Hjem › Forum › Forum 15.46.6 › Skøytesesongen 2023/24
- Dette emnet har 122 svar, 3 deltakere, og ble sist oppdatert 30/09/2023 at 23:50 av
EinarR.
-
ForfatterInnlegg
-
KarlA
Sofia (Prosvirnova) Thorup skal gå for Danmark neste sesong.
Primært som kortbaneløper, men med 1,18.70 fra SLC er hun allerede under gjeldende kvalifiseringstid til World Cup-deltakelse på langbane.
Sofia Thorup wil uitkomen voor Denemarken, blijk van erkenning Mulders | Schaatsen.nl
Ryktene sier at lengdeløp er hva hun vil satse på. Om de ryktene har rett vet jeg ikke, men de kommer fra dansk skøyteløp.
Kristian Eliassen
Av det som skrives, så virker det som om det er hurtigløp hun skal satse på kommende sesong:
«Jeg kan bare dømme etter sosiale media, men du har prøvd deg på langbane ? Tar jeg feil?
– Det stemmer. Mest sannsynlig vil jeg prøve meg der denne sesongen.
– Kombinere?
Nei, bare der. Jeg vil alltid kunne gå tilbake til Short Track hvis det ikke går. Jeg tror ikke det blir problemer med dette.»
«– Er du ikke redd for at du i Danmark skal få spørsmål om SVO, om din holdning til makt?
– Da jeg begynte å trene på det russiske landslaget, fra jeg var 13-14 år, var målet – OL, OL-medaljer. Nå kommer erkjennelsen til meg at det er andre viktige ting i livet, familie i likhet med karriere.
– Jeg er redd for at de kan stille ubehagelige spørsmål. Jeg vet hvorfor jeg tok avgjørelsen. Avgjørelsen min er ikke relatert til politikk. Jeg vil prøve å unngå slike spørsmål,» sa Prosvirnova på Match TV. ( Apropos ubehageligheter, så kan man jo sjekke kommentar til Instagram-innlegget over her:»… som de vil heie mot deg i Russland! Du kan ikke engang forestille deg. Og med dette skal du leve til dine dagers ende.)
Prosvirnova er fem ganger europamester, to ganger sølv og to ganger bronsemedaljevinner i VM, vinner i Universiaden i 2019.
Tidligere sa Prosvirnova til Match TV at overgangen hennes har blitt godkjent av det danske forbund og det russiske skøyteforbundet.»
…
Overgangen fra Russland til Danmark skal altså være godkjent av begge forbundene. I og med at det er snakk om statsborgerskap, slipper hun kravet om å må ha bodd i Danmark i ett år i forkant.
«…In addition, such Skater may compete for the respective ISU Member in International Competitions, ISU Events and ISU Championships only after a waiting period of twelve months since the Skater competed for any other ISU Member in any such competition has elapsed.» Dette kravet er heller ikke noe problem siden Russland jo har vært utestengt. Hun får derfor utstedt et såkalt Clearance Certificate av ISU, og kan deretter begynne å konkurrere for Danmark.
Å konkurrere i OL er knyttet opp til statsborgerskap. Vanligvis en treårs-karantene hvis man «melder overgang». Hun deltok senest nå i Beijing. Dog kan man få dispensasjon/lettelser fra denne karanteneregelen av eksekutivkomitéen i IOC (EB) så lenge ISU og de to nasjonale olympiske forbundene gir klarsignal.Kristian Eliassen
For ordens skyld: Tidene Sofia oppnådde denne sesongen (2022/2023) er altså satt under «time trials» i SLC. Ikke-godkjente stevner — tillike med grunnen til at hun fikk delta. Som KarlA sier, så har hun imidlertid allerede vist potensiale: Under grensetiden på 1000m, samt det romslige «b-kravet» for å kunne stille på fellesstart.
Kristian Eliassen
Skal man tro SpeedskatingNews, så arrangerer Heerenveen EM-enkeltdistanser 5.-7. januar 2024.
Vet ikke om det medfører riktighet. Har ikke fått det bekreftet andre steder enda.
Kristian Eliassen
…bekreftes fra Nederland. Altså ikke Hamar denne gangen. Vi får se hvordan det blir med distanse-VM-25.
Kristian Eliassen
Verdenscup:
November 10-12, 2023 Obihiro, JPN
November 17-19, 2023 Beijing, CHN
December 1-3, 2023 Stavanger, NOR
December 8-10, 2023 Tomaszów Mazowiecki, POL
January 26-28, 2024 Salt Lake City, USA
February 2-4, 2024 Québec City, CANMesterskap:
Som tidligere nevnt.
ISU European Speed Skating Championships to be held in Heerenveen, Netherlands on January 5-7, 2024
ISU Four Continents Speed Skating Championships to be held in Salt Lake City, USA on January 19-21, 2024
ISU World Junior Speed Skating Championships to be held in Hachinohe City, Japan on February 9-11, 2024
ISU World Speed Skating Championships, Single Distances format, to be held in Calgary, Canada on February 15-18, 2024
ISU World Speed Skating Championships, Allround & Sprint format, to be held in Inzell, Germany on March 7-10, 2024
Juniorverdenscup:
November 25-26, 2023 Baselga di Piné, ITA (YOG 2024 Qualifying Event)
December 2-3, 2023 Collalbo, ITA (YOG 2024 Qualifying Event)
February 3-4, 2024 Hachinohe City, JPNEinarR
«ISU World Speed Skating Championships, Single Distances format, to be held in Calgary, Canada on February 15-18, 2024
ISU World Speed Skating Championships, Allround & Sprint format, to be held in Inzell, Germany on March 7-10, 2024»
Hva betyr det i praksis??
Kristian Eliassen
- Sesongen starter i Asia med WC1 og 2 . Deretter Stavanger og Arena Lodowa. (10 000m menn, 5000m kvinner i Stavanger?)
- Etter EM fortsetter sesongen med en måned i Nord Amerika: 4CC i SLC har man flyttet til sent i januar, etterfulgt av verdenscup 5 samme sted. Så til østkysten for WC6 i Quebec, og tilbake igjen vestover til Calgary for VM-enkeltdistanser .
- Sesongen avsluttes i Europa med VM allround/sprint i Inzell.
Kristian Eliassen
…det er to VM neste sesong EinarR, hvis det var det du spurte om!
Kristian Eliassen
…året etter (2025) er det kun ett: VM-enkeltdistanser på Hamar!
EinarR
Så det var ikke hogd i stein da, at det skulle være allroundmesterskap og enkeltdistansemesterskap annethvert år? Det trodde jeg.
Kristian Eliassen
Nei. Det ble fort klart at medlemslandene i ISU ikke klarte seg med distanse-VM annenhver sesong.
Hva som er hugget i stein skal vel fortsatt være litt usagt, men vi bevitner at man SPIKRER mange år fram i tid.
EinarR
Da ser det enda verre ut. Allround blir mer og mer en kuriositet. Ingen aktive vil prioritere det. Det var artig så lenge det varte.
Men det største problemet for hurtigløp er at det mangler et interessert publikum, = økonomi. F.eks. var det smågod atmosfære da WC var i Polen nå sist. Men en vanlig norsk ishockeykamp trekker mer folk enn det. Det er bare i Nederland at det kan være plussøkonomi å arrangere hurtigløp (og såvidt på Hamar kanskje). Altså at det blir noen pott til de aktive å leve av og for.
Kristian Eliassen
Mens det snør ute, så er det interessant å kikke litt på kalenderen igjen:
Det kan se ut som om ISU ikke ser det som noe tap at Nederland står over verdenscupstevner når det passer dem. — Eller så tar de tapet. Det var ikke godt besatte tribuner i Polen sesongen som var, men det opplyses om at de innenlandske seertallene var gode. Det er jo bra, men man ser for seg en reprise ved at dette er stevnet hvor Jumbo Visma isteden drar til Collalbo for trening.
Fire verdenscupstevner i november og desember som vi er vant til. Potensielt bra besatte tribuner både i Obihiro og Bejing. Stavanger på hjemmebane før Arena Lodowa.
EM tidlig i januar og 4 CC med start den 19. med verdenscup uka etter, gir kun én blank helg i januar, og dermed kontinuitet. Er det med en slik plan mulig å se for seg at nederlenderne etter EM får lagt inn nok trening/treningsleir for påfyll for resten av sesongen, eller vil man kikke nøye på hvordan man kan unngå fire uker i Nord Amerika? Uansett gunstig for seerne at EM og 4CC befinner seg i hver sin ende av pausen i januar. Minipause.
Skøyte-«sirkuset» oppholder seg en hel måned i Nord-Amerika. Det betyr raske tider. Prime time i Europa, og fint for seerne selv om glisne tribuner dessverre virker helt umulig å gjøre noe med der borte.
Det publikumsmessige tar sitt mon igjen når sesongen avsluttes med allround- og sprint-VM i Inzell. Fint for seerne.
Man fortsetter med å bruke kvalifisering til mesterskap som et middel for å søke å sikre gode startfelt i verdenscupen, mens den virkelig interessante, og severdige kvalifiseringen går for seg i de interne stevnene i Nederland.
Programmet «stilner» på mange måter midlertidig savnet etter 10-12 verdenscupstevner (Magnussen), og allround-tilhengerne får sitt VM, og desiderte høydepunkt.
Langtidsplanleggingen var forhåndsannonsert, men likevel litt skuffet over resultatet. Neste post-olympiske sesong blir eksempelvis veldig lik inneværende sesong: Lang pause i januar, og samme mesterskapsstruktur. Kommende sesong kunne vært spiren til noe bedre!
Kristian Eliassen
… de nederlandske profflagene er opptatt av hvor mange de får med til mesterskap og mesterskapsmedaljer. KVALIFISERINGSORDNINGEN er tilpasset Nederland. Fordeling av ervervede nasjonskvoteplasser går via interne uttaksstevner og gir profilerering. Det gir høyre lår (den beste sponsorplassen) i verdenscupen også, men profflagenes trøyer gir antakelig enda bedre effekt. I verdenscupen kjempes det kun om nasjonskvoteplasser. Lagene leter etter stevner de kan stå over uten tap av nasjonskvoteplasser. Utøvere som reklameplakater er dessuten litt «gammeldags» markedsføring. Det har fortsatt betydning, men kampanjer, og det å bygge profiler i sosiale media er mer «moderne». Dette siste kan fint kombineres med det å ville skjerme utøverne til større oppgaver (interne kvalifiseringsstevner og mesterskap). Altså legge inn treningsleire/hvile slik at belastningen ikke blir for stor.
(Litt reprise, men et apropos til debatt på FFSH!)
Kristian Eliassen
Som skøyteinteressert registrerer jeg at det i helgen ble avholdt europeisk hurtigløpskonferanse i Warszawa. 15 land (pluss Kanada som «observatør»). Visepresident Espeli og Petter Andersen kjennes igjen. Representanter for ISUs tekniske komité tilstede.
Tematikk? Konrad N.: «…Vi vil jobbe med å oppdatere og forbedre tekniske saker, dommere og organisatoriske spørsmål. Slike møter og erfaringsutveksling og den såkalte gode praksis er veldig viktig. Vi prøver å lære av andre, men vi er også stolte over at mange land prøver å lære av vår erfaring – sier Niedźwiedzki.»
EinarR
Fint at du følger med, hva som skjer bak kulissene og utenfor sesongen. Jeg heier på polakkene, et viktig land å ha med.
Til det du skriver om sponsorer og markedsføring over her: Det stemmer nok (ad «gammeldags» sponsing). Norske langrennsløpere må være den verste eksponenten for denne, alt det de drasser med seg på kostymer og drakter, samt alt løsgods (inkludert det sammenmonterte jukse skiparet som skal være litt greiere å håndtere enn et ordentlig skipar). «Moderne» sponsing: Se til overklasse, «elegante» idretter. Golfere og tennisspillere behøver ikke å glore seg til, det rekker med diskret eleganse. Casper Ruud spilte inn over 50 millioner i året, leste jeg (NKR? USD?? Samme kan det være). Likevel slikker laksenæringa han opp etter ryggen med sponsorpenger, som han klarer seg veldig godt uten. Kapitalen kommer løpende dit den kan ha nytte av det. Som i dyre solbriller/dyre klokkemiljø, blant styrtrike mennesker som serveres gratis mat (laks) og drikke i sval skygge, mellom slagene på courten.
Der det finnes marked, finnes det kapital. Og det er skøytesporten si utfordring. Enten må det finnes et kresent, velstående publikum, eller så et skikkelig stort et.
Kristian Eliassen
Fornyet, og forsterket samarbeidsavtale med Lerøy fram mot 2026!
https://www.skoyteforbundet.no/nyheter/2023/Leroy-forlenger-sin-avtale-med-skoyteforbundet/
Fint, men hva betyr dette i praksis? Vi leser om et forbund som sliter med å få endende til å møtes og med utstrakt bruk av egenandeler for løperne. Vil avtalen gi romsligere kår for forbund og løpere?
Er flere sponsorer på vei inn, og når skal forbundet gå ut med informasjon om hvem som skal sende skøyter fra kommende sesong og årene fremover? NRK har rettighetene til vinter-OL i 2026 og 2030. Vi har allerede sett en tendens til litt økt nyhetsformidling derfra. Etter hva jeg har fått opplyst, så ligger det an til at Viaplay skal sende fra verdenscup og øvrige mesterskap i «mange år» fremover. Forbundet, og til og med kommentatorer (Hege Bøkko) har gått høyt ut og sagt at de helst vil at sendingene skal gå på en av de riksdekkende kanalene (NRK/TV2, evt et samarbeid). Hva er siste nytt?
Kristian Eliassen
…»fornyet og forsterket» ser ut til å bety at man har tegnet avtale med Lerøy helt fram til 25/26. Lerøy var tidligere kun villig til å tegne avtale for ett år av gangen. i nylig publiserte «Årbok 21-23» kan man lese om dette og om (budsjetterte) inntekter og utgifter mm. NSF trenger flere sponsorer.
Litt bortgjemt blant historiestoff på forum for skøytehistorie, og takket være detektivarbeid fra Ivar Skjeggestad meldes det at Norges langdistanselag har startet på et 3 uker langt høydeopphold i Livigno i Sveits. Ingen info hos nettstedet skøytelandslaget hverken på Facebook eller Instagram. Sparsomt også hos NSF: «Gruppene kommer til å trene mest felles, men også noe spesifikt hver for seg iht treningsplan, blant annet med et utvidet opplegg for høydetrening for våre distanseløpere.»
«Landslaget (distanse) på samling i Italienske Livigno – som kun ligger 43 km fra St Moritz i Sveits. Sander syklet hit i dag, tur/retur, ref Strava. Livigno ligger på over 1.800 m høyde. 15 mil øst for Livigno ligger Collalbo. Med sin beliggenhet på 1173 moh er dette Europas høyestliggende kunstisbane for hurtigløp på skøyter.»
Stolz signerer for Albert Heijn-Zaanlander for tre sesonger frem til OL. Det melder ad.nl
Spennende, også med tanke på hvordan dette skal funke med utenlandske løpere på nederlandske lag.
Kristian Eliassen
Oi! Overraskende.
Dog kun på deltid. skal fortsatt ha base i Milwaukee og trene under Corby.
«Den bemerkelsesverdige overgangen for forrige vinters mest suksessrike løper er hovedsakelig ment å skulle hjelpe den unge skøyteløperen videre i utviklingen til å bli en bedre allrounder. Han beholder hovedsakelig Amerika som hjemmebase, hvor han har trent i Milwaukee i årevis med treneren Bob Corby. Duoen vil få råd på avstand av Anema, og Stolz blir også med noen ganger per sesong for et felles praksisopphold med den nederlandske formasjonen med blant andre Irene Schouten og Marijke Groenewoud.
Stolz, som ble verdensmester på 500, 1000 og 1500 meter på Thialfs is i mars, ønsker også å mestre de lengre distansene. Han ser på Jillert Anema som eksperten på dette feltet. Stolz, som vil forbli knyttet til AH Zaanlander frem til og med vinterlekene i Milano i 2026: «Jillert har vært med så lenge så lenge, har trent så mange mestere og vunnet olympiske medaljer. Det er så mye treningsinformasjon og kunnskap i dette laget fullt av gode skøyteløpere og råd. Det er derfor jeg tror dette er det rette grepet for meg akkurat nå. Jeg tror de kan hjelpe meg veldig.»
Anema er veldig glad for at det unge talentet ønsker å bli med i Team Albert Heijn Zaanlander: «Samarbeidet med Jordan gir muligheter for hele laget. Han har god timing og kontroll på innersvingen på 500m. For nederlandske løpere er det vanligvis den vanskeligste distansen, der Jordan kan være svært verdifull for de andre løperne i laget vårt. Målet er selvfølgelig at skøyteløperne skal gjøre hverandre enda bedre.» (Schaatsen.nl)
Hva gjelder utenlandske løpere på nederlandske lag, leser jeg at AH Zaanlander ikke er det laget som bruker Thialf, og de såkalte «topsporturen» mest. ( bruker maratontreningstider) Så er spørsmålet om det holder rettslig fra KNSB å ville gå enda lenger og pålegge/nekte profflagene å signere utlendinger.
Kristian Eliassen
Flere sponsormidler inn for NSF. Positivt!
https://www.skoyteforbundet.no/nyheter/2023/sparebanken-ost-tilbake-som-partner-med-skoyteforbundet/
«Sparebanken Øst og Norges Skøyteforbund innleder ett nytt samarbeid knyttet til NSFs utvikling av nye talenter og spesielt satsning på kvinnelige utøvere i perioden 2023-2027. I tillegg støtter Sparebanken Øst elitelaget til NSF.
Sparebanken Øst var tidligere inne med støtte til Skøyteforbundets talentarbeid i perioden 2018-2022, og har igjen inngått et samarbeid med NSF der formålet er å utvikle norske hurtigløpstalenter og spesielt kvinnelig talenter fram mot 2027! Norges Skøyteforbund har etablert et talentutviklingsprogram der det er tett link mellom forbundstrenere, klubbtrenere og talentfulle utøver. Her vil Sparebanken Øst bidra med betydelige midler de neste fire årene.»
…betydelige midler høres jo bra ut 🙂
Kristian Eliassen
…litt om ISUs økonomi:
https://www.insidethegames.biz/articles/1137846/isu-financial-report-reveal-russian-loss
-
ForfatterInnlegg