Skøytesesongen 2024/25

Hjem Forum Forum 15.46.6 Skøytesesongen 2024/25

Viser 24 innlegg - 49 til 72 (av totalt 512)
  • Forfatter
    Emil

Jeg tror dessverre at din forutsigelse allerede har blitt til KarlA. Hurtigløp er en idrett som bare sees een gang hvert fjerde år. Det er bare noen enkelte nasjoner som bryr seg i løpet av en olympiade, resten  av verden følger med under lekene.

#27815 Svar
      Kristian Eliassen

Jeg tror ikke på å sette enkeltdistanser opp mot allround. Skøytesportens sjel består først og fremst av det estetiske og klokka. Det majestetiske i å se løperen skride av gårde. Kampen mot klokka, løperen som eget urverk med pendel målt opp mot klokka– atomuret. Det meditative i kombinasjon med kamp om sekunder, tideler og hundredeler. Klokka er skøytesportens sjel. Kampen mann mot mann, kvinne mot kvinne. En slik definisjon favner også nye øvelser som fellesstart. For visst ser vi det grasiøse der også, hver løper sin egen pendel, men hvor runde- og sluttider betyr mindre. Noen ser skjønnheten i et flatt løp, men andre løpsopplegg, og øvelser bidrar til det samme. I en slik oppramsing hører også skøytepoeng hjemme, men ikke som selve definisjonen på skøytesportens sjel.

Jeg tror på styrking av enkeltdistanser (verdenscupen osv) som et middel for  også å styrke sammenlagtsiden. Jeg kjøper ikke narrativet om at enkeltdistanser nødvendigvis per definisjon trenger å svekke allround og at ISU har en hemmelig plan om å fase ut det siste. Det handler om å gjøre den internasjonale kalenderen mer robust enn i dag. Svaret er ikke å skru tiden tilbake, men å se fremover. Vi kan ikke fortsette med en skrantende verdenscup og et par internasjonale mesterskap per sesong. Verdenscupen er egentlig nøkkelen. Den er i dag langt fra å være «bread and butter» for skøyteløperen, mens de interne nederlandske uttaksstevnene  delvis kan betegnes som det. De internasjonale mesterskapene på sin side er «kaker». Kaker er som kjent vel og bra, men for mange kaker per sesong blir fort for meget.

#27817 Svar
        B. Haarberg
        Nøkkelmester

Jeg startet digresjonen, men vi får vel stoppe der – i denne omgang…

#27848 Svar
          Kristian Eliassen

Trekningen for sesongens første løp foreligger:

Invitation Test Race, Inzell.

Live-Timing.

#27849 Svar
            Jan Terje Gresset

Ikke så veldig mange kjente navn, men vi er nå iallfall igang. Flott at det blir mulig å følge med via live-timing.

#27850 Svar
              Jeppe

Ikke så mange kjente…. men de som er kjente, er veldig kjente for de fleste av oss i forumet her vil jeg tro.

Alle de beste finnene minus Samuli, er på plass, og Alvar Muhonen skal gå 3000. Den evige junioren Gleb (Hlib) Kotchun stiller på 500 og 1500, og det er mange nasjoner til start.

#27851 Svar
                Jeppe

Lukáš Stekly står oppført som Slovaker? Er det riktig mon tro?

#27852 Svar
                  EinarR

Pokker! Jeg hadde ambisjoner om å være først ute med denne. Mange nok spennende navn her ja. Kan Joonas Valge ta WC- spranget denne sesongen? Og hva kan vi vente av han som alene forsvarer de norske fargene? Alexander Ottershagen. Som debuterte på 500m m. 2min 17sek, september 2010. 3 1/2 år gammel!

Paris 27.7.: Artistic Gymnastics, Canoe Slalom, Equestrian Team Dressage…     Det blir nok Inzell i morra.

#27853 Svar
                    Kristian Eliassen

😆. Vi kan godt fordele litt.

#27854 Svar
                      KarlA

Jeg tror det er riktig at Stekly går for Slovakia nå. Inzell oppfører han som medlem av en slovakisk klubb i en by som ligger bare 6 km fra den tsjekkiske hjembyen.

Han er i konflikt med det tsjekkiske forbundet og har de siste sesongene vært trent av mor. Gikk lite i fjor og har p.t. ikke WC-kravene inne. Vet jo heller ikke om formalitetene for deltakelse for Slovakia er på plass.

#27855 Svar
                        Jeppe

Lukáš Steklý er 20 år, og bør ha gode år foran seg. Han satte personlige rekorder på 3000 og 5000 forrige sesong, (3.51 og 6.31).

(Lukáš bør være fornøyd med sin mor som trener da disse tidene ble oppnådd).
                          6.31,66 resultatet ble satt i Junior VM, så formalitetene der bør være helt iorden, men det var dette med nasjons-skiftet da.

#27856 Svar
                          Kristian Eliassen

Det er bare tider satt sist sesong som gjelder. Fra 1. juli 2023. Sesongen før det igjen ( altså 2022/2023) er for «gammelt». Dette gjelder kvalifiseringstider både til verdenscup og mesterskap.

Det som gjør en overgang lettere for Stekly er imidlertid at det er minst 12 måneder siden han representerte Tsjekkia i et godkjent, internasjonalt stevne. Så han kan jage tider allerede i dag!

Et morsomt poeng som det blir pekt på (schaatsforum.nl), er Jonaas Valge fra Estland: Hans perser satt i 2023/2024 (godkjente løp) er 36.21 respektive 1.12.04. — Altså ett hundredel unna på 500m og 4 på 1000m for å kunne stille i seniorverdenscupen. Egentlig riktig å si at han er ett hundredel på 500m unna å kunne delta på 500 og 1000 under WC1 og 2 (spesialregel, kamp om kvoter til EM).

#27857 Svar
                            Kristian Eliassen

(Stekly og andre kan begynne å jage tider allerede i dag på grunn av oppmykning av før gjeldende regel — dagens løp står ikke på lista over godkjente internasjonale løp (se «Calendar of Events» hos ISU), men stevnet oppfyller kravet om deltakere fra minst to nasjoner samt elektronisk tidtakning som det primære. I slike tilfeller kan det aktuelle deltakerforbund søke om å få tiden ratifisert.)

#27858 Svar
                              Kristian Eliassen

Litt klønete formulert: Stekly kan jage tider allerede i dag selv om det mot den stadig mildere formodning skulle være noen formaliteter som ikke er i orden i nevnte overgang.

Nevnte oppmykning av regel fører i praksis til at vi for nevnte formål ikke lenger trenger å skille mellom Frillensee-løp og godkjente Internasjonale løp i Inzell. Så kan vi spekulere i om det faktum at Stekly kun deltok i Frillensee-løp sist sesong selvsagt har å gjøre med at han ventet på en overgang 😉

#27859 Svar
                                Jeppe

Før jeg sovnet i natt, demret det for meg at 2023, altså i fjor, forrige år om du vil,  ikke nødvendigvis er det samme som forrige sesong. Det tok litt ekstra tid før jeg sovnet etter det, men Kristian har oppklart dette forlengst i dag.

#27860 Svar
                                  Kristian Eliassen

36.20 og 1.12.00. 40.00 og 1.20.00. 1.50.50 og 2.02.00. 4.22.00. Kvalifiseringstider for de som ikke har tider fra sist sesong. Estland har to plasser både på 500 og 1000 for menn.

#27861 Svar
                                    Kristian Eliassen

Verdenscup.

#27863 Svar
                                      Jeppe

2.02.00 på 1500 for damene…. det har vært nevnt før, og jeg nevner det igjen, det er et tøft krav.

Men… litt artig med et slovakisk flagg på toppen av resultatlista.
                                        Ellers… lite å kommentere… jeg er nok ikke i skøytemodus enda.

#27867 Svar
                                        Kristian Eliassen
                                          #27877 Svar
                                          Carl-Petter Leganger

Da foreligger på ISU’s hjemmeside Communication 2658 – oversikt over internasjonale konkurranser 2024-25.

#27878 Svar
                                            Carl-Petter Leganger

Litt merkelig, i følge den internasjonale terminlisten som ISU har publisert1-2.2. arrangeres junior WC i november og desember i Zakopane, og banen er oppgitt å være utendørs, mens senior WC i februar også arrangeres i Zakopane, nå er banen oppgitt å være innendørs.  Så fort går det vel ikke å få en hall på plass??? Skjønt det går enda raskere i Collalbo, her er banen i junior WC 1-2.2 utendørs, seks dager senere arrangeres VM junior i Collalbo innendørs.

#27879 Svar
                                              Kristian Eliassen
                                                #27884 Svar
                                                B. Haarberg
                                                Nøkkelmester

Sommerisen 2024 offisielt åpnet (bilde fra Facebook, Øystein Magnussen).

Fra venstre: Pål M Kristensen, Allan D Johansson, Siver Brattgjerd, Cristian L Magnussen, Bjørn Magnussen, Henrik F Rukke. 

#27886 Svar
                                                  Jan Terje Gresset

Imorgen 5/8 går påmeldingsfristen til sommerløpet på Hamar ut. Iår er det vel løp både den 10 og 17 august. Før så lå påmeldingslister åpent, men finner ikke det no. Noen som vel hvilken av de datoene landslagsløperne skal gå? Hadde vært kjekt å visst, siden jeg holder på å planlegge ferietur i det området.

Viser 24 innlegg - 49 til 72 (av totalt 512)
                                                  Svar til: Svar #31108 i Skøytesesongen 2024/25
                                                  Din informasjon: