Skøytesesongen 25/26

Hjem Forum Forum 15.46.6 Skøytesesongen 25/26

Viser 24 innlegg - 241 til 264 (av totalt 451)
  • Forfatter
    Kristian Eliassen

Jeg er i Bergen, og har kun med mobiltelefon. Derfor litt krøkkete å formidle den tyske matrisen. Linke får jeg ikke gjort. Sjekk ut selv, og ta som meg fram penn og papir. Rettelse: INGEN kvinner under Wild Card-kravet på 3000, derimot altså ALLE 4 under på 5000 for menn. Superjevnt på 5000, men litt skuffende langdistansenivå. Tyskerne har lagtempo for kvinner (3 løpere hver) og fellesstart menn og kvinner MS1 øverst i matrisen. Det sier jo noe om hvor man har størst muligheter.

#32222 Svar
      Kristian Eliassen

Ellers er det å tillegge herfra at Roest kjører 500 og 1500 i dag, lørdag, og 5000m ca 20:00 søndag: Forsøk på å komme med på ulike distanser til det nederlandske distansemesterskapet.

Ghiotto på 10 000 i Inzell ca 19:10 i dag.

Stolz på 500 og 1000 i Time Trials i Milwaukee. Se Sportity for parsammensetninger

Jilek er ikke med på dagens Time Trials i SLC ser vi. Det meldes at han som annonsert skal være med i Amcup 1 til uka: han er påmeldt BÅDE på 3000 og 5000 som går etter hverandre fredag kveld. Følger han på dette viset det som Ghiotto gjorde sist helg med tilsvarende dobbel?

#32223 Svar
        Kristian Eliassen

…tyskerne har lagtempo for kvinner OG menn osv øverst i matrisen skulle det stå.

#32225 Svar
          Rocambole

Straks klart for Ghiottos 10 000 i Inzell, start ca. kl 16:40! Rundetider kan følges her: live.speedskatingnews.info/walltv

29.7-runder gir 12.26.8 med 34 i åpning.

#32226 Svar
            Rocambole

Loubineaud 12.42.38, pers med 1,8 sek. Hvis Ghiotto nå slår Lobbie med ett tidspoeng, slik han gjorde på 5000, går han på 12.22!! Klar med klokker!

#32227 Svar
              Rocambole

Ghiotto 12.30.44. Godt løp med en solid avslutning, men truet aldri sin egen vrek eller BR.

#32228 Svar
                B. Haarberg
                Nøkkelmester

Den italienske bredden på langdistanse er ganske imponerende i dag:
                  D Ghiotto 12.30,44
                  Lorello 12.51,45 PR
                  Malfatti 12.55,49 PR
                  M Ghiotto 13.00,67 PR med 47 sekunder!
                  Giovannini 13.00,83 PR

Lollobrigida 7.00,08
                  Rossi 7.03,77 PR med 28 sekunder!
                  Lorenzato 7,11,26

#32230 Svar
                  Rocambole

Ja, meget solid levert av ITA! Hadde ikke ventet at Lorello skulle ta skalpen til milsluker Malfatti i en spennende parduell. Og slettes ikke at lillebror M Ghiotto skulle gå på 13.00 etter 6.22 dagen før. Og hva skal man si om Rossi, nå 28 år? Tidligere pers på 7.31 fra 2021, i de etterfølgende sesonger på distansen: ikke-gått, 7.53, 7.37 og 7.33, før nå altså 7.03, kun 3 sek bak selveste Lollo?!

Vi har også et litt interessant comeback av sprinteren Rosanelli (27) som står uten notering etter at han perset med 34.54 i Cal for fire sesonger tilbake, men nå vinner i Inzell på respektable 35.23.

Det er tydelig at ITA høyner satsingen som OL-arrangør, og bra er det! (Dog er jeg foreløpig litt skuffet over di Stefano; håper han får et lite løft på spesialdistansen 1500 i morgen.)

#32231 Svar
                    Rocambole

Fra Inzell merker jeg meg også at regjerende jr-verdensmester Sonnekalb (fortsatt junior!) satte de meriterte tyske 1000m-spesialistene til veggs og vant klart med 1.08.63 (16.81 – 25.27 – 26.55). Med dette forbedret han persen sin (fra Hrv) med 0,68 sek. Det skal bli spennende å se hva han i morgen kan prestere i sin sesongdebut på 1500 som er distansen jeg vurderer hans potensial til å være høyest på.

#32232 Svar
                      Rocambole

Fra Heerenveen:
                        Huizinga sesongdebuterer med slappe 3.43 (kvartett) på sin yndlingsbane. Er både han og Snellink for stinne av trening? Pen sprint av Diniz (kvartett) som vant på 34.53 (9.61), kun 0,12 sek bak persen fra Cal og 0,11 sek bak hans Hrv-beste. Respektabel 6.13.75 (kvartett) av Jansman med alle runder på 29-tallet, pers med 1,2 sek (fra Hrv). Wennemars sesongdebuterer på 1000m med gode 1.07.88 (kvartett), 0,65 sek bak sin Hrv-beste, foran Nuis 1.08.62 og med alle rundetider bedre enn Nuis.

#32233 Svar
                        Rocambole

Fra Milwaukee:
                          Stolz 34.99 og 1.07.92, dvs. heller moderat til ham å være, og ditto med åpninger på hhv. 9.9 og 16.8. Har nok mer på lager.

#32236 Svar
                          Rocambole

Fra Deventer:
                            500: 1 Woestenbroek 35.45, 2 de Boo 35.53, 3 Prins 35.56. Altså moderat sesongdebut av de Boo som på samme bane for ett år siden gikk på 35.07, hvilket var hundredelen bak R Mulders BR.

1500 (kvartett): 1 Prins 1.48.97, 2 Yoro 1.50.73, 3 Bosker 1.51.01, 6 Krommenhoek 1.51.35, 10 Roest 1.52.05. Altså meget svak prestasjon av Roest, men visstnok
                            tilstrekkelig til å kvalifisere seg til e-nm/vc-uttaksstevnet på denne distansen. Det kan være at han sparte seg noe til 5000 nå på søndag, men uansett oppsiktsvekkende at han blir slått med 0,7 sek av den fremfusende langdistanseløper Krommenhoek. BR er Krol 1.47.87.

#32238 Svar
                            Rocambole

Fra Calgary, blant dagens vinnere:
                              Sofia Thorup (DEN) 1.15.08 (kvartett), kun 0,14 sek bak sin NR (fra SLC) og helt oppe som nr.5 på sesongstatistikken! Kandidat til olympisk poeng på distansen?
                              Llop (SPA) 1.07.99 (kvartett), pers med 0,33 sek, NR og helt oppe som nr.3 på sesongstatistikken! Seiler han nå opp som spansk medaljekandidat i sprint-vm, i tillegg til hva han kan tenkes å utrette på 500 i OL?
                              Bloemen 3.39.00 (kvartett), knappe 2 sek bak sin pers (fra Cal), men med lite overbevisende avslutning.
                              Odor (AUT) 6.20.28 (kvartett), pers med et knapt sekund (fra kvartett i SLC) og NR. Klarte å holde unna for makker VH Thorup som ble nr.2 med 6.21.38 som er drøye 3 sek bak hans Cal-beste. I tillegg til p.t. å være kandidat til i det minste olympisk poeng på 1500, begynner Odor å bli litt interessant mht. å kunne oppnå ærespris i VM.

Hektisk skøytelørdag, nå som forsesongen virkelig har tatt fyr!

#32241 Svar
                              Emil

Jeg forstår ikke dette med olympiske poeng. Det virker til å være en snodig norsk oppfinnelse.

Men Sofia Thorup er ikke kandidat. Hun kan ikke stille i OL for Danmark.

#32245 Svar
                                KarlA

Bloemens 3000 i Calgary var i par med Daniel Hall og et mislykket verdensrekordforsøk. Antar vi får flere sånne forsøk nå som ISU belønner løperne med 5000 dollar om de lykkes.

Helgas stevne i Kolomna er ikke ferdig, men Ksenija Korzhova er i stadig framgang. 1,58,14 og 4,06,84 er perser. Hun tar nok den ene plassen russerne er tildelt på 3000 i OL. Korzhova er fra Olenegorsk i Murmansk fylke og har stort sett gått utendørs. Få russiske toppløpere har kommet fra det høyeste nord. Merker meg også at Aleksandra Sayutina ser  ut til å lagt om trening for å kvalifisere seg på de kortere distansene i OL. Ingen russiske sprintere får stille, men 39,04 (fra 39,48) er såpass raskt at t.o.m. 500-meteren kan få russisk deltakelse.

Hviterusserne som har vist seg fram denne sesongen har tatt store steg. Yahor Damaratski og Victor Rudenko (hhv 25 og 27) har de siste sesongene hatt nok med å opprettholde nivået fra juniortida. Nå er de blitt mye bedre. Om Ekaterina Gagieva har tatt tilsvarende steg, kan hun nærme seg medaljesjiktet på 1000.

Alle disse løperne har ISU-godkjenning til å kvalifisere seg til OL. Og alle framstår som mer sannsynlige OL-deltakere enn det så ut til i mai.

#32246 Svar
                                  Jeppe

Til Emil.
                                    Jeg vet ikke om olympiske poeng deles ut lenger, men før var det poeng til de nasjonene som ble representert blant de seks beste i hver olympiske øvelse. Muligens sju poeng til nr 1, og deretter fem, fire, tre, to og ett poeng til 6. og sistemann. (Usikker på om det var (er) sju, eller seks poeng til nr 1).

Oppfinnelsen, hvis den er norsk, er fin.
                                    Hvis en nasjon ikke tar en eneste medalje i et OL, men har drøssevis med plasseringer mellom fjerde og sjetteplass, vil nasjonen være rangert som uplassert i historiebøkene, men har egentlig hatt et veldig godt OL med mange 4. plasser og litt til.

Håper derfor  olympiske poeng greia fortsatt eksisterer.

#32247 Svar
                                    Emil

Jeg hørte først om olympiske poeng etter jeg flyttet til Norge. Jeg kan heller ikke finne andre kilder enn norske som nevner olympiske poeng.

For min del ser jeg ikke egentlig poenget, siden OL utelukkende er skøyteløp for meg. Jeg vet at noen raringer går/står på ski, spiller hockey og gjøre rare greier med ulike sleder. Det betyr ingenting for meg. Jeg kommer ikke til å følge med. Et system som vekter plasseringer blir for min del litt lite interessant. Det er 92000 events i svømming, og bare to i landeveissykling til OL.

Det ble noe av en avsporing. Beklager det.

#32248 Svar
                                      Jeppe

Det er mange raringer der ute Emil. Alltid mange som følger med på det åpne, norske mesterskapet på ski, og masse annet under et OL.
                                        Men olympiske poeng må vi ha, mener jeg. Colin Coates, Australia, skaffet vel Australia det første olympiske poenget via en 6. plass under et vinter OL i hine, hårde dager en gang. Det var på skøytebanen. Altså ikke; Vassing Uten Tilløp eller noe sånt.

#32249 Svar
                                        Jeppe

Med en mulig fare for kanskje å bli utestengt på grunn av useriøse innlegg nevner jeg likevel at jeg ikke vet hvordan lydtrykket var, eller hvor høy eller lav Ph-verdi det var, da den unge ukraineren Hlib Khochyn klarte verdenscup kravet på 1500 i Inzell i dag.
                                          1.50,43 fikk han, og det holder.
                                          Finnen Lehtonen var litt for sen, med tiden 1.50,81.

#32251 Svar
                                          Kristian Eliassen

Man velger selv det man vil fokusere på. elv er jeg ikke veldig interessert i adelskalendre og nasjonsrekorder for å nevne det. Matriser derimot er fascinerende. Kvalifisering, men jeg setter en strek når det gjelder regelverk for nasjonale løp. Jeg er ikke så interessert i Norges Cup og Holland Cup, men er selvsagt på det rene med behovet for slike stevner. Holland Cup er forresten mye mer nedtonet sammenliknet med Norges Cup. Selvsagt fordi uttaksstevner til internasjonale løp er en egen høyprofilert kategori der nede.

Snart kommer Roest i siste kvartett i Deventer. Live-timing i linken jeg oppga.

#32252 Svar
                                            Rocambole

(Olympiske poeng i en øvelse er definert som 7p for nr.1, 5p for nr.2, 4p for nr.3, 3p for nr.4, 2p for nr.5 og 1p for nr.6. Beregning av olympiske poeng gir et bredere bilde av nasjoners samlede prestasjoner enn ved kun opptelling av medaljer, enn si av kun gull. På det individuelle nivå skaper det også et visst prestisjeskille mellom de som oppnår minimum 6. plass og de som ikke gjør det, nokså analogt til mellom de som oppnår minimum 3. plass og de som ikke gjør det. I f.eks. skøytelitteraturen vil man finne resultatlister som gjengir topp6 fra en distanse (hvis man ikke nøyer seg med kun topp3), men sjelden eller aldri topp 4, 5, 7, 8 osv. I det norske språk er begrepet meget mulig like gammelt som eksistensen av vinter-OL.)

#32253 Svar
                                              Kristian Eliassen

Andreplass på Roest med 6.30.23. Det må kalles en liten opptur, og  Roest er dermed kvalifisert for NK Afstanden. Bosker vant med ny banerekord 6.26.03.

#32254 Svar
                                                KarlA

Arianna Fontana var fraværende på det sterke italienske laget som gikk i Inzell denne helga. Hun har en hofteskade og er bekymret foran OL-kvalifiseringene.

https://www.olympics.com/en/milano-cortina-2026/news/arianna-fontana-reveals-injury-milano-cortina-2026-short-track

#32255 Svar
                                                  KarlA

Ad Roest og hans muligheter denne sesongen. I OL får nasjonene stille med maks ni kvinner og ni menn. Nederlenderne vil ikke få med alle sine kvalifiserte.

Hvor stiller Nederland svakest akkurat nå? Tja. Langdistanse menn, vil jeg foreslå. Mitt tips er at Nederlands tredje mann i OL-uttaket på 5000 må bli hjemme. Om han ikke også er kvalifisert på annen distanse. Eller om matrisefinesser skviser ut en annen i stedet.

Viser 24 innlegg - 241 til 264 (av totalt 451)
                                                  Svar til: Svar #32246 i Skøytesesongen 25/26
                                                  Din informasjon: