Hjem › Forum › Forum 15.46.6 › NM enkeltdistanser Stavanger 1.-3.november
- Dette emnet har 76 svar, 4 deltakere, og ble sist oppdatert 10/11/2024 at 1:33 av
Rocambole.
-
ForfatterInnlegg
-
Kristian Eliassen
…svaret på hvor det ble av radio-E:
«Hei. Jeg får stadig spørsmål om vi skal sende skøyter på radio denne vinteren. Dessverre skal vi ikke det. Det blir for kostbart og interessen for å sponse eventuelt reklamesalg er liten. Fjoråret påførte oss store tap. Jeg har jobbet litt for sending samt stream fra NM men det lot seg ikke gjøre. Jeg er veldig lei meg for dette for skøyter er en idrett som egner seg godt til radio. Og en idrett jeg har veldig positive følelser for.»
Ellers mye klaging på FFSH over at NRK ikke sender NM. Det er forståelig siden man vokste opp med det, men NRK har ikke sendt fyldig fra NM på veeeldiiig lenge. Jeg tror det er nyttig å tenke på NRK som en kommersiell aktør. De har ansatt en masse folk som kan ski (friidrett og fotball).
Fint at Falken sender fra NM! Jeg begynner ellers å mene at hvis det hadde vært mulig å få Hege Bøkko og Ida Njåtun på som kommentatorer for Skating ISU, så kjør på med det hvis det ikke blir VG! (no, offence Marcel 🙂 ) You Tube er en etablert storhet, tilgjengelig, og lett å finne fram til, og i. Vi får se hva som skjer. Kanskje det blir som i fjor med VM-enkeltdistanser på NRK og resten på VG?
Rankinglister lørdag (start kl 1000)
500 m kvinner
Julie N Samsonsen 943
Carina Jagtøyen 522
Vilde Baas 452
Aurora Løvås 339
Ragne Wiklund 335
Martine Solem 329
Aline H Dyrset 121
Signe E Kirkesæther 117
Anne S Birkedal 112
Pauline L Olsen 107
Marte B Furnée 105
Ina Nakken 99(mesterskapsrekord 38,74)
500 m menn
Bjørn Magnussen 1679
Henrik F Rukke 1119
Pål M Kristensen 933
Siver Brattgjerd 902
Cristian L Magnussen 821
Erik Resell 809
Kristian Ulekleiv 681
Didrik E Strand 652
Miika Klevstuen 645
Allan D Johansson 627
Sindre Baas 601
Sander Eitrem 552
Martin S Andreassen 543
Kasper Tveter 533
Finn E Haneberg 486
Johann J F Sæves 478
Arne Lernes 476
Aron Aannø 377(mesterskapsrekord 35,03)
3000 m kvinner
Ragne Wiklund 1974
Aurora Løvås 845
Julie B Sjøbrend 513
Marte B Furnée 455
Hanna Svenni 310
Victoria Sætersdal 187
Dina Storelid 138
Ingrid H Eichler 99
Anne S Birkedal 65
Martine Solem 7
Sarah M Sanderud 1(mesterskapsrekord 4.05,31)
5000 m menn
Sander Eitrem 2094
Hallgeir Engebråten 1863
Sigurd Henriksen 1703
Kristian Ulekleiv 1540
Peder Kongshaug 1539
Kasper Tveter 1113
Allan D Johansson 926
Ole B Næss 832
Finn E Haneberg 595
Sigurd H Dyrset 566
John Granli 526
Runar N Krøyer 474(mesterskapsrekord 6.19,39)
Ovenfor her kan man for hver distanse klikke på overskriften for å komme direkte til trekning og eventuelt resultatservice.
Sendinger fra NM skal forhåpentlig komme her – altså fra kl 1000
Kristian Eliassen
Samsonsen kommer til Asia, men det blir trøbbel med å få med flere kvinnelige sprintere
Jeg får 1032hPa lufttrykk
-8,7C i isen (hva det er i overflaten vites ikke)
10,5C i hallen (litt vel kaldt for forbedrede forhold.
Det gir 1,26393kg/m3. Altså dårligere luftforhold enn under begge NC-løp så langt i år. Mest av alt på grunn av lufttrykket.
Istemperaturen er derimot bedre, og vi har også sett jevnt over litt bedre tider enn under NC1-2 (skjønnsmessig). Interessant at sprinterne har vært generelt bak der de var for to uker siden.Kristian Eliassen
Fikk ikke sett 3000m (og 500). Solid av Wiklund. Så er det jo et gap til Løvås. Fin pers av Storelid! Klarte verdenscupkravet, og også tidskravet til NSF — bør bety Asia! Hva skjedde med Sjøbrend? Hvem blir en eventuell fjerdeløper på 3000 i Asia? (Svenni?, Eichler?, Sjøbrend?) Eller blir det «bare» tre?
…
500m: Håper de bak Magnussen kan snuse på 35.80 i andre løp, skjønt vi kommer garantert til å stille med i hvert fall tre på 500m i verdenscupen vil jeg tro…
Kristian Eliassen
Litt plundrete med ny stream hver gang:
Kristian Eliassen
Obs! Se streamoversikten til Haarberg. (5000, del 2 pågår)
Kristian Eliassen
Hva skal vi si om 5000m? Litt dårligere forhold enn i går?
Eitrem bra, Kongshaug bør gå 5000 mer, Ulekleiv slo tilbake men 6.30 hva betyr det?. Ellers litt bekymringsfullt av Engebråten å havne utenfor topp-5. Vi bør sikkert være litt tålmodige med Didrik Eng Strand og Henriksen. Norge får muligens bare 3 løpere i A i Nagano hvis vi stiller med Kongshaug og (i hvert fall)Didrik Eng Strand. Kan vurderingen derfor gå på at vi stiller med Engebråten istedenfor Eng Strand som har plass både på 1500 og (trolig) fellesstart, eller setter astmaproblemene en stopp for det?
Kristian Eliassen
Opptur!
- Magnussen 34.92
- Brattgjerd 35.70
- Myhren Kristensen 35.74
- Rukke 35.98
De tre første «garantert» til Asia (jeg tar ikke ut laget…). Rukke? («malurten» er at det blir vanskelig med to norske i A under Nagano 500#1)
Oppsummeringen så langt er altså at følgende løpere har oppnådd NSFs veiledende tidskrav for verdenscupen:
- Samsonsen, Wiklund, Løvås, Storelid
- Magnussen, Brattgjerd, Kristensen, Eitrem, Kongshaug, Strand, Ulekleiv, Johansson, Henriksen, Tveter*, Engebråten*
De to siste er jo ikke blant de 5 beste på noen distanse, så de ligger sånn sett tynt an.
Derimot tror jeg kanskje Carina Jagtøyen ligger godt an, selv om hun ikke greide tidskravet på 500 m. Og i tillegg forstår jeg at Julie B Sjøbrend er kvalifisert via fellesstart. Hun har tidskravet på 3000 m inne, noe som muligens kan bli nyttig med tanke på EM-kvalifiseringen.
Rankinglister søndag (start kl 1000)
1000 m kvinner
Ragne Wiklund 1246
Aurora Løvås 816
Julie N Samsonsen 653
Marte B Furnée 575
Julie B Sjøbrend 527
Carina Jagtøyen 482
Hanna Svenni 410
Vilde Baas 326
Victoria Sætersdal 319
Martine Solem 283
Ina Nakken 220
Sarah M Sanderud 143(mesterskapsrekord 1.16,57)
1000 m menn
Peder Kongshaug 1479
Bjørn Magnussen 1212
Henrik F Rukke 998
Allan D Johansson 927
Kasper Tveter 924
Erik Resell 898
Kristian Ulekleiv 883
Cristian L Magnussen 761
Didrik E Strand 736
Emil P Matre 724
Runar N Krøyer 654
John Granli 639
Pål M Kristensen 607(mesterskapsrekord 1.09,62)
5000 m kvinner
Ragne Wiklund 1629
Aurora Løvås 959
Ingrid H Eichler 693
Hanna Svenni 492
Marte B Furnée 311
Dina Storelid 254(mesterskapsrekord 7.05,36)
10 000 m menn
Sigurd Henriksen 1712
Sander Eitrem 1654
Kristian Ulekleiv 1437
Hallgeir Engebråten 1410
Ole B Næss 1263
Sander Tveter 701
Finn E Haneberg 666
Vegard Rye 666
Aron Aannø 577
Sondre Hvammen 555
John Granli 541
Viktor S Haukaas 510
Oddbjørn Mellemstrand 391
Erlend Belsvik 322(mesterskapsrekord 13.18,40)
…og nettsendingene finnes fortsatt her. Et prima tilbud for oss som ikke er tilstede.
Arvid Hauge
Ser at Kongshaug, Ulekleiv, Strand og Engebråten står over 10000m.
Det er veldig skuffande.
Eller kanskje veldig lurt? Hvorfor gå i bånn på en tier nå, eller bare loffe rundt? Engebråten er tydelig ikke i form. Kongshaug og Eng Strand har sikkert kontroll på hva de gjør. Ulekleiv ser vel ikke helt hva han får igjen for å gå her. Blir han tatt ut på 5000m-laget til WC1 og 2, så vil han ha gode sjanser til å komme med på tieren i Calgary under WC3, om kanskje ikke i A. Han er nok bedre på 5000. — «Prestasjoner i WC1 og WC2:
– Løpere som har plass i A-gruppen etter de 2 første World Cup løpene vil i sterk grad bli prioritert til å fortsette å gå World Cup 3 og 4.»Vi har 6 aktuelle til å starte på 5000m under WC1. Engebråten er i utgangspunktet nå utenfor de 5 som får gå, men vi får se. Han har potensiale til å være topp12 i langdistansecupen etter WC2, og også sikre en kvoteplass på 10 000 på poeng (topp8). (Slik gikk det i Stavanger i fjor) Og kanskje er det at Eitrem og Henriksen stiller til start i NM på tieren et signal om at disse er to som har lyst på Norges to plasser (forhåpentligvis) under distanse-VM i mars?
…
Det er fortsatt litt pussig at Sjøbrend sto over 3000m selv om hun kanskje er verdenscupklar via fellesstart. Vi (og uttakskomiteen) vet nå ikke om Storelid og Svenni hadde slått Sjøbrend på 3000, og Sjøbrend gikk ikke veldig fort på 1500. På en annen side så hadde Sjøbrend fellesstarten i beina på lørdag, og vi vet ikke hva som kommuniseres innad. Svenni gikk rett OVER tidskravet til NSF på 3000m, Storelid under… Forøvrig går både Svenni og Storelid 5000m i dag — ikke Sjøbrend. Sjøbrend går 1000m. 🙂
Jeg kan ikke bli skuffet over at noen løpere dropper 10km. Det er lite å vinne her, hvis man ikke er bnakers på en medalje, og hvor mye betyr en slik for løpere som har senge-bordet hjemme stappfullt av NM-medaljer?
Jeg skulle gjerne hatt temperaturene og luftfuktigheten i hallen i dag.
YR melder 1023-24 hPa lufttrykk, hvilket er litt lavere enn i går. Hvis andre forhold er samme er forholdene raskere enn gårsdagen.
Det ligger vel i sakens natur at en velger bort distanser når mesterskapet gjelder nettopp enkeltdistanser. En får glede seg over de som stiller opp – for eksempel 21-åringen Kari-Celine Reiss-Jacobsen som nettopp forbedret sin pers på 5000 m med 40 sekunder! 7.54 lar seg høre, og på fredag satte hun også pers på 1500 m: 2.06.
Dina Storelid må trekkes fram nok en gang: 7.28 og ny pers med bortimot et halvt minutt. Dette blir nok fort sølv?
Solid av Ragne: sololøp til ny mesterskapsrekord: 7.01,19! Sølv til Storelid og bronse til Hanna Svenni på 7.40. Hun tok også bronse på 1000 m tidligere i dag.
Kristian Eliassen
10 000m menn
- Eitrem 13.19.34
- Sigurd Henriksen 13.47.20
- Næss 13.58.77
Hvor skal vi tippe at Ghiotto og Jilek hadde plassert seg på denne lista om de hadde gått i par i Stavanger i dag?
Svaret på det blir jo litt avhengig av forutsetninger. Hadde det for eksempel vært snakk om å ta igjen tidspoeng i allround, eller «bare» å vinne distansen. SLike ting er nok veldig avgjørende for hvor mye man vil legge i en 10 000 m. Men 13.00 på Ghiotto og 13.20 på Jilek tenker jeg kan være et greit anslag.
Emil
Jeg regner med at Ghitotto hadde slått Eitrem med sirka halvminuttet, Jilek 15 bak Ghiotto.
Rocambole
Samlet sett lite imponerende for de norske farver. Ragne virker bekymringsfullt langt unna sitt toppnivå i dameklassen, hva nå det måtte skyldes.
Pen 500 på 34.92 av Magnussen. Oppmuntrende |1.45.90 på Eitrem (0,44 foran Kongshaug!), men fortsatt 1.46 sek bak sitt kanonløp under Hamar-EM 22. Langdistanse-seire på 6.19 og 13.19 tilsier at at vårt største håp for EM er er noenlunde i rute, men heller ikke mer enn som så. 37.66 i Stavanger uken før var rimelig spakt, men i det minste øvde han på sin primære problemdistanse.
Mht. EM ser det foreløpig dessverre ikke ut til at Eitrem stiller sterkere enn for to sesonger tilbake, og det virker et godt stykke frem til EM-favoritt Roest, og Eitrem kan også få trøbbel med bl.a. den nybakte vrek-holder Ghiotto og med Bosker (som synes å gå mot sin beste sesong noensinne).
Bak Eitrem ser det tynt ut. Kongshaug ble klart slått av Eitrem på sin spesialdistanse 1500 og presterte ikke bedre enn 6.28 på 5000, samtidig som han stod over både 500 og 10k. Forventningene til PK er moderate siden han viste slapp statur ved ikke å gjøre noe forsøk på å kvalifisere seg til vårt lag til VM 2024 (hvilket kanskje endte opp like greit siden ØE og HE presterte meget godt, og SLP fikk sjansen til en høyst akseptabel svanesvang).
Vår overraskende og høystærede bronsevinner i VM24, Engebråten, var nå åpenbart redusert grunnet sine gjenstridige astmavansker. På plussiden noterer jeg primært DE Strand med en pen pers på 1500, om enn 6.35 på 5000 var lite tillitvekkende. Det er langt frem til Jilek på de mest voksne distanser i juniorklassen. Skuffende prestasjoner også av Sigurd Henriksen som synes å ha stagnert i alt for ung alder.
Summa summarum virker Eitrem i noenlunde rute før EM og med bra sjanse til medalje. Bak ham virker det beklagelig tynt, og det kan være berettiget grunn til å stille spørmålstegn ved treningsopplegget for etterveksten.
-
ForfatterInnlegg