Kina

Hjem Forum Forum 15.46.6 Kina

• Dette emnet har 26 svar, 4 deltakere, og ble sist oppdatert 24/11/2023 at 6:12 av Kristian Eliassen.
Viser 24 innlegg - 1 til 24 (av totalt 27)
  • Forfatter
    B. Haarberg
    Nøkkelmester

Leser på Facebook at en viss Frode Rønning og en viss Finn Halvorsen er ansatt som trenere i Kina fram til OL 2022. Fra før er vel også Bob de Jong på plass. Her satses det tydeligvis på bred front. Banen i Beijing skal også være islagt hele året, så vidt jeg forstår.

Vår gode venn «Update Skate» har for øvrig en fin oppsummering av status i Kina her:
      https://updateskate.wordpress.com/2019/09/28/is-ning-zhongyan-the-skater-china-needs-towards-2022/

#6894 Svar
      Kristian Eliassen

(Får gjøre som NLH pleier å gjøre på Facebook:) !

#6931 Svar
        Karl A
        Deltaker

Update Skate navngir her seks forskjellige kinesiske treningsteam. I tillegg kommer «noen han ikke har klart å tyde navnet på» + de Rønning og Halvorsen måtte få ansvar for + eventuelle andre.

Hva har skjedd med Henk Groen, som i fjor ble ansatt som kinesisk hovedtrener fram til OL-22?

#7067 Svar
          KarlA

https://www.youtube.com/watch?v=p14lIFiTdWE

Allerede ferdig og allerede i bruk (jfr. helgas resultater) – 2 1/2 år før OL. Plass til 12000 og med løfte om at det skal skøytes der også etter OL.

#7068 Svar
            B. Haarberg
            Nøkkelmester

Takk for info KarlA. Du får gult kort for bruk av ordet «skøytes», men det går nok bra.

Resultatene ligger hos SpeedskatingResults.

#7075 Svar
              KarlA

Skjønt… er dette OL-banen, som allerede er ferdig? Eller et sideprosjekt som står klart nå, et år før den andre?

#7076 Svar

Ser ikke ut som OL-banen, nei!

https://twitter.com/SashaKrotov/status/1183485074911707136

Skal heller ikke kunne kategoriseres som et internasjonalt stevne ift. ratifisering av tider: Kun kinesere med. (Nå var forsåvidt heller ikke tidene så fryktelig gode).

#7088 Svar
                Update_Skate
                Deltaker

1:46.99 er likevel en kinesisk lavlandsrekorden til Ning.

#7089 Svar
                  Kristian Eliassen

Vet du/noen om Henk Groen fortsatt er tilknyttet Kina? Hva med facebook-kommentaren om at Frode Rønning og Finn Halvorsen har fått treningsoppdrag for Kina? Hvilken gruppe/grupper isåfall?

#7092 Svar
                    Update_Skate
                    Deltaker

Henk Groen har fått sparken, han jobber ikke lenger for det kinesiske landslaget.

https://proskating.nl/de-chinezen-denken-dat-medailles-te-koop-zijn/

#7093 Svar
                      Kristian Eliassen

Aha! Takk. Selve artikkelen var også interessant.

#7220 Svar
                        Kristian Eliassen
                          #7221 Svar
                          EinarR

Som det satses! Men som Arild Gjerde opplyser: Skøyter (hurtigløp?) er den desidert største vinteridretten i Kina.

Hvor blir det av våre karer i det store bildet; en «viss» Rønning og ditto Halvorsen? Kan det være Frode med skjermlue (som stikker ut, lik Trolltunga i Hardanger) midt i bildet til høyre?

#7241 Svar
                            Kristian Eliassen

Det omtalte stevnet i Beijing var tydeligvis et uttaksstevne til verdenscupen.

https://www.youtube.com/watch?v=vGkKKHsi-YM

Merket meg at man tidlig stilte spørsmålet hvorvidt så var tilfelle på bakgrunn av navnet (Direct International Competition Trials), samt deltakerfeltet. Så gjenstår bare spørsmålet om regelverket. At Ning vant 1500 er jo interessant i seg, men jeg får vel la spørsmålet ligge om løpet tok fram Kinas to verdenscupplasser på 1500 ved hjelp av amerikansk uttak, eller om uttaket skjer/skjedde på mer «intrikat» vis. Vel, vel.

#8771 Svar
                              B. Haarberg
                              Nøkkelmester

Kinas mesterskap i allround og sprint er avviklet denne helga. Interessant å legge merke til at den gode Ning valgte å delta i allround, og at han satte ny kinesisk rekord sammenlagt. Det kinesiske mesterskapet var som vanlig en skikkelig massemønstring.

#8774 Svar
                                Karl A
                                Deltaker

De fire forbløffende 14 år gamle jentene også verdt å merke seg.

Silja Chen og Yuanyuan Zhang (fra kortbane) og Jiarong Zhou og Aoyu Chen (fra inline). De tre første hhv 2, 4 og 3 på 5000, langt foran landslagsløperne Jiachen Hao og Dan Li.

Vi fåri se om de fortsetter som hurtigløpere og om de i så fall slipper å bli trent i senk. Men det store beitet utenlandske trenere har så langt ikke løftet de voksne løperne. Så kanskje 16-åringer vil representere Kina på hjemmebane i 2020-OL?

#10485 Svar

Man skulle tro det var aprilsnarr, men Kina har ifølge NOS sparket alle utenlandske trenere (langbane og Short Track).

https://nos.nl/artikel/2332296-chinese-schaatsers-raken-complete-trainersstaf-kwijt-ook-koops-weggestuurd.html

https://www.schaatsen.nl/nieuws/2020/april/voltallige-trainersstaf-van-chinese-schaatsers-ontslagen/

#22365 Svar
                                  KarlA

Resultattørke (sikkert covid-relatert) fra Kina også denne sesongen. Men nå får vi (SpeedSkatingResults) stevneresulater fra innendørsbanen i Hailar (Indre Mongolia). Den er ganske ny, fra før har vi bare resultater fra et før-pandemisk stevne høsten 2019.

De er ganske interessante. F.eks. at totalt ukjente (som hurtigløper) Jiang Jiamin går sin første 3000 på 4,17.

Men mer interessant er at Ruining Tian går 500 på 38,3 og Muhaimati Hanahati og Kahanbai Alemasi går 5000 på hhv 6,29 og 6,34. Tidene tilsier at den første godt kan være sesongens beste kinesiske damesprinter og de siste godt kan være de to beste mannlige distanseløperne.

Løperne har et par ting til felles: Ingen av dem har vært tatt ut til World Cup i år. Og alle er fra trøblete Xinjiang.

Fire løpere fra Xinjiang deltok i OL i fjor. Disse fire pluss Ahenaer Adake, som vi ikke har hørt fra i år.

Tilfeldig at de ikke har deltatt internasjonalt i år? Neppe, vel?

#22366 Svar
                                    KarlA

Disse tre.  Ikke Jiamin.

#22373 Svar
                                      Kristian Eliassen

Det nasjonale mesterskapet i Urumqi er også litt interessant.

https://speedskatingresults.com/index.php?p=2&e=27014

#22374 Svar
                                        KarlA

Ser at SpeedSkatingNews kategoriserer Jiang Jiamin som C1-løper (født mellom juli/08 og juli/09). Om det stemmer har vi (4,16,58 og 7,23,73) å gjøre med et ekstremt langdistansetalent.

#23780 Svar
                                          KarlA

Ny kinesisk bestenotering på 3000 i Heerenveen i dag: Muhamaiti Hanahati, 3,43,94. Han trener med IKO i Nederland og har åpenbart fått et løft.

Han er fra trøblete Xinjiang. Han var åpenbart kvalifisert for det kinesiske WC-laget i fjor, men var ikke med. Det samme gjaldt de to andre eliteløperne fra Xinjiang: Alemasi Kahanbai og landets klart beste kvinnesprinter RuiningTian.

#23878 Svar
                                            Kristian Eliassen

Russiske Rumyantsev har lagt opp, og er nå en av trenerne for Kina — noe som skal ha resultert i flere nasjonale rekorder uten at jeg klarer å peke på disse.

«— Som eldre idrettsutøver ville jeg ikke lenger vente på at det russiske landslaget skulle få konkurrere i internasjonale konkurranser igjen.

Derfor, etter at jeg falt på trening, snakket jeg med laglederne her. Jeg så at det ikke finnes noen langdistansetrener som sådan. Jeg begynte å skrive programmer, begynte å trene med gutta, de ga meg en gruppe unge idrettsutøvere med resultater på 7 minutter og 5 sekunder på «A», og nå har de, som allerede jobber med programmet mitt, forbedret sine personlige resultater, slått kinesiske rekorder på 5000 og 10.000 meter og i allround.

— Er du en av de utøverne som alltid sa til seg selv: Jeg blir aldri trener?

«Jeg benektet ikke denne muligheten for meg selv. Dessuten hang alt sammen her. Og nå jobber jeg med det kinesiske landslaget, jeg er en del av trenerteamet.

— Trener du et herrelag?

— I fjor var det et herrelag for lange distanser, nå er det ingen slik divisjon, vi jobber alle sammen, vi har ett stort lag.

Likevel, etter OL, brast noe i meg som idrettsutøver, slik er det. Jeg trente, men sluttet å nyte det, sa Rumyantsev til Match TV.

#24361 Svar
                                              KarlA

Ifølge dagens melding fra dette nettstedet har Gao Tingyu (etter femten slappe måneder, men langt blidere enn før) vært i full trening siden mai og sikter mot Milano-26.

Fra 500-meteren i sesongens første China Cup har jeg fått med meg at Yang Tao vant. Han var ikke i Obihiro. Var Gao med i China Cup? Vet ikke. Om ikke, finnes da noen mulighet for at han være kvalifisert til start på hjemmebane i Beijing til helga?

https://www.hrbtv.net/folder137/2023-11-12/844893.html

Viser 24 innlegg - 1 til 24 (av totalt 27)
                                              Svar til: Svar #23780 i Kina
                                              Din informasjon: