Skøytesesongen 25/26

Hjem Forum Forum 15.46.6 Skøytesesongen 25/26

Viser 24 innlegg - 49 til 72 (av totalt 451)
  • Forfatter
    Kristian Eliassen

Etterlengtet! Sommerløpet i Vikingskipet på lørdag på lista. Bjørn Terje Andersen melder om 199 påmeldte. Ikke veldig bredt internasjonalt felt. SSN melder 4 nasjoner. Verd å merke seg at kampen for å notere grensetider til OL startet 1/7. Bøygen er selvfølgelig å først sikre kvoter via verdenscup 1-4, og deretter kvalifisere seg internt i de enkelte land.

#31653 Svar
      Kristian Eliassen
        #31659 Svar
        Kristian Eliassen

Ikke så mange utenlandske på listene, men vel er det noen i Vikingskipet. Snakket med tre veteraner fra Stockholm Speedskaters. Kaspar Nordberg har jo vært utsatt for to stygge ulykker, og må nå restituere. Krysser fingrene for at han kommer tilbake. En tsjekker jeg kom i snakk med viste seg å være første gang på hurtigløpskøyter. Inliner fra Praha. Klubbkameraten  Jilek blir farlig i år kunne han melde. Observerte også to jenter fra Estland. Virker som om ihverfall en av de går for et Mjøsteam-lag. Den andre med klubbdrakt Tallin.

#31660 Svar
          Kristian Eliassen

…Jilek kommer ikke til å delta i World Games eller VM i Kina — ikke så overraskende akkurat det. OL som gjelder. Trener fortsatt under Dobbin i Team Geisingen.

#31661 Svar
            Emil

De to fra Estland er Elisabeth og Victoria Pagar. De går for Gjøvik Skøiteklubb

#31662 Svar
              Kristian Eliassen

👍. Nå er jeg ikke på Hamar lenger, men legger merke til at sprintgruppa til NSF er med tross alt: skal gå 200+300. Engebråten-Henriksen til slutt i et par på 3000. Kongshaug på 1500. Eitrem og Wiklund ikke til start.

#31663 Svar
                Marcel
                Deltaker

What a time by Peder Kongshaug! 1:46.71 is the fastest sea-level time ever in August by a full second, and he’s even two seconds faster than last year at the sommerløpet.

#31665 Svar
                  Kristian Eliassen

Dette er vel sesongens første «olympiske grensetid!

#31666 Svar
                    Emil Nielsen
                    Deltaker

Etter diskusjoner om avskaffelse av juniorgrupper og slik så har jeg og Asker SK besluttet å slutte samarbeidet.
                      Derfor blir Asker igjen ledet av Ida Njåtun med Håkon Fossum og Kristine Birkedal som assistenter.

#31667 Svar
                      EinarR

Kjenner ikke til bakgrunnen. Men det må være noen/noe i skøyte-Norge eller skøyte-Danmark som har bruk for deg! Skøytesporten kan ikke tåle at en sånn ivrig kapasitet går ledig.

#31668 Svar
                        Emil

Det er ikke fullt så dramatisk. Klubben har vurdert at budgettet ikke rekker til å ha meg like mye som før. Etterhvert har det ikke vært mulig å bli enig om en avtale som begge parter kunne si god for. Klubben var godt fornøyd med meg, men jeg jobber ikke gratis, det har jeg ikke råd til.

#31696 Svar
                          Kristian Eliassen

Denne helga, lørdag og søndag, er det litt aktivitet som gjør at det blir endringer på sesongbestelistene: Hachinohe, Quebec og Calgary. Japanere og noen koreanere i Hachinohe. Na-Hyun Lee med 39.06 på 500m. Seiko-live timing. (p.t.litt treg)

27 deltakere i Quebec. Kun kanadiere. Dagens løp. I Calgary er foreløpig ikke deltakerlistene lagt ut. You Tube-sendinger.

#31697 Svar
                            Kristian Eliassen
                              #31706 Svar
                              B. Haarberg
                              Nøkkelmester
                                #31707 Svar
                                KarlA

Japanerne har sesongdebutert i Hachinohe med få av de beste til stede.

Tatsuya Shinhama fikk flere brudd etter en sykkelulykke i april. Sesongen uviss. Dumpet borti artikkelen da jeg lette etter info om Hana Noake, kanskje det mest interessante japanske talentet det siste tiåret. Var borte det meste av fjorårssesongen. Deltok i helga, men er langt under juniornivået sitt.

#31713 Svar
                                  Kristian Eliassen

Det meldes om rekordforsøk i Arena Lodowa onsdag morgen klokken 09:30 direkte på You Tube.

Semirunny møter Sliwka.

Rekordene man er på jakt etter er banerekorden på 3.48.20 (Mats Bendjik), og den polske rekorden på 3.39.79 (Jan Szymanski, Calgary 2015.)

I og med denne annonseringen er det vel trolig at Semirunny har blitt innvilget polsk statsborgerskap, slik at han både kan sette polske rekorder, og ikke minst sikte seg inn mot OL.

#31714 Svar
                                    KarlA

Ja, statsborgerskapet er i orden nå.

ISU ga i juli Elizaveta Golubeva tillatelse til å gå for Kasakhstan denne sesongen. Da var karantenetida hennes over. Vet ikke om formaliteter rundt statsborgerskap er på plass, men det ligger vel i korta at OL-deltakelse også vil ordne seg,

#31715 Svar
                                      Kristian Eliassen

«26. august 2025 mottok Wladymir Semirunnii offisielt sitt polske statsborgerskapsbevis» melder altså det polske forbundet i dag.

https://pzls.pl/wladimir-semirunnii-z-polskim-obywatelstwem/

#31716 Svar
                                        Kristian Eliassen

Res: Solid banerekord, men den polske rekorden var aldri i fare. Begge løpere brukte hjelm.

#31717 Svar
                                          Rocambole

Ingen store drammer i forsesongen så langt, om enn ok med 1.46 på PK i Sommerløpet (mindre ok med SH 3.47 og bare trist med HE 3.51). Personlig imøteså jeg dagens sesongdebut til russerpolakk Semirunniy med ekstraordinær interesse, endatil youtube-overført og annonsert som rekordforsøk! (Tusen takk til Eliassen for uvurderlig lenkeservice!)

Etter kanonsuksessen i e-vm falt det i sommer naturlig å regne Semi blant de heteste gullkandidatene til langdistansene i OL og – ikke minst – til VM. Men lenge før dette braker vc-sesongen løs med vc1 i SLC. Sist vc1 gikk i SLC var sesongen 07/08 da Fabris satte v-rek med 6.07.40. Mange løpere vil nok legge inn en liten formtopp i vc1, herunder for å kapre kvalik-plass til OL, og for toppløperne i håp om å sette v-rek, ikke minst på 5000 der det også er en god sjanse til å bli førstemann til å se 5-tallet.

Semi er den eneste toppløperen som er garantert å få gå i B-gruppen på 5000 i vc1, med ditto ca. 5 sek fordel av kvartettstart. Før sesongstart holdt jeg ham dermed som fremste favoritt til å sette v-rek i vc1 og til å bli førstemann til å underskride 6min-barrieren.

Hva kunne vi nå forvente av ham på 3000 i sesongdebuten på den ganske trege Tomaszow-banen, uten oppvarming av hallen? La oss si et halvt tidspoeng handicap ift. Hamar og ett tidspoeng ift. Hrv, altså hhv. 3 og 6 sek. BR på Hamar er SLP med 3.42.27 i et oktoberløp, så la oss si 3.45.0 på Semi nå for en tilsvarende prestasjon. BR i Hrv er Roest 3.35.26 med oppvarmet hall, der han også har 3.36.80 i et oktoberløp. Så la oss si 3.43.0 på Semi for en tilsvarende prestasjon som sistnevnte. Grovt anslått ville da et løp på 3.44.0 ligge midt imellom de to nevnte prestasjonene til SLP og Roest på distansen.

Kunne han virkelig være god for 3.44 allerede nå? Jeg utelukket det slettes ikke, men hadde mest tro på 3.45. Alt bedre enn 3.44 ville være oppsiktsvekkende sterkt.

Jeg gav Semi et enkelt, men optimistisk skjema til 3.42 med 19 i åpning pluss 29.0-runder. Han viste seg å holde skjemaet med god tilnærming og gikk inn til 3.43.34 etter å ha gått opp et lite halvsekund på sisterunden (29.51). Han var tydelig meget godt fornøyd med prestasjonen (og selvfølgelig ny BR).

Semirunniy viste dermed at han er i rute og vel så det, og avfyrte et skremmeskudd mot konkurrentene allerede før vi skriver september. Det ligger an til en usedvanlig spennende sesong der det kan bli historisk sus over 5000 i vc1.

#31718 Svar
                                            KarlA

Semirunnij sier han vil bli en bedre 1500-løper. Det gir håp om at han også vil satse allround.

Og ikke usannsynlig at det er jeg som surrer, men leter forgjeves etter forumets alternative tegnsett? Polakkene vil i at Semirunnijs fornavn skal skrives med dobbelt-v og slash over l’en.

#31719 Svar
                                              EinarR

Semirunnij
                                                Semirunniy
                                                Semirunnii
                                                Semirunny

Etternavnet må også avklares! Kanskje Semi er en god idé for dagligbruk?

#31720 Svar
                                                B. Haarberg
                                                Nøkkelmester

Er det Władka du mener, Karl A? Jeg fikk det til ved å kopiere inn fra nettsiden til PZLS. Men dette er vel for et klengenavn å regne, antar jeg.

#31721 Svar
                                                  KarlA

Ja, der nok det Wladimirene kalles i Polen. Men stusser altså over at jeg ikke finner oversikten over spesialtegn, som lå godt synlig før.

Viser 24 innlegg - 49 til 72 (av totalt 451)
                                                  Svar til: Svar #31338 i Skøytesesongen 25/26
                                                  Din informasjon: