OL i Beijing 2022

Hjem Forum Forum 15.46.6 OL i Beijing 2022

Viser 24 innlegg - 1 til 24 (av totalt 223)
  • Forfatter

Ett døgn før det braker løs!

TVNorge og Eurosport Norge er skøytekanalene under OL. På nettet er det Discovery+ som gjelder. Løpene blir kommentert fra studio i Oslo av Arve Fuglum og Eskil Ervik. Håvard Bøkko studioekspert, mens Trond Ahlsen er skøytereporter i Bejing.

NRK har radiorettighetene. NRK Sport.

ISUs vanlige resultatside, med deltakerlister, trekning og resultatservice.

…Edit: Her kommer trekninger først (og antakelig resultatservice). Sjekk aktuell distanse i rullegardinmeny.

#17609 Svar

Trekningen for lørdagens distanse, 3000m kvinner er vel rett rundt hjørnet. Jeg kopierer denne oversikten imens:

3000m kvinner starter 09:30, norsk tid  lørdag den 5. februar. 20 deltakere. Oppførte på distansen, samt interne reserver («S»).

BLR 1: Zueva (Sloeva ikke markert som reserve)
    CAN3: Blondin, Maltais, Weidemann (S: Scott)
    CHN2: Mei Han, Ahena Er Adake (S: Qi Yin)
    CZE2: Zdrahalova, Sablikova
    GER1: Pechstein
    ITA1: Lollobrigida
    JAP2: Sato, Miho Takagi (S: Nana Takagi)
    KZH1: Morozova
    NED3: Achtereekte, A. de Jong, Schouten (S:  Wust)
    NOR1: Wiklund (S: Haugen)
    RUS2: Grigorieva, Voronina (S: Lalenkova)
    USA1: Kilburg-Manganello

Eksterne reserver («R»)
    1.res: POL1: Czerwonka, ifølge det polske forbundet
    2.res: JAP3: N. Takagi (Oshigiri)
    3.res: RUS3: Lalenkova (Sokhryakova)
    4.res: NOR2: Haugen

Oversikten til ISU har ikke med eksterne reserver. Ført opp de interne. Problemet til Czerwonka er at hun i likhet med den andre muligheten Czyszczon  er ute med med korona.

Trekningsgrupper á seks løpere. Løpere fra samme nasjon kan ikke møte hverandre i par. Gruppene ser slik ut en dag før det braker løs:
    Gruppe1: Weidemann, Wiklund, Schouten, Lollobrigida, Sablikova, Blondin.
    Gruppe2: Voronina, Maltais, A. de Jong, Zueva, Sato, Mei Han.
    Gruppe3: M. Takagi, Morozova, Zdrahalova, Achtereekte, Kilburg, Pechstein.
    «Gruppe4»: Ahena Er Adake møter Grigorieva i første par slik det ser ut nå.

#17612 Svar
    Rocambole

Da er trekningen klar:

https://olympics.com/beijing-2022/olympic-games/en/results/speed-skating/results-women-s-3000m-fnl-000100-.htm

1 Adake-Pechstein
      2 Kilburg – Morozova
      3 M Takagi – Achtereekte
      4 Zdrahalova – Lalenkova
      5 Maltais – Voronina
      VANNING
      6 Sato – deJong,A
      7 Zuyeva – Han
      8 Sablikova –  Blondin
      9 Weidemann – Wiklund
      10 Lollobrigida – Schouten

Som forventet satte RUS inn Lalenkova selv om hun formelt var oppført som reserve.

• Dette svaret ble endret 4 år, 7 måneder siden av B. Haarberg. Årsak: Lenke åpnes i ny fane
      #17614 Svar
      Rocambole

Foran 3000d: Normerte sesongbeste:

1   3.57.59+   Schouten
        2   3.59.81     Takagi,M
        3   4.00.43++ Lollobrigida
        4   4.00.54+   deJong,A
        5   4.01.33++ Weidemann
        6   4.01.50++ Sablikova
        7   4.01.51++ Wiklund
        8   4.02.20+   Achtereekte
        9   4.02.88++ Blondin
        10 4.03.43     Sato
        11 4.03.87++ Lalenkova
        12 4.07.42++ Han
        13 4.05.03++ Voronina
        14 4.05.22++ Maltais
        15 4.05.22++ Zuyeva
        16 4.05.64++ Morozova
        17 4.08.66k++Zdrahalova
        18  4.10.60+    Kilburg-Manganello
        19  4.12.69k++Pechstein
        20  4.13.14k++Adake Ahena Er

Fra tidene vi har sett fra OL-banen så langt og Krols analogi til Tomaszow-banen, kan det virke som isen er litt myk og vil gi relativt svakere tider på lengre distanser. Dette vil gi en viss fordel til lette løpere med rask takt (dessverre ikke Ragne) og god stayerkapasitet. Jeg antar at baneforholdene tilsier 2 sek svakere tider enn normert-tidene. Samtidig vil sikkert enkelte løpere være i sin beste form for sesongen.

Schouten har vært suveren på distansen denne sesongen og er klar favoritt (om enn ikke like stor som på 5000). I siste par har hun god kontroll, og vi må regne med at hun går under 4.00, hvilket det er langt fra sikkert at noen andre gjør. Bak henne ligger det an til å bli hard kamp om medaljene der i hvert fall nr.2-8 på normertlisten må regnes som kandidater.

Par3 M Takagi vs. Achtereekte presenterer de første medaljekandidatene. Den regjerende olympiske mester klarte med et nødrop å kvalifisere seg for NED, men har ikke vist stabilitet på dette nivået. Takagi har 3.59 fra Nagano og det bør være føre som passer henne godt, samtidig som jeg mistenker henne for å være i toppform. Jeg tror hun tar paret greit og vil levere en seriøs medaljesøknad.

Jeg tror ikke Lalenkova i par4 vil overraske positivt siden hun trives best på glatt is, mens vi derimot ikke kan se helt bort fra Voronina i par5. Voronina har vært spak denne sesongen, men hun er generelt uforutsigbar og føret bør passe henne godt. Men jeg vil bli overrasket om hun klarer å matche Takagi.

I par6, Sato vs. A deJong, er sistnevnte klar favoritt, men det kan være at avstanden ikke blir større enn 2-3 sek. Klarer deJong å slå Takagis tid? Dette virker ganske 50/50 og det kan godt være at de begge to havner på pallen. De siste to rundene kan vise seg lange for deJong som sikkert vil lede på Takagi inntil da.

I par8, Sablikova vs. Blondin, er førstnevnte favoritt, men Blondin kan godt lede paret ganske lenge. Tsjekkerinnen vil nok profittere på sin gode stayer og lette vekt, men ikke på lange skjær. Jeg tror det blir litt for tøft for henne å matche Takagi og deJong.

Par9, Weidemann vs. Wiklund, virker ganske åpent og de er begge medaljekandidater. I vc1 i Polen ble Weidemann nr.2, bare sekundet bak Schouten, og forholdene bør passe henne godt med sin gode stayer og korte skjær, selv om hun ikke er av de letteste. Hun vil garantert gå et temmelig flatt løp og komme sterkt mot slutten. Jeg forventer at hun vil kjempe jevnt med Takagi og deJong.

Løpet til Wiklund blir ulidelig spennende og vanskelig å forutsi. På papiret er dette vår beste – for ikke å si eneste – mulighet for individuelt gull, men det er langt flere medaljekandidater på 3000d (og 1500d) enn på 5000d. Potensialet til Wiklund er meget høyt, og jeg forventer at hun er i skarpere form enn under em. Men isforholdene vil altså neppe være de beste for henne. Et annet usikkerhetsmoment er løpsopplegget. Tidligere har hun variert løpsopplegget mellom morderisk utgangsfart (Calgary) og mer kalibrert. Det kan godt være at hun ikke går på noe skjema, men avpasser farten fra hvordan hun føler seg på andrerunden. Jeg vil tro at hun går for gull, og da får det heller briste mot slutten, der hun uansett vil få det tøft og Weidemann komme sterkt. I parduellen kan det vise seg avgjørende at hun har siste indre og kanskje få nok nytte av ryggen til sin makker til å holde unna inn til mål. Her er det bare å krysse fingrene og håpe at gudene er med oss i morgen, men fornuften holder en knapp på at Weidemann tar paret.

I par10, Lollo vs. Schouten, føler nok Schouten at hun fra siste kontrollerende par allerede har gullet halvt i lommen. Det er nok bare et uventet kanonløp fra Takagi, deJong eller Wiklund, som kan tenkes å bringe henne litt ut av fatning. Det kan godt være at paret ligger likt 2 runder før mål, men derfra og inn blir det fort 3 sek fordel til Schouten, selv om Lollo har vist at hun er dyktig til å fighte inn til mål. Isen bør passe henne bra, men jeg tror pallen blir litt for tøft for Lollo.

Prediksjon:
        3.59 Schouten
        4.01 deJong
        4.02 Weidemann
        4.02 Takagi
        4.02 Lollo
        4.03 Wiklund
        4.03 Sablikova
        4.04 Voronina
        4.04 Sato
        4.05 Achtereekte
        4.05 Blondin

For egen del blir dette den mest spennende damedistansen og således en kanonåpning på skøyte-OL 2022. Heia Ragne, gjør tipset mitt til skamme!

#17615 Svar
        Rocambole

Ser at Oddsen fra Norsk Tipping rangerer Wiklund som nr.5-7 (sammen Lollo og Takagi) med 15 i odds som vinner, 3,5 for medalje. De har mer tro på Sablikova (11 i odds) enn hva  jeg har.

#17616 Svar
          Kristian Eliassen

Flott forhåndsanalyse! Bare for flere å komme med innlegg, utrop og sukk underveis i OL i denne tråden…

#17618 Svar
            Kristian Eliassen

Morsom fun fact: Visstnok skal det aldri ha skjedd i OL på 3000m at vinneren har kommet fra det siste paret…

#17620 Svar
              #17622 Svar
              Rocambole

Det er merkelig stille i media før det braker løs med  3000d i morgen – den kanskje mest spennende skøyteøvelsen sett med norske medaljeøyne. Men fant følgende:
                https://nab.no/sport/wiklund-roper-varsku-pa-tre-distanser/19.26269

Jeg har kjent meg veldig bra, egentlig fra rett etter EM, sa Wiklund på et pressemøte før lørdagens 3000 meter.

Forøvrig er jeg usikker på om 15.46.6 nå kan leses fra Kina? Jeg var i Kina i 2016 i det vi kan kalle embets medfør, og tok noen sjekker på hvilke norske media som kom gjennom nettsensuren. Den største avisen som kom gjennom sensuren, var Adresseavisen, og sensuren virket ikke helt konsekvent. 15.46.6 slapp IKKE gjennom, i motsetning til andre norske skøytesider jeg sjekket. Jeg betraktet dette som en kuriositet, formodentlig grunnet en lite finpusset sensuralgoritme.

• Dette svaret ble endret 4 år, 7 måneder siden av B. Haarberg. Årsak: Lenke åpnes i ny fane
                #17623 Svar
                Emil Nielsen
                Deltaker

Jeg vil mene at 3000m blir den nest-mest spennende øvelsen for kvinnene i dette mesterskapet (tredje-mest spennende i alt). Men lista ligger høyt.

Det er vanskelig å tenke seg at Schouten kaster denne bort, men det er som sagt uhyre spennende om 2-8 plass.
                  Men så skal jo også løpet gås før man deler ut medaljer.

Heia Ragne

#17628 Svar
                  Rocambole

Jada, Emil, trenger ikke være noen ekstrem tankeleser for å gjette på de to foretrukne spenningsøvelsene du hinter til 🙂 Uansett har du også tanke for mer klassiske øvelser, så nok om så.

Siden det er OL, som erfaringsvis tiltrekker flere mer eller mindre skøyteinteresserte enn de mest nerdete blant oss, poster jeg nå for egen del også en del innlegg på fridiskusjon som mange av de mest ivrige på vgd-skøytesport forlengst har emigrert til etter at vgd av uransakelige grunner fant det opportunt å selvdestruere. Se (primært) under tråden OL – Hurtigløp på skøyter.

#17629 Svar
                    54

Tror det har vært lite i media for det er flere mediehus som først nå de aller siste dagene/i løpet av helgen har blitt fulltallige. Skøyter holder jo også til i Beijing – et godt stykke unna de fleste norske medaljemulighetene oppe i fjellheimen. Men forhåpentligvis er media på plass til 3000, selv om det er en på et lite gunstig tidspunkt med tanke på gode gullsjanser i langrenn og skiskyting samtidig.

#17630 Svar
                      Rocambole

54: Det forklarer litt av saken. Håper inderlig at våre mediøse fjeldaper ble forledet på villstrå.

#17631 Svar
                        Kristian Eliassen

Polen: Nevnte trio (Kania, Czerwonka, Czyszczon) har nå testet negativt to ganger på rad innenfor 24 timer, og er ute av isolasjon. Klare for konkurranse.

#17632 Svar

… for øvrig var jeg ikke klar over nettstedet fridiskusjon. Så det er dit noen fra VGD har emigrert. Godt, men ikke voldsom aktivitet. Strengt tatt burde vi slått oss sammen (ihvertfall bør det ikke være vanntette skott mellom ulike skøytefora. For meg er det en selvfølge å også oppdatere meg på forum for skøytehistorie, og jeg er på nederlandske schaatsforum).

Uansett: trekningen på 5000m, menn kommer antakelig på morgenkvisten rundt de tider vi biter negler for Wiklund. Kopierer derfor følgende oppdaterte innlegg:

5000m, menn starter 09:30, norsk tid søndag den 6. februar.  20 deltakere. Oppførte på distansen, samt interne reserver («S»)

BEL1: Swings
                          CAN1: Bloemen (S: Fish)
                          DEN1: Thorup (S. Due Schmidt er ikke markert som reserve)
                          GER2: Rijhnen, Beckert
                          ITA3: Ghiotto, Giovannini, Malfatti
                          JAP1: Ichinohe (S: Ryosuke Tsuchiya)
                          NED3: Roest, Bergsma, Kramer (S: Bosker)
                          NOR1: Engebråten (S: SLP)
                          RUS3: Rumyantsev, Trofimov, Zakharov (Aldoshkin reserve)
                          SWI1: Wenger
                          SWE1: van der Poel
                          USA2: Lehman, Cepuran (Dawson koronafast)

Eksterne reserver («R»)
                          1.res: FRA1: Loubineaud (ikke i Beijing)
                          2.res: USA3: –
                          3.res: JAP2: Ryosuke
                          4.res: NOR2: SLP

Trekningsgrupper á seks løpere. Løpere fra samme land kan ikke møte hverandre i par. Gruppene ser slik ut en dag før det braker løs:
                          Gruppe1: van der Poel, Bloemen, Ghiotto, Swings, Zakharov, Rumyantsev.
                          Gruppe2: Bergsma, Beckert, Roest, Ichinohe, Giovannini, Malfatti.
                          Gruppe3: Trofimov, Rijhnen, Wenger, Cepuran, Lehman Engebråten.
                          «Gruppe4»: Kramer møter Thorup i første par slik det ser ut p.t.

#17633 Svar
                          Rocambole

Godt nytt fra Polen, altså; ifølge kommentatorene var Czerwonka til og med flaggbærer under åpningsseremonien. Så det må ha vært falske positive? Så forøvrig at Kina nå anvender mer realistiske 30 Ct (antall PCR-sykluser som angir cutting treshold) for testing av OL-deltagere, mens Norge jo har ligget på 45 Ct som med nødvendighet genererte mange falske positive. Nok om det, spesielt glad på vegne av Kania som forhåpentlig er på vei tilbake til medaljeformen!

#17634 Svar
                            Kristian Eliassen

Ja, litt lei av koronaregler (…) , men ser ut til at de asymptomatiske ikke trenger to negative tester på rad for å bli sluppet ut av isolasjon. Etter vurdering kan da foregående postive test anses for falsk. To negative med minimum 24timers mellomrom.

Løpet trenger derfor ikke være kjørt for utøvere som er i boblen hvis de er uten symptomer og skulle teste positivt «noen dager» før de skal i aksjon.

#17635 Svar
                              Emil Nielsen
                              Deltaker

Det kommer dessverre skøytetrening i veien for skøyteløp i dag. Må være på Risenga akkurat som starten går for 3km. Får se om det er mulig for meg å holde meg spoiler-fri og se løpet i etterkant

#17636 Svar
                                Emil Nielsen
                                Deltaker

Et lite tips til de som ikke har Eurosport (eller de andre OL kanalene). Mange Norske har tilgang på DR1 og DR2 (Dansk tv). DR2 sender skøyter med Philip Due Schmidt er ekspert kommentator.

#17637 Svar
                                  Kristian Eliassen

Godt tips. – Ha en god økt!

#17638 Svar
                                    Kristian Eliassen

Etter fem par: virker å være ganske tunge forhold. Miho leder, men i likhet med flere fikk hun det tungt på slutten. Fordel de som heller mot 5000?

Litt kaldt i hallen med 14 grader? Isen? Litt høyt trykk, 1025 hPa.

#17639 Svar
                                      Kristian Eliassen

Fortjent seier til Schouten. 5. på Wiklund er vel litt som forventet selv om man kunne håpet på mer. Frisk start, tungt på de siste rundene, men tapte ikke noen medalje på det.
                                        Hva med 1500m under disse forholdene? Hvem profiterer?

PS: Norge fått en god start på lekene. Langrenn kvinner er ikke spennende, men for mange spiller det ingen rolle så lenge Norge vinner. Skiskyting dagens vinner. Bra man ikke går inn i en hall ved hver skyting? 😊

#17640 Svar
                                        EinarR

Ragne har foreløpig ikke sekundene på si side, men hun har årene. Artig siste par, og flott seierspall.

#17641 Svar
                                          Kristian Eliassen

Det som skjer videre i dag er at vi venter på trekningen på 5000m for menn.
                                            Det er også annonsert testløp. Det er vel 500 og 1000m. Ikke sett noe info ennå på om HHL er klar for å teste formen.

Viser 24 innlegg - 1 til 24 (av totalt 223)
                                          Svar til: Svar #17921 i OL i Beijing 2022
                                          Din informasjon: