OL i Beijing 2022

Hjem Forum Forum 15.46.6 OL i Beijing 2022

Viser 24 innlegg - 73 til 96 (av totalt 223)
  • Forfatter
    EinarR

Eller stemmer det at det ikke starter før 11.30?

#17707 Svar
      Rocambole

Ja, start 11:30. Står oppført på EurosportNorge, og vi har back-up både på svenskekanalen med engelsk tale og danskekanalen med dansk.

#17708 Svar
        Rocambole

Foran 1500h: Hvor fort må man gå for å komme på pallen? Ser vi på 3000d var tidene nå samlet sett på omtrent samme nivå som på 3000 i em for løperne som deltok i begge stevnene. Dette er som man kunne forvente ved at banefordelen til Heerenveen oppveies tilnærmet av at en god del av damene nå er i bedre form. Samlet sett var helhetsbildet om lag det samme når vi sammenligner 1500d i OL med 15000 i em, men med en viss tendens til at det gikk noen tideler raskere i em. Om vi legger til 0,4 sek til de 1.43.60 Nuis vant em på, er vi på 1.44.0, hundredelen bedre enn Nuis vant forrige OL på. Om vi antar at Krol (som i em hadde 1.43.91) ikke er noe dårligere nå enn Nuis, og det samme med Mantia og Ning, fremstår 1.44.0 som en god medaljesøknad, mens det i det minste trengs 1.44.5 for i det hele tatt å kunne melde seg på i medaljekampen.

I de 8 parene før vanning rangerer jeg ALDOSHKIN høyest. Fra romjula står han med 1.45.40 fra Kolomna som virker sammenlignbar med OL-banen. I distanse-em i Hrv ble han nr.4 på 1.44.81 etter å ha beseiret landsmann Trofimov i par, med en klassisk splitt på ca. 2 sek. Dette er en sulten løper i fremgang og som vil holde distansen godt inn. Et naturlig skjema for ham vil nå være 24+26+27+28= 1.45. Kanskje er han kapabel til å knipe et halvsekund på skjemaet, men neppe til bedre enn 1.44.5.

I par9 kommer TROFIMOV som hadde 1.45.03 i Kolomna. Akilleshælen er at han har for vane å åpne litt slapt, men ellers gjelder mye av det samme som for Aldoshkin. Selv om Trofimov viste på 5000 at han er i sitt livs form, har jeg vanskelig for å se ham under 1.44.5.

I par10 kommer KROL som den første av de fremste favorittene. Han vil nok temmelig garantert bare kline til og håpe at det holder hele veien. 1.44.0 er pari kurs; har han sin lykkedag kan han ha kapasitet til 1.43.5. Det gnistret ikke av hans makker KONGSHAUG i em (1.45.89), men vi forventer formstigning etter det lovende testløpet på 1000m der han hadde 26.0 og sterke 26.6 på de to rundene. Jeg gir ham samme skjema til 1.45 som Aldoshkin, men også for ham vil jeg bli (gledelig) forbauset om han har kapasitet til under 1.44.5.

Par11: MS KIM vs. NUIS. Kim tok bronse i forrige OL og er en utpreget1500-spesialist. Han gikk helt til topps under vc1 i Polen, men holdt ikke lenger samme standard under vc3-4 i Nord-Amerika. Hans eneste 1500-notering etter da er lite tillitvekkende 1.48.02 fra Seoul så sent som 28.01. Kim har nok et potensielt toppnivå på under 1.44.5, men han svinger i prestasjonene, og det er vanskelig å tro på at han i det aller siste plutselig har kommet i medaljørform.

For Nuis gjelder det samme som for Krol, og hvem som blir best av de to avgjøres gjerne av dagsformen og små marginer. Nuis har dog en liten fordel med siste indre og kan også tenkes å få en Kim-rygg etter 400m.

Par12: ULEKLEIV vs. SWINGS. Etter en god sesongåpning dalte formen til vår mann med gjenstridige ryggplager. I em noterte han 1.46.64, og siden testløpet på 1000m ikke indikerte noen radikal formstigning, har vi beskjedne forventninger til hans OL-debut. Vi holder Swings (1.45.82 i em) som knapp favoritt i paret, men forventer heller ikke han med noen tid under 1.45 siden han nå på 5000 ikke gikk noe raskere enn i em.

Par13: ICHINOHE vs. MANTIA. Det gnistret ikke av japaneren under 5000, og selv om han har vært ganske stabil på 1500, har han ikke vært høyere oppe en nr.4 i vc1. Han har 1.45.21 fra Nagano i år, og det virker for langt ned til 1.44.5.

Mantia har hatt sin klart beste 1500-sesong noensinne, der han har vist en helt ny stabilitet på internasjonalt toppnivå og leder verdenscupen med plasseringene 3-2-1-1. Han har fremstått som en komplett 1500-løper som behersker alle faser av løpet, nå også inkludert enkelte sterke sisterunder. I tillegg har han vist seg taktisk smart og i stand til å etterfølge sin slagplan. Muligens legger han nå opp til en passe sterk nok åpning til å få Ichinohes rygg etter 400m, for så å gire en smule ned på tredjerunden og ha nok krefter til sisterunden der han også har fordelen av siste indre.

I USAs OL-kvalik gikk Mantia på 1.44.01 i Milwaukee, en bane som er omtrent like rask som Hrv. I toppform, med knivskarp konkurranse og vel vitende om at dette er hans siste sjanse til OL-gull på distansen, forventer vi at han går minst like fort nå. For NEDs Knoll&Tott, altså Krol&Nuis, kan isen vise seg litt for lite glatt til at de holder stimen helt inn, med mindre en av dem har lykkedagen, mens jeg ikke har noen tro på at Mantia vil visne på sisterunden. Antagelig kan han tåle å ligge halvsekundet bak dem når klokken ringer. Jeg holder en knapp på at Mantia leder etter 13 par.

Par14: ODA vs. NING. Oda hadde 1.46.10 i Japans OL-uttak i Nagano og har aldri vært under 1.45.44 lavlands. Med sin overoptimistiske åpningsfart vil sisterunden falle ham for lang, så jeg anser ham sjanseløs for å komme ned på 1.44.5.

Ning har vært jevnbyrdig med Mantia i verdenscupen med plasseringene 2-1-2, for så å stå over vc4 på distansen der han til gjengjeld vant 1000m. Etter dette har han forberedt seg til OL i ro og mak hjemme i Kina. Rundetidprofilens hans er ganske lik Mantias, men med en tendens til at Mantia er sterkere på sisterunden og ikke like hvass på andrerunden. I vc2 gikk de i par som Ning avgjorde til sin fordel med siste indre og 0,6 sek ledelse da klokken klemtet. I vc3 møttes de igjen i par, men nå tok Mantia revansje med siste indre etter å ha ligget 0,4 bak ved siste passering.

Samlet sett er det vanskelig å rangere de to. Begge har trukket siste indre, men Oda er såvidt rask i starten at det kan være mindre sjanse for at Ning skaffer seg en rygg etter 400m. Hvis begge er i toppform, vil dysten avgjøres av dagsform og mental styrke og kløkt. Ning har hele Kina i ryggen og virker psykisk robust nok til å takle presset. Faren ligger i at han blir litt overmodig og brenner for meget krutt før de siste 250m.

Par15: JOHANSSON vs. HOWE. Allan ble nr.3 i em på 1.44.16 og var altså bare halvsekundet bak Nuis. For å matche Knoll&Tott må han gå jevnt med dem på de to mellomrundene og ta tilbake på sisterunden det han taper på de første 300m. I em var Allan i stand til nesten å matche dem på mellomrundene, men manglet litt på å kompensere det tapte i starten med en sterk nok sisterunde. Han gikk opp 1,43 sek på sisterunden, og kan neppe tillate seg stort mer enn sekundet om dette virkelig skal gå vinterveien. Et naturlig skjema til Allan er: 24+25.5+26.5+28= 1.44.0. Allan gikk et lovende testløp på 1000m der han satte pers med 1.09.55 trass i at han oppgav å ha holdt igjen litt på sisterunden. I utgangspunktet fremstår Allan som en outsider til medalje bak de fire store favorittene, men hvis toppformen er inne og stayeren litt forbedret, er ikke medalje umulig hvis to av de fire store ikke lever helt opp til sine forventninger.

Her skal vi heller ikke glemme Allans hurtige makker Howe som har plassert seg foran Allan i 3 av de 4 vc-stevnene. Liksom Knoll&Tott, men ikke like outrert, vil også han åpne hardere enn Allan, men neppe ha like mye igjen å kjøre med på sisterunden. Han har ikke konkurrert etter vc4 der han endte som nr.3 med tidelen bedre pers enn Allan noterte i vc3. Dette kan bli et jevnt par der det er maktpåliggende at Allan kommer seg foran i første og siste veksling. Jeg liker dårlig at canadieren har siste indre og frykter at dette kan bli avgjørende.

Prediksjon:
          1.43.4 Ning
          1.43.5 Mantia
          1.43.7 Nuis
          1.43.8 Krol
          1.44.0 Howe
          1.44.1 Johansson

(Jeg predikerte jevnt over for gode tider på 1500d, og samlet sett kan fort noe av det samme skje nå siden det er lite trolig at alle de 6 nevnte får det til å klaffe.)

#17709 Svar
          EinarR

OK! Tok utgangspunkt i oversikt som jeg nappa ut av Adressa, og der står det 9.30. I denne oversikta bruker de forøvrig et symbol «N» for å markere øvelser med norsk medaljesjanse. For skøyter er det bare spandert på én enkelt øvelse. Hvilken, kan du lure? Jo, 5000m menn! Hvor skarpe er disse analytikerne? Det vil vise seg.

Go go Allan i konkurransen sin aller siste ytresving!

#17710 Svar
            EinarR

Imponerende introduksjon, rocambole! Eller er det lov å si «Rocky»?!
              Ser at Kristian også opplyser starttidspunktet til 11.30. Så vi må slutte å stole på våre gamle hoffkanaler.

#17711 Svar
              Rocambole

I testløpet 04.02 vant Bjørn Magnussen 500m på ny banerekord 34.60! Se:
                https://www.adressa.no/sport/i/jan9on/troenderen-imponerte-med-rekord-paa-ol-test-ikke-overrasket

På Schaatsforum om morgenen 06.02 ble det meldt at Shinhama hadde gått på 34.5 i et testløp, så sannsynligvis vant han testløpet 05.02 med denne tiden. I så fall fikk Bjørn æren av å inneha banerekorden på olympiastadion i ett døgn.

For et par måneder siden uttalte den brave Bjørn i et intervju mht. sine OL-sjanser på 500: «Medalje er realistisk.»

Andre resultater fra testløpene 04.-05.02 har jeg dessverre ikke sett offentliggjort, og jeg skulle gitt mye for å få kloa i dem. Særlig  på 500 pleier testløpene å gi en god indikasjon på OL-formen.

• Dette svaret ble endret 4 år, 6 måneder siden av B. Haarberg. Årsak: Lenke åpnes i ny fane
                #17712 Svar
                Rocambole

«Rocky» lar seg vel høre og «Rocky Rambole» bør vel kunne lyde liflig nok i de mest engere kretser 🙂

#17713 Svar
                  Rocambole

Oops, mente å skrive «Rocky Rocambole», om enn både kjære og ukjære gjerne har mange navn. Nå over til the real thing. Litt synd med Brodkas fravær. Tror Michael alene i første par unngår sisteplassen ved å slå SH Park. Det har ikke kommet noen korreksjon på at Dawson rekker starten for USA.

#17715 Svar
                    54

Godt løp av Kongshaug og en ganske klar forbedring av egen lavlandsrekord. Ulekleiv også hårfint foran sin egen lavlandsrekord, men spørs om ikke Engebråten kunne hevdet seg bedre her. Men det er straffen for å prestere dårlig i starten av sesongen!

#17716 Svar
                      EinarR

Æsj, litt for programmessig og sjarmløst dette, jfr også herrenes sprint på ski. Fint med asiatisk medalje når det ikke ble norsk.
                        Fattigslig med en løper alene i par, ser ikke bra ut for sporten.

PS Rocky Racoon er også et alternativ!

#17717 Svar
                        54

Har det blitt bestemt hvilke løpere som skal gå lagtempoen for Norge? Meget god søknad fra Kongshaug i hvert fall i dag.

#17719 Svar
                          Rocambole

Etter 1500h: I par4 viste BOSKER at han er i meget god form. 1.45.42 etter velberegnet disponering av kreftene, var hans objektivt sterkeste 1500 så langt i karrieren. Det var egentlig ROEST som kvalifiserte seg som tredje løper fra Ned på distansen, men Ned erstattet ham med Bosker grunnet taktiske disposisjoner av sitt mannskap, hvilket Roest – som tok sølv på distansen i forrige OL med 1.44.86 – likte dårlig. Det må ha gjort godt for Bosker å ikke gjøre skam på uttaket ved å begå et såvidt godt løp, selv om Roest normalt ville prestert vel så bra.

ALDOSHKIN i par7 klarte ikke å frarøve Bosker ledelsen før vanningspausen, og hans 1.46.33 var 1,5 sek bak hva vi kunne forvente. Nå manglet han den ekstra spruten fra em, så toppformen er nok ikke inne. Han endte opp kun 0,13 sek foran sin langdistansebetonte landsmann ZAKHAROV, hvilket var unormalt liten differanse.

I par9 gikk den tredje russer, TROFIMOV, et velberegnet og pent løp, der han åpnet litt skarpere enn normalt, men 1.45.32 stod likevel ikke helt i stil med den formidable formen han viste på 5000. At han fremstod såre fornøyd etter målgang, tyder på at løperen fortsatt undervurderer sitt potensial og kan tenkes å ha godt av å pushes frem av en mer kravstor og ildfull russisk trener. Makker LEHMAN fra Usa gikk et godt løp, også dette velberegnet, med en splitt på godt under 2 sek, og endte opp bare 0,46 sek bak russeren.

Så var tiden inne for å spenne på sikkerhetsbeltene foran par11: KROL vs. KONGSHAUG, altså den første av de fire store favorittene mot vår første mann ut i kappestriden, vårt vordende kongsemne med det skøytehistorisk ansporende fornavn Peder, som grunnet korona-avlysning sannsynligvis ble snytt for tittelen i fjorårets junior-VM, og som hadde erfart rakettfremgang flere sesonger på rad, for så å vise stagnerende tendenser i sin første seniorsesong – INNTIL OL.

Som ventet la Krol ut i en grassat åpningsfart i olympisk tiltro til at det var hans dag i dag, og at det ikke ville straffe seg alt for meget på sisterunden. Og joda, dette BLE et toppløp: Olympisk rekord på 1.43.55, en opplagt særdeles sterk medaljesøknad, samt en seriøs søknad til selveste GULLET.

Men jeg ble vel så opptatt av å følge løpet til vår mann: Åpning på fine 23.86, 0,14 sek foran mitt skjema til 1.45 med 24+26+27+28, og han syntes ikke å la seg stresse av å ligge langt bak den oransje villmannen foran. Andre runde på 25.71 og nå 0,43 foran skjema! Og han lar seg fortsatt ikke stresse, selv om Krol krysser langt foran, og han går fortsatt fokusert og flott på skøyter. Tredje runde på 26.63, opp under sekundet fra forrige runde, og nå hele 0,80 foran skjema! Og nå er han oppe i samme fart som den hollandske umulius, faktisk litt høyere! Kan han ta paret hvis Krol får sammenbrudd i siste ytre? Uansett må jo dette bli en strålende sluttid, langt ned mot 1.44.0! Krol falt riktignok ikke sammen, og Peder fikk det litt tungt på sisterunden, men han holdt både stil og fighting spirit helt inn til mål: 1.44.39 – hele 0,61 sek foran mitt optimistiske skjema! HELT FANTASTISK!

Medalje kunne det ikke bli tale om siden bl.a. tre av de fire store gjenstod, men topp6 og olympisk poeng, dét virket slett ikke utenkelig! Den så jeg ikke komme, selv om han hadde 26.0 og 26.6 på de to rundene i testløpet på 1000m; nå gikk han jo faktisk fortere enn som så på de to mellomrundene på 1500 trass i at det var 500 ekstra meter å gå! Dette var en nesten like stor opptur som Engebråtens fenomenale 5000. Våre gutter syntes å ha truffet toppformen perfekt, og hvis dette også gjaldt Allan i siste par, hva kunne vi da forvente oss?!?

Par11: MS KIM vs. NUIS. Jeg hadde på det nærmeste avskrevet Kim i medaljestriden etter hans slappe 1.48-notering i Seoul for bare en uke siden. Men nå hang han overraskende godt med Nuis i åpningen, der det imidlertid viste seg at Nuis gav bort hele 0,28 sek til Krol. Riktignok fikk han så ryggen til Kim, men gav likevel bort ytterligere 0,08 til Krol. Dette så ikke ut til å gå veien for Nuis. Men joda, på tredjerunden holdt han fortsatt farten imponerende høyt oppe og spiste opp nesten hele Krols forsprang før sisterunden. Og Nuis holdt bra inn, han, der siste indre var god å ha, med en innbitt viljekraft som maktet å tyne det aller siste ut av sine stadig mer stokkstive ben. 1.43.28! Det var altså ENDA mer Nuis-dag i dag enn Krol-dag!

I ettertid kan det virke som at Nuis, meget kløktig, holdt igjen litt opp til 300m for å være sikker på en liten Kim-rygg på vekslingssiden. Han dro heller ikke til 100% ved inngangen til indresvingen deretter. Slik sparte han litt krefter til de siste to rundene.

Kim overrasket med å begå sitt objektivt sterkeste løp noensinne, og faktisk 0,69 sek raskere enn han tok bronse på i forrige OL. Det var litt ergerlig at han kom seg foran Kongshaug, med tanke på om vår Peder kunne komme inn blant topp6.

Jeg gav 60/40 på at Nuis hadde levert gulløpet, men med to gjenstående av de fire store, Mantia og Ning, som hadde dominert verdenscupen hele sesongen, og som jeg på forhånd rangerte et hårstrå foran NEDs Knoll&Tott, var det umulig å si noe sikkert.

Par12, ULEKLEIV vs. SWINGS, forløp som forventet og ble et mellomspill mht. kampen om medaljer og olympiske poeng. Ulekleivs 1.46.56, der han spratt opp nesten 2 sek på sisterunden vs. kun ett sek når han er i sin beste form, bekreftet at han ikke hadde samme toppform inne som Kongshaug. Men tross alt var løpet et steg henimot der han befant seg tidlig i sesongen da han bl.a. gikk jevnt med Peder og Allan i vc1 og plasserte seg helt oppe på 9.plass med verdenseliten på plass.

I par13, ICHINOHE vs. MANTIA, holdt Mantia som ventet litt igjen opp til 300m for å få ryggen til japaneren. Men til min forbauselse satte ikke Mantia opp farten etter så, og fremstod som en blek skygge av sitt 1500-selv fra tidligere i sesongen. Etter en andrerunde på daffe 26.63 var det bare å avskrive ham, og resten av løpet var like blottet for olympisk yankee-guts selv om splitten på godt under 2 sek i og for seg var pen. Og parkamerat Ichinohe fremstod også som en blass utgave av sitt beste, så dette ble et overraskende svakt par, hva nå enn den formidable formsvikten til spesielt Mantia måtte skyldes.

Så var det klart for par14 med den siste av de fire store, NING, min aller fremste gullfavoritt, mot strikkmotor ODA som også nå levde opp til sitt tvilsomme rykte. Men hva i alle dager,  hvorfor tar Ning det så rolig i starten og passerer 300m på for ham labre 23.75? Og heller ikke på andrerunden får han opp særlig fart: 26.06 og vesentlig saktere enn f.eks. Kongshaug? Game over, og liksom Mantia tuslet også Ning inn til en miserabel tid på 1.46-tallet etter å ha dokumentert en like forbausende formsvikt da det gjaldt som mest og han hadde over en milliard kinesere å vise sitt ypperste for.

Etter at to av de fire store sviktet, var bordet duket for en beleilig bronsemulighet i siste par, JOHANSSON vs. HOWE, der vinneren måtte tukte Kims 1.44.24. Mitt forhåndsskjema til Allan var til 1.45 med 24+25.5+26.5+28, der jeg nå korrigerte sisterunden på skjemaet ned til 27.74 som trengtes for å ta bronse, forutsatt at han tok paret, hvilket jeg slett ikke tok for gitt. Åpningen så fin ut for Allan, nå litt under 24 og greit foran i Howe i første veksling, og etter andrerunden på 25.56 var han helt på merket til mitt skjema. Dette kunne gå veien! Men så, mot slutten av vekslingssiden på den harde tredjerunden begynte han allerede å se litt stiv ut, hvoretter håpet brast ganske så fort og brutalt. Opp hele 2,5 sek på sisterunden og inn til for ham smålåtne 1.45.81, slått av Howe med sekundet, var en uventet nedtur. All medfølelse for Allan, som heller ikke i dette OL fikk ut sitt utvilsomme potensial, etter at han i forrige OL kom i skade for å falle fra en sannsynlig medalje, kanskje til og med gull.

Det må gis honnør til gull&sølv-guttene Knoll&Tott fra NED for til de grader å prestere på topp da det gjaldt som mest, men samlet sett ble det en overraskende topp6-liste, liksom det ble på 1500d. Det viser seg nok en gang at det ikke er bare-bare å prestere på sitt beste i en olympisk 1500. Enkelte overgår seg selv, men flere faller gjennom på denne fysisk og psykisk finstilte distansen.

Vi får glede oss over den gedigne prestasjonen til Kongshaug. Ingen i hele verden ville ha satt penger på at han skulle ende opp kloss under seierspallen. Nå gikk han 1,5 raskere enn i distanse-em i Heerenveen for kun en måned siden, og dette på en is som i hvert fall er halvsekundet langsommere. Dette var en enorm formboom, og nok et stort steg fremover, og lover mildt sagt godt for fremtiden. Og hvem vet: kanskje vi har mer Peder-godt i vente allerede under VM på Hamar?

GRATULERER, PEDER KONGSHAUG, MED DITT OLYMPISKE STORLØP OG FORTSETT SOM DU STEVNER!

#17720 Svar
                            Rocambole

Det snek seg inn en feil i mitt siste innlegg: Mantias andrerunde var på 26.03, IKKE på 26.63 som jeg kom i skade for å taste, slik at splitten var på 2,59 sek (=28.62 – 26.03) og dermed slettes ikke «pen» og under 2 sek. Beklager.

#17721 Svar
                              Emil

Lurer på om vi ser amerikanerne bomme på OL formen igjen.

Det har de egentlig gjort hver gang jeg har fulgt OL (siden 2014).

Håper at Joey kommer tilbake på sin favorittøvelse og gir Bart kamp til streken.

#17722 Svar
                                EinarR

Kristian og Rocambole er våre olympiske fakler! Helt imponerende innsikt på sine respektive felt.

Hva med Arve Fuglum på TV, er han ordentlig interessert i skøyter? Jeg synes det kommer mye god informasjon fra han. Nesten litt for flink til bare å ha sprenglest seg til det. Flere hakk dyktigere enn han på WC- sendingene før jul. Og han har en behagelig stemme å høre på.

#17723 Svar
                                  Kristian Eliassen

He, he. Olympiske fakler faktisk! 😊. Gode ord fra forumets fyrtårn.

Fuglum og Ervik er stødige og sindige kapteiner som loser skøyteløpene i mål. Tar vel ikke helt fyr.

#17724 Svar

5000m, kvinner starter torsdag 10.februar klokken 13:00!  Igjen er det TVNorge som står for vertskapet. (Denne gangen ligger det ikke an til noen kollisjon med langrennsprat, men man kan aldre vite om den første seedingspuljen blir prioritert) 12 deltakere. «Endelig» deltakerliste er her. Ingen endringer siden sist.

Oppførte på distansen, samt interne reserver («S»)

BLR1: Zueva
                                    CAN2: Blondin, Weidemann (S: Maltais)
                                    CHN1: Mei Han (S: Ahene Er Adake)
                                    CZE1: Sablikova (Zdrahalova ikke oppført)
                                    ITA1: Lollobrigida
                                    JPN2: Horikawa, Oshigiri (S: Ingen oppført…)
                                    NED2: In ‘t Hof, Schouten (S: Aachtereekte)
                                    NOR1: Wiklund (S: Haugen)
                                    RUS1: Voronina (S: Sokhryakova)

Eksterne reserver, «R».
                                    R1: POL1: Czyszczon (oppført ifølge polsk hjemmeside)
                                    R2: GER1: Pechstein
                                    R3: KAZ1: Morozova
                                    R4: USA1: Kilburg

«R» fremgår ikke av oversikten til ISU. Vi fyller ut med de som har klart tidskravet.

Trekningsgrupper á fire løpere. Løpere fra samme land kan ikke møte hverandre i par. Gruppene ser slik ut ett døgn før distansen gås:
                                    Gruppe1: Weidemann, Wiklund, Schouten, Lollobrigida
                                    Gruppe2: Sablikova, Blondin, Voronina, In ‘t Hof
                                    Gruppe3: Oshigiri, Zueva, Mei Han, Horikawa

#17725 Svar

Lagtempo, menn:

Med gårsdagens 1500m resultater, og Kongshaugs innsats i mente, så synes jeg det er betimelig å skru opp forventningene til Norge på lagtempo. Jeg har ikke fullt så stor tro på transatlantene lenger selv om USA spesifikt har blinket ut denne øvelsen. Blir fort en kamp mellom Norge, Nederland og Russland. Rankingrunden/«kvartfinalen» går søndag 13. februar klokken 14:00, norsk tid. Faktisk kan lagene hente inn en femte utøver utenfra sin pool på ordinære uttatte helt fram til dagen før. Koronaregel. Skulle vel ikke bli nødvendig. Norge? Laget p.t ser ut til å bli SLP, Engebråten og Kongshaug? En bør nok satse på å toppe laget fra start av siden de fire beste av åtte lag går til semifinale. Dagen før rankingrunden må lagene skrelle vekk en utøver. Ulekleiv eller ADJ er vel det vanskelige valget da. Under EM var laget SLP,  Engebråten og ADJ. Ett sekund bak Kramer/Bosker/Roest.

For Nederland/Jumbo Visma blir Kramer en nøkkel. Ikke en superimponerende 5000m fra ham, og holder ryggen? Tre løp? (kvartfinale/semifinale/medaljefinale). Basert på flyten i OL hittil for  Nederland, så må de allikevel holdes som favoritter.

Av programoversikten (se åpningsinnlegget) kan det se ut som TVNorge ikke sender «kvartfinalen», men VG har oppført at jo da, det gjør de. Ville vært rart ellers.

Kommer tilbake til lagtempo og de andre gjenværende øvelsene litt senere.

#17726 Svar
                                    Rocambole

Kommentatorene: Etter den sørgelige nivåsenkingen vi har opplevd denne sesongen med kommenteringen i V4 for verdenscupen (brutalt bedømt fra terningkast 5+ ned til 2+), må jeg si meg fornøyd med OL-kommentatorene. Jeg synes Eskil Ervik kommer meget godt fra oppgaven. Han har et skarpt øye for skøytetekniske detaljer av betydning,  og dette formidles kjapt og presist. Han treffer også bra med sine bedømmelser av hvor godt et løp er og hvor langt det vil holde.

For seere flest ville det vært bedre med mindre fokus på personlige rekorder til fordel for mer realistiske forventninger om sluttider.

Den engelsktalende på svenskekanalen har betydelige huller i sin sakkunnskap, men for mer sakkyndige fremstår de kanskje mer underholdende enn irriterende, således da Kramer gikk og han gav inntrykk av at nå gikk den fremste favoritten til å ta gull og presterte et strålende løp. På den annen side har han snappet opp en del snacksy bakgrunnsinfo, selv om sannhetsgehalten kanskje ikke er 100%. Og engasjementet og entusiasmen er upåklagelig.

#17727 Svar

Imens har trekningen for 5000m, kvinner kommet!

Litt artig at de to siste parene blir reprise på de to siste på 3000m:

Weidemann-Wiklund og Schouten-Lollobrigida. Revansjeoppgjør.

Man har tidligere på dagen kommet med en oppdatert deltakerliste hvor Blondin har trukket seg. Hvorfor ikke de satte inn Maltais vet jeg ikke. Hun er oppført som reserve for Weidemann. R1, Polen har isteden kommet inn med Czyszczon.

#17728 Svar

En oppdatert deltakerliste for 10 000m, menn foreligger. Den stusser jeg litt på: R1 Michael har kommet med på bekostning av Russlands andre plass ved Zakharov. Derimot er Zakharov oppført som reserve for Rumyantsev…

https://olympics.com/beijing-2022/olympic-games/static/owg2022/pdf/OWG2022/SSK/OWG2022_SSK_C32C_SSKM10000M————————.pdf

#17729 Svar
                                      Kristian Eliassen

Man får vel tro at det stemmer at Michael er i trekningen! Skal det tolkes slik at Russland nedprioriterer 10 000, men ihvertfall vil ha med én løper? Liknende kan vi anta gjelder kvinnenes 5000m. Weidemann er sugen, mens Maltais er mer fokusert på lagtempo.

#17730 Svar

10000m, menn starter fredag 11.februar klokken 09:00. Eurosport Norge. 12 deltakere. Oppførte på distansen, samt interne reserver («S»)
                                        BEL1: Swings
                                        CAN2: Bloemen, Fish (S: Belchos)
                                        GER1: Beckert (Rijhnen ikke oppført)
                                        ITA2: Ghiotto, Malfatti (S: Giovannini)
                                        JPN1: Ryosuke Tsuchyia (S: Ichinohe)
                                        NED2: Roest, Bergsma (S: Bosker)
                                        RUS2: Rumyantsev (S: Zakharov)
                                        SVE1: Van der Poel
                                        NZL1: Michael

Eksterne reserver, «R». Ikke listeført, men disse har kvalifiseringstiden inne:
                                        R1: USA1: Cepuran/Lehman/Dawson
                                        R2: FRA1: Loubineaud (Ikke i Beijing)
                                        R3: NOR1: Engebråten høyst sannsynlig isolert sett først i køen av de norske.

Trekningsgrupper á fire løpere. Løpere fra samme land kan ikke møte hverandre i par. Gruppene ser slik ut et par døgn før distansen gås:
                                        Gruppe1: Van der Poel, Bloemen, Ghiotto, Swings
                                        Gruppe2: Rumyantsev, Bergsma, Beckert, Ryosuke
                                        Gruppe3: Fish, Malfatti, Michael, Roest

Hvor nærme er Norge en plass på 10 000m? Litt nærmere enn man skulle tro. Hvis vi tar for god fisk at Russland frasier seg en plass, så ville jeg normalt ha tvilt på at Michael prioriterte tieren. Nå er imidlertid ikke NZL kvalifisert for lagtempo, så han stiller antakelig. Får vi et forfall fra en løper i feltet, er det allikevel ikke helt utenkelig at Norge får tilbudet: 10 000 går på fredag og kvartfinale lagtempo på søndag. Interne reserver kan kvi seg, og det går deretter an å tenke seg at hele USAs trio ville betakket seg, Loubineaud er ikke blant de 166 skøyteløpere som kom til OL, og så kommer Norge…

Så er det selvsagt et dilemma hva Norge ville gjort i en slik situasjon: Prioritert lagtempo og eksempelvis satt inn Ulekleiv om han ikke fikk plass på lagtempolaget…?

#17732 Svar
                                        Rocambole

Amerikanerne: La oss sammenligne deres tider nå med tidene i OL-kvaliken i Milwaukee:
                                          Kilburg: 4.13 vs. 4.07, og 1.59.11 vs. 1.57.29.
                                          Bowe: 1.55.81 vs. 1.55.81 (der hun temmelig sikkert ikke gikk i kjelleren)
                                          Lehman: 6.21 vs. 6.16, og 1.45.78 vs. 1.45.10.
                                          Cepuran: 6.25 vs.6.16.
                                          Dawson: 1.49.45 (noen timer etter 30 timers flyreise) vs. 1.46.56.
                                          Mantia: 1.45.26 vs. 1.44.01 (uvisst hvor dypt han gravde)

Anslår vi viftebanen i Milwaukee som 0,5p raskere enn OL-banen på 3000 og 5000, men kanskje litt mindre på 1500, presterer Kilburg og Cepuran dårligere nå, mens Lehman presterer litt bedre. Mantia og Bowe skuffet på 1500, men det er vanskelig å vite om de var vesentlig bedre i Milwaukee siden de ikke trengte anstrenge seg for å vinne 1500 der. Løpet til korona-uheldige Dawson er det vanskelig å tillegge særlig vekt, men han viste i hvert fall ingen tegn på formstigning.

Det kan være at de også nå har gitt dollarene til en non-optimal trikotfabrikant, men jeg vil ikke avskrive USAs sjanse for gull i lagtempo. Lehman er i hvert fall i godt slag, Cepuran avsluttet tross alt sin 5000 solid, og Dawson vil bli bedre for hver dag som går. Det kan være at de lar Mantia slippe seg tilbake etter halvgått løp og deretter kjører Lehman i front. Tipper at de lar den presumptivt svakeste av firkløveret, antagelig Cepuran, få gå kvartfinalen som de tar lett, for så å bytte han ut til semifinalen, hvoretter de tar en ny vurdering av laguttaket før finalen/bronsefinalen.

Viser 24 innlegg - 73 til 96 (av totalt 223)
                                        Svar til: Svar #17701 i OL i Beijing 2022
                                        Din informasjon: