Skøytehistorie

Hjem Forum Forum 15.46.6 Skøytehistorie

Viser 14 innlegg - 73 til 86 (av totalt 86)
  • Forfatter
    B. Haarberg
    Nøkkelmester

Mer historisk moro fra Lars Brechan: protokoll fra den aller første verdenscuprunden som gikk av stabelen for 40 år siden i disse dager!

#33066 Svar
      Tore Jan Narvestad

Det var litt av noen rundetider i de siste parene på 5000 m! Det står «snø» i protokollen, men det må kanskje ha snødd bare mer og mer etter hvert? Tidene fra de første åtte parene virker tross alt noenlunde sammenlignbare – før sluttidene så altså først havner over åtte minutter, deretter over ni minutter, og i siste par over ti minutter, med rundetider på 50-tallet. Skjedde det noe annet enn at det snødde?

#33067 Svar
        Saller
        Deltaker

Superartig å se disse protokollene. Men hva skjedde på 5000m?

#33068 Svar
          B. Haarberg
          Nøkkelmester

Vinden økte på, og etterhvert kom også et ufyselig snøvær.

Se de siste minuttene av denne filmen.

#33073 Svar
            Saller
            Deltaker

Den har jeg sett. Det er jeg som har postet den. Men når de siste parene går med rundetider på over 50 sekunder, så må det jo har vært veldig spesielle forhold.

• Dette svaret ble endret 6 måneder siden av Saller.
              #33077 Svar
              EinarR

Veldig spesielle forhold var det, etter hvert på den avsluttende distansen. Om ikke vår egen Ketil Bakke var en av de som fikk smake som verst. Og en finsk løper, kan det ha vært Rahnasto?? Sluttid på 9 og noe, hvis det ikke var over 10 min?!

Det var tungt sludd som gjorde susen.

Dette var det aller første verdenscupstevnet, og det hadde uoffisiell status. Nederlenderne var lunkne til å delta. Men det skulle flys opp et tidtakeranlegg fra NED (småfly), og da var det greit å sende med noen løpere også. Det var tre helt ubeskrevne blad: Kemkers, Visser, Kraayenbos. Husker de hadde en barnlig snøballkamp seg imellom (kram snø). Ellers var dette også ei fin helg for de svenske.

#33078 Svar
                Saller
                Deltaker

Finnen havnet faktisk helt opp på 10.49, i par med Vårvik som fikk 10.17. Dette var det siste paret.

#33195 Svar
                  B. Haarberg
                  Nøkkelmester

En stor skøyteløper har gått ut av tiden: Natalja Petruseva ble 71 år gammel. Hun var blant de beste i verden i årene rundt 1980.

Minneord

#33343 Svar
                    EinarR

Skøytehistorie (evt. skøytelitteratur):

Spørs om ikke denne bør finnes i hyllene hos de mest interesserte historikerne blant oss:

STRINDA den gang da. Årbok for Strinda historielag 2025.

Blanda innhold, men hele 43 sider om Peder Østlund! Egentlig to artikler, ført i penn av Ivar Sognli. Del 1 handler om VM i Davos 1898, mens Del 2 konsentrerer seg om hele karrieren og livsløpet. Dyktig presentert og meget rikt illustrert! (Eneste spørsmål en kan stille, er hvor mye Strinda- historie dette er.. Men det sjenerer uansett ikke vår målgruppe).

Attpåtil inneholder årboka en presentasjon av Sportsklubben Falken i hundre år (1925-2025), v. Per Mehus (4 sider).

M.a.o. 47 skøytesider av totalt 186.

http://www.strindaweb.no

#33838 Svar
                      B. Haarberg
                      Nøkkelmester

I romjula ble det på Facebook lagt ut en tekst skrevet av Per Ivar Moe. Teksten har tittelen «Skøytekongene» og er dedisert til Tom Wollert Larsen.

#34492 Svar
                        B. Haarberg
                        Nøkkelmester

Dagens 50-årsjubileum er allerede nevnt i OL-tråden. Den som har lyst kan jo hente «Gull og grønne laurbær» ut av bokhylla og sette seg godt til rette foran peisen.

…eller eventuelt bla opp på side 57 i den digitale utgaven.

#34510 Svar
                          Knut

Takk! Leste hele den digitale utgaven i en fei. Nytt for meg var den dramatiske gruveulykken.
                            Glemmer ikke engelsktimen i 3. gym, fredag 13.2.76. Ei forståelsesfull klassevenninne visste om min genuine skøyteinteresse. Hun hadde tatt med brorens lommeradio og ørepropper. Jeg skrek ut i sanseløs jubel da Storholt gikk i mål på 1.59.38 i et spennende samløp med Kondakov. En intetanende lektor ristet oppgitt på hodet mens mine medelever lot seg begeistre av begeistringen!

#35224 Svar
                            EinarR

De som ikke følger med ukeavisa Dag og Tid går glipp av mye!

Også på skøytefronten: Særlig etter at Sander Eitrem satte femtusenrekorden før OL så har det vært mange skøyteoppslag, de fleste i det øvre sjiktet av kvalitetsskalaen.

I det ferske nr. 13-14 er det et dobbeltsideoppslag om og med Knut Johannesen. Redaktør Svein Gjerdåker har vært på besøk.

«Ein må ikkje ta til å gå løpet kvelden før», seier den gamle skeisehelten.

(Men er det Kuppern eller Kupper’n? Jeg er i det første partiet).

PS bildet som er tatt i stua avslører at det ikke bare er pokaler og skøytelitteratur i bokhylla til Knut!

#35225 Svar
                              EinarR

I nylig nevnte Kuppern- oppslag i Dag og Tid så forteller hovedpersonen:

Underveis i 15.46.6- løpet i Squaw Valley fikk han to advarsler av dommeren Sven Låftman: Han hadde sparka i (brutt?) snøkanten ved to anledninger. Ett tilfelle til, og han kunne risikere disk. Så han måtte være forsiktig.

Dette har jeg ikke hørt før! Er det allment kjent?

Viser 14 innlegg - 73 til 86 (av totalt 86)
                              Svar til: Svar #33838 i Skøytehistorie
                              Din informasjon: