg er helt sikker på det. Uttaksstevne i Short Track går eventuelt samtidig. Finner ingen spor etter løp i Thialf. Ingenting i Japan.

#31793 Svar
          Kristian Eliassen

…oppført Time Trial i Milwaukee i morgen også, men finner ikke info. Da må det isåfall være sent på dagen.

#31795 Svar
            Kristian Eliassen

Stolz skal visstnok gå 500 og 5000 i dag. Att: Marcel.

#31796 Svar
              #31797 Svar
              Kristian Eliassen

35.34 og 6.41 (Sportity) skremmer nok ikke Kongshaug. Ingen egentlige utropstegn i Calgary og Quebec heller.

#31798 Svar
                Emil

Jeg sat og så på stream fra Calgary i går. De fleste løperne ser ut til å bli rammet av litt uvanlig trå is. Jeg har ikke noe data på det, men teknisk så det ut til at de hadde lindre gli enn vanlig.

#31804 Svar
                  Kristian Eliassen

I dag klokken 10:00 tyvstarter forhåndssalget til VM.

Programma
                    Donderdag 5 maart
                    Wedstrijdprogramma: 19:00u – 22:10u
                    Sprint:
                    1e 500m mannen
                    1e 500m vrouwen
                    1e 1.000m mannen
                    1e 1.000m vrouwen

Vrijdag 6 maart
                    Wedstrijdprogramma: 19:00u – 22:24u
                    Sprint:
                    2e 500m mannen
                    2e 500m vrouwen
                    2e 1.000m mannen
                    2e 1.000m vrouwen

Zaterdag 7 maart
                    Wedstrijdprogramma: 13:05u – 17:46u
                    Allround:
                    500m vrouwen
                    500m mannen
                    3.000m vrouwen
                    5.000m mannen

Zondag 8 maart
                    Wedstrijdprogramma: 13:30u – 17:46u
                    Allround:
                    1.500m vrouwen
                    1.500m mannen
                    5.000m vrouwen
                    10.000m mannen

*Programma is onder voorbehoud van wijzigingen

#31805 Svar
                    Kristian Eliassen

Det gikk greit å bestille billetter kan jeg melde. 🙂 Sesongens høydepunkt etter OL. OL ser jeg på TV. Ellers blir det enten verdenscup på Hamar eller Heerenveen. EM vet jeg ikke ennå.

#31809 Svar
                      Kristian Eliassen

Og så fikk vi forklaringen på den noe svake sesongåpningen til Jordan Stolz.

https://www.youtube.com/watch?v=hXfZQrqPRk4&t=252s

#31821 Svar
                        Uttrediay
                        Deltaker

Med tanke på premiepengene, kan det være en mulighet for skøyteløperne å organisere seg, slik som proffutøvere gjør i andre idretter. ISU har jo sagt at skal se litt nærmere på utbetalingene. Med litt flaks kan vi kanskje få et tillegg på 2–3 %. Men dette burde jo løperne kunne forhandle om.

#31827 Svar
                          Kristian Eliassen

Ny helg. Fall Classic Day 1 pågår nå. Sesongbeste i verden på 500m menn. 1000m snart. Bloemen på 10 000 senere.

https://www.youtube.com/watch?v=4DcwItfDiHo

#31828 Svar
                            Kristian Eliassen

Ellers denne helga? China Cup 1 i Harbin med 300 kvalifiserte. Begynte i går, men sparsomt med resultater foreløpig . Yu vant 500 foran Wang,

Løp i Hachinohe uten at jeg kjapt spotter noen toppløpere.

Løp også i Thialf. Verbij på 500m i testløp i morgen,

Coupe Quebec 1. Trekning klar lørdag.

#31829 Svar
                              Kristian Eliassen

Testløp i Sørmarka for skøytelandslaget begynte 11:00 i dag leser jeg nå!

#31830 Svar
                                Kristian Eliassen

Dubreuil til topps. Pågår. Hvordan gikk det i Sørmarka?

https://www.youtube.com/watch?v=gNTc3Mko9EA

#31831 Svar
                                  B. Haarberg
                                  Nøkkelmester

Det lurer forsåvidt jeg på også – de må vel ha kommet i mål nå. Men jeg ser at det er kommet enda en ny nettside å forholde seg til når det gjelder deltakerlister. Om dette også er en resultatside er jeg foreløpig usikker på!

#31834 Svar
                                    Kristian Eliassen

Det meldes om trå forhold da testløpet gikk.

Resultater med litt rom for feilmargin:

Eitrem 3.41.4
                                      Kongshaug 3.44
                                      Henriksen 3.49
                                      Eng Strand 3.51
                                      Haneberg 3.58
                                      Løvås 4.22
                                      Svenni 4.31

(att: Admin på et annet skøyteforum)

#31835 Svar
                                      Kristian Eliassen

…mer info: Wiklund 4.05, korrigering Eng Strand 3.52.

#31836 Svar
                                        Emil

4.05 er på høyde med sesongbeste i verden (Maltais i Quebec).

#31842 Svar
                                          Kristian Eliassen

Lovende, særlig mtp det vi har hørt om ryggtrøbbel

Nytt registreringssystem denne sesongen: Isonen. Fint å kunne følge med på påmeldinger underveis, men som Haarberg spent på hvordan det blir med resultatservice. Ikke lenger SSN?

Lyse Cup 1 på onsdag.

#31845 Svar
                                            Emil

Det er ikke utenkelig at OL kommer et år for sent for Eitrem, Ghiotto og Stolz. De kan ikke lenger forvente å spasere inn til OL gull i februar. Stolz fordi Kongshaug, Dijs og de Boo kan ha tettet luken på de tre korte distansene. Ghitotto og Eitrem kan bli slått av Julek på hver sin paradedistanse.

Eitrem kan da ikke engang vite seg sikker på sesongens trøstepremie, da Stolz kan ta ufattelig mye tid på han på de korte i Heerenveen.
                                              For al del en spennende sesong vi går i møte. Jeg håper at det ikke bare blir knuste norske håp.

#31850 Svar
                                              Rocambole

Enig med Emil i at Jilek vil bli hard å slå i OL for Eitrem på 5000 og Ghiotto på 10 000, og bl.a. Semirunniy kan også tenkes å blande seg helt der oppe. Men hva Stolz angår, har vi noen som helst indikasjon på at han kan tenkes å delta i VM (allround)? Det ligger vel i kortene at han prioriterer sprint-vm, og det skal vel litt til at han dobler, selv om han var inne på tanken forrige gang. Men kanskje han føler at han nå har mindre å tape på å doble, siden han allerede kan smykke seg med VM-tittelen? Og kanskje særlig hvis han vinner sprint-vm og føler seg i god form? (Men tviler uansett på at han vil ha samme langdistanse-kapasitet som i 2023.)

#31860 Svar
                                                Rocambole

Mht. 3000 som indikator på sammenlagt-kapasiteten, har vi nå allerede registrert følgende gode tider fra medaljeaspiranter i VM:

3.34.09 Jilek, Hrv, kvartett, rask lavlandsbane
                                                  3.38.54 Sasaki, Obihiro, kvartett, medium lavlandsbane
                                                  3.41.40 Eitrem, Stavanger, par??, medium lavlandsbane, trå is
                                                  3.43.34 Semirunniy, Tomaszow, par, treg lavlandsbane

Vanskelig å sammenligne disse prestasjonene mer eksakt, men Jileks løp peker seg nok ut som det sterkeste. I tillegg har vi Roest og eventuelt Stolz som medaljekandidater. Tar vi med Kongshaug, som nå debuterte på 3.44 i Stavanger (hans bestetid i Norge er 3.44.22 fra Hamar for fire sesonger siden), og som uttalte til Eurosport 13.09 at «kroppen føles nesten udødelig», er det bare én ledig plass for å oppnå ærespris!

Her peker Ghiotto seg ut fra en sterk 5000-plassering, og likeledes Huizinga (på sin desiderte hjemmebane) og eventuelt Snellink. Videre kan vi forvente et løft fra ITA med OL på hjemmebane, så vi kan heller ikke utelukke di Stefano og Lorello, neppe heller Dawson.  Og enda flere kan seile opp i løpet av sesongen…

(For øvrig drømte jeg her en natt at vdPoel gjorde uventet come-back! Men dessverre er det bare helt unntaksvis at jeg har vist meg sanndrømt, og da ikke mht. gode nyheter.)

Når vi fortsatt skriver september, fortoner sesongens VM seg som det mest uvisse og spennende i manns minne. Men nøkternt bedømt skal det vel svært mye til at det fortoner seg like uvisst når vi er over i mars.

Oppdaterte sjanser for å ta VM-gull (forutsatt at alle deltar):

21% Jilek
                                                  20% Semirunniy
                                                  20% Eitrem
                                                  20% Stolz
                                                  15% Roest
                                                  2% Sasaki
                                                  1% Kongshaug
                                                  1% Resten

Viser 24 innlegg - 97 til 120 (av totalt 451)
                                                Svar til: Svar #31471 i Skøytesesongen 25/26
                                                Din informasjon: