Skøytesesongen 2024/25

Hjem Forum Forum 15.46.6 Skøytesesongen 2024/25

Viser 24 innlegg - 25 til 48 (av totalt 512)
  • Forfatter
    Emil

Folk som er mer aerodynamisk kyndig enn meg vil kanskje regne på forskjellene fra tempohjelmer til de nye hjelmene. Jeg tipper at vi vil se at tidene blir litt tregere nå til sesongen, frem til lagene finner på nye aerodynamikk vinninger før OL. Regn med 0,1s/runde.

I sykkel regner man med en besparelse (kostnad når man går motsatt vei) på rundt 5-10W (ved 45km/t) når man går fra en «vanlig hjelm» til en tempohjelm. Regn med at Eitrem har en terskel rundt 400W, og da går lagtempo på rundt 115% av dette. Da vil kostnaden være opp til rundt 2%. Dertil skal vi huske å legge til at luftmotstanden ikke er hele motstanden skøyteløperen skal kjempe med. 0,1-0,2s per runde virker relativt sannsynlig, men dette er bare veldig løst beregnet. Jeg skal finde en studie og vende tilbake.

#27620 Svar
      Kristian Eliassen

Fin info!

#27635 Svar
        Emil

Det ligger nå en preliminær terminliste for sesongen 24/25 her

Jeg merker meg en aldri så liten klash mellom Uego Rekordenløpet og junior NM-Allround de samme dagene. At de to løpene ligger samtidig vil koste Vestlandsløpere og sannsynligvis også junior løpere som ikke vurderer å ha seir eller pall i sikte under NM.

#27646 Svar
          Kristian Eliassen

Og terminlista fortsetter å forfordele Nederland uten at noen bryr seg nevneverdig.

https://www.schaatsen.nl/media/63516/wedstrijdkalender-langebaan-24-25-versie-05-07_pdf_v2.pdf

Tydeligvis viktigere å beundre/misunne deres nasjonale mesterskap. Bare Norge (og andre land) får opp den samme bredden så vil det samme skje hos oss, og NRK vil sende NM igjen — Lykke til. (NK Allround og sprint er uttaksstevne med fordeling av personlige plasser til EM Allround og sprint. NK Afstanden blir nok uttaksstevnet med fordeling av personlige plasser til distanse-VM. Litt uvisst hvordan man løser uttaket til andre verdenscupbolk. NK allround og sprint? Det som er sikkert er at verdenscupen fortsetter sin skjeve gang med kamp om nasjonskvoter hvor Nederland stiller med sine beste kun når det er nødvendig for å sikre slike kvoter — det viktigste skjer under NM)

#27647 Svar
            Kristian Eliassen

…de nederlandske uttakskriteriene er ikke publisert ennå. Kanskje man skal tippe på at WCKT blir uttaksstevnet til WC1-4 mens NK Afstanden blir uttaksstevne til WC5 og 6 og Distanse-VM? Skjønt det blir vel litt rart når WC1 og 2 går i slutten av november og WC3 og 4 i slutten av januar…

#27673 Svar
              Jeppe

Blir det sommerløp både 10. og 17. august?

Har vel tidligere vært en lørdag med løp, under sommerisperioden.

#27674 Svar
                Emil

Ja det blir løp to lørdager på rad med sommerløp i år.

Originalt hadde HIL skøyter meldt ut at det skulle være 17 august, men denne dagen faller utenfor den midt- og vestnorske sommerferien. Reaksjonen hat vært å ha løp begge dager.

#27675 Svar
                  Jeppe

17. august passer meg godt, tar nok en tur dit da.😊

#27678 Svar
                    Jan Terje Gresset

Hvilken av de datoene er det eliteløperne går da tro? Skulle gjerne sett på løpa begge datoene, men må prioritere pga arbeid.

#27680 Svar
                      EinarR

Midtsommers er stille tider for oss på skøytefronten. Men i går dukka den årlige informasjonsbulletinen fra Norway Supporter Team opp i postkassa. 42 sider. Dette er bestandig fin sommerlektyre å få i fanget, og i år synes jeg bladet er ekstra fint! Men jeg avslører ingenting av innholdet her. NST oppgir å ha omtrent 250 betalende medlemmer. Det er ikke særlig mange flere enn den norske supporterklubben til Shrewsbury Town FC, kan jeg tippe. Jeg unnskylder gjerrigknarker og minstepensjonister. Men ellers ser jeg ikke noen gode grunner for norske skøyteentusiaster til ikke å støtte opp om NST. Våre aktive fortjener å merke at vi er en god del som bryr oss om dem, jfr. motsatt total neglisjering av pressetreff nå i sommer. Det må merkes på sjøltilliten. NST er et av få oppmuntringspunkt. Ved siden av at de er erfarne turarrangører, så deler de ut månedlige oppmuntringspriser til de aktive. Dette betaler du 400 kroner for å støtte opp om. Oppgitt epostadresse for å komme i kontakt er pett-e@online.no

Forresten: Noe nytt som jeg lærte etter første gjennomkikk av bulletinen: Av våre mer kjente aktive så er det ikke bare Julie Berg Sjøbrend som har en far med OL- historikk. (Minst) en annen samtidsprofil har en far med olympisk deltakelse (hint sommeridrett). Hvem?  Svaret får du enklest ved å melde deg inn i NST!

#27696 Svar
                        EinarR

Flere løpere fra mange nasjoner ligger nå i Inzell. Er det da ikke på tide for Max Aicher å få aktivisert konkurransekalenderen sin? Innen utgangen av juli forrige år så hadde de arrangert både Sommer Cup og Testwettkampf.

Noen bryr seg ikke om skøyteresultater oppnådd midtsommers. Men: Hvor god kan Sonnekalb bli i år? Har Motschmann mer å fare med? Og kan det fortsatt tenkes et comeback fra Zdrahalova? Slike ting.

#27765 Svar
                          Carl-Petter Leganger

ISU rundskriv 2654 om kvalifisering og kvoter for internasjonale mesterskap 2025 foreligger nå på ISU’s hjemmeside.

#27766 Svar
                            B. Haarberg
                            Nøkkelmester

Takk for det! Det eneste seniormesterskapet av egentlig interesse denne sesongen er EM i januar, og ironisk nok må man for å kvalifisere seg til det europeiske mesterskapet delta i de to verdenscupene i Asia før jul.

Riktignok er det jo noen forhåndsplasser også da: Norge har 2 plasser i allround kvinner, sprint og allround menn. 1 plass i sprint kvinner.

https://isu.org/speed-skating/rules/ssk-communications/34012-isu-communication-2654/file

Vi kommer nok sterkt tilbake med en EM-tråd etterhvert.

#27767 Svar
                              Emil

EM er selvsagt av ganske lav interesse for meg, men jeg kommer uansett til å følge tett med.

Jeg er helt enig med Haarberg i at det er dumt at kvalifikasjonen til et Europamesterskap skjer utenfor Europa. Her hadde en Europacup eller noe slikt vært på sin plass.

#27768 Svar
                                Jeppe

Uten å virke negativ… det dumme  med kvalikk til EM, er at det i det hele tatt er en kvalikk.

Et EM burde vært en stormønstring av europeiske løpere som har klart et tidskrav eller to.

Må selvsagt ha maxkvote på antall deltagere, men kvalikk via verdenscup… Nei, et rungende NEI fra meg.

#27770 Svar

Kvalifisering via verdenscup har et stort potensiale når det gjelder enkeltdistanser, men dessverre har man større omtanke for interne nederlandske uttaksstevner enn verdenscupen selv om man kunne fått både i pose og sekk. — Skjønn det den som kan.

Enig med Haarberg i at å kvalifisere seg til EM via verdenscup i Asia ved første øyekast kan virke noe merkelig. Nå er det imidlertid slik at det ikke er noe skarpt skille mellom mesterskap og verdenscup, og da kan det bli slik. Svaret er å oppheve skillet enda mer slik at vi tidvis også kan få EM på andre kontinenter enn vårt eget (sic!). Men da snakker jeg først og fremst om enkeltdistanser.

Viktigst oppe i dette er at vi alle uansett uenigheter er med på å fremsnakke VM på Hamar.

#27783 Svar
                                  Kristian Eliassen

Interessant reisebrev fra Ivar Skjeggestad i Inzell:

https://www.facebook.com/groups/1641142542799749/posts/3786251034955545/

#27789 Svar
                                    Kristian Eliassen

Toindreogvekkmen har tatt seg betraktelig opp etter at man begynte å intervjue interessante personer som er involvert i skøyter på ulikt vis anno 2024. (så får man bære over med at oppfølgingsspørsmålene ikke alltid er like interessante).

Senest ut er supersupporter Otterå. Lytt, og les supporterbladet til NST (den fikk jeg en uke før deg, EinarR?!).

Fokus på anlegg og rekruttering. Det er spennende å følge hva som skjer i Oslo og Bergen. Hagelund og Dankertsen gir aldri opp. Det er beundringsverdig, og til etterfølgelse. Min frykt når det gjelder Vikingskipet som nasjonalanlegg er at vi de facto ikke vil merke så veldig stor forskjell ut over en viss oppgradering av anlegget. — At det at staten gikk inn med penger har mest betydning for Hamar kommune som er veldig happy med at Staten tar regninga. Isperioder, og perioder med forbedrede forhold vil fortsette i samme spor som før, og oppgraderingen vil ikke kunne måle seg eksempelvis med Thialf hvor man går vitenskapelig til verks og hele tiden er i forkant for å optimalisere for skøyteutøveren.

Som vanlig savner jeg også et større fokus på stevneinnhold, konkurranseformater og (strukturen på) den internasjonale terminlista. Det er også påfallende at Otterå ikke snakker om den unge supporteren. Han er opptatt av den unge aktive og unge trenere (les Lorentzen og SLP).

#27793 Svar
                                      Kristian Eliassen

…ikke bare fryd og gammen i Inzell:

«En trafikkulykke med polske representanter for hurtigløp skjedde torsdag i Inzell, Tyskland. En motorsyklist kjørte inn i gruppen av røde og hvite syklister som trente. Som et resultat av hendelsen ble Liwia Kubin og Henk Hospes, assistenttreneren for det polske landslaget, innlagt på sykehus.

Laget vårt, ledet av trenerne Roland Cieślak og Henk Hospes, har vært i Inzell, Tyskland, siden 7. juli, hvor de kommer i form for den kommende sesongen. Torsdagens sykkeltrening av det hvite og røde laget ble avbrutt på grunn av en trafikkulykke. Ved et veikryss noen kilometer fra Inzell traff en motorsyklist to medlemmer av det polske laget. Som følge av ulykken ble skøyteløper Liwia Kubin kjørt til sykehuset i Traunstein, og den nederlandske treneren Henk Hospes ble kjørt til sykehuset i Bad Reichenhall.

– Våre folk svingte til venstre i krysset, noe som ikke ble lagt merke til av motorsyklisten bak dem som forsøkte å kjøre forbi dem. Hospes led mest og ble fraktet med helikopter til sykehus, mens Kubin ble fraktet med ambulanse. Etter foreløpige tester ble brudd utelukket, men begge vil forbli innlagt på sykehus for videre diagnostikk – sier Konrad Niedźwiedzki, sportsdirektør i det polske hurtigløpsforbundet.

Det polske landslagets treningsleir i Inzell, Tyskland, varer til 28. juli. (Google. Pzls)

Miho Takagi sliter med hudproblemer. (her leser vi også at Takagi deltok i sprintfirkampen forrige sesong fordi det var en kjempeutfordring, men allround ligger hennes hjerte nærmest, og hun ønsker å delta i allround-VM én gang til. Trener de Wit:» Selv om hun ikke liker å gå ute, ville verdensmesterskapet på Olympiastadion i Amsterdam vært stort. Jeg håper at Nederland vil organisere dette igjen etter lekene» (2026).

#27798 Svar
                                        EinarR

Inzell rører på seg!

Lørdag 27. inviterer Max Aicher Arena til Invitation Test Race. Distanser 500m opp t.o.m. 3000m. «Professional Athletes».

#27810 Svar
                                          B. Haarberg
                                          Nøkkelmester

NST er et av få oppmuntringspunkt.

Jeg hadde ikke tenkt å si det, og dette blir egentlig en gedigen digresjon. Men etter gårsdagens hendelser på Lerkendal er det vanskelig å la være: Hvor i alle dager har NST vært de siste ti årene? Uten at man nødvendigvis er enig i aksjonsmetoden til fotballsupporterne, så viser de ihvertfall engasjement. Jeg tror suksessen til fotballen handler mye om at den er gjenkjennelig over tid, og supporterne ønsker å ta ansvaret for at den skal fortsette å være det. Hva gjør skøyte-supporterne?

#27811 Svar
                                            Emil

Jeg har kastet et blikk på nyheter fra den fotballkampen. Her er det ikke tale om annet enn uromaking. Det bør man absolutt ikke etterligne på skøytebanen.

Men poenget med å samle en bredd supporterbevegelse er ikke dumm, men den må nok være internasjonal. Supporterne fra Norge må sette seg sammen med supporterne fra resten av Europa til å begynne med. Finne ut av hva det er man ønsker å se, og så presentere en samlet front til ISU.

#27812 Svar
                                              Kristian Eliassen

For skøytesporten handler det vel så mye om å finne fram til grep som kan favne nye fans — særlig yngre aldersgrupper.

En god begynnelse er å skjele til Nederland hvor både enkeltdistanser og sammenlagtstevner er populære.

#27813 Svar
                                                KarlA

Det hender jeg lurer på hvor skøytesporten hadde vært i dag om ikke Nederland hadde tatt 23 av 36 medaljer i Sotsji 2014? Som utsidemann mangler jeg jo kunnskap om aktiviteten bak lukkede dører i IOC. Men jeg husker et TV-intervju med IOC sin norske mann, Gerhard Heiberg. Han fortalte at IOC seriøst hadde diskutert om denne sporten skal ha en olympisk framtid. I min erindring tok Heiberg ubeskjedent sin del av æren for at utfallet ble godt.

Siden da har det vært åpenbart at ISU sitt overordnete mål er at hurtigløp må overleve som olympisk sport. Og jeg kan forstå at det er en hovedmålsetting. Like opplagt synes det å være at delmål som «Ungdomsappell», «TV-vennlighet», «Internasjonal utbredelse» har vært tungt vektlagt. Det er også til å begripe.

Hva så med verdier som «Gjenkjennelighet», «Kjerne», «Kontakt med historien»? Mener ISU at historiske bånd er tilstrekkelig ivaretatt når enkeltdistansene (i hvert fall de kortere) skal leve videre? For meg ser det sånn ut. Og enkeltdistansene er viktige nok, de. Hurtigløp som statistikksport ville ikke vært det samme uten.
                                                  Men det er ikke i distansene vi finner sportens sjel. Når mange av oss har vært dypt fascinert av skøytesport, er det fordi den enkelte distanse har hatt sin funksjon i forhold til andre. Hver av fire distanser får sine poengsummer, de legges sammen, og vi har allround hurtigløp. Konseptet har vært dyrket med en lidenskap som blir få individuelle idretter til del. Kanskje har liebhaberne aldri talt millioner, og kanskje har vi stort sett bodd i to land. Men vi har slett ikke vært få, og påfallende mange av oss har hatt mye kunnskap om sporten vi er blitt glad i.

Nå har ISU lenge og systematisk tappet allround for status. Stevnene er blitt færre, innholdet er i stadig endring, pengestrømmen går andre veier. Stadig færre løpere synes allround er verdt å satse på. Stadig færre synes det er moro å følge med. Men konkurransekonseptet allround er i mine øyne uslåelig. Enkeltdistanser ligner på så mye annet, allround ligner bare på seg sjøl.

Jeg tror hurtigløp på skøyter kan ha en lang framtid som olympisk sport. Overløpere fra annen skøytesport vil hjelpe til med det. Men vil de nye øvelsene få en pasjonert fanbase noe sted? Det tror ikke jeg. ISU har vært alt for raske med å legge historien bak seg. De «nye» øvelsene er kopier, ligner lite på tradisjonen og heller ikke mye på hverandre. Jeg tror hurtigløp er på kurs mot en framtid som en av de «olympiske idrettene». Det er et mylder av sånne i sommer-OL, og noen i vinter-OL. De får oppmerksomhet når olympiske medaljer deles ut hvert fjerde år, ellers lever de anonymt.

Sånn tror jeg det vil gå. Om da ikke ISU skulle finne på å revitalisere sammenlagtstevnene og gjenreise allround-VM som høydepunkt i ikke-olympiske sesonger. Men det forstår enhver idiot aldri vil skje.

Viser 24 innlegg - 25 til 48 (av totalt 512)
                                                Svar til: Svar #31104 i Skøytesesongen 2024/25
                                                Din informasjon: