NM 2020 – super-NM eller hva?

Hjem Forum Forum 15.46.6 NM 2020 – super-NM eller hva?

Viser 24 innlegg - 25 til 48 (av totalt 75)
  • Forfatter
    Innlegg
  • #11368 Svar
    #11370 Svar
    EinarR

      Haarberg fant dette i regelboka til NSF:

      «Hvis en krets ikke har løpere som har kvalifisert seg på en distanse, kan det tas ut en løper fra kretsen uavhengig av kvalifiseringstider (se uttakskriterier sesongen 2020/2021).»

      Da håper jeg at Ine Førde fra Tromsø har fått tilbud om startplass, og at hun har takka nei. Hvis dette ikke er tilfelle, så synes jeg dette er et elendig endelig uttak!

      #11400 Svar
      Kristian Eliassen

        NM enkeltdistanser starter altså 15:30 i morgen, fredag. Bruk denne fine siden:

        https://skoyteklubb.weebly.com/nm-2020-enkeltdistanser.html

        trekningen fortsatt ikke klar når jeg poster dette, men joda: kommer i linken rett over her i løpet av kvelden! Yr melder om hPa 1013-20 de kommende to dager. Ok. Kanskje ikke topptider å forvente? Ikke detaljinfo om isen, men «forbedrede forhold» i hallen høres en smule negativt ut i mine ører. Vet at hallen er dyr å varme opp, men selvsagt vil man ha best mulige forhold. Vi får følge med uansett. Tider betyr ikke alt.

        #11403 Svar
        EinarR

          Er det bombesikkert at det blir da? Mye negativt om pest, smitte og tiltak rundt Hamar og Ringsaker i Dagsrevyen i kveld. Alt av arrangementer var innstillt i en idrettshall i Hamar (tror jeg).

          Med det samme: Det er mye sur kritikk mot NSF, de gjør ingenting eller alt for lite osv. Jeg henger meg ikke på der. Men: I sportsbilaget til nevnte dagsrevy så var det et lengre innslag om en kvinnelig skiskytter på treningsleir i Sør-europeisk fjellheim, og om hvorfor hun skjøt så mange bom sist vinter osv. Niks NM på skøyter. MÅ skøyter finne seg i slike prioriteringer? Dette synes jeg er noe NSF burde kunne ta tak i, med  henvendelse om prioriteringer i NRK- sporten. Det må gå an å vinne forståelse for en smule kritikk på dette området.

          #11404 Svar
          EinarR

            Det BLIR NM, sies det nå. Men ikke fler enn 20 tilskuere, og banketten er avlyst. Lokal forskrift f.o.m. i dag.

            #11405 Svar
            B. Haarberg
            Nøkkelmester
              #11406 Svar
              Kristian Eliassen

                «Ingen SLP på 5000m.
                Sverre har den siste uken slitt med en lett luftveisinfeksjon, og står over dagens løp.

                Han er på bedringens vei, men har i samråd med landslagslegen valgt å stå over fredagens løp. Han satser på å være klar til lørdagens 1500m.

                Etter forrige helg merket Sverre symptomer på lett luftveisinfeksjon. Han har derfor gjennomført Covid-19-test som var negativ. Han følte seg bedre på onsdag og reiste til Hamar, men har vært isolert fra de andre utøverne i perioden.»

                • Dette svaret ble endret 3 år, 6 måneder siden av B. Haarberg. Årsak: Layout
                #11408 Svar
                B. Haarberg
                Nøkkelmester

                  Da ble det straks mer spennende om gullmedaljen! Og Sindre Henriksen er vel den eneste på startlista som har NM-gull fra før?! Så her blir det høyst sannsynlig en første gangs gullvinner i dag.

                  #11409 Svar
                  Tom Sirevåg

                    Ja, da er vi i gang med streaming. Foreløpig veldig grei gjennomføring.

                    #11410 Svar
                    Tom Sirevåg

                      Programmering seier til HHL PÅ 500…

                      #11411 Svar
                      Tom Sirevåg

                        Som Larvikspatriot syns jeg tidene og forbedring av pers til Sander Tveter med 6.45 og Kasper Tveter med 6.55 er svært gledelig. Ny æra fra Larvik ?

                        #11412 Svar
                        Update_Skate
                        Deltaker

                          So I cannot see the broadcast of the Norwegian championships without paying?

                          *sigh*

                          That really improves the amount of fans in Norway, eah?

                          Or is it a free subscription?

                           

                          On-topic: decent race for Njåtun and a good one for Lorentzen. Seems like Lorry isn’t too far off international podium level.

                          #11413 Svar
                          B. Haarberg
                          Nøkkelmester

                            direktesport.no er en TV-kanal eid av norske lokale aviser, med tilsammen over 600 000 abonnenter. Alle disse kan altså se sendingen uten å betale noe.

                            På denne måten kan arrangøren Asker Skøyteklubb forhåpentlig tjene noen kroner, og det er absolutt ikke urimelig å måtte betale for å se disse sendingene, som man jo også måtte gjøre dersom man var på tribunen.  (Du kan for øvrig tegne abonnement for 5 uker for kr 5. Ikke så veldig dyrt.)

                            #11414 Svar
                            B. Haarberg
                            Nøkkelmester

                              «Som Larvikspatriot syns jeg tidene og forbedring av pers til Sander Tveter med 6.45 og Kasper Tveter med 6.55 er svært gledelig. Ny æra fra Larvik ?»

                              Men ingen av dem går for Fram lenger?!

                              #11417 Svar
                              Kristian Eliassen

                                Går de 10 000? De 12 beste på 5000m får gå. Deretter en reserveliste på 3. Grødum førstereserve. Sigurd Henriksen perser igjen på 5000m. Går neppe 10 000? At Kongshaug perser med 6.35 overrasket meg litt, og det er faktisk en solid pers også. Er vel fordi de norske mest går 3000m.

                                Akkurat nå er det vel uklart hvem som blir Norges tre til et eventuelt EM. SLP selvsagt, og så Sindre Henriksen et lite smalahove foran en trio ledet an av Engebråten?(4.Kongshaug 5.Ulekleiv(pers på 500)).

                                6.45 er ellers en magisk lavlandsgrense på 5ooom.  5 plasser i verdenscupen.

                                På 500m, menn så gir vel resultatlista svaret at HHL er pallkandidat og BM av og til kan være det. Topp-ti.

                                Hvem supplerer til sprint-EM? Norges nummer 3, OBF, og 4, Pål Myren Kristensen i kobbelet rett under de beste i B og innenfor verdenscupgrensa 36,20. Rukke og Sæves p.t. en vei å gå. Norge 4 plasser i verdenscupen. OM det blir verdenscup og reglene ikke endres…

                                På 1500, kvinner er 2.02 en magisk grense. Opp til det nivået i går var kun Njåtun og Wiklund selv om Norge har 4 plasser i verdenscupen om ikke reglene endres. EM-laget sier Haugen i tillegg – OM det blir EM…

                                Start 12:00 i dag. 

                                På 500m, kvinner er 40.00 en referansetid, på 3000m er det 4.22 som indikerer verdenscupnivå. Norge har 3 plasser på disse distansene. De 8 beste på 3000 kvalifiserer seg til 5000. Reserveliste på 3. 1500, menn er Norges beste av de olympiske distansene. Er man blant Norges 5 beste står man til verdenscupklasse, 1.50.5.

                                #11418 Svar
                                B. Haarberg
                                Nøkkelmester

                                  En liten salutt for Ida Njåtun som har ti NM-seire på rad på 1500 m ! Den største seiersmarginen hadde hun i 2015: 3,71 sekunder. Den som har vært nærmest Ida er faktisk Ellen Bjertnes: Hun var 0,06 sekunder bak i 2016. Seiersmarginen i går var 3,24 sekunder.

                                  Trekningen foran lørdagens løp.

                                   

                                  #11419 Svar
                                  Tom Sirevåg

                                    Det har du rett i Haarberg. Sikkert pga bedre tilrettelagt trenings- og isforhold i Stavanger/Sandnes enn Larvik/Vestfold…

                                    #11420 Svar
                                    EinarR

                                      «En gang larvikitt, alltid larvikitt»!

                                      Bra om det kommer liv til gamle skøytebastioner, som Vestfold og Larvik. The Tveters, selvfølgelig, men framfor alle, Bjørg Eva Jensen. I boka hennes

                                      https://15-46-6.net/2020/09/05/bjorg-eva-i-godt-selskap-norske-skoytebiografier/

                                      er hun veldig påpasselig med å trekke med seg mange navn fra det fine miljøet hun var en del av, og med treneren Hans Trygve Kristiansen i sentrum.

                                      Personlig husker jeg NM på Fram- banen, februar 1978. Jeg tok en dagstur (fra Oslo) på lørdag. Temmelig kaldt og surt etter hvert. Men enda da, mye folk og god, gammel skøyteinteresse. Jeg har fortsatt en pin, som minne!

                                      • Dette svaret ble endret 3 år, 6 måneder siden av B. Haarberg. Årsak: lenke åpnes i ny fane
                                      #11424 Svar
                                      Kristian Eliassen

                                        Da foreligger trekningen for 10 000m! Tror jeg på bakgrunn av av innsatsen til ADJ på 5000m og 1500m fortest mulig må melde han på som en kandidat til EM-laget. Flott 1500. Spennende å se hva han kan få til på titusen.

                                        12 deltakere. Kongshaug, Næss og Kasper Tveter avstår. Inn med Grødum, Granli og Nordal.

                                        #11425 Svar
                                        Kristian Eliassen

                                          Trekning også på 5000m, kvinner: 7 første på resultatlista på 3000 ønsker å gå. Haugli avstår, inn med Sanderud.

                                          #11426 Svar
                                          EinarR

                                            Næss (OBN) avstår fra 10000m. Høye odds for et sånt tips. Må være noe med helsa.

                                            #11430 Svar
                                            B. Haarberg
                                            Nøkkelmester

                                              Bra dag for Aktiv SK! Både ADJ og Ragne W tok sine første NM-gull på seniornivå i dag. Julie Samsonsen brøt også en barriere i så måte i dag.

                                              Trekningen i morgen er allerede omtalt – her ligger den til gjennomsyn.

                                              #11434 Svar
                                              Arvid Hauge

                                                Skuffande at Kongshaug  og Sindre Henriksen ikkje startar på

                                                10000 meter. Hadde  hatt gått av ei gjennomkjøring på mila.

                                                Men norske løparar er kjent for å stilla til start på 10000m, i

                                                allefall dei siste 10-15 åra. Som Einar R skriver, er det sikkert noko med helsa til OBN, normalt så ville nok han starta.

                                                #11435 Svar
                                                Arvid Hauge

                                                  NB: Eg meinte at norske løparar er kjent for IKKJE å stilla til start

                                                  på 10000m dei siste 10-15 åra.

                                                Viser 24 innlegg - 25 til 48 (av totalt 75)
                                                Svar til: Svar #9943 i NM 2020 – super-NM eller hva?
                                                Din informasjon: