Russland – doping

Hjem Forum Forum 15.46.6 Russland – doping

Viser 7 innlegg - 1 til 7 (av totalt 7)
  • Forfatter
    B. Haarberg
    Nøkkelmester

Et kjent og kjært tema dette her etter hvert. Nå er nyheten sluppet om at Russland blir utestengt fra internasjonale mesterskap i fire år, dette betyr vel da EM og VM.

Når dette trer i kraft er litt usikkert, men det blir kanskje overtid for «Mjøsaman» i kveld? Russerne har jo tatt en del kvoteplasser som nå muligens blir overført til andre nasjoner.

#8087 Svar
    Emil C. Nielsen

Det blir vanskeligere enn det. Russere kan i visse tilfelle gå, men da ikke som russere. Det kommer til å gi mye styr dette, fordi noen, men ikke alle blir utestengt

#8108 Svar
    B. Haarberg
    Nøkkelmester

Det har du nok rett i. I mellomtiden har ISU kommet med denne foreløpige uttalelsen.

Det mest konkrete er vel at Russland tydeligvis får være med i ungdoms-OL. Da blir det kanskje tilsvarende med EM, som starter samtidig?

#9933 Svar
    Kristian Eliassen

Jeg erkjenner at jeg ikke følger godt nok med når det gjelder doping-problematikk – jeg orker ikke -, og velger å stole på de som er satt til å håndheve og håndtere.

Fra mitt perspektiv er det eiendommelig å bivåne dopingdebatten på forum for skøytehistorie i disse dager: Klart at udokumenterte dopinganklager og mistenkeliggjøring fra debattanter er en uting som man må slå ned på, men hvorfor er det ingen som retter søkelyset mot det som saken egentlig gjelder? Bakteppe og forhistorie skaper fordommer. Er det tidenes justismord vi blir vitne til om Russlands anke hos CAS ikke fører fram? Hvorfor manipulere hvis man ikke har noe å skjule? For å ødelegge for egne utøvere? Fake news? Er russiske utøvere under press ovenfra i Russland fortsatt? Frigjøres uskylden hvis man får konkurrere under nøytralt flagg, eller er det også andre strukturer som gjør at noen tar snarveier? I større eller mindre grad enn i andre land?

#10759 Svar

Rusadas anke i CAS kommer ikke opp før den 2.-5. november leser jeg. Juli var tidligere antydet.

Russiske utøvere står i fare for å ikke kunne stille under eget flagg under distanse-VM. Deltagende utøvere må ikke være nevnt i inkriminerende omstendigheter i McLaren rapporten, ingen positive prøver må gjenfinnes i databasen, og ingen manipulering av data må kunne spores. Man må også være underlagt godkjent testing i- og utenfor konkurranse før VM.

Russland forhindres fra å arrangere VM, og til og med søke om OL samt VM i en fireårsperiode som starter i det anken forkastes.

Det virker ikke som om hverken EM eller verdenscup berøres av utestengelsen – hverken på arrangør eller utøversiden. Correct me if I am wrong. Hvordan utestengelsen effektueres fastsettes dessuten litt skjønnsmessig fra gang til gang hevdes det: Det snakkes eksempelvis om at Russland muligens kan KVALIFISERE seg til fotball-VM under nøytralt flagg. I VM må de uansett ha et annet flagg enn sitt eget. Hva da med skøyter og sine nasjonskvoter?

https://www.insidethegames.biz/articles/1094901/cas-set-date-for-russia-wada-case

#10765 Svar
    Emil Nielsen

Med Russland er det vanskelig å være for annet enn total utestengning fra all sport. Det eneate som trekker i motsatt retning for meg er, at ikke alle utøvere nødvendigvis er dopet.

Det er ikke ok å straffe uskyldige fordi vi ikke klarer å ta de som doper seg på fersken.

Stakkars rene russere, de vil for altid ha spørsmålstegn ved resultatene sine, utelukkende på grunn av et råttent system.

#10918 Svar

Ikke betryggende å lese om hva som skjer i Rusada. Kan få følger når saken kommer opp i CAS, og ikke minst troverdigheten til Russland og russiske utøvere:

https://www.insidethegames.biz/articles/1097782/ganus-removed-as-rusada-director-general

Viser 7 innlegg - 1 til 7 (av totalt 7)
Svar til: Russland – doping
Din informasjon: