Nord Korea

Hjem Forum Forum 15.46.6 Nord Korea

Viser 24 innlegg - 49 til 72 (av totalt 96)
  • Forfatter
    38.08 Owe

Veldig flott å få resultater fra Nord-Korea. Godt jobbet.

I likhet med noe som ble skrevet her, er jeg enig i at det noe rart med de nordkoreanske jentene da de går 1500. Det må være en voldsom punktering litt før passering 1100m selv om de antakelig legger i vei litt roligere enn på 1000. Det rimer ikke særlig godt at alle fem på lista går klart under verdenscupkravet på distansen, for deretter å slite med å klare det snille B-kravet når det skal gåes 500 meter til.

#22984 Svar
      EinarR

Det er da vel et ganske kjent fenomen, at gode tusenmeterløpere faller igjennom på femtenhundre?! Bare spør meg, så skal jeg komme med noen eksempler. 🙂

#22986 Svar
        38.08 Owe

Til Einar.

Du kan sikkert vise til mange eksempler på det du sier, men jeg synes det er litt uvanlig at gode 1000 meter løpere, ser ut til å beherske 3000 bedre enn 1500.

#22987 Svar
          EinarR

Jeg også synes at resultatene fra PRK virker litt «rare». Men hva er det vi tror på da?

Jeg tror på at de nevnte løperne finnes i virkeligheten. Så, gikk de løp i Samjiyon de nevnte datoene. Det ønsker jeg også å tro på. Men skal vi ikke feste lit til de oppgitte resultatene? Hvilke motiver kan ligge bak å «fiffe» på dem? Innbyrdes forhold mellom de forskjellige løperne på de forskjellige distansene virker ganske logisk. De som ikke markerer seg på korte distanser, stiger i gradene på lengre, og omvendt. Tilsynelatende finnes det spesialsprintere og langdistansespesialister, akkurat som hos oss. Og de oppgitte resultatene er ikke så gode at de virker «heroiserende» på noe vis.

Skulle gjerne likt å komme helt under huden på skøytesporten i PRK. Kan resultatene tyde på at de har «gammeldagse» treningsopplegg? De har sikkert ikke så mange fragmenterte opplegg som hos oss. Kanskje har de ei gruppe som trener «hurtig» og ei som trener «utholdende»? I så fall så kan det godt tenkes at 1500m blir en skyggedistanse. Eller rett og slett en mellomdistanse som vi kaller det, en distanse som passer dårlig for begge leire. Denne amatørmessige funderinga faller bra sammen med det tallmaterialet som vi nå har fått. 1500 blir ikke spesialdistanse for noen.

#22988 Svar
            38.08 Owe

Ikke for å dra dette ut i en useriøs sump, men hva Mjøsaman sier;
              men år inn og år ut. Og for alle løpere. Og hvert år noen tideler raskere enn året før, uavhengig av bane (og sannsynligvis forholdene).

Det er ikke helt riktig, men det var muligens ikke bokstavlig ment, for det stemmer ikke.
              Under løpene i 2021, var de fleste vinnertidene litt svakere enn året før. Ett av få unntak var 3000 damer.

Men nesten alle skøytenasjoner har løpere som klarer å forbedre seg litt år for år, så hvorfor er det rart at de klarer det i Nord-Korea også?

#22989 Svar
              Kristian Eliassen

Analyse hører med.

Kvinner:  Choe og Ri er mye sterkere på 1000m enn 1500m, for så igjen å ha verdenscupkravet inne på 3000m. Det er merkelige profiler. Ser man på resultater fra tidligere år, så er det ikke første gang man ser et slikt mønster. (Ellers kunne man peke på at 1000m denne gangen gikk på et helt annet tidspunkt enn de andre løpene). Hvorfor?

Om man velger å være mistenksom, så kan PRK med disse resultatene delta både på lagsprint og lagtempo den dagen man igjen melder seg til tjeneste i verdenscupen: Choe, Ri og An under gjeldende krav på 3000m. «Alle» under kravet på 1000m, én løper under kravet på 500m. I tillegg  tre under «B-kravet» på 1500.

#22990 Svar
                Kristian Eliassen

For ordens skyld: For å delta på lagsprint og lagtempo så må man ha klart «A-kravet» på en klassisk distanse. I tillegg til at man kan stille med én løper per kjønn som kun har klart «B-kravet» på 1500m. (vedkommende kan i tillegg til lagøvelsene også brukes på fellesstart).

Jeg tror egentlig ikke på en slik talljuksteori: Hvorfor ikke da også oppjustere tidene på 1500m for at det skal se bedre ut?

Verdenscupkravet på 1000m er litt «snillere» enn de andre distansene, men det forklarer ikke alt.  På et eller annet vis har man knekt koden på 1000m, kvinner.

#22991 Svar
                  Jeppe

Som Carl-Petter også nevner, så gikk også denne gang 1000m på et annet tidspunkt enn de øvrige løpene. Det kan være en del bedre forhold, mildere luft, sol på isen, osv, som gjør den glattere i mars måned, sammenlignet med en kald januardag, med muligheter for trå is.

Uansett håper jeg på to ting. 1: PRK deltagelse i verdenscupen til vinteren, og 2: Resultater fra tilsvarende stevne i 2022. Det siste har jeg reelle forhåpninger til, det første… jeg får bare håpe. Det er grenser for hva jeg kan spørre min kontakt om. Men hvis noen av dere, har (pene) spørsmål, kan jeg bringe det videre.

#23012 Svar
                    B. Haarberg
                    Nøkkelmester

Der var resultatene på plass hos SSR – vel, unntatt 1000 meter da.

#23013 Svar
                      Jeppe

1000m mangler ja, på resultatene på SSR nettsider, men nå har jeg fått melding fra min kontaktmann om at mine antakelser var riktige.
                        Yu Jong RI vant 1000m med den sterke tiden 1.16,08.
                        Og på herre siden var tiden for femte mann; PAK Nam-Song; 1.16.01.
                        Plasseringene på distansene var altså riktige, det var slurv med sekundviseren for å si det sånn.
                        Min kontakt påpeker at dokumentene han sendte meg, ikke er signerte, og derfor uten verdi rent offisielt, men likevel sier han at resultatene er korrekte etter å ha kontaktet skøyteforbundet.

#23020 Svar
                        Carl-Petter Leganger

Jeg blir litt forvirret mht Nord Korea.  Resultatene som SpeedSkatingResults hadde inntil i går er nå forsvunnet.  Når jeg søker på resultater for sesongen 2022/23 for Nord Korea er svaret at ingen resultater er funnet.  SSR har altså av en eller annen grunn fjernet resultatene som de hadde registrert som National Results.

Jeg gikk så inn på dne tyske siden, SpeedSkatingNews.  De har ikke hatt resultatene på sine sider inntil de i dag dukket opp som National Championships i Samyion 28-29,1,23,  De har ikke bare resultatene men har også ført opp Big Combination for menn og Small Combination for kvinner.  Så begynner komplikasjonene.  SSN opererer disse to dagene med følgende distanser:  500-1000-1500-3000-5000-10000.  De har imidlertid ingen resultater på 1000 m.

SSN har også litt divergerende navn og resultater i forhold til de Jeppe kom med.  Jeppe har Rim Hyang Choe. mens SSN kaller henne for Choi.  Videre har de på 3000 m 4.21.59 på Yu Jong Ri, mens Jeppe har4.21.69.  På 5000 m opererer SSN med 7.50.46, mens Jeppe har 7.50.48.

For mennene har SSN Jin Il Park, mens Jeppe har Pak. SSN har Chong Chol Song, mens Jeppe har Hong.   Videre har SSN en annen vinner og rekordsetter på 5000 m, nemlig Il Hun Ryu med 6.53.87, mens Hun Choe er flyttet ned til tredje plass med ny tid 6.58.85.

Så lenge SSR hadde resultatene på sin side operert de med Jeppe som kilde for disse, SSN har ikke oppgitt kilde for sine resultater.

Kan du kaste noe lys over dette, Jeppe?

#23021 Svar
                          Jeppe

Ja, jeg kan belyse noe av dette. Jeg fikk forståelse av at min kontakt i Nord-Korea antakelig  har fått problemer fordi han sendte meg dokumenter som ikke var signerte, og for å skåne ham for mulig flere problemer, bad jeg SSR om å fjerne resultatene så fort som mulig, før forbundet i DPRK eventuelt fikk øye på dem. Min kontakt sier imidlertid at tallene han har sendt meg, er korrekte, selv om dokumentene ikke er signerte.

Hvorfor du finner litt andre tider andre steder, har jeg ingen forklaring på. Tidene jeg har oppgitt her, og dessuten sendt til SSR, er identiske med resultatene  jeg fikk fra PRK.

Regner med at SSR kan legge resultatene ut igjen, når forholdet til min kontakt, er reparert. Håper ikke han er i alvorlig trøbbel.

#23022 Svar
                            Carl-Petter Leganger

Takk for opplysningene, Jeppe.  Det er jo trist at noe så uskyldig som hurtigløp på skøyter skal skape problemer for mennesker.   Det kan virke som om SSN har en annen kilde enn du har i og med at resultatene ikke er identiske, dermed har de neppe hentet dem fra SSR, Vi får se om mysteriet oppklares smått om senn.

#23023 Svar
                              EinarR

Mye som virker mystisk! Ikke minst er det mystisk, hvis SSN nå plutselig har fått kontakt med PRK, uten at det har noe med Jeppe sin offensiv å gjøre!

Jeg vet ikke hvordan kontakten mellom SSR og SSN er, om de har avtaler seg imellom, åpen utveksling o.l. Men at de følger med hos hverandre, det tror jeg nok. Lurer på hvordan prosessen er, når/hvis SSN finner noe hos SSR som de også vil ha hos seg. Manuell avskrift, selvfølgelig ikke. Kanskje de har tatt i bruk kunstig intelligens? Da kan det kanskje oppstå rare ting. I koreanske navn, mange to- og trebokstav- ord, som likner på andre tilsvarende. «Systemet» kan da dra forhasta slutninger, og identifiserer et navn med et annet som de har i materialet fra før? Og likedan med tall/resultater..

Oppsummert: Veldig rart om SSN har fått resultater fra PRK akkurat nå, uten at det har noe med Jeppe sin offensiv å gjøre. Også veldig rart om jeg er inne på noe.

#23024 Svar
                                EinarR

Ser at SSN sier at det har vært hhv sju og ti løpere (kvinner-menn) i sving, mens listene via Jeppe inneholder åtte og tolv. Og hvordan kan SSN operere med så og så mange «nasjonale juniorrekorder»? Da må de sitte med info som ikke kan innhentes via Jeppe- materialet.

Generelt så er inntrykket mitt at SSN kan være i overkant vidløftige i iveren etter å tyne poenger ut av foreliggende data og opplysninger.

#23025 Svar
                                  Jeppe

Merklige greier.
                                    Jeg visste jo at PRK resultatene ville forsvinne på SSR siden, fordi jeg hadde bedt om det, så derfor tok jeg en skjermdump, som det heter, av resultatlistene før de forsvant.
                                    Ved å kikke nærmere på dem, så er det åpenbart merkelige ting ute å går.
                                    SSR hadde ført opp 6.53,87 på Ryu Il-Hun, og det som vinnertid på 5000 menn, altså den samme opplysningen som SSN opererer med.
                                    Ellers er det greit at listene nå er borte, fordi ved å sjekke, og dobbeltsjekke og kontrolere en gang til, før siste finlesing, ser jeg at det er min feil på 3000 damer. Tiden som SSN har på RI Yu-Jong, er riktig (4.21,59)
                                    7.50,46, er også den rette tiden for femteplassen på 5000 damer.

Navnet Pak, er riktig, jeg finner ingen Park. Jeg må forske litt videre på denne Song. Hvilken distanse gikk denne Song, som jeg har kalt Hong.

Men uansett, Vinnertiden på 5000 er det rareste her. Kan min kontakt ha sendt meg feil opplysninger ? Dokumentene var som sakt ikke signerte, selv om jeg i siste skriv har fått vite at tallene skal være riktige, men SSN har jo andre tall.

#23031 Svar
                                    Jeppe

Nå har jeg sendt et spørsmål til SSR, om hvorfor og hvordan de kunne bruke meg som kilde når de hadde ganske så andre resultater på 5000 menn, enn det jeg sendte dem.

Og jeg har spurt dem; fra hvor har de fått de resultatene ?

#23042 Svar
                                      Jeppe

Om noen blir lei, eller ikke orker mer tall og forvirring rundt resultatene fra Nord-Korea, så er det fullt forståelig.
                                        Jeg begynner nemlig å bli mettet selv, og vel så det.
                                        Men, det er noe som jeg henger meg opp i her, som jeg tror kan være en forklaring på de sprikende resultatene på 5000 for menn.

Hvis vi ser på tallene, på hele tallrekka for eksemplevis Il-Hun RYU, så har han på SSN sine sider, 6.53,87, men jeg har 6,59,87.
                                        Altså en nesten identisk rekke tall, det er bare 3-tallet hos SSN som skiller fra min tallrekke, hvor det står ett 9-tall.
                                        Rest visuelt, er det ikke stor forskjell på ett 3-tall, og ett 9-tall, hvis skriftstypen, eller fonten, som det heter, gjør at de blir ganske like.
                                        Et lite sår på arket på det rette stedet på ett 9-tall, kan få det til å se ut som ett 3-tall.
                                        Dermed blir 6,59,87 til 6.53,87.

Det samme er nok tilfelle med Hun Choe`s tid. Jeg har 6.56,65, mens SSN opererer med 6.58,65. Altså nok en gang en nesten identisk tallrekke.
                                        Et 6-tall har visuelt mye til felles med ett 8-tall. Et lite bøss av en flekk på arket, på et kritisk punkt ved et 6-tall, kan fort gjøre det om til et 8-tall.

Hvis SSN gjorde det samme som meg, lagde pdf ut av innscannede ark, kan slikt skje. Det skjedde med hundredelene på 3000 damer, og tiendelen på 5000 damer for meg.
                                        De er nå rettet, og jeg vil sende alt til SSR igjen, men bed dem å bruke mine tall, dersom de har tenkt å føre opp meg som kilde.
                                        Jeg har fått ny melding fra min kontakt i PRK, og 1000m tidene er nå spikret.
                                        (De ble slik jeg tenkte de måtte være).

Jeg har ikke kontaktet ham vedrørende 5000 menn, vil vente til jeg hører fra SSR, om hvordan de kunne bruke tall fra SSN, men fra DPRK meldes det om at nå, har hverken han eller jeg nothing to worry about. Altså ikke noe krøll på linja.
                                        Han informerer imidlertid at det nesten ikke er synlig forskjell på resultatene fra 2022, sammenlignet med de fra i år.
                                        Ja,ja, jeg spurte ham om det var blitt gått fortere på noen distanse i 2022, og fikk altså et svar som tilsier at det var blitt gått ørlite grann fortere, og, eller saktere. Tror jeg vil la den saken ligge nå inntil videre.

Jeg har finlest og dobbeltkontrolert alle navn, og kan ikke se at de skiller seg fra de jeg fikk tilsendt fra min kontaktmann.

#23063 Svar
                                        Jeppe

Resultatene er tilbake på plass på SpeedskatingResult-siden. Nå er også 1000m med. Mine tall er brukt, og ikke de andre 5000m resultatene fra SpeedskatingNews.

Mangler bare oppgradering på nasjonsbeste sida, når det gjelder lagtempo, for der gikk gutta langt bedre enn tidligere.

#23092 Svar
                                          Kristian Eliassen

Jeppe: «Ja, ja, jeg spurte ham om det var blitt gått fortere på noen distanse i 2022, og fikk altså et svar som tilsier at det var blitt gått ørlite grann fortere, og, eller saktere. »

Mjøsamannen mener at vi snakker om datagenererte tider innenfor satte intervall slik at man fra en sesong til neste får tider som blir ørlite grann bedre — men av og til litt dårligere. Over tid genereres litt forbedrede tider. Særlig er tidene på 1000m kvinner mistenkelige. Utgangspunktet der er nemlig litt for gode tider som siden så og si hefter ved år for år.

Marcel har gjort en analyse av forholdet mellom 1000m og tidene disse løperne presterer på andre distanser:

«…jeg og EenBrabander har sett på de nordkoreanske stevnene igjen, og har kommet til den konklusjon at resultatene er helt tullete.»

Rim-Hyang Choe gikk på 1:16,33 på 1000 meter i mars, noe som tilsvarer 38,17 sekunder per 500 meter. I samme sesong gikk hun på 41,48 og 2:09,54 (43,18 poeng) på samme bane. Dette er bare umulig sakte. Og banen var ikke treg i det første stevnet på grunn av dårlige værforhold eller noe, for vinnertiden var 38,89.

Ragne Wiklund har sammenlignbare 1:16,57 på lavland. Hun kommer veldig fra langdistansesiden og presterer fortsatt 39,59 på 500 meter. Og på 1500 meter har hun en tid som er 15 sekunder raskere enn Choe med 1:54.30.

Hvis dette bare var Choe med de rare tidene kunne det gått an, men de andre har også rare tider.

Ok-Sim Jon: 38,89 / 1:16,77 / 2:12,01
                                            Hyang-Mi An: 40,72 / 1:17,02 / 2:10,93
                                            Yu-Jong Ri: 39,68 / 1:16,08 / 2:10,67
                                            Hyo-Sim Kim: 42,61 / 1:16,61 / —-

Til og med STEPHANIE BECKERT har gått raskere 500 meter enn Hyo-Sim Kim og Beckert har 1:21,59 på 1000 meter. Alle koreanske kvinner går superfort på 1000 meter (5 kvinner under 1:18.10 på en utendørs bane) og super sakte på minst én annen distanse.

Og hvorfor går mennene mindre enn 2 sekunder fortere på 1000 meteren enn kvinnene? I WSSSA dropbox (listen med alle PR-er: https://www.dropbox.com/sh/e7mah7ff4cme2ri/AAAWuqt3dD79tpvMiK4W23vfa/int_alltime?dl=0&subfolder_nav_tracking=1 er det 75 nordkoreanske menn og 100 kvinner på 1000 meteren , så det er ikke sånn at det er veldig få mannlige skøyteløpere der. Hvordan er det mulig at vinnertiden i det ene løpet kun er 1:14,54 mens kvinnetiden er 1:16,08? Bak er det samme breddenivå som kvinnene, men de er bare utrolig dårlige.

Mennene har imidlertid mer realistiske kombinasjoner av tider. Vinneren av 1000-meteren, Kim-Chol Hong, har 36,82 og 1:56,02 (begge denne sesongen i Samjion). Det er en veldig rask 500m sammenliknet med 1000m, men det kan være fordi han er en supersprinter.

Vi aner ikke hva disse skøyteløperne egentlig kan prestere fordi de ikke går løp i andre land, men jeg anser uansett disse tidene for å være fullstendig tullete.

—–

Edit: Jeg gjorde nettopp en ekstra analyse vedrørende tidene på kvinnesiden. Jeg så på alle kvinnene som har en PR under 1:17.00 for å se hva deres PR er på 1500 meter, og jeg tok de ti kvinnene med tregeste 1500 meter PR.

Så så jeg på deres raskeste tider på 500 og 1000 meter i sesongen de gjorde sin 1500 meter PR. Du vil da ende opp med følgende liste:

(se linken)

Wolf, Inagawa, Poutsma, Wang, Yuning og Plate satte alle sine 1500m PR-er i en sesong da de var unge og ikke særlig gode, noe som gjenspeiles i deres sesongbestetider på 500 og 1000m den sesongen.

Ziomek er en ren sprinter som gikk sin 1500 i Tomaszów og sprintdistansene i Heerenveen. I det stevnet med 2:08 gikk hun på 39,05 og 1:20,23 på de korte distansene.

Det etterlater deg med de tre nordkoreanerne. De satte alle sine perser på alle tre distanser denne sesongen. Alle gikk på samme bane, selv om 1000-meteren ble gått under en annen konkurranse. Hvis du tar 1:20 for Ziomek, er koreanerne de eneste på denne listen som gikk under 1:20 i sin 1500 meter PR-sesong, og de gikk til og med under 1:17…

Og det er ikke én, men tre. Det er klart, igjen, dette gir ingen mening.»

#23096 Svar
                                            Carl-Petter Leganger

Noe endelig svar får vi vel ikke før Nord Korea deltar internasjonalt, og de stiller vel i alle fall i neste Asian Games.

Jeg vil legge til at resultatene er oppnådd på en høyfjells naturisbane, og forholdene på en slik kan variere sterkt, også i løpet av en distanse.

#23097 Svar
                                              Jeppe

Det er åpenbart mange spørsmål man kan stille seg, og dessuten stille til min kontaktmann. Jeg skal kladde et skriv, og etterhvert forme det på beste måte, og sende det til min kontaktmann. Dette med personlige rekorder som settes hver gang i disse stevnene, kan jeg bl.a. spørre om. Vil tro det gåes flere løp i sesongen, men det er fra  SSR og SSN sin side dette oppgies å være personlige rekorder. Det er ikke sikkert det er det. Det sto ikke noe om det på dokumentene jeg fikk tilsendt.

#23172 Svar
                                                Jeppe

Da de nordkoreanske jentene Hyon-Suk Ko, og Won-Hae Kim, deltok i Norgescup stevnet i Stavanger for en del år siden, sto det i Stavanger Aftenblad følgende etter stevnet.

Sitat:

De legger ikke skjul på at de syntes det var litt spesielt å gå et Norgescupstevne samtidig som det vrimlet av små og store på isflatene innenfor selve skøytebanen.

— For oss er det ikke vanlig at det er mye aktivitet utenom når vi trener, det er nemlig slik at når vi trener så kan ikke vanlig publikum trene samtidig. Det var moro å se de små ungene som lekte med de små «pingvinene» ute på isen. Denne skøytehallen her i Sørmarka Arena var helt klart spesiell og kjekk for oss, mener de.

Sitat slutt.

Hvis journalisten har oversatt nøyaktig det de sa, så sa dem altså, at de ikke var vant til at andre var på isen mens de TRENTE.

Altså ikke under konkuranser, men under trening.

Jeg tolker det som at det i DPRK ikke arrangeres særlig med stevner, utenom de viktige, som igjennom mange år har blitt sendt resultater fra til ISU, og som jeg fikk for noen uker siden.

Jeg har stilt spørsmål om dette til min kontakt, og dessuten spurt om hvor mange som deltok, (sånn ca), og jeg har spurt pent om det er mulig å få resultatene fra 2022.

#23363 Svar
                                                  Kristian Eliassen
                                                  Viser 24 innlegg - 49 til 72 (av totalt 96)
                                                  Svar til: Svar #23363 i Nord Korea
                                                  Din informasjon: