Hjem › Forum › Forum 15.46.6 › Skøytesesongen 2024/25
- Dette emnet har 511 svar, 5 deltakere, og ble sist oppdatert 25/07/2025 at 22:07 av
Jeppe.
-
ForfatterInnlegg
-
Kristian Eliassen
(Det er et stevne i Calgary, men ikke med kjente navn. Sesongåpning i Berlin med et par franskmenn og tyskere. Jeg prøver å få med det viktigste i slike oversikter)
Jeppe
Stavanger Open…. Har merket meg at linken er borte ja. Open forbinder jeg med internasjonal deltagelse, og jeg fikk jo med meg at de to svenskene; Norberg og Forsmark er på plass. Dessuten var det et finsk flagg der, og det var Emil Ervik. Må innrømme at jeg ikke leste listene ellers. Stiller alle de beste norske til start?
EinarR
Emil Ervik var stort sett fraværende hele forrige sesong, så det er godt nytt at han er på plass i Stavanger! Finsk eller ikke.
Kristian Eliassen
Av forbundslagene, senior var det stort sett de startene jeg nevnte i innlegget.
Kristian Eliassen
…linken fungerer igjen. Det starter lørdag 10:00 i Stavanger. Lørdagens løp i Inzell starter 13:00.
Time Trials i SLC. Merker meg spesielt Herzog og Guzman (en løper etter min smak), og at det er mixed. Guzman møter Goetz på 1000m.
EinarR
Kraftfullt av Sofia Thorup i SLC: 38.86-1.55.96!
Kristian Eliassen
På 500m gikk Jordan Stolz rett i ledelse på sesongbestelista etter 34.64 i Milwaukee. Han noterte også 6.34.49 på 5000m. En aldri så liten Time Trial i Calgary gikk også under min radar, så her må det skjerpings til.
Jan Terje Gresset
Noen som vet hvor en kan finne resultata fra dagens(søndag) løp i Stavanger? Igår var det på speedskatingnews….men finner ikke noe fra dagens løp der.
Nei, lenken virker ikke for øyeblikket.
Kristian Eliassen
Siterer Ivar Skjeggestad på norsk skøyteframtid:
«Sander Eitrem ble ‘historisk’ i uoffisielt testløp i Arena Sørmarka 💪🇳🇴😃👏👏
I slutten av september var det flere landslagsløpere som gikk 3.000 m.
Sander gikk på 3.39.9 og ble med det første nordmann som gikk distansen under 3.40 i Norge. Banerekorden er 3.41.19 satt av Sverre L. Pedersen for 4 år siden.
Meget sterk tid av Sander da det kun var 9 grader i hallen og trykk på 1.022 hPa, som ikke er optimale forhold. Han er kun 2.9 sek bak verdensrekorden til Eskil Ervik på 3.37.28 satt i Calgary.
Hadde Sander gått på denne banen med topp forhold og ISU godkjent stevne i forhold til å sette rekorder, så tror jeg det kunne blitt ny WR. Kun 38 hundredeler fortere pr runde i høyden og på god is…. Blir spennende å se fremover….
Patrick Roest pleier også å gå 3.000 m på høsten. For et år siden, 30.9.23, gikk han på 3.38.41 i Thialf. Sterk tid men med gode forhold. 1.10.2022 gikk han under verdensrekorden til Eskil med 3.36.80 💪
Sander skal gå 5.000 og 1.500 m i NC-1 i Stavanger til helgen. Anbefaler alle å ta turen å se landslagsløpere og andre konkurrere der.
Kun 25 dager til NM.
Andre tider:
Peder 3.44, Hallgeir og Didrik 3.48, Sigurd og Kristian 3.51, Sander Tveter 3.52
Dette var alle manuelle tider i et uoffisielt treningsløp.»Høres jo bra ut!
Kristian Eliassen
Flere gode nyheter på samme nettsted: Bjørn Terje Andersen:
«Vikingskipet som nasjonalanlegg står oppført på statsbudsjettet med et tilskudd på 6,0 millioner kroner for 2025. Pluss driftsmidler fra Hamar kommune tilsier dette langt flere dager med is i 2025-2026 enn siste årene. Vi gleder oss!!»
Kristian Eliassen
…»Ragne: 4.04, Aurora: 4.19
Merk: dette var alle manuelle tider i et uoffisielt treningsløp. Ingen tider kan brukes som pers rek, bane rek, etc. Men tiden gir en pekepinn på hvor løperen står.»
https://www.facebook.com/groups/1641142542799749/posts/3859565324290782/
Kristian Eliassen
Noen som vet om noen i dette testløpet gikk med begge hendene på ryggen hele tiden ?
Bra tid av Eitrem. Er det slik at han er spesielt rå på litt tunge forhold (Jfr. gammelt intervju med Hallgeir Engebråten på toindreogvekkmen.), eller blir det en litt negativ vinkling?
Kristian Eliassen
Hva skjer denne helga?
Nord-Amerika: International Time Trial i SLC på lørdag. Live-resultater på SpeedskatingResults . Oktoberfest Classics i Calgary starter i dag, fredag. Resultatservice: oval.ucalgary.ca. Price de Temps på lørdag i Quebec. Som vanlig sparsomt med info fra Pettit Ice Center i Milwaukee (hjemmeside og facebook-side)
Kristian Eliassen
Asia: China Cup 1 9.-11. i Hulun Buir. To banerekorder på 1500m: Ning 1.45.24 og Han 1.56.49. På 10 000m setter Yerdana Jinensbieke personlig rekord med 13.42.36 kan det se ut som ( 😉 ). Løp i Obihiro lørdag og søndag, men av påmeldingslistene ser det ut som det kun er juniorer/mindre kjente løpere? Den Sør-Koreanske hjemmesiden nekter meg tilgang akkurat nå.
<h1 class=»underline»></h1>Kristian Eliassen
Europa: NC1 i Stavanger lørdag og søndag, se egen tråd. Testløp i Kristiansund søndag. I Nederland er det nasjonalt mesterskap for klubblag på lørdag, men ikke med veldig mange «toppers». Roest på 3000m. Treningsløp i dag og i morgen i Thialf med enkelte interessante starter.
Løp i Inzell lørdag og søndag. Kommer etter hvert opp som Live-timing hos SpeedskatingNews, og deltakerlister i forkant og resultater i etterkant som vanlig også her.
Georg Wiig
Utrolig mye info her selv for en som tror jeg har funnet de fleste relevante websider. Den med parene for løpene i Heerenveen var ny. Hvor i all verden har du funnet tidene Ning og Han Kristian Eliassen?
EinarR
Nå kan vi snart ønske oss selv God helg med tyngde!
SSN synes jeg p.t. kan sammenliknes med en sirkussjonglør som prøver seg med litt for mange baller i lufta samtidig. Men stevne i Kristiansund har de fått med seg.
Ellers: Hvem blir først her til å legge lenke til deltakerlista for Internationale Saisoneröffnung i Inzell? Det ligger det litt intern prestisje i!
Snakker om Inzell: Eisschnelllauf. Har ikke tyskerne samme trekonsonantregel som oss? Eller er det bare Max Aicher som ikke er så nøye på det?
Kristian Eliassen
🙂 Jeg følger schaatsforum,nl — det er en god begynnelse. Jeg er ikke på X (Twitter), men Update_Skate (som også er innom her av og til) fant opplysningene om de to tidene i Hulun Buir der. Klipp finnes på CCTV.
…den siden med testløpene i H,veen er fin — dekker løp som ikke ligger her. Litt vanskeligere med tilgang til live-timing. Av og til her.
Kristian Eliassen
Marcel Vos (også innom her av og til, kommentator på Youtube-kanalen til ISU forrige sesong), samlet nylig trådene i en egen tråd. Den kan være nyttig:
https://www.schaatsforum.nl/index.php?threads/het-grote-bronnentopic.11513/
Emil
Eisschnelllauf er kanskje det beste tyske ordet av alle!
Banen i Berlin er jo faktisk navngitt Eisschnelllaufhalle, hvilket gir 5 «l» i samme ord. Tysk er bra.
Jeppe
….trekonsonantregel…. Jeg for min del, setter i et lite angstskrik, hver gang jeg åpner Inzell-siden, uten å finne deltagerliste.
Jeppe
Det var ingen «l» i angstskrik… men; lell da gut, som dem sier oppi dalom.… sju konsonanter på rad…..og fortsatt ingen deltagerliste.
Jeppe
Ingen deltagerliste, men derimot trekningen i Inzell er klar, og lagt ut.
-
ForfatterInnlegg