Skøyter på TV fra 2024-sesongen

Hjem Forum Forum 15.46.6 Skøyter på TV fra 2024-sesongen

Viser 24 innlegg - 1 til 24 (av totalt 92)
  • Forfatter
    B. Haarberg
    Nøkkelmester

Det er fortsatt høyst usikkert om vi i det hele tatt får se verdenscup og internasjonale mesterskap på norsk TV de kommende sesongene, eller om vi må nøye oss med Youtube.

Det eneste som vel er sikkert (?) er at det ikke blir noe mer på Viasat. Her er foreløpig oppsummering fra offisielt hold.

#23462 Svar
      Kristian Eliassen

Ny, fersk oppdatering fra VG. NRK er i dialog med Infront — men går det mot svarte skjermer?

https://www.vg.no/sport/i/76A9eB/skoeyter-kan-forsvinne-fra-tv-skjermen-ganske-fortvilet

Jeg har tenkt på dette med verdenscupen i Stavanger. Hva skjer om ingen i Norge produserer bilder, må man si fra seg stevnet? Infront vil ha en dyr produksjon sies det her, og også selge kortbane og kunstløp i samme pakke. NRK er mest interessert i mesterskap…

«– Akkurat nå er situasjonen låst. Vi er ikke part i dette, men sitter ikke rolig i båten. Vi er i kontakt med både NRK, TV 2 og også med ISU for å pushe på, sier skøytepresident Mona Adolfsen.
        Hun frykter ikke umiddelbare økonomiske problemer. Norges Skøyteforbund styrer mot et driftsunderskudd på en million på et budsjett på totalt 30 millioner kroner. Men NSF har 9,2 millioner i positiv egenkapital. Mona Adolfsen kaller økonomien «ganske sunn».
        – Men indirekte så betyr manglende TV-dekning noe for vår synlighet og reforhandling av avtaler i fremtiden, slår hun fast.»

#23466 Svar
        Kristian Eliassen

Ting er ikke helsvart. Det er gråsvart. 😉 . Det er lenge siden Norge har hatt en så god gruppe løpere som de har nå! Den lille administrasjonen i NSF og  ildsjeler rundt omkring har gjort en god jobb. Hvor er det så skoen trykker?

Ikke først og fremst media. Man kan godt si at de fire siste sesongene med Nent Group/Viaplay har vært et nyttig eksperiment. De gikk på med satsning og gode sendinger. De fikk avdekket det kommersielle potensialet. Svaret ble brutalt: Mesterskap fenger fortsatt, men aldersfordelingen viser at det man mobiliserer i stor grad er eldre alderssegment i befolkningen. Den gang skøyter hadde en sterkere kulturell forankring, og hvor medielandskapet så helt annerledes ut enn i dag.

Skøyter er ikke en stor internasjonal idrett. Den er en liten idrett, men med en utbredelse, og infrastruktur rundt omkring i verden som allikevel er ganske imponerende. Det som holder liv i idretten er dens olympiske status, og de midlene det genererer både fra IOC, nasjonale olympiske komiteer og sponsorer. Som et særegent «sidespor» holder så inntekter fra allroundmesterskap liv i idretten i Norge — og er en viktig bidragsyter i Nederland.

Skøyter sliter med å få nok oppmerksomhet i stort sett alle land bortsett fra Nederland. Det kommersielle potensialet er ikke stort nok. OL i 2018 i Pyeongchang ble en suksess, men etterpå slet man veldig med etterbruk. Vi husker forsøket med Icederby men det kom ikke noe ut av det. Forslagene var ikke gode nok, og ville skapt en helt ny idrett. Hurtigløp sliter i Sør Korea selv om infrastrukturen for å ta fram løpere er god og bygd opp rundt skøyter i skolesystemet. OL i Beijing 2022 ble en suksess må man kunne si selv om det skjedde i koronaens tid og med tomme tribuner… Kina — i likhet med araberland (og Russland) — driver med sportsvasking, og legger mye penger og prestisje i store arrangement og idrettsprestasjoner. Skøyter er fortsatt i en utviklingsfase i det landet, men de har en imponerende tilgang på utøvere. Det går allikevel ikke an å si at skøyter er en stor idrett der. I Japan bedrives skøytesport i en avgrenset del av landet. De beste er nasjonale kjendiser, men man svømmer ikke i penger der heller.

Det begynner å bli umoderne å snakke om det, men skiskyting gjorde i sin tid noe med produktet sitt understøttet av media (NRK!). Resultatet ble at utøverne «vasset i premiepenger». En uheldig bieffekt ble en viss grad av korrupsjon, men det var snarere et resultat av gale, personlige veivalg.

Det er ikke bare i Norge at skøyter sliter med oppmerksomheten. Vel kan man ønske at NRK går inn og promoterer idretten her i landet, men da burde man forlene dem påvirkningskraft på selve produktet. Umulig? Dagens system forfordeler Nederland. Vi lever i en ny tid med sosiale media og alt dette. En idrett kan imidlertid ikke frikoble seg fra det det dypest sett handler om: attraktive konkurranser som fenger, og som man eksponeres for jevnlig. Det er den erkjennelsen som må komme. Jeg tror nok man erkjenner det, men bare som elefanten i rommet som man ikke snakker om.

Skøyter var i en årrekke heldige som hadde NRK som promotor. På et eller annet tidspunkt forsvant imidlertid gjensvaret hos publikum. Man peker på at NRK f.eks. sender toppseriekamper i fotball for kvinner og lokale, perifere skirenn. Seertallene er  antakelig tilfredstillende. Skal NSF være tjent med at skøyter havner på NRK igjen må det være hvis NRK går inn i det som en idrett man satser på. Jeg er skeptisk til at NRK går inn og kun sender mesterskap hvis ingen andre sender verdenscup. Hvordan skal utøverne leve av det, og hvilke andre seere mobiliserer man da enn de som ble hektet på skøyter i en svunnen tid?

#23488 Svar
          Kristian Eliassen

Litt interessant å se tilbake på hva som skjedde i 2003:

https://www.vg.no/sport/i/9mmbgl/betaler-for-aa-komme-paa-tv

Burde Lerøy og/eller Sparebanken Øst betale for at skøyter skal havne på NRK?

Lars Finsen skriver et annet sted at sponsorene til NSF sponser fordi de er glade i skøyter — ikke fordi de er avhengige av eksponering. Det ligger det antakelig noe i. — Om det er aktuelt å gå inn med mer penger, og om dette er en moderne måte å sponse på.

Et annet innlegg jeg kom over er fra da Ove Eriksen sluttet for ti år siden.

– Tror du NRK sender skøyter om 10 år?

– Vi får håpe, men jeg er jammen ikke sikker.»

Nå skal jo NRK i hvert fall sende fra OL. Har skøyter noen som taler skøytesportens sak i NRK-huset? Det måtte vel bli Carl Andreas Wold. I hvor stor grad han gjør det — og ikke minst hvor stor innflytelse han har det vet jeg ikke.

#23526 Svar
            Jeppe

Kristian har mange gode innlegg i forumet vårt, men ofte må Kristian svare, eller kommentere selv, sine egne utspill og spørsmål.
              Kristian skriver at det er lenge siden Norge har hatt en så god gruppe løpere som nå, i forbindelse med at det er stor fare for at ingen vil sende fra verdenscupen som så smått begynner å nærme seg.
              Hvor er det skoen trykker? Spør Kristian.

Nå skal jeg prøve å svare:

For å vrenge bøtta, tror jeg ikke skoen trykker noe sted. Jeg tror rett og slett at skoen ikke er på, og det skyldes at ISU har tatt av seg skoene, eller skøytene, og ISU har med filt-tøfler ført skøytesporten i feil retning.
              Mesterskap fenger fortsatt, skriver Kristian. (Men verdenscupen; den fenger ikke, bortsett fra i Nederland).
              Jeg skrev for mange år siden at jeg mente, at det begynte å gå i feil retning da Verdenscupen ble innført. Altså enkeltdistanse konkuranse over flere stevner. Jeg mener fortsatt at dette var årsaken til dalende interresse.

Ideen var kanskje ikke dum, men man merket fort at skøytefolket ikke syntes så veldig mye om dette.
              Og værre skulle det bli.
              Verdenscupen er i dag, rett og slett bare en håndfull kvalifiserings-stevner, kvallikk til mesterskap.
              Det hender jo til og med at løpere ikke gidder å stille i et stevne, selv om løperen kan vinne, eller komme på pallen sammenlagt i distanse cupen. Altså, verdenscupen har ikke så høy status blant noen av løperne heller.

Kristian skriver også at det viser seg ofte at det er stort sett de eldre, de som ble hektet på skøyter i allround tida, det er de som mobiliserer. Men en ting må være klinkende klart som Gro Harlem ofte sa. Vi som ble hektet den gangen, vi var unge da.
              Hvorfor kan ikke dagens unge bli hekta?

Skøyter må selfølgelig ut i media, og det må vises på kanaler som er lett tilgjenglige.
              Skøyter kan nok være kjedelig hvis man ikke har satt seg inn i litt av reglene, men skøyter på TV kan gjøres til en veldig god sportsunderholdning.

Det sies jo at Sjakk, har blitt en populært å se på, og det på grunn av grafikk. Det lages grafikk på hva spilleren kan gjøre som neste trekk, og hva motparten kan svare med, og klokka går. Det er klart at dette kan fort bli spennende, blant alle som kan litt sjakk, og som ser litt på detta, de kan fort bli «hekta på sjakk» på TV.

Tenk hva som kan gjøres med allround på TV.
              Tenk deg en grafikk som viser hva som kan skje om ikke rundetidene holdes etter skjemaet, og hvilken mulig slutt-tid som da medfører at poengsummen ikke vil holde til pallplass.
              Hvis man hadde hatt noe sånt, er det helt klart at skøyter hadde blitt en glimrende TV sport, og vi hadde sett mye mer enn et par løpere som går rundt og rundt, og den ene drar muligens litt fra, og den ene blir nr. 7 og den andre nr. 10 når de er i mål.

Da jeg begynte å se skøyter, først på Bislett, og siden på TV, forsto jeg ikke alt dette med poengsummer, men da jeg ble forklart det, ble det hele en mye større opplevelse.
              Lørdagen var jo glimrende, ett sekund på 500, betød 10 sekunder på 5000. Dette var jo gøy.

ISU har innført en komplisert kvalikk-cup, så komplisert, at de antakelig ikke har den fulle oversikt selv.
              Kristian, som informerer oss om det aller meste, ( stor takk til deg, Kristian) forstår nok mye av dette, men folk benker seg ikke forran TV`n for å se denne kvalikken, det er bare menigheten som gjør det. Og det har diverse kommersielle TV kanaler forstått.

Skøyteintersserte, de jeg kjenner, spør meg: Hvor er VM i år da?
              Ingen spør om verdenscupstevnene.

Jeg forstår heller ikke dette med at det er den olympiske status, som holde liv i skøytesporten.
              Økonomisk da, kanskje?
              For jeg personlig, ser ikke så stor forskjell på VM Gull, Enkeltdistanse, og OL gull.

Verdenscupen kan bestå, slik at løperne har noen stevner å gå. men ikke la det være kvalikk-cup. Det fenger ikke, hvis det ikke går an å lage noe veldig spennende ut av det.
              Jeg tviler, og det gjør nok TV selskapene også.

ISU har kastet det meste av sammenlagt elementet i skøytesporten, men hvem har plukket det opp?
              Jo, skisporten, langrennsporten har tatt opp tråden, og innført sammenlagt konkuranser i form av tour-greier. Tour de Ski heter det vel.

Man legger sammen tider fra forskjellige distanser, og legger på litt ekstra for en spurt her og der, men det er ikke komplisert, og folk har skjønt det, og dette er populært.

ISU bør ta frem skjemaene igjen.

Jeg var ung, da jeg ble hekta på skøyter, de unge i dag kan også bli det, til tross for at vi lever i en annen tid.
              Mange unge er datanerder, og de vil kanskje elske å se grafikken på TV mens både løperne og løpene går, og gleder seg vilt til hvordan grafikken ser ut på 10 000 i de forskjellige parene.

Nå er det kanskje fare for at jeg blir bedt om å dra til Nord-Korea, og bli der, men jeg måtte bare få tømt noe av innholdet i bøtta.
              Har meninger om mesterskapene også, men det blir i en annen tråd hvis jeg orker.

#23527 Svar
              Kristian Eliassen

🙂 Fint med flere synspunkter!

Nå mener jo jeg at kvalifisering til mesterskap kan gjøres mye mer spennende enn i dag — ja, jeg mener at kamp om personlige plasser har et skikkelig potensiale. (Kamp om nasjonskvoter på sin side blir ofte for vagt).  «Beviset» finner man i nederlandske, interne uttaksstevner og den interessen disse genererer. Personlig uttak til verdenscup og særlig mesterskap. Det primære er ikke dette med prestasjonsmatriser og seleksjonsrekkefølge, men selve det at uttaket er personlig. Allikevel tilfører dette med seleksjonsrekkefølge noe så lenge skruen ikke strammes til for hardt og smertegrensen med dagens antall øvelser nås. 8 plasser per nasjon per kjønn er for lite. Spennende uttaksløp genererer masse skriverier og omtale. Det er denne typen spenning man burde overføre til verdenscupen. Kvalifisering som fenomen får ufortjent negativ tyn: «Bare kvalifisering». Det er fordi dagens kvalifiseringsordning er lagt opp til å skulle være millimeterrettferdig, og alle de beste skal kunne delta på hver distanse og øvelse i mesterskap. Spenningen forsvinner på veien med kamp om nasjonskvoter og subjektive uttak, Det er stort sett bare i Nederland at man har en så stor bredde at spenning slippes til. For Nederland er det motsatt stort sett null spenning forbundet med sikring av nasjonskvoter til mesterskap i verdenscupen — en ren teknikalitet.

Du snakker om fascinasjonen for sammenlagtstevner, Jeppe. Også jeg mener at konkurranseformen absolutt bør være med videre.  Også her ville en annen kvalifiserings- og mesterskapsordning kunne tilført mye.

#23586 Svar
                Kristian Eliassen

Da fikk jeg svaret på noe jeg har lurt på: Infront skal stå for Tv-produksjonen under verdenscupen i Stavanger. Hvorfor ta det tapet? Kanskje en enklere produksjon en det de krever ved salg?

https://www.tv2.no/sport/vintersport/ragne-wiklund-det-er-veldig-synd-at-det-har-blitt-sann/16092361/

#23588 Svar
                  B. Haarberg
                  Nøkkelmester

«Ekebergs ærespris»… Ikke verst.

Angående Infront har jeg en refleksjon: Er det ikke sånn at tilbud og etterspørsel gjelder i dette markedet. Hvis ingen vil kjøpe må vel prisen settes ned – eller?

#23719 Svar
                    Emil

Håkon Dahl på FB i dag:

«Det er fortsatt håp. Forhandlinger pågår fortsatt mellom Infront og rettighetskjøpere. Skøyteforbundets samarbeidspartnere er også involvert for å evt. være med på å delfinansiere det.»

Altså er NSF klar for å delfinansere skøyteløp på tv for sesongen. Veldig positivt, men også en tøff situasjon å stå i.

#23720 Svar
                      Kristian Eliassen

Da har jeg hørt på Håkon Dahl i «sportspraten» på «Radio-E», Virker vel ikke som de har panikk ennå. Om man må ty til ISU-Channel , som plan B nevnte Dahl å forsøke å utvikle det produktet.

https://www.radioe.no/sportspraten

(hørte direkte 16:00-16:30. dette siste intervjuet er ikke lagt ut ennå)

#23895 Svar
                        Kristian Eliassen

Det nærmer seg vinter og blå grader på Østlandet. I en oversikt fra NRK datert i dag sies det at det fortsatt ikke er klart hvem som sender verdenscupen på skøyter. (eller mesterskap for den delen, min anmerkning)

#23900 Svar
                          Kristian Eliassen

Jeg har ikke sagt så mye om det, men det er egentlig ganske utrolig at NRK ikke ser muligheter ved å innlemme skøyter i porteføljen. De har mistet det meste (og mest interessante) hva gjelder ski, og skøyter i tospann med skiskyting hadde gitt en veldig fin miks. NRK bør også se visse muligheter i å kunne være med på å påvirke skøyteproduktet. Jeg snakker ikke først og fremst markedsføring/promotering og nye kameravinkler, men at det kommer en kongress i Las Vegas neste sommer og at NSF kan sende inn egne forslag (la gå at slike måtte være inne før 1.september dennes). ISU lanserer også egne forslag, og det må være mulig for «stakeholders» å ha en viss påvirkningskraft overfor ISU. Tron Espeli er en sentral mann i ISU, og Øystein Haugen har også en posisjon der.

Man fornemmer selvsagt at NRK ser problemet med at skøyter appellerer mest til eldre menn, men det er da vel ikke hugget i stein at det må forbli slik?

NRK bør ta utfordringen med å prøve å være med på å løfte sporten nå i inngangen til en ny sportslig storhetstid. Skøyter har vært en del av nasjonsbyggingen her i landet, og nå trenger skøyteinteressen å bygges opp. Hvis aberet er at NRK må kjøpe en hel pakke iberegnet kunstløp og short track, så er det det å si at kunstløp har et litt annet, men potensielt stort nedslagsfelt hos et publikum som liker å se «skal vi danse» (eller noe i nærheten i hvert fall). Short Track er også spennende fra en norsk synsvinkel i det «vi» er i ferd med å få til noe i denne grenen inn mot 2026.

Det hadde vært framoverlent av NRK å se foran sin egen skitupp og gjøre en satsning på skøyter. 😉 Nedgangen for vintersport og NRK begynte da man vendte skøytesporten ryggen. For hva er vel et vinter-OL uten isidretter? En smal greie hvor alle ser at man ikke kommer opp mot et sommer-OL. Selve KONSEPTET vinter-OL og vinteridrett betinger at vi har vintre, og om vinteren er det snø og is. Klimaendringene er ikke så langt fremskreden at vi ikke kommer til å ha vintre også i fremtiden — Vinter er snø OG IS! Ishockey er et spill «hvor oppfinneren av vinteridrett» ikke hevder seg, som forgår innendørs i juni som desember på steder som Las Vegas, Florida som Vancouver, og funker bare som et supplement. Hurtigløp på skøyter er vinterens friidrett, og friidretten omfavner jo NRK, ikke sant?

#23906 Svar
                            Kristian Eliassen

(…og det der var IKKE ment som et angrep på litt eldre menn.  Som vanlig refererer jeg litt til det som skjer på forum for skøytehistorie. Mange der burde spørre barnebarna sine hva som kunne vært gjort. 🙂)

#23913 Svar
                              Kristian Eliassen

Om det IKKE går i boks med skøyter på en norsk tv-kanal, kan man merke seg at ISU i dag annonserer at det innføres engelsk kommentator på strømmetjenesten Skating ISU. Om det er bra eller dårlig vet jeg ikke — avhenger veldig av hvem som kommenterer!

#23917 Svar
                                Kristian Eliassen

DETTE er altså You Tube-kanalen det gjelder. Om det ikke kommer i stand en TV-avtale for Norge, kan man se løpene fritt tilgjengelig her.

Engelsk kommentator er et fremskritt i forhold til simultanteksting selv om det i og for seg kunne ha en ganske god underholdningsverdi. Starterens «go to the start» kunne således bli til «go to the stone» og liknende ;-).

#24093 Svar
                                  Kristian Eliassen
                                    #24095 Svar
                                    Kristian Eliassen

Skating ISU skal tydeligvis ha et team av freelancere som skal rullere på å kommentere. Det er litt morsomt å kunne gratulere Marcel som også følger herværende forum som en av disse!

Han fikk napp på denne stillingsannonsen.

#24204 Svar
                                      B. Haarberg
                                      Nøkkelmester

Tre dager før verdenscupen starter peker tydeligvis alt mot at det blir Youtube for vår del. Ingen stor sak egentlig, annet enn at det altså blir engelsk kommentering (med nederlandsk aksent?).

Håkon Dahl på Facebook:

Ballen ligger hos Infront. Men hvis det ikke blir klart før helgen blir det sendinger på ISU-Channel på YouTube for den/de første World Cup, så jobber vi fortsatt på for sesongen videre.

#24206 Svar
                                        Update_Skate
                                        Deltaker

Don’t know if it will be just a Dutch accent: I heard from Marcel that there are multiple commentators selected by the ISU. This means that the ISU livestream commentators will vary throughout the weekend, it won’t be just one person.

#24207 Svar
                                          Update_Skate
                                          Deltaker

also very sad that Norway doesn’t have proper a TV broadcast for speedskating, NRK should be interested in this! Norway finally has a woman winning gold in speed skating and apparently no one wants to broadcast that?

#24210 Svar
                                            B. Haarberg
                                            Nøkkelmester

Det er jo merkelig. Men loven om tilbud og etterspørsel gjelder her som ellers: Kanskje prisen rett og slett er for høy?

#24211 Svar
                                              Jon Ketil Mathisen

Eller tilbudet for lavt? Hadde vært interessant å vite hva prisen er i forhold til andre idretter som for eksempel langrenn, hopp, kombinert eller orientering. Har litt følelsen av at interessen fra NRK sin side er litt lunken, men har ikke fakta, så mulig jeg tar feil

#24232 Svar
                                                Kristian Eliassen

Litt usikker på hvor TV2 plasserer seg i bildet. Hørte nettopp at Petter Myhre (fotballkommentator) visste hvem Sverre Farstad var, men betyr det at TV2 har meldt seg på, eller at man anser at skøyter er fortid?

#24233 Svar
                                                  Kristian Eliassen

Jeg spurte Marcel Vos hvilke nasjonaliteter You Tube-teamet besto av, men han visste ikke. Et rulleringssystem av kommentatorer som ikke nødvendigvis kjenner hverandre. Denne helga skal Vos kommentere på lørdag.  Det er nærliggende å lure på om noen nordmenn søkte, og fikk tilslag på kommentatorutlysningen nå i sommer. Det var opptaksprøver og gode greier. You Tube er greit som nødløsning, men den dagen det bare blir kommentering på Facebook så er det slutt. Da er det bare å pakke sammen, for deretter å bruke de siste pengene man måtte ha igjen på et museum med litt større arealer enn i Middelthunsgate. RIP.

Viser 24 innlegg - 1 til 24 (av totalt 92)
                                                  Svar til: Svar #25281 i Skøyter på TV fra 2024-sesongen
                                                  Din informasjon: