Podcast

Hjem Forum Forum 15.46.6 Podcast

• Dette emnet har 48 svar, 4 deltakere, og ble sist oppdatert 01/01/2026 at 19:36 av Kristian Eliassen.
Viser 24 innlegg - 25 til 48 (av totalt 49)
  • Forfatter
    B. Haarberg
    Nøkkelmester

Må bare slutte meg til anbefalingen av Global Skating Network, og da særlig samtalen med de fire trenerne i siste episode. Utrolig vellykket format! Og budskapet vedrørende allround og utendørs/innendørs var nesten til å få tårer i øynene av, selv om spesielt Schouten var mer på enkeltdistanse-sporet da.

#27658 Svar
      B. Haarberg
      Nøkkelmester

Noe forsinket – en reklame for et usedvanlig vellykket intervju med skøytepresident Mona Adolfsen. Her får vi adskillig mer innblikk i virksomheten enn ihvertfall jeg har hatt før. Hovedtema er jakten på ny generalsekretær.

To indre og vekk me’n

#27659 Svar
        Kristian Eliassen

…vellykket og vellykket: der var det så irriterende lite om kongressen at jeg valgte å være taus. Men bevares: interessant ellers. Hør også intervjuet med SLP.

#27667 Svar
          B. Haarberg
          Nøkkelmester

…Nordahls store akilleshæl er jo at han ikke greier å henge med på dette. Vi lever i 2024, som han sier, men det stemmer ikke for hans del. Det interessante for meg er de dryppene man får høre om det «interne livet».

#28082 Svar
            Kristian Eliassen

Sjekk ut sesongpremieren til GSN!

Sjekk også ut den nyeste episoden hvor man rangerer tidenes kvinnelige løper og annet nytt stoff..

#28083 Svar
              Kristian Eliassen

Sjekk ut intervju med Henning Hagelund hos toindreogvekkmen.

https://toindreogvekkmen.no/

#28154 Svar
                Kristian Eliassen
                  #28181 Svar
                  Kristian Eliassen

Ny episode hos GSN er lagt ut. Innspilt fredag.

https://www.youtube.com/watch?v=4SAVhU-BWPs

#28188 Svar
                    Emil Nielsen
                    Deltaker

Jeg har nå gjort et forsøk på lytte til Toindreogvekkmen. Jeg må nok forlate meg på å lese hva som sies av spennende greier her. Her var det mye gammeldags radio og lite moderne podcast, dessverre.

#28189 Svar
                      Kristian Eliassen

Forskjellen mellom radio og podcast er vel ikke enorm? Det er intervjuene, og intervjuobjektene, som er interessante her, selv om jeg ofte savner mer tyngde både i spørsmål og oppfølgingsspørsmål. Musikken spoler jeg ofte forbi. Så er vel Nordal en lett radiounderholder. Han er flink til det, men litt lett «skøytefaglig». Det blir f.eks. ufrivillig komisk når han leser opp terminlista i den nyeste episoden: Etter å ha lest opp, og nevnt de to første verdenscupstevnene blir han usikker når han ikke finner det neste stevnet, før han nevner Seoul (!) i desember (!). (Det han blir lurt av er et av flere Short Track-stevner)  Deretter er han usikker på om det blir noe av at isen i Vikingskipet høvles ned i midten av desember «Han skal undersøke det». Hadde han vist den minste innsats, så hadde han fort funnet ut at det dreier seg om en idé om julemesse i desember 2025. Vi er nå i 2024.  Men som sagt: En erfaren og dyktig radiomann, han følger bare ikke så godt med.

#28190 Svar
                        Emil

Jeg sliter med gammeldags radio kontra litt mer forberedt podcast. Jeg kom meg ikke frem til intervjuene denne gangen.

#28191 Svar
                          Kristian Eliassen

He, he. 🙂

#28204 Svar
                            Kristian Eliassen

Speed Skating Video Podcast. Seneste episode er med Brittany Bowe fra midten av august.

https://www.youtube.com/watch?v=SsnpG370nwo

Her leser vi (kommentar for 10 dager siden) at planen for neste intervju er Jordan og Bob.

#28212 Svar
                              Kristian Eliassen

1.5 time er jo litt drøyt, men jeg anbefaler å høre på gjennomgangen av den lange karrieren til Brittany Bowe. Opp- og nedturer.

#28314 Svar
                                Kristian Eliassen

Endelig er den varslede episoden her med Jordan Stolz og Bob Corby. Hvilket treningsprogram følger Stolz denne sesongen og neste? Allround blir ikke like prioritert, fordi enkeltdistanser og OL er det som gjelder? For han satser neppe på å hevde seg på enkeltdistansene 5000 og 10 000? Vi får lytte, og høre om vi får noen svar:

https://www.youtube.com/watch?v=4HBCLWU6a7U

#28341 Svar
                                  Kristian Eliassen

Fint intervju. Stolz «mumler litt i skjegget», men han prioriterer altså 500-1000-1500 de to neste sesongene. Han høres lysten ut på å delta på fellesstart, og kanskje også lagtempo. 5000? Han gikk en 5000 nå nylig — mest for treningens skyld, og for å ha litt stayer på sisterunden på 1500. Hørtes ikke ut som om han skal gå særlig flere 5000-metere denne sesongen. Evt. på slutten av sesongen.

#28831 Svar
                                    B. Haarberg
                                    Nøkkelmester

Ragne Wiklund intervjues av podkasten «Gjennombruddet».

#31415 Svar
                                      B. Haarberg
                                      Nøkkelmester

…og her kommer sannelig også generalsekretær Jarle Blindheim i samme podkast.

#31509 Svar
                                        B. Haarberg
                                        Nøkkelmester

Morten Henriksen intervjues av podkasten «SmalTalk»

Boka han snakker om selges via denne nettsiden.

#31541 Svar
                                          B. Haarberg
                                          Nøkkelmester

Speedskating Video Podkast er jo glitrende, og med en meget god programleder. Se f.eks. Miho Takagi famle med engelsken og få «hjelp» av Johan de Wit. Fra 2022, men likevel verdt å se!

#31832 Svar
                                            Emil

Speedskating Video Podcast fortsetter.
                                              Denne gangen med Norske Julie Niestad Samsonsen.

Jeg har ikke lyttet ferdig enda, men hun forteller litt om hvordan det var å vokse opp i Bergen, tiden som junior, å bli satt tilbake av skader og om å være eneste kvinne i den norske sprintgruppen.

• Dette svaret ble endret 11 måneder, 2 uker siden av B. Haarberg. Årsak: Lenker åpnes i ny fane
                                              #31949 Svar
                                              Kristian Eliassen

Ny episode. Bli bedre kjent med Jilek.

https://www.youtube.com/watch?v=d8umLUVAVgQ

#31992 Svar
                                                Rocambole

Intervjuet med Jilek er meget interessant, herunder:

Fra 17:50: Om storløpet på 3000: Hadde en hviledag før løpet etter å ha trent hardt tre dager forut. Noterte som positivt at han holdt det flate løpet godt uten å føle seg helt utkjørt, men som negativt at han ikke klarte (!?) å oppnå høyere toppfart.

Strategi på 10 000: Oppnå rundetiden han ønsker seg og gå flatt så lenge som mulig.
                                                  Mener han må forbedre teknikken på kortere distanser og bli komfortabel med å sitte lavere.

Fra ca. 24:00: Allround-diskusjon. Ergrer seg over at han tapte gullet i jr-VM (til Sonnekalb) med (drøye) 0,1p etter å ha gått for dårlig på 1500. Sikter seg inn på (klassisk) VM etter OL. Tror han kan forbedre seg mer på 1500 enn 500, og fokuserer primært på å bli raskere på 1500, der hovedproblemet nå er de første 200m, særlig starten der han er «quite puffed out after getting off the line» og «it kills me a bit». (Fra egen langdistanse-legning har han min forståelse; 500-starten er reflekser, armer og bein uten tid til å innkalle synderlig av hjernens bevisste funksjoner, og man priser seg lykkelig over å ha overlevd de første 20-30m uten hjerteattakk. Dog kan man holde litt mer igjen i 1500-starten.). Han formoder – korrekt – at forbedring av start og akselerasjon på 1500 også vil føre ganske automatisk til en viss forbedring på 500.

Han vil sette OL-gull på 1500 høyest hvis han velge mellom distansegull; dels grunnet at et slikt gull vil komme mest overraskende på ham, dels grunnet at han anser konkurransen om gullet hardest på denne distansen. (Det siste anser jeg p.t. at han feilbedømmer. Og jeg har vanskelig for å se at han vil seile opp som en seriøs medaljekandidat på 1500 i løpet av sesongen.)

Hans neste konkurranse blir etter alt å dømme i SLC under US trials, men han er usikker på hvilken distanse han velger. Han vil oppholde seg i SLC i hele 6 uker fra 05.10 slik at han er behørig akklimatisert før vc1.

Hans langvarige opphold i SLC før vc1 er interessant mht. å oppnå en topprestasjon på 5000 i vc1.

(Dette sagt er det min generelle oppfatning at problemet med å prestere «i høyden» uten akklimatisering er blitt overveiende overvurdert i nyere skøytediskurs. SLC er ikke høyt, og her snakker vi om topptrente og kondisjonssterke utøvere, i motsetning til dengangda enkelte løpere fikk trøbbel i Davos og St. Moritz. For egen del hadde jeg null problemer med langdistanse 1691 m.o.h, trass i å anse meg under gjennomsnittet høydesterk og et godt stykke unna å være topptrent. Dog kan jeg akseptere at høyden i SLC (langt mindre Calgary) kan tenkes å gjøre litt utslag mht. høydesterke løpere vs. de lite høydesterke, slik at akklimatisering i høyden – spesielt for de høydesvake – vil gjøre litt utslag. Men hvor mye kan det tenkes å dreie seg om? Jeg tipper neppe mer enn et par sek på 5000, med mulig unntak av ekstremt idiosynkratiske tilfeller. På den andre side kan dette vise seg å utgjøre avgjørende små sekunder.)

Jilek fremstår usedvanlig godt forberedt til å kunne begå det helt store på 5000 under vc1. Men han er ikke alene om så. Jeg leste at bl.a. Eitrem planla et opphold høyere opp enn SLC for å stille godt forberedt til vc1 i SLC. Her lukter det første 5-tall på 5000 ganske lang vei, selv om dette bl.a. vil avhenge av at lufttrykket ikke blir for ugunstig.

For å underskride 6min-barrieren er Semirunniy i en gunstig situasjon siden han er den eneste av toppløperne som er garantert å få gå i B-gruppen med kvartettfordel. De øvrige toppløperne er avhengig av at deres lagledelse plasserer dem i B-gruppen ved at de plasserer en korresponderende mindre god løper i A.

Men dette får vi komme tilbake til når det nærmer seg vc1. Uansett er det p.t. meget som tyder på at Jilek går en formidabel sesong i møte.

#33797 Svar
                                                  B. Haarberg
                                                  Nøkkelmester

Podkasten «Sandmyr» med base på Jæren har intervju med Oddbjørn Mellemstrand. Av interesse er f.eks. omtalen av Team Sørmarka som oppgis å bestå av ca. 12 løpere + OM.

Noen oversikt over hvem de 12 andre er har jeg vanskelig for å finne.

Dette er for øvrig et splitter nytt intervju med blant annet «innside-info» om hvordan man forbereder seg for å oppnå det omtalte tidskravet på Hamar. For Mellemstrand sin del handler det om 6.30,52 – eventuelt 1.48,41.

Viser 24 innlegg - 25 til 48 (av totalt 49)
                                                  Svar til: Svar #28181 i Podcast
                                                  Din informasjon: