Skøytesesongen 2023/24

Hjem Forum Forum 15.46.6 Skøytesesongen 2023/24

• Dette emnet har 458 svar, 5 deltakere, og ble sist oppdatert 19/12/2024 at 9:24 av Kristian Eliassen.
Viser 24 innlegg - 385 til 408 (av totalt 459)
  • Forfatter
    B. Haarberg
    Nøkkelmester

Ragne Wiklund dekkes med pluss-artikkel i Aftenposten. Den som vil vite hva som blir sagt, kan lytte til en robot som leser opp hele artikkelen (!)

#25936 Svar
      B. Haarberg
      Nøkkelmester

Det tradisjonsrike Vikingløpet som også er kvalifisering for VikingRace i Heerenveen arrangeres i Tønsberg denne helga.

Alle de fire deltakerne fra ungdoms-OL er å finne på deltakerlista!

…men de er nok dessverre ikke på plass, jf. Live resultatservice

#25937 Svar
        Kristian Eliassen

To av de har jo dratt til Japan.

#25940 Svar
          Emil

Løperne som er i Ungdoms-OL blir tatt med i vurderingen om uttak til Vikingrace, men kun som siste løper. Det vil si at nummer 1 og 2 i sammendraget etter i morgen får tilbud om tur til Heerenveen.

Jeg er i øvrig på plass i Tønsberg nå i helgen.

#25949 Svar
            Emil Nielsen
            Deltaker

Poengsummer! noen som husker de? Jeg har hatt grunn til å regne litt på poengsummer i dag, noe jeg ikke har vokst opp med.

Vikingløpet fordeler som nevnt plasser til Vikingrace. Vikingrace er ekstremt attraktivt for ungdomsløpere, fordi det er skikkelig stas å få gå i Thialf under rekordforhold. Det er også noe av en massemønstring av løpere fra hele Europa, så enhver kvalifisert løper får muligheten for å møte sine jevnaldrende under like forhold.

I år er noen løpere borte til Ungdoms-OL, men uttaksgruppen har gjort seg tanker om dette. De som betaler for påmelding blir gitt «gyldig fravær» fra løpet. Én av disse kan da tas ut i tillegg til topp 2 i sammendraget.

I noen grupper er det ingen tvil om hvem som skal til Heerenveen, mens det i andre er spenning. I G16 er det noe spenning. Erlingsen lå nesten et helt tidspoeng bak andreplassen etter 500m, men tok inn 15s på 3000m og går inn til dag 2 med 1,05 poeng til nummer to Vorvik og 1,6 til nummer tre Feiring.
              Erlingsen: 42,32 og 4.35,61 – 88,26

Vorvik: 40,43 og 4.53,27 – 89,30

Feiring: 41,41 og 5.50,66 – 89,85

(Med forbehold for at jeg har regnet feil).

Her er det altså lagt opp til en kamp. På 1000m er både Feiring og Vorvik bedre enn Erlingsen, mens de tre er ganske jevne på 1500m så langt denne sesongen.

Dette er noe så sjeldent som spenning i sammenlagt sammenheng 😉

#25955 Svar
              B. Haarberg
              Nøkkelmester

Bra! Som nevnt noen ganger tidligere: Poengsummene er skøytesportens sjel, og akkurat denne helga regnes det både her og der tror jeg. Litt dårlig at det ikke er noen offisielle resultater å finne fra Vikingløpet, men det kan være at det er jeg som ikke er flink nok til å lete.

#25959 Svar
                Emil

Poengsummer er ikke noe jeg føler noe særlig for, men når jeg står som trener må jeg jo få det til.

#25965 Svar
                  B. Haarberg
                  Nøkkelmester

(En forsinket takk for forklaring til de «fraværende»!)

Her er sammenlagtstillingen etter første dag, og her er parsammensetning for søndagen. Jevnt i flere klasser, og flere personlige rekorder tyder på gode forhold i går. Men veldig tynn norsk deltakelse i de eldste klassene dessverre.

Resultatservice kommer vel etter hvert her.

#25968 Svar
                    Emil

Det ble fortalt meg at forholdene var veldig gode i går tidlig. Da vi kom frem til del 2 tidlig på ettermiddagen begynte isen å rime og vinden tok til. Til 1000m og 3000m var det ganske vanskelige forhold

#25976 Svar
                      B. Haarberg
                      Nøkkelmester

Det er en aldri så liten begivenhet hver gang en norsk jente greier å komme seg inn på Skøyterankingen.

Ved utgangen av januar er det for en gangs skyld hele tre stk. inne på listene: Wiklund (1000-5000 m), Haugen (3000-5000 m) og Martine Ripsrud har for aller første gang greid å oppnå ranking på 500 m. Etter fine resultater i verdenscup og EM er hun pr. nå inne som nr. 31 i verden, og nr. 91 på sammenlagtlista. De endelige listene for januar blir lagt ut om en dag eller to.

P.S. Denne sesongen har jeg satt terskelen noe ned for å oppnå ranking på kvinnesiden, fordi det er mye større avstand mellom de beste og de nest beste her enn blant mennene.

#25978 Svar
                        Emil

Tønsberg i dag. På Maier arena er det 5 varmegrader og en frisk bris. Likevel har noen løpere i første del perset. Det sier mye om anlegget at man likevel klarer å legge såpass god is.

#25992 Svar
                          B. Haarberg
                          Nøkkelmester

Vikingløpet komplett resultatliste

Gratulerer til Asker SK med seier i gutter 16!

#26082 Svar
                            B. Haarberg
                            Nøkkelmester

Sesongens – forsøksvis – objektive lister over de beste prestasjonene pr. distanse er oppdatert. Legg merke til hvor suveren Stolz er både på 1000 og 1500 m.

Bruker man disse listene som et barometer foran VM enkeltdistanser, kan det bli 3 gull til USA, 3 til Japan, 3 til Nederland og 1 til Italia.

Og så er det verdt å merke seg at Martine Ripsrud nå plutselig er oppe på Wiklund-nivå på 1000 m. Blir spennende å se om det fortsetter!

#26325 Svar
                              Kristian Eliassen

India:

India Winter Games.

Indias fremste skøyteløper er fortsatt Shruti Kotwal som trener i SLC under Mitch Whitmore, og satser på å kvalifisere seg til OL i 2026. Hun virker litt skeptisk til denne banen her, og det kan det vel være grunn til? Langt fra SLC-standard 🙂 . Settingen kan dog ingen klage på. Beliggenhet på ca 3500m høyde, Leh i Ladakh provinsen i Kashmir. Banestørrelse: 150m eller noe? Det er vel ingen godkjent banestørrelse, men bra nok for SpeedskatingResults.

#26326 Svar
                                EinarR

Skikkelig tøft! Det vises at de fleste ikke er helt nybegynnere. Noen av løperne går igjen fra det indiske mesterskapet fra februar 2023, i/på Nako Lake 3662 m.o.h. (Referert i Schaatsseizoen 2022-23). Skøytepolitiet har ikke fått festa grepet om India enda. Eksempel: Resultatene av året oppgir at Ruhi Sharma gikk 500m på 79.12, PR. Men hun klarte bedre forrige året: 75.31.

Oh, let the sun beat down upon my face
                                  With stars to fill my dreams (….)
                                  Oh, pilot of the storm who leaves no trace
                                  Like thoughts inside a dream
                                  Here is the path that led me to that place (…)

My Shangri-La beneath the summer moon
                                  I will return again
                                  Sure as the dust that floats high in June
                                  When moving through Kashmir

Oh, father of the four winds, fill my sails

(Led Zeppelin)

#26330 Svar
                                  Jeppe

Niclas og Sune Mastrup, danskene er i Inzell, men ingen svensker. Finnene er der, de faste, pluss de to unge; Luka Rintala og Sampsa Santtila.

Lillesøster Suomalainen er også der, men ikke storebror Samuli.
                                    Ukraineren Hlib er på plass. (Ser frem til han blir gammel nok til større ting). Dette er sesongens nest siste Frillensee stevne.

#26333 Svar
                                    EinarR

Dette er sesongens nest siste Frillensee stevne.

Det er så sant. Men etter det neste og siste går de rett over i Internationales Rennen, 23.-24. februar. Så fortsatt enda mer å glede seg fra Max Aicher!

#26346 Svar
                                      Rocambole

India: SSN oppgir banen til 3415 moh. og 400m lang. Lengden er åpenbart feil, og ja, fra antall svinger og langsider på 500 ser den ut til å være bare 250m hvis den er korrekt oppmålt (hvilket jeg ikke føler meg trygg på). Under ideelle forhold og med lengre bane burde det ligge an til vrek på 500 med f.eks. Stolz til start. Rent medisinsk er det neppe forsvarlig å arrangere løp lengre enn 1500m så høyt over havet. Uansett: En eksotisk begivenhet som taler India til ære.

Men India arrangerte altså sitt NM i Nako Lake i feb 2023, enda høyere opp. 3662 moh. da være skøytehistorisk vrek (?).

#26348 Svar
                                        Emil Nielsen
                                        Deltaker

Medisinsk er det ikke noe i veien for å arrangere langdistanse såpass høyt oppe, så lenge løperne tar seg god tid med akklimatiseringen, eller er født i høyden. Colombianske løpere fra inline vil ikke ha noe problem, siden mange av de er vokst opp i 2500+ moh.

#26372 Svar
                                          Kristian Eliassen

ISU Council:

…har hatt møte igjen. Ikke så mye spennende å utlese av det seneste kommunikéet. Merker meg to ting: Man har diskutert nåværende stevneformat (hvilket jo kan bety alt eller ingenting), og at Colin Smith har tatt over hele stafettpinnen etter Fredi Schmid.

#26521 Svar
                                            Jeppe

Siste Frillensee stevne i Inzell arrangeres i morgen og søndag. De vanlige er på plass, men ikke ukraineren Hlib.
                                              Finnene er der, pluss brødrene Mastrup fra Danmark, Gemma Cooper, GBR, og tsjekkeren Lucas Stekly og estlenderen Jonas Vagle som de mest kjente.
                                              Det arrangeres også rumensk mesterskap samtidig. Der stiller mange til start uten transponere, ifølge parsammensetningen. Antakelig er det mange svært unge, og det holder sikkert med stoppeklokker av godt, gammelt merke selv om det arrangeres kvartettstart på 100m. Uansett er det verd å merke seg seg antall rumenere til start; 54 damer og 34 gutter.

#26563 Svar
                                              Emil Nielsen
                                              Deltaker

Igjen leid inn som vikar i Asker Skøyteklubb, der klubbens trener er opptatt med å knevre i studio 😉
                                                Denne helgen er det Sandefjordløpet på Hamar som vi nå er halvveis i. 306 løpere i alt, hvilket gjorde dagen i dag voldsomt lang.
                                                Det var nesten 120 rekrutter ute på 100m og 300m i dag.

Mange perser og gode prestasjoner til tross for myk is (-4,1C i toppen) og kald hall (+6,8C) og høytrykk ute.

Jeg var i hallen fra 09-18:50 i dag, og det til tross for at jeg satte en foreldre ta seg av lagledermøtet…

#26564 Svar
                                                OGR

Selv om vi er uenig om fellesstart , Emil Nielsen , så må jeg gi deg og andre trenere og frivillige bøtter med ros for at dere stiller opp for barna og ungdommen . Uten dere stopper idretts-Norge opp , bokstavelig talt.

#26565 Svar
                                                  Emil Nielsen
                                                  Deltaker

Vi kan være uenige om fellesstart, men det er jo bare fordi vi liker skøyter at bølgene går såpass høyt 😉

Viser 24 innlegg - 385 til 408 (av totalt 459)
                                                  Svar til: Svar #25390 i Skøytesesongen 2023/24
                                                  Din informasjon: