Skøytesesongen 2024/25

Hjem Forum Forum 15.46.6 Skøytesesongen 2024/25

Viser 24 innlegg - 73 til 96 (av totalt 512)
  • Forfatter
    Kristian Eliassen

Jeg har vært i Hamar-området i helga, og har nettopp avsluttet en flott økt (etter mitt nivå 🙂). 100 unge  løpere på skøytecamp, og sprinterne var i aksjon før publikum slapp til. NSF med Wotherspoon (assistert av HHL på hockeyskøyter). I tillegg var talent gruppa i sving. Team Sprint med to gutter, en uidentifisert ungarsk dame og ditto fra Tsjekkia.

Kan anbefales! Merk at det er egne tider for publikum (som overlappet litt med skøytecampen).

Jeg fikk ikke vite noe konkret om sommerløpene, bortsett fra at NSF sprint visstnok går den andre helga. Får følge med på SSN. Påmeldingen går jo ut ved midnatt. NSF-allround var ikke på isen da jeg var der. Visstnok skal de trene senere i dag.

#27890 Svar
      Jan Terje Gresset

Takk for fin oppdatering Kristian 👍

#27891 Svar
        Kristian Eliassen

Bare hyggelig.

«Åpne treningstider under sommerisen

Vikingskipet har utfordringer med nettsiden sin, så treningstider kommer ikke opp der. Det er åpen tid hver dag kl 1215 og 18 på ukedager. Lørdagene som står igjen er det stengt pga sommerløpene. Søndager er det åpen tid kl 1215.»

SSN har fortsatt ikke lagt ut startlister (det er for øvrig internasjonale løp også i Quebec til helga) «Kjennere» at nettstedet vet at man under løp også kan bruke «wall»-funksjonen i menyen. (det man får opp der er tavleinfo)

#27893 Svar
          Jan Terje Gresset

Har brukt å vært der som publikumer jeg da. Skal uansett til Elverum, men kommer  nok til å ta lørdagen i Vikingskipet. Var litt enklere før, når påmeldingene lå åpne i god tid. Får følge med på SSN,og se om det kommer noen oppdateringer der etterhvert. Skal uansett kose meg med å se på enten det er fremtidens løpere eller dagens landslagsløpere som skal gå.

• Dette svaret ble endret 2 år siden av B. Haarberg. Årsak: Layout + slettet dublett
            #27897 Svar
            Kristian Eliassen

Ja, det er litt artig med løsninger hvor man kan følge med på løpende påmeldinger. Skøytecampen varer i en uke, så disse løperne går vel den første helga? Den andre helga blir tett på skolestart osv.

For meg som ikke har vært på sommerisen før var det en litt artig opplevelse. Løpere fra hele landet med ulike klubbdrakter. At vi er midt på SOMMEREN er også litt artig. 🙂. Flere burde benytte sjansen. Mjøsområdet er fint. Traff en fugleekspert da jeg var oppe i tårnet ved Åkersvika. Bra timing. Overnattet økologisk på en  pilgrimsled-gård på Stange istedenfor Mjøstårnet som jeg har allerede har bodd et par ganger i forbindelse med mesterskap.  Lørdag var det familieopplegg med middag i Brumunddal, søndag var det tur med skipet til Frøy. 👍

#27898 Svar
              Emil

Sommerisen er en morsom størrelse. Det er på mange måter den mest sosiale perioden hver sesong. Når først løpene starter blir folk veldig fokusert på seg selv, men på denne tiden av året har folk tid til å sitte foran Skipet og slå av en prat med nesten hvem som helst.

Når det er sagt så er Hamar begrenset interessant som by, så jeg er godt fornøyd med å ikke dra på sommeris for første gang siden 2018. Nyt det.

#27899 Svar
                Kristian Eliassen

Nei, selve Hamar by er ikke noe must akkurat, men vurderer å dra oppover igjen neste helg.

#27901 Svar
                  Kristian Eliassen

Noe litt mer negativt:

Over tid så har jeg merket meg et mønster som gjør det betimelig å spørre:

Er skøytesporten bare til for menigheten? Altså skøytefolket selv? Hvor velkomne er tilskueren, den interesserte som ikke er tilknyttet miljøet i like sterk grad? Hvor velkomne er nye interesserte?

Skal nye interesserte kunne avleses i medlemstallene, supplert med gamle som medlemmer på Facebook-foraene?

At skøyter har blitt en facebook-idrett hvor medlemmene er seg selv nok er én faktor. Det går også en annen og delvis sammenfallende skillelinje. — Den mellom skøytemiljøet og «de andre».

«De andre» får ikke svar ved skriftlig henvendelse. Det være seg direkte, eller på nettet. Jeg tenker da spesielt på NSF (herunder enkeltpersoner og organer), men HIL nå nylig er et annet eksempel. Det er også flere andre initierte som kunne informert og dermed gjort avstanden mellom publikum og miljøet mye mindre, Uten kontakt, og interaksjon med publikum/media dør interessen. Man kan ikke ta tilskueren/publikum for gitt, men på alvor. Jeg tror helt klart at skøytemiljøet liker oppmerksomhet, beundring, men man er nok helst vant med horder av interesserte som gir bekreftelse. Den gangen Bjørnsen og Jorsett kommenterte lente de seg på et takknemlig folkehav hva gjelde kommentatorstil. Skøytesporten hadde en helt annen interaksjon med publikum enn nå. Mange faktorer bidro til det, men dette var en annen tid en vår med ganske ulike kontekster. Vår tid ser en endret medieverden, større fragmentering og andre kanaler for oppmerksomhet. Skøyter (i Norge) har på mange måter valgt sosiale medier og troen på delinger for å nå ut til publikum. Slik jeg ser på saken kan dette bare være et hjelpemiddel — supplement. Vi kan godt bruke Leerdam som eksempel: Hun kan sies å ha blitt større enn skøytesporten i Nederland. Samtidig er hun er slags samlet produkt av resultater, skøytesportens sterke kulturelle stilling der, OG rollen som en slags «Ex on the beach»- babe som har vært/er dyktig på å bygge seg et navn i sosiale medier. Jeg mener det er hold for å si at de norske eksemplene vi har her i landet (Ane By Farstad o.a.) har vist at man kan få imponerende mange følgere også her i landet, men følgen blir ikke større skøyteinteresse — dog flere personlige sponsorer, forhåpentligvis større klessalg osv.

Det skøytesporten trenger er å appellere. Det skjer ved gode norske resultater som reproduseres jevnlig på en attraktiv arena. Slik bygges skøytekultur og profiler. — Profiler som kan nyte godt av og nyttiggjøre seg sosiale medier.

Med interaksjon med publikum tenker jeg ikke på en variant av  Dizzie Tunes-sketsjen «Når kan du komme?» Derimot på å ta publikum på alvor. Innspill, interesse, innsikt. Perspektiver «utenfra».

#27902 Svar
                    Kristian Eliassen

…jeg snakker for ordens skyld egentlig ikke om Jan Terje Gresset her — han får snakke for seg selv! :-). Godt mulig han ikke vil definere seg som en av «de andre», og at manglende informasjon er det han vil peke på.

#27903 Svar
                      Kristian Eliassen

Intervju med Bjørn Magnussen og Ragne Wiklund. Her sier Wiklund at allrounderne drar på høydesamlingen i Font Romeu NESTE uke. Kan jo bety at man drar på søndag, men…

…fortsatt ingen startlister 🙂

#27904 Svar
                        Emil

Jeg mener først og fremst at sommerisen er for skøytenorge. For utøverne på landslag og satsingsgrupper ja, men i ennå.atørre grad er den til for bredden. Det er en fast del for mange barn og ungdommer. Det er en viktig sosial arena for disse, og nettopp det gjør at hverken presse eller spredning av informasjon utenfor «menigheten» egentlig er så viktig.

Jeg ser problemematikken for de som gleder seg til vinteren, eller søker etter en måte å bre skøytesporten ut i bredere media. Men jeg mener som trener at det er viktig å skjerme ungdommene fra det stresset. De skal glede seg ved idretten å te seg sosialt i en ukes tid på Hamar.

#27905 Svar
                          Kristian Eliassen

Jada, veldig godt poeng det. For de yngre 👍

#27906 Svar
                            EinarR

Inzell har nå fått på plass en fyldig konkurransekalender for den kommende sesongen. Etter Internationales Rennen i uke 40, er det Internationale Saisoneröffnung helga etter (12.-13. oktober). Fra da og ut 2024 er det konkurranseprogram de aller fleste (lang)helgene. Også ettersesongen 2025 er godt belagt, med åtte momenter på terminlista.

Det blir også spennende å se om Zakopane vil utfordre Inzell som smeltedigel for europeiske skøyteløpere!

#27907 Svar
                              Jan Terje Gresset

Da er det bare å glede seg til sommerløpa imorgen 10/8. Pga jobb får jeg bare med meg denne første helga.  Ifjor ble det bomtur, da arrangementet ble tatt av flommen.  Jeg bruker å starte min «skøytesesong» som publikummer med sommerløpet i Vikingskipet. Bruker ca 7 timer med bobil fra Nordmøre og til Vikingskipet, så det var derfor jeg etterlyste lister over hvem som skal gå. Synes det er litt kjekt å vite før en legger ut på en såpass lang tur.

Ellers så blir det vel å ta turen til noen Norgescuper, NM enkeltdistanser, og selvsagt VM på Hamar. Usikker på om det blir noen utenlandstur iår.

Ønsker alle løpere og skøyteinteresserte en riktig god sesong 24/25.  Skulle bare ønske vi ble enda flere 👍

#27908 Svar
                                EinarR

Jeg også savner inderlig det gamle HEGO- systemet for stevnepåmelding. Det var veldig publikumsvennlig, også for oss som bare tenker å være publikum på avstand. Nytt system er vel kanskje da mer hensiktsmessig for alle andre (arrangører, løpere, lagledere…), så det er bare å bite i seg nok et tilbakeskritt for oss oldtimere.

Hva med NM Allround da? Er ikke det på Nordmøre i år. Tett innunder jul riktignok, men det er ikke utelukka å ta seg en tur dit, fra Trøndelag.

#27912 Svar
                                  Kristian Eliassen

Dette innholdet er ikke tilgjengelig akkurat nå.
                                    Når dette skjer, skyldes det vanligvis at eieren enten bare har delt det med en liten gruppe mennesker, har endret hvem som kan se det, eller har slettet det.

#27913 Svar
                                    Jan Terje Gresset

Jo…NM allround i Kristiansund rett før jul skal jeg selvfølgelig få med meg. Det et jo bare noen få mil unna der jeg bor. Det ble jo satt noen fine banerekorder der under treningsløp i fjorhøst…..skal bli artig og se om noen klarer å pynte på dem under NM.

#27914 Svar
                                      Kristian Eliassen

Ah, der har vi det. 🙂

https://live.speedskatingnews.info/events/965

Ingen forbundsløpere etter hva jeg ser i farta. Unge håpefulle og Short-trackere. Good luck til alle! (er vel litt tidlig å be om 36.20 fra Klevstuen?)

#27915 Svar
                                        Carl-Petter Leganger

Da foreligger startlister for løpene på Hamar i morgen på speedskatingnews –

Speed Skating LIVE Results (speedskatingnews.info)

#27916 Svar
                                          Kristian Eliassen

…overså Peder Kongshaug på 1500m.

#27921 Svar
                                            EinarR

Bortsett fra navnet; har Jimmy Jouette (1997) det som skal til for å bli en slager, kommende sesong? Quebec- basert men med fransk flagg. Ingen merittert skøyteløper på is, men allerede rett til topps på sesong verdensstatistikken på 5000m med 6.38. Det er ti sekunder framgang fra sist han prøvde seg, som er fem måneder siden. Er det plasser ledige på det franske langdistanselaget?

#27922 Svar
                                              Jeppe

SpeedskatingResults oppgir Lukáš Stekly til å være tsjekker. (På resultatlistene fra Inzell-løpene i juli). Ansvarlig redaktør leser kanskje ikke 15.46,6 sidene.

#27923 Svar
                                                KarlA

Jeg leser at Lukáš har dobbelt statsborgerskap gjennom mor, som er slovak. Hun er den samme som har anmeldt trener Novak for svindel med reiseregninger. Saken var oppe i mars, men dom utsatt.

Kaoset i tsjekkisk skøytesport vil ingen ende ta. Forbundets hjemmeside fører opp Pavel Kulma som juniortrener, mens ingen trener er oppført for seniorene. Metoděj Jílek er på juniorlaget, men trener såvidt jeg kan se fremdeles med Kalon Dobbin i Team Arena Geisingen. Nikola Zdráhalová er på seniorlaget og presenterer seg fremdeles som speedskater på Instagram. Ingen har sett henne siden OL i Beijing, men gjensyn fremdeles mulig?

#27924 Svar
                                                  Kristian Eliassen

I morgen den 13. august går påmeldingsfristen for Sommerløpet del 2 ut.

Er det slik at NSF elite allround deltar før de drar på høydesamling i Font Romeu, eller drar de tidligere?

Viser 24 innlegg - 73 til 96 (av totalt 512)
                                                  Svar til: Svar #28575 i Skøytesesongen 2024/25
                                                  Din informasjon: