Skøytesesongen 2019/20

Hjem Forum Forum 15.46.6 Skøytesesongen 2019/20

Viser 24 innlegg - 169 til 192 (av totalt 351)
  • Forfatter
    B. Haarberg
    Nøkkelmester

Magnus Bakken Haugli har et vondt kne ifølge rykte på Facebook i dag. Kan bli kritisk nå som det nærmer seg verdenscup-kvalifisering.

(Litt symptomatisk at Kristian Vårvik ikke nevner en slik nyhet i sine etterhvert mange reportasjer?)

#7218 Svar
      Kristian Eliassen

Denne helga starter i dag (!). Først ut er fellesstart i Milwaukee (se egen tråd),  ennå tidligere på dagen Russisk Cup 1 i Kolomna som går i dag og imorgen. Det koreanske enkeltdistansemesterskap i Seoul starter også i dag. I Kolomna stiller 140 løpere fra 25 regioner. Stevnets (hoved)formål er å ta frem løpere til det russiske enkeltdistansemesterskapet som går neste helg. Det japanske og  polske enkeltdistansemesterskapet starter fredag

Til helga igjen internasjonalt, godkjente løp i Inzell, Erfurt og også Minsk – og ikke minst NC1 i Stavanger (se egen tråd). Forøvrig skal Kramer teste seg på en 3000 etter skaden. Nederland har et viktig og interessant uttaksstevne for verdenscupen neste helg i Thialf.

#7228 Svar
        Jeppe

Stor deltagelse i Inzell til helga atter en gang. Ingen norske selfølgelig, heller ingen russere hvis vi ser bort fra denne Stefan. En stor finsk tropp, pluss  svenskene Axelson og Karlingsjø er påmeldt, men nå begynner jeg virkelig å savne danskene.

Uansett, vi har begynt på en fin skøytehelg.

https://www.max-aicher-arena.de/wp-content/uploads/Teilnehmer_20191025_IR.pdf

#7229 Svar
          Emil Christian Nielsen

Danskene var i aksjon forrig helg. Simon Bigler og Fabian Thorgeson gikk løp i SLC hvor også Viktor Thorup startet 10000m, men gikk som rolige runder.

Stefan og Philip Due Schmidt gikk maraton åpning utendørs i Amsterdam og dagen etter fellesstart i Deventer.

Oliver Lindenskov og Niclas Mastrup skal muligvis også gå snart.

#7230 Svar
            EinarR

De to førstnevnte har ikke jeg lagt merke til før nå. Men ser at de begge har hatt stødig progresjon år for år siden 2014-15. Den yngste, Bigler, snart 18, hele tida flere etasjenivåer foran Thorgersen (som han benevnes i SpeedskatingResults.com) som er 19. Det blir interessant å følge dem videre.

#7234 Svar
              Emil Christian Nielsen

1500m tiden til Bigler er junior VM kvaltid

#7236 Svar
                Jeppe

Danske skøyteløpere har vært i aksjon ja, mente jeg hadde lest et sted at Thorup skulle gå 10 000, men jeg fant aldri noen resultater. Trodde derfor at jeg hadde sett syner, men Thorup hadde gått, iallefall startet på distansen, men ikke fullført. Parkammarat ble disket. Var nok noe kluss der. Veldig hyggelig at unge Bigler har gått fort nok til å delta i junior VM. Da har jeg snart alle nasjonene «mine» på blokka.

#7237 Svar
                  Kristian Eliassen

6.18.84 av Yuskov på 5000 i Kolomna leser jeg.

#7238 Svar
                    B. Haarberg
                    Nøkkelmester

Ja, hva slags planer har Juskov egentlig denne sesongen? «Bare» 36,43 på 500 m, så suverent best på 5000 m. I fjor gikk han ingen løp lengre enn 1500 m.

#7239 Svar
                      EinarR

Innlogging: 0+1=? spør Systemet. 1, svarer jeg.
                        Ikke bestått, sier Systemet!

Dansk fortsatt: Må innrømme at også nevnte Niclas Mastrup har sneket seg unna min oppmerksomhet! Ser at han er født i -00, altså året eldre enn Simon Bigler. Hvis vi kalibrerer for aldersforskjellen, så har de hatt en bemerkelsesverdig jevn og rask utvikling (seg imellom). Største forskjellen er at Mastrup har hatt klart bedre tider på 3000m. Men Niclas hadde ikke like fin flyt forrige sesong. Håper han snart er tilbake, her ser vi konturene av et godt hold!

Det er interessant å følge de danske og svenske. Men utgangspunktet er vidt forskjellig. Det er ikke s å lenge siden Sverige var å regne med i hurtigløp. Det er bare 10 sesonger (2009) siden  Sverige tok sølv i VM lagtempo (Friberg-Eriksson-Röjler)! Og for et par sesonger var Nils van der Poel en av de aller mest spennende løperne å følge internasjonalt. Pr dato påstås det at ingen svenske er god nok til å få delta i  verdenscup!

Danmark derimot har hatt ei frydefull utvikling. Husk at etter at Kurt Stille ga seg (etter 1964) fulgte det over 40 sesonger helt uten danske deltakere i allround-vm/em! (Oliver Sundberg, em 2006). Så det er lett å la seg begeistre over det som har skjedd de siste ti årene.

#7240 Svar
                        B. Haarberg
                        Nøkkelmester

0 +1 bør jo bli 1 🧐

I slike tilfeller hjelper det som regel å oppdatere bildet (F5), dvs. få frem et nytt regnestykke.

#7252 Svar
                          Emil Christian Nielsen

Danmark opplevde et løft av skøytesporten etter at Oliver Sunderg, og i endda større grad Cathrine Grage byttet hjul til stål og satset på isen.

Vi hadde et junior prosjekt med Sverige og Finsland (ESDP) hvor Stefan og Philip Due Schmidt lærte å gå på skøyter sammen med Oliver Lindenskov, Elena Rigas og siden Mastrup, Bigler og Natascha Lindenskov (4.38 i 13 års klassen)

Siden det har Danmarks Skøjteunion og Danmarks Rulleakøjteunion hatt et prosjekt om å støtte dobbelsatsing av talentfulle rulleskøyteløpere. Vi dro til Berlin og Gøteborg for å trene helger eller en uke av gangen. Ikke alle ble like gode, men en ganske stor del klaret junior verdenscup krav.

#7259 Svar
                            Jeppe

Adam Axelson vant 500 i Inzell …. iallefall i kvartettstart/ juniorfeltet. En gruppe har bedre tid enn ham, men de gikk nok ikke i kvartett. Litt snodig rangering av løperne.

#7260 Svar
                              Jeppe

På Speedskating Results er fornuftig nok klassene slått sammen.

#7286 Svar
                                Kristian Eliassen

Sasha Krotov melder at Yuskov har gått ned 7 kilo i sommer, og satser på 1500 og 5000 i det russiske mesterskapet og i verdenscupen. Han har ikke hørt noe om allroundambisjoner, så mest trolig ser Yuskov en mulighet på 5000 på den raske isen i Salt Lake City under distanse-VM.

#7287 Svar
                                  EinarR

Stadig nye navn; hva med Zach Stoppelmoor (f. mai 1999) fra US?

Tydelig bakgrunn fra rulleskøyter, det ligger klipp der de går rundt og rundt, på parkett, i en gymsal ikke særlig større enn de vi spilte kurvball i på folkeskolen. Zach blir notert til 8.40 på hundremeter, med «flying start».

Debuterte i konkurranse på is, desember 2018 (SLC):
                                    40.94-4.22
                                    Avslutta forrige sesong med flg. bestetider:
                                    37.90-1.14-1.56-6.53
                                    Inneværende påbegynte sesong (Pettit/Milwaukee):
                                    36.63-1.13-1.53-4.10 pluss en knusende fellesstartseier!

Er det ikke påtakelig hvor raskt disse rulleskøyteløperne blir veldig gode på is?

#7303 Svar
                                    EinarR

Kristian Vårvik (TSK) ble valgt inn som styremedlem i NSF i sommer. Nå trekker han seg, meldes det. Kristian har vært svært synlig i perioden, primært som markedsfører av den aktive skøytesporten- Skøytelandslaget. Innsatsen hans må karakteriseres som revolusjonerende. Det at han nå trer ut av sitt formelle verv blir kalt udramatisk. Vi har hatt inntrykk av at Vårvik har vært konstant i nærheten av de aktive de siste månedene, uansett hvor de har vært. Tempoet hans har vært helt imponerende, og kvaliteten høy. Men det må koste, på flere måter. Den formelle bindinga til NSF har innebært begrensninger ift handlefrihet, og antakelig kan han nå lettere  takke ja til oppdrag og forespørsler som dukker opp (trenger ikke den nye tv-produksjonen en rutinert, innsiktsfull og språkmektig person på indre bane? Gi mannen en stav!).

Det forsikres om at Kristian Vårvik fortsatt vil merkes i miljøet rundt den aktive skøytesporten. Hvis ikke så vil det unektelig bli et stort tomrom etter han. Sånne talenter vokser ikke på trær.

#7304 Svar
                                      Kristian Eliassen

Helt klart enig i at han kunne fungert i en slik rolle også. Føyer meg inn i rekken som lar seg imponere! MEN det er jo alltid forbedringspotensiale: Jeg synes ikke Vårvik alltid er like flink til å holde oss orientert om relevante, sportslige poeng i sin omtale av løperne. At SLP og SSN ble skadet fikk alle med seg, men det kom helt overraskende at Bakken Haugli og Sindre Henriksen slet med skadeproblematikk. Det blir VEL mye koseprat på bekostning av relevant, sportslig informasjon. Er det andre løpere som også sliter? Henrik Fagerli Rukke, eller bare et rykte? Jeg synes også at Vårvik kunne fokusert på uttakskriterier i forhold til verdenscupen. Hvordan er egentlig ståa nå på sprintsiden før Hamar, og hvem har «kniven på strupen» på de litt lengre distansene? Et savn i rapporteringen på forsesongen har også vært å forespeile om løpernes sesongplaner. Bedret seg litt den siste helgen med slik info, men I VG leste jeg nylig at allrounderne satser på å droppe WC4, mens sprinterne drar.

#7305 Svar
                                        EinarR

Alt han har fått til, helt på egen hånd!

Jeg synes bildespråket hans kan bli litt stereotypt, skarpt/uskarpt, sakte bevegelser, raske bevegelser… men med enkle hjelpemidler kombinert med talent, kapasitet, pågangsmot. Heldig den som kan få en så flink person med på laget sitt!

Favorittproduksjonen hans for meg er fortsatt Carport Karaoke med Aleksander Waagenes (inkludert en forrett med Erik Resell- merk hans supre løpssteg).

Se denne hvis du har labert humør en dag
                                          https://www.youtube.com/watch?v=VajGEAjyGdY

#7307 Svar

He,he. (Men hvor ble det av Waagenes?)

Polens lag til de to første verdenscupene:

https://pzls.pl/reprezenatcja-na-puchar-swiata-w-minsku-i-tomaszowie-mazowieckim/

#7378 Svar
                                          Carl-Petter Leganger

Mange lovende unge spanske løpere i Inzell i helgen hvor den spanske bestenoteringen for kvinner ble senket til 41.45 av unge Luisa Gonzales Salazar.

En ny skøytenasjon dukket opp på isen i Minsk forrige helg,to jr. B1 løpere fra Uzbekistan. Så vidt jeg vet er dette de første løperne fra dette landet som er registrert.   Forrige helg ble de første bestenoteringene notert, 46.55 på 500 m menn og 2.26.56 på 1500 m menn, 53.57 på 500 m kvinner og 2.45.17 på 1500 m kvinner.  Denne helgen senket de to samme løperne bestenoteringene til hhv. 43.88 og 2.17.63 for menn, og til 49.19 2.45.17 for kvinner.  I tillegg gikk de denne helgen også 1000 m på hhv 1.27.66 og 1.42.00.

#7379 Svar
                                            KarlA

Usbekerne kommer rett fra en annen arena. De deltok begge i kunstløp i Minsk så seint som 14.10.

#7380 Svar
                                              Carl-Petter Leganger

Interessant,så vidt jeg husker begynte Karin Enke som kunstløper, og vi så jo hvorledes det endte.

#7386 Svar
                                                Jeppe

Emese Hunyady, Ungarn/Østerrike, begynte vel også i sin tid med kunstløp før hun gikk over til hurtigløp.

Merket meg ellers at skøyteløpere  fra Ukraina som oftest er til stede når det gåes løp i Minsk. Mariia Shostak var nok ikke helt slag denne helga. Langt bak sin bestenotering på 3000, og hun stilte ikke på 1500. Hun var riktignok bare ett hundredel fra persen på 500, men alt i alt, litt skuffende sett med mine øyne.

Usbekerne: Azizmurod Shabazov og Niginabuno Jamoliddinova, er altså tidligere kunstløpere. Da er det vel på sin plass fra min side å nevne at Nord-Korea har et kunstløp-par som hevder seg veldig godt i internasjonale konkurranser. Noen kan kanskje pirke dem på ryggen og spørre om de kunne prøve noe annet på isen også. Gå fort på en 400m. bane.😊

Viser 24 innlegg - 169 til 192 (av totalt 351)
                                                Svar til: Svar #7237 i Skøytesesongen 2019/20
                                                Din informasjon: