OL i Beijing 2022

Hjem Forum Forum 15.46.6 OL i Beijing 2022

Viser 24 innlegg - 97 til 120 (av totalt 223)
  • Forfatter
    Rocambole

Engebråten og OL-uttaket på 1500: I distanse-vm i Hrv forrige sesong gikk HE på 6.26 (vdPoel vant på 6.08) og 1.47.14 (Krol vant på 1.43.75 foran Nuis 1.44.11). I vc2 i Hrv to uker før var han åpenbart i langt bedre slag og begikk 1.45.05 (nr.4 der Krol vant på 1.43.42 foran Nuis 1.44.22) og 6.17 (Roest vant på 6.05.95 foran vdPoel 6.08 og Trofimov 6.10). Nå i OL gikk vdPoel og Trofimov atter på 6.08 og 6.10, mens HE nå gikk på 6.09, hele 8 sekunder raskere enn nevnte 6.17. Dette indikerer at HE nå hadde potensial til markant bedre enn 1.45.05 på 1500, spørsmålet er hvor meget bedre.

I de nevnte to stevnene fra forrige sesong noterte han altså 1.45.05 vs. 1.47.14, og 6.17 vs. 6.26, dvs. en differanse i tidspoeng på respektive 0,7p og 0,9 p. Når han nå går på 6.09 vs. 6.17, er dette en differanse på 0,8 tidspoeng. Med denne betydelige forbedringen på 5000, kunne det ikke da være skjellig grunn til å anta at han hadde potenisal til å forbedre seg med langt mer beskjedne 0,3 tidspoeng på 1500? I så fall ville han forbedret seg fra 1.45.05 til 1.44.15, hvilket ville ha gitt intet mindre enn bronse på 1500 i OL!

Her kan det innvendes at HE denne sesongen har prioritert forbedring på 5000 mer enn forbedring på 1500. Men har dette virkelig skjedd i så stor grad at han med den radikale forbedringen han nå viste på 5000 ikke har forbedret seg noe som helst på 1500? Selv uten noen som helst forbedring på 1500, ville han nå blitt nr.6 på 1500 i OL med 1.45.05.

HE viste generelt svak form før jul. Det første tegn på lysning kom i vc4 i Calgary. Imidlertid inntraff dette ikke på 5000 (der han kun oppnådde skuffende 6.16 i B-kvartett), men derimot dagen etter på 1500 der han vant B-gruppen og satte pers med 1.43.71 etter følgende rundetider: 24.12+25.36+26.38+27.95. I A-gruppen noterte ADJ 1.43.27 og PK 1.43.67, mens KU bare ruslet i mål grunnet plager med ryggen. (I vc3 i SLC, der det gikk raskere, noterte KU 1.43.43, PK 1.42.88 og ADJ 1.42.61).

Trass i at HE i vc4 var milelangt unna toppform på 5000, gikk han altså 1500 i vc4 tilnærmet like fort som PK og var bare halvsekundet bak ADJ. Dette løfterike løpet til HE tydet ikke på at han denne sesongen hadde forbedret seg relativt sett langt mer på 5000 enn på 1500, snarere tvert imot!

Etter dette deltok ikke HE i noe løp på 1500. I uttaket til distanse-em prioriterte man KU, men hans moderate 1.46.64 tydet ikke på at han hadde funnet tilbake til de lovende taktene tidlig i sesongen. HE, på sin side, vant en strålende bronse på 6.13 i em, og viste prov på voldsom fremgang. Det virket dermed merkelig om man fortsatt gav prioritet til KU som vår tredjemann på 1500 til OL, og vi stusset over at det var HE som man meldte på som reserve på distansen (der man stod fritt til å sette inn reserven når OL opprant, slik f.eks. RUS som ventet gjorde på 3000d). Det kunne dog være at lagledelsen anså KU for å være i hurtig fremgang, noe vi forståsegpåere utenfra ikke kunne vite noe om. Men vi ante uråd da KU i testløpet i Beijing på 1000m ikke presterte bedre enn 1.10.91, nesten sekundet bak PK og nesten 1,5 sek bak ADJ.

Etter HEs formidable OL-bronse på kanontiden 6.09, var det klart at HE hadde fortsatt den voldsomme fremgangen fra em, og det fremstod da som saklig sett besynderlig om lagledelsen fortsatt skulle prioritere KU, med mindre KU hadde gått testløpet med håndbrekket på og i realiteten var midt i en ekstrem formboom. Media begynte også å interessere seg for lagledelsens prioritering. Fra vg:

Engebråten er reserve til herrenes 1500 meter på tirsdag, men avviser at den gode formen hans gjør at han bør inn på det norske laget på distansen, som består av Allan Dahl Johansson, Peder Kongshaug og Kristian Ulekleiv.

– De gutta har vært overlegne blant oss norske på 1500 denne sesongen. Den distansen fortjener de å delta på alle tre, sier Engebråten til VG.

– Men du er jo i kjempeform?

– Ja, på 5000 er jeg det. Det er vanskelig å si hva man vil gå på 1500. De gutta som stiller til start er i hvert fall i like god form som meg på den distansen, antageligvis bedre. Den fortjener de, sier Engebråten, som skal gå lagtempo senere i mesterskapet.

HE fremstår jo her som inkarnasjonen av en ridderlig hedersmann, men laguttaket er lagledelsens ansvar, ikke hans. Resultatenes tale gav ingen bekreftelse på at KU var i minst like god form som ham på 1500. KU gikk inn til 16.plass på 1.46.56 etter en svakere avslutning på løpet enn i sine lovende løp tidlig i sesongen. Han var altså ikke inne i en ekstrem formboom. Ingen i verden skal innbille meg at HE, i sitt livs form, ville hatt det minste problem med å gå langt under denne tiden.

Grunnet desavueringen av HE fikk vi aldri svar på hvor fort han kunne ha gått, der det på papiret altså kan virke som han kunne hatt sjanse til å kjempe om bronsemedaljen. Lagledelsens prioritering fremstår som upassende demokratisk snillisme og/eller en kapital mangel på realitetsvurdering. Det er overfor skøyte-Norges tarv ansvaret bør kjennes, og dette bør gå foran hensynet til intern fordragelighet.

Det er selvfølgelig lettere å være etterpåklok, men vi får inderlig håpe at også lagledelsen lærer noe av denne tabben og ikke begår et lignende feilskjær ved uttaket av lagtempo-laget.

#17734 Svar
      Rocambole

La oss sette den strålende prestasjonen til PEDER KONGSHAUG med 4.plass i OL på 1.44.39 i litt perspektiv. BØKKOs bestetid lavlands er 1.44.83 fra Hamar 08.02.09, LUNDE PEDERSENs beste er 1.45.02 fra Hamar 01.03.20, ENGEBRÅTENs beste er 1.45.05 fra Heerenveen 30.01.21, og JOHANSSONs beste er 1.44.16 fra årets distanse-em i Heerenveen 09.01.22. Men ser vi bort fra Heerenveen, som er en raskere lavlandsbane, har ikke Allan gått bedre enn 1.45.58, i Stavanger 18.11.17.

Ser vi fortsatt bort fra Allan i Heerenveen, gikk Kongshaug nå altså 0,44 sek raskere enn NOEN norsk skøyteløper tidligere har prestert lavlands!

Allerede i fjorårets siste sesong som junior var Kongshaug nede på 1.45.75 i Hrv. (I distanse-vm på samme bane tok Roest bronse på 1.45.49, men Kongshaug fikk ingen sjanse til å kjempe om denne, siden han ikke ble tatt ut til det norske tremannslaget. I NM senere på sesongen vant Kongshaug 1500 med et helt sekunds margin.) I distanse-em i Hrv denne sesongen maktet faktisk ikke Peder å underskride sin 1.45.75 fra forrige sesong. I måneden som gikk mellom em og OL har han altså hatt en enorm formstigning.

#17749 Svar
        Emil

Jevnfør diskusjonen om Ulekleiv.

Jeg velger å tro at han rett og slett prioriterer mesterskapets kulminasjon over en 1500, hvor medaljesjansen var ekstremt lav.

Om man da skulle satt inn Engebråten er selvfølgelig mulig, men han har jo ikke hatt fokus der han heller.

Nei dette blir en øvelse i å se etterpåklokskapens klare hvite lys. Og alt er forlatt når lagtempoen tar medalje og Ulekleiv går inn til Bronse på selve mesterskapets sin viktigste dag, bak Due Schmidt naturligvis 😉

#17754 Svar
          Rocambole

Foran 5000d: Fra 3000d og 5000h fikk vi en god indikasjon på hvilke tider vi kan forvente på de lengste distansene. Schouten vant 3000 på samme tid som hun vant på i distanse-em i Hrv, sekundet bak hennes vinnertid i NEDs OL-uttak. Fra Hrv denne sesongen er hennes bestetid på 5000m 6.45, så med et nok et toppløp fra distansen storfavoritt kan hun tenkes å ha kapasitet til bortimot det samme nå. Hun vant distansen i vc2 i Stavanger på 6.52, 2 sek foran nestemann. Dette kan indikere at man må under 6.50 for å levere en uimotståelig medaljesøknad.

De to første parene, HORIKAWA vs. ZUYEVA og HAN vs. CZYSZCON, skal normalt ikke kunne blande seg inn blant topp6 (eller topp8), men vi kan tenkes å få to interessante dueller. Av disse fire var det bare Han (4.07) og Zuyeva (4.08) som gikk 3000d der de haddde ganske lik løpsutvikling. De to parene vil gi oss ytterligere informasjon om hvilke tider vi kan forvente oss.

Allerede i par3, IN ‘T HOF vs. VORONINA, er det god grunn til å være forberedt på litt av hvert. Verdenrekordholder Voronina (6.39.02 fra SLC to sesonger tilbake) har vært spak denne sesongen, men viste fremgang på 3000 med 4.03, dvs. ikke mer enn 2 sek bak Wiklund, der hun la ut i et optimistisk tempo og hadde 3. beste passering så sent som etter 4 runder, for så å få det for tøft mot slutten. Hun har overrasket før med å knalle til på 5000 etter en måtelig 3000, og etter den lille smellen på 3000 går hun antagelig ut mer behersket nå. Hun er ujevn skøyteteknisk, uaktet at hun selv på sitt beste ikke er noen stilløper, og er avhengig av at det stemmer bra teknisk for å begå et stort løp. Finner hun roen og flyten, kan vi ikke se bort fra at dette skjer og at hun blander seg i medaljestriden. Viljekraften og fighterferdigheten kan vi nok ta for gitt. Prestasjonen hennes er vanskelig å forutsi, men selv om hun har dagen, har jeg vanskelig for å forestille meg henne under 6.50. Dette var tiden hun gikk på i Hrv under distanse-vm i fjor da hun vant sølv 2 sek bak Schouten, mens hun på 3000 bare ble nr.7 på 4.02, også da 2 sek bak Wiklund på 3000 (som hun slo med 8 sek på 5000). Med et pari løp går hun kanskje på 6.53.

Makker Hof har hatt stor fremgang denne sesongen og danket såvidt ut Achtereekte i kampen om NEDs andre startplass. I NEDs OL-uttak gikk hun på 6.55, drøye 4,5 sek bak Schoutens vinnertid. Dette er en utpreget langdistanseløper som ikke vil gå på noen sprekk og holde jevne rundetider, meget mulig også gå seg ned mot slutten. Siden hun har hatt betydelig fremgang så langt i løpet av sesongen, virker det ikke utenkelig at også hun kan prestere 6.53. Så dette ligger an til å kunne bli en spennende duell med uvisst utfall.

Selv om Voronina holder litt igjen i starten, vil hun sannsynligvis opparbeide seg en solid ledelse, hvoretter Hof så begynner å sige innpå. Hvis Hof tar igjen Voronina, tviler jeg på om russerinnen har nok å svare med, selv om Voronina ikke har manko på fighting spirit. Spørsmålet er om Hof rekker å ta igjen Voronina. Jeg holder en knapp på at hun klarer det, oppildnet av sin fremgang og OL-billetten. Blir det en tøff duell, kan begge dra fordel av det, så vi kan ikke helt se bort fra at det vil gå ned mot 6.50.

Par4, det første etter vanning: SABLIKOVA vs. OSHIGIRI. Japaneren vant komfortabelt deres OL-uttak i Nagano på 7.04, men har neppe kapasitet til all verdens bedre, så her blir det ikke noe jevnt par. Sablikova viste på 3000 at hun er i siget, selv om hun fortsatt er litt bak sitt fordums toppnivå her. Antagelig er hun mindre bak på den lengste damedistansen der hennes bestenotering lavlands er 6.49 (satt allerede i 2007!), mens hun har en lang rekke noteringer på 6.50-51. Jeg har tro på at hun har kapasitet til 6.51 også nå, men under 6.50 virker litt i overkant.

Par5: WEIDEMANN vs. WIKLUND, altså en reprise på 3000. På 5000m er klokkejevne Weide en fin makker for Wiklund hvis sistnevnte har tryllet frem en toppform og klarer gå like jevnt like lenge som i vc2 i Stavanger. Der plasserte Ragne seg helt oppe på 3.plass med sine 6.56, kun ca. 3,5 sek bak vinner Schouten og 1,5 sek bak Weide, etter å ha holdt stødig marsjfart frem til 3000 og deretter bare falle respektabelt tilbake i rundetid. Men nå i OL var ikke Ragnes 3000 mer enn pari og 1500 skuffende, så jeg har intet realistisk håp om at hun kan være med i medaljekampen. Vi bør forvente under 7.00 i det minste, men under 6.55 har jeg liten tro på. Måtte all min skepsis bli gjort til skamme!

Så dette ligger dessverre ikke an til å bli noen durabelig duell. Hvis Ragne prøver å holde følge med Weide, ligger det an til at hun går på en fryktelig smell etter 3000m. Weide viste fin form med sin bronse på 3000, og hun er relativt bedre på den lengste damedistansen. Enkelte observerte at hun midtveis i 3000-løpet la seg mer innover i svingene, a la vdPoel, og øyensynlig med positive utslag i rundetidene. Det kan være at hun nå går hele løpet med denne modifiserte svingteknikken.

Hvor høyt er potensialet hennes? På 3000 hadde hun bare én runde over 31.4. Åpning på 20 + alle runder på 32.5 gir 6.50. 6.48 virker ikke umulig, men skal hun sette en støkk i Schouten trengs det nok minst 6.45, kanskje 6.43, og det virker i overkant av hennes potensial. Men bare så det er nevnt: Åpning på 20 + 12×32 gir 6.44. Hvis Weidemann går for gull, må hun prøve å følge dette skjemaet. Hvis jeg var henne, ville jeg prøve på så; det skal en del til for at sølvet glipper. Men jeg er ikke henne, og antagelig er hun mer opptatt av å finne den gode, jevne flyten, så får rundetidene derfra bli som de blir.

Par6: SCHOUTEN vs. LOLLOBRIGIDA. Lollo satte pers i Stavanger med 7.04, og selv om hun viste storform på 3000, skal distansen være for lang for henne, så under 6.55 skal holde hardt. Det vil være overraskende om hun tar sjansen på å holde tritt med makkeren etter ca. 5 runder. Schouten virker fortsatt like bunnsolid som hun har fremstått hele sesongen, og viste på 3000 at hun også har truffet med toppformen. Det virker plausibelt at hun har kapasitet til 6.45, så det eneste usikkerhetsmomentet er om også Weidemann skulle makte å varte opp med en slik tid og hvordan Schouten vil reagere på så. I medgangsbølgen Schouten er i, tror jeg hun vil makte også en slik utfordring. Det eneste som kan bringe henne ut av fatning, er hvis Weide «overpresterer» med 6.43, hvoretter Schouten faller for fristelsen til å legge ut litt for hurtig. Hvis ingen før henne har gått mye under 6.50, kan det være at Schouten ikke ser behov for å yte sitt aller ypperste (hun har jo også den forestående lagtempoen å forberede seg til), men prioriterer safety-first, for så å avslutte med et par fresende sjarmørrunder.

Prediksjon:
            6.46 Schouten
            6.48 Weidemann
            6.51 Sablikova
            6.52 Hof
            6.53 Voronina
            6.57 Lollobrigida
            6.58 Wiklund

#17755 Svar
            Rocambole

Ulekleiv: Har null tro på at han ikke ytet max på sin 1500, alt annet ville vært en hån mot den flatterende – og etter min oppfatning kritikkverdige – prioritering av ham fremfor HE. Og for egen del ville jeg verdsatt en medalje på 1500 markant over lagtempo der det er langt færre medaljekandidater og som heller ikke utgjør en klassisk skøyteøvelse. Videre er ikke medalje på lagtempo opplagt, men det får vi komme tilbake til.

Har heller ingen tro på at Engebråten ville hatt noe problem med å fokusere og gå det han var kar om hvis han hadde fått gå 1500. Generelt er distanseprogrammet i OL (heldigvis) såvidt lite tettpakket at det stort sett er god tid til å ta seg inn etter en øvelse for topptrente skøyteløpere. For min kritikk av uttaket på 1500 anser jeg det irrelevant hvordan det går på lagtempo som starter først fire dager etter 1500.

Disposisjonene til RUS: På 10 000 har de meldt på Rummy og Zak med Aldo som reserve. På lagtempo har de meldt på Trofi, Aldo og Zak, med Rummy som reserve/fjerdemann siden distansen er litt kort for ham. Trofi er selvskreven på lagtempolaget, og også Aldo selv om han skuffet litt på 1500. Zak presterte meget godt på 1500, men ikke så godt på 5000. Rummy presterte svært godt på 5000 og har muligheter på 10 000. Samlet sett betyr dette at det at deres foretrukne lagtempo-trio vil bestå som påmeldt av Trofi, Aldo og Zak, som fremstår som et meget godt lag etter Zaks 1500 og Trofis sterke form, med Rummy som en sannsynlig ubenyttet back-up.

Hvis det medfører riktighet at RUS trekker sin andremann fra 10 000, må det bety at de går all-in for lagtempoen og vurderer det som så at en hviledag imellom blir i minste laget hvis Zak eller Aldo går 10 000 og kanskje får en dårlig opplevelse og litt mør muskulatur, samtidig som – antagelig viktigere – at de ønsker å få nok tid til å samkjøre og finpusse lagtempo-trioen.

Har minimal tro på at Michael ikke benytter seg av den eventuelle sjansen til å få gå 10 000. Har sett ham uttale seg med skuffelse over at han ikke klarte kvalifisere seg på distansen. Hvis Michael, mot all formodning, ikke skulle benytte seg av sjansen, kan det hypotetisk sette NOR i en liten kattepine mht. om HE stiller på 10 000 eller ei, på en distanse der han i sin nåværende kanonform ikke kan fraskrives visse muligheter. Men jeg tviler altså sterkt på at denne muligheten vil åpne seg, så jeg finner det best ikke å dvele ved så.

#17756 Svar
              Emil

Jeg mener absolutt ikke, at Ulekleiv gikk med brekken, mer at han kan ha større mål senere i mesterskapet, og rett og slett ikke ha sluppet opp treningen. Han er tross alt en av Nordens beste kort på fellesstarten. En øvelse han faktisk har satset på de seneste to sesongene.

#17757 Svar
                Kristian Eliassen

Nå snakkes det om negativ split i langrenn også hører jeg.

10 000m: Litt suspense inn mot trekningen bør man med fordel dvele litt ved. Nå begår du samme feil som Terje Stenseng. Han «dvelte ikke» ved kvalifiseringssystemet. Med slik tilnærming blir resultatet at det sitter en masse folk og klør seg i hodet om hvordan ting fungerer, mens de samme folkene vil ha 16 par på titusen, snøkanter og bort med alle nymotens påfunn — med forventning om at alle skal ha samme referanser som dem selv (sekstitallet, proffligaen osv, etc).

Michael ser altså ut til å være i trekningen — artig moment! Så henviser jeg til nylige innlegg om hva som kan skje hvis vi får et forfall til.  Det er usannsynlig at Norge kommer på banen, men det blir spennende å få trekningen, og om det blir samme tylft som det ligger an til. Trekningen kommer rundt middagstider i dag, torsdag!

#17759 Svar
                  Kristian Eliassen

NB! Nå var det jo Norges mulighet for å få med en løper på 10 000 som Rocambole ikke ville dvele ved. Det er jo klokt på den måten at det er lite sannsynlig at noe slikt slår inn. Mitt poeng er at man bør dvele ved de kvalifiseringsordninger man nå en gang har. Gir større utbytte av å følge skøyter!

#17760 Svar
                    Kristian Eliassen

Rocambole skal slett ikke beskyldes for å ikke følge med… Flotte innlegg. Jeg er litt «var for» å bli avskjært eller oversett!

VG oppsummerer ganske bra det rabalderet som nylig har oppstått. Er god is god is, eller en en av nyansene på god is Nederlandsk is hvor nederlenderne har lobbyister som reiser rundt for å gjenskape Thialf-forhold — som i sin tur igjen på urimelig vis forfordeler nederlenderne?

https://www.vg.no/sport/i/wOJJ9o/norske-skoeyteloepere-kritisk-til-nederlandsk-islobbyist-tanken-er-skremmende

#17762 Svar
                      Kristian Eliassen
                        #17763 Svar
                        Kristian Eliassen

10 000m er i morgen. I dag er det jo 5000m, kvinner med nye sjanser for Wiklund.

Lufttrykket ser ifølge YR ut til å være jevnt høyt hele tiden under dette mesterskapet. (1020-1030 hPa)

Virker som om man har flyttet dagens skøytesending til TVNorge! Løpene starter jo 13:00, men følg med litt tidligere for annonsert studioprat.

#17764 Svar
                          EinarR

Nederlenderne har vel egne folk på lufttrykket!  🙂

(Synes iskvalitetdiskusjonen høres ut som storm i vannglass. F.eks. Nils har sett ut til å trives på Thialf- is. I hvert fall er dette bare barnemat sammenlikna med før i tida, da det var beinhard lobbyvirksomhet rundt avvik fra oppsatte vanningspauser. Det kan/kunne være enorm forskjell på «siste par før vanning» og «første par etter vanning». Her tror jeg nok nederlenderne hadde en tendens til å være mest aktive. Husker jeg personlig hadde et indignert sinnelag under VM 1990, da hollenderne fikk gjort om på vanningsopplegget (5000m). Men jeg minnes ikke dette mer detaljert enn som så.

#17765 Svar
                            Emil Nielsen
                            Deltaker

På DR1 kan man sende inn spørsmål til studio (+451212 «DR1 [spørsmålet]). Philip Due Schmidt svarer på spørsmål om hjelm, at han forventer at det er et spørsmål om tid før hjelm blir påbudt på de klassiske øvelsene.

#17766 Svar
                              EinarR

Fatter ikke hvorfor de ikke (i det minste) kan spe på med to par til på langdistansene.

The Bøkkos- Hege og Håvard får mine stemmer når det kommer til «ekspertkommentarrollen».

#17767 Svar
                                Kristian Eliassen

Dessverre abonnerer heller ikke Bøkko og Fuglum på 15.46.6 😉

Kunne godt ha spandert et par ord på at Kanada kunne stilt med Maltais da Blondin trakk seg. Det er nasjonskvoteplasser på hver distanse med interne reserver… Seedingsgruppene derimot bestemmes at påmeldte løperes ranking. Burde også nevnt grunnen til at kanadierne ikke stiller med flere enn Weidemann.

Vi sliter litt med forum for skøytehistorie-syndromet her i landet. Mer nåtidsfokus må til.

#17768 Svar
                                  Kristian Eliassen

Ny femteplass på Wiklund. Slett ikke verst det, men man ser og hører at hun er skuffet over at toppformen ikke er inne.

#17769 Svar
                                    Emil Nielsen
                                    Deltaker

Var bra løp på Ragne det, men det ser dessverre ut til at toppforming ikke helt er der. hun har heldigvis noen år igjen av karrieren, så hun får treffe bedre neste gang.

#17770 Svar
                                      EinarR

Flott det, av Ragne! Hun blir enda sterkere.
                                        Hva koster billetten, for å se 12 utøvere som gjør opp seg imellom på 1t 15 min, inkludert en saftig vanningspause?
                                        Langrennsdisiplinen i dag (10km intervallstart) hadde 98 deltakere, og 26 av dem brukte minst 6 min mer enn vinneren. Ingen av disse hadde noen som helst ambisjoner om god plassering, men har tydeligvis glede av å få delta. Fatter fortsatt ikke hvorfor det er så strengt på skøytebanen.

Takk til Rockambole- utskrift av prediksjoner er artig å ha for hånde. Refererte dem høyt her i stua, som intro til hvert par. Imponerende treffsikkert!

#17771 Svar
                                        Rocambole

Etter 5000d: I par3 tok som ventet VORONINA ikke sjansen på en morderisk åpning. Hun gikk mindre masete og bedre teknisk enn på 3000, men presterte likevel ikke bedre enn knappe 6.57, så kapasiteten hennes er ikke som for to sesonger tilbake. Makker IN ‘T HOF skuffet med sine 6.59 og var aldri i nærheten av å true russerinnen, så det ble ikke noe av det spennende samløpet jeg hadde sett frem til.

SABLIKOVA slo godt til og noterte med 6.50 sin nest beste lavlandstid noensinne, og det var klart at hun ville innkassere nok en OL-medalje med mindre det inntraff noe sensasjonelt.

WEIDEMANN innfridde også rimelige forventninger, og med sine 6.48 klatret hun foran Sabli på den formodete seierspallen. Men hun maktet ikke å holde rundetidene under 32.0 etter passering 3400, hvilket syntes å være nødvendig for å gi Schouten en viss utfordring i gullkampen.

Hennes makker, WIKLUND, presterte en tanke bedre enn jeg hadde fryktet og fikk flyttet persen sin lengre ned på 6.56-tallet. Hun fant ikke frem til den gode og jevne marsjfarten og fikk det som fryktet tøft mot slutten der sekundene rant inn. Liksom på 3000 endte dette opp temmelig pari for Ragne som ikke fikk den formutløsningen i OL som vi hadde håpet på. Uansett en nyttig erfaring videre. Og i NESTE OL, Ragne, da skal det norske flagg opp på seiersmasten!

SCHOUTEN hadde stålkontroll på gullet hele veien, men stormet like fullt inn til fantastiske 6.43, hvorved hun slettet Pechsteins 20 år gamle olympiske rekord på 6.46 fra Salt Lake. Objektivt var dette tidenes beste 5000 og markant sterkere enn Voroninas vrek på 6.39 fra Salt Lake. Lekenes skøytedronning er dermed allerede kåret, og i tillegg kan hun forvente en medalje i lagtempoen og meget mulig også i fellesstarten som ekstra bonus.

Hennes makker, LOLLOBRIGIDA, gav som ventet Schouten god pes i første halvdel av løpet, for så ubønnhørlig å bli tiltagende distansert. Men jeg hadde ikke ventet at Lollo, selv i sitt livs form, skulle holde distansen så godt inn og med sine 6.51 ende opp kun et langt sekund oppunder pallen. Hun perset nå med ganske utrolige 13 sek og har med sitt strålende OL virkelig meldt seg på i medaljekampen når vi kommer til VM på Hamar.

Det ble en programmessig seierspall etter meget gode løp fra Weide og Sabli, og et særdeles godt løp fra Schouten som skrev seg med gullskrift inn i skøytehistorien.

#17772 Svar
                                          Kristian Eliassen

Nå har jeg blitt litt «innhentet» av de startlistene som blir presentert i forkant av hver øvelse, men det gjør ikke så mye. Kikker mer nøye på om det er noen «avvik», og kommer med oppsett senere (sent i kveld…):

Lørdag den 12. februar så er det både kvartfinaler, lagtempo kvinner og 500 meter for menn.

Det vi ser på lagtempo er «bruttotroppene». 5 er en for mye.

Det jeg i farten oppdager på 500m, er at det ikke er noe å oppdage: Dufter og Kania oppført. Jfr. koronatrøbbel. Kulizhnikov fortsatt reservestatus.

#17776 Svar
                                            Rocambole

Foran 10 000:

Par1: MICHAEL vs. FISH. Den farverike rocky løperen fra NZL er lykkelig over å få delta på distansen etter at RUS trakk ZAKHAROV, formodentlig for å få ham godt samkjørt i deres sterke trio til lagtempoen som starter på søndag. Men Michael har vært for nedadgående de siste sesonger, og glimret ikke med sine 13.15 i kvartett fra Stavanger i vc2. Etter alt å dømme blir dette Michaels olympiske sorti, men noen ambisjon utover et lønnlig håp om å unngå å underskrive resultatlisten, fortoner seg lite realistisk.

FISH var verdensrekordholder på distansen inntil vdPoel forrige sesong slettet hans minneverdige 12.33.86 fra Salt Lake. Fish fikk forrige sesong spolert siden CAN tok det forsiktig internasjonalt under pandemien, og tilbake i Stavanger presterte han ikke bedre enn 13.07, nesten halvminuttet bak vdPoel, hvoretter han ble syk og ikke kunne delta i de resterende vc-stevnene. Nå i Beijing gikk han 5000 på 6.27 i et testløp, som det er vanskelig å vite hvor mye han la i, men uansett ingen tid som bærer bud om at han er tilbake på vrek-nivå. Ikke sikker på at vi får se det første 12-tallet her, hvilket jeg dog har tro på at kan gå med noen små sekunder, men en medaljesøknad vil nok fordre vesentlig mer enn som så.

Par2: MALFATTI vs ROEST. Italieneren gikk på 13.12 i kvartett i Stavanger og på 6.21 på 5000 nå i OL. Hans naturlige mål vil være å slå Michael, og her vil det antagelig holde med 13.11 som jeg booker ham inn på.

Roest gikk i kjelleren fysisk i sitt 5000-løp og i kjelleren psykisk etter at vdPoel snappet gullet foran nesen på ham. I et intervju en stund etterpå uttalte han like fullt freidig at han skulle gi vdPoel kamp om gullet på 10 000. Spørsmålet er om han innerst inne virkelig tror på det selv, og om han er helt i den stjerneformen han har vist når han har begått sine sterkeste milløp med morderiske avslutninger, ikke minst i sitt 12.35-løp i Hrv i forrige sesongs romjulsløp. Her er han nødt til å ta sjansen på et meget ambisiøst skjema og anse seg kapabel til å gå ned mot 12.35 også på OL-isen, hvilket er 35 i åpning og 24 runder på 30.0. Alternativet er å legge seg på litt lavere marsjfart, la oss si 30.2 som gir knappe 12.40, og håpe at han har krefter igjen til å gå seg ned mot slutten. Velger han det første alternativet, er faren høy for at han går på en skikkelig sprekk og at han faller utenom pallen. Men det tror jeg ikke han bryr seg synderlig om; for ham handler det nå om gull eller null. Likevel er det mange runder å gjøre det på, så jeg tror han legger ut mer i 30.2-fart, for så eventuelt og nokså gradvis å justere seg litt ned underveis. Dette kan nok gå bra i 7-8 tusen meter, men går det bra i ti tusen meter? Jeg tviler på så, og når han først begynner å innse at han ikke klarer holde samme fart hele veien, vil mismotet melde seg ubønnhørlig og det vil bli vanskelig for ham å presse ut sitt ytterste hele veien inn.

La oss se på hans tiere så langt i sesongen: Først 12.48 i Hrv (8 sek bak Bergsma), så 13.15 i Stavanger (36 sek bak vdPoel, men åpenbart stinn av mengdetrening), så 12.50 i Hrv (8 sek bak Bergsma) i OL-uttaket da han vant 5000 på 6.08 (3 sek foran Bergsma). Riktignok har Roest lagt opp til en senere formtopp enn tidligere for å ta gull i OL, men tallenes tale tyder ikke på at han har noen ekstremform inne på manndomsdistansen, snarere på at han ikke er like sterk som før på 10 000 relativt til 5000.

Nå handler riktignok 10 000 mye om psyke, ikke minst i OL, og det kan ikke helt utelukkes at Roest klarer mobilisere noe helt ekstraordinært i oppstigningen fra det opprørte hav på den psykiske bunn. Men sjansen virker vesentlig større for at det motsatte inntreffer, og at hans gullambisjon faller til marken som en hybrisk flopp. Så jeg legger meg på 12.55 og føler meg heller ikke bombesikker på at han slår Fish og tar ledelsen på distansen.

Par3: TSUCHIYA,Ry vs. BECKERT. Tyskeren hadde 12.54 i Inzell tidlig i sesongen, men hans 6.21 nå på 5000 indikerer at han skal få trøbbel med å få se 12-tallet. Jeg legger han på 13.00. Japaneren har 13.06 fra Nagano. De to Japan-damene gikk 3 sek raskere nå på 5000 enn i deres OL-uttak i Nagano, hvilket peker mot 13.00 også på Tsuchiya, så dette ligger an til å bli et spennende par. Beckert har ikke lenger de ekstreme avslutningene fra noen år tilbake, så her holder jeg en knapp på at Tsuchiya tar paret etter en frisk fight.

Par4: RUMYANTSEV vs. BERGSMA. På de første rundene kan de være litt handicapet av at isen er nyvannet. Begge er relativt sterkere på den hele mil enn på den halve der de noterte hhv. 6.15 og 6.13. Bergsma tok sølv i forrige OL på knappe 12.42, og har 12.42 også fra Hrv denne sesongen. Banker han inne på samme tid nå, selv om det tok noen runder på 5000 før han fant seg helt til rette på Beijing-isen.

Rumyantsev vant en overraskende bronse med 12.54 i distanse-vm i Hrv i fjor, da Bergsma tok sølv med 12.45. Russerens 5000, hans nest beste lavlandstid noensinne, viste at han har truffet OL-formen, og her vil han ikke gi seg uten sverdslag, men følge Bergsma så lenge som mulig. Vinner av paret vil høyst sannsynlig havne på pallen, antagelig med sølv, og det kan også fort bli bronse på den som ikke vinner paret. Jeg tror Bergsma vil vise seg for sterk for parkameraten når han begynner å kjøre ned rundetidene, la oss si fra 6000m. Deretter vil russeren kunne få svi mot slutten, men meget mulig ikke mer enn at også han går inn til en god tid, la oss si 12.50.

Par5: VAN DER POEL vs. GHIOTTO. Da vdPoel satte vrek i fjor i distanse-vm med 12.32.95, vant han 5000 på 6.08.39, mens han altså nå vant OL-gull på 6.08.84. Vrek-tiden hans virker i sterkeste laget til å underskrides, og det er neppe det største poenget for ham å slå en vrek han selv besitter. Men den olympiske rekorden til Bloemen på 12.39.77 vil utgjøre en opplagt gulrot og selvfølgelig også å slå ledertiden på distansen. I Stavanger gikk han på knappe 12.39 og han har trolig litt mer inne nå. Jeg lukter 12.34.

Ghiotto viste ikke toppform med knappe 6.17 på 5000 etter gode løp tidligere i sesongen, og når han ikke er i sitt beste slag på 5000, er han det gjerne enda mindre på 10 000. På den annen side hadde han 6.17 også i distanse-vm i fjor, og maktet å bli nr.4 på 10 000 med 12.57 etter å ha holdt følge med Bergsma i 16 runder. Ghiotto har det med optimistisk å slå følge med en bedre makker så lenge det går, men med vdPoel kan det umulig gå mange rundene før han vil tvinges til å følge et eget skjema, hvilket kan være en fordel med tanke på hans sluttid. Det ligger an til å bli en klynge av løpere rundt 13.00 eller under, og Ghiotto vil sikte seg inn her. Et naturlig skjema kan være 13.00 med 36 + 31-runder. Tipper det ikke holder helt mot slutten, så jeg gir ham 13.03.

Par6: BLOEMEN vs. SWINGS. Bloemen har 12.41 fra Calgary og 13.00 fra Stavanger denne sesongen. På 5000 i OL fremstod han frisk og fokusert med medalje i sikte halve løpet, for så å stivne hen og resignere. Jeg tror han nå vil gå litt forsiktig ut og se løpet litt an, uten noe skjema til gull, men med håp om bronse hvis det ikke trengs mer enn ca. 12.50. 6.19 tilsier ikke at han har kapasitet til det, men kommer han inn i flytsonen er det farlig å avskrive ham. Hvis han innser at bronsen blir for tøff, kan han fort begynne å resignere litt og stå i fare for ikke å bli beste canadier. Tiltror ham kapasitet til 12.54.

Swings gikk 5000 på knappe 6.17, hvilket verken var mer eller mindre enn hva vi kunne vente. Han hadde 13.18 i Stavanger og har faktisk ikke gått raskere enn som så etter forrige OL da han satte lavlandspers med 13.03. Hvis Bloemen går litt forsiktig ut, vil Swings oppmuntres til å holde følge en god stund, men neppe holde hele veien. Han må også passe seg for ikke å bli sistemann i feltet. Gir ham 13.09.

Prediksjon:
                                              12.34 vdPoel
                                              12.42 Bergsma
                                              12.50 Rumyantsev
                                              12.54 Bloemen
                                              12.55 Roest
                                              12.57 Fish
                                              12.59 Tsuchiya
                                              13.00 Beckert
                                              13.03 Ghiotto
                                              13.09 Swings
                                              13.11 Malfatti
                                              13.13 Michael

#17777 Svar
                                              Rocambole

Kan ikke dy meg fra å overbringe denne fra Schaatsforum (Google-oversatt):

For fun, let me venture into a detailed prediction of the 10 kilometers: In the second stage, Roest drives with an erratic course of lap times to a time of 12:51. That time is improved by Bergsma in the fourth stage with a stable stage to 12:45. Van der Poel drives a strong flat race with slightly decreasing lap times at the end of the race. He just missed Ghiotto and just missed the world record, 12:33. The commentators are impressed: «He even sees Ghiotto in the back now and that’s a man with a reputation at this distance.» In the final stage, Bloemen rides for bronze. Like Roest, his lap times are erratic, which means that he is below, then above and then again below the schedule. Finally Bloemen drives at 12:49 after which he cheers almost hysterically because of the bronze. Result 1. Van der Poel 12:33 2. Bergsma 12:45 3. Flowers 12:49 4. Rust 12:51 5. Fish 12:56 6. Rumyantsev 12:58 7. Ghiotto 13:02 The interviews. In addition to an extensive reflection on his fantastic race, Van der Poel throws some coals on the fire around lobby gate in his interview with the NOS. Erben Wennemars reacts very indignantly. The interview with Jorrit Bergsma contains few grammatically correct sentences. Something in the direction of: «I just didn’t hit him well. Normally I get into a cadence and I can reduce him to 29ers at the end, but that was not possible now.» Ultimately, Bert thinks that silver is not bad against Van der Poel, but Bergsma remains a bit disappointed. Furthermore, Maalderink asks Roest the following question: «Let’s talk about the run-up to this race. First there was the hassle of not selecting you for the 1500 meters and then two days ago another story came out from Van der Poel about the influence of ice by the Dutch. Can we now conclude that these peripheral matters have cost you too much energy?»

#17778 Svar
                                                Emil

Jeg tror ikke at Nils går seg i kjelleren, hvis ikke det er nødvendig. På den måten er det bra at han ikke har siste par, for han kan ikke gå 12:50 og ha tro på at Bloemen ikke kan slå han. Jeg tror ikke på mer enn en safe gull. Han vil sikkert kontrollere inn til noe i retning av 12:40. Det virker ikke til at Bloemen kan slå det, og hvis ikke andre er under 12:45, så trenger han ikke bekymre seg.

Jeg får se løpet på telefonen på vei på jobb i morgen. Blir dessverre ikke mulig å få med meg løpet hjemme i sofaen.

#17779 Svar
                                                  54

Håper Nils gir det et ærlig forsøk. Gullet skal han ha kontroll på (selv om det ble jevnere på 5000 enn forventet). Schoutens tid på 5000 tyder jo på at forholdene er gode og at tidene kan bli en del raskere enn i Stavanger.

Viser 24 innlegg - 97 til 120 (av totalt 223)
                                                  Svar til: Svar #17759 i OL i Beijing 2022
                                                  Din informasjon: