Hjem › Forum › Forum 15.46.6 › Inline!
- Dette emnet har 386 svar, 4 deltakere, og ble sist oppdatert 27/07/2026 at 9:55 av
Emil.
-
ForfatterInnlegg
-
Kristian Eliassen
Tradisjonen tro avsluttes det hele med maraton. Swings vant også denne nå på morgenkvisten etter en veldig massespurt. Skuffende mesterskap for Metodej Jilek.
Kristian Eliassen
«Det er nesten umulig å holde oversikten, men takket være seieren i maraton har Bart Swings nå 41 europeiske titler i Inline. Denne uken tok han gullmedalje på hver løpsdag. Han vant begge poeng- og elimineringsløpene, 1000 meteren og den avsluttende maratonen. Bemerkelsesverdig nok var det fremdeles tvil om formen hans på mandag.
«Fordi jeg gikk glipp av EM i fjor på grunn av kneproblemer, hadde jeg virkelig gledet meg til det denne gangen», sier Swings. «Lekene ble en stor skuffelse for meg. I ett år hadde jeg gjort hva som helst for å bli kvitt kneskaden. Jeg klarte det, men så kom jeg ikke i nærheten av å vinne noen medaljer i fellesstart. Jeg trengte litt tid til å riste av meg skuffelsen. Det første jeg gjorde etter at jeg kom tilbake fra Milano var å ta på meg rulleskøytene; jeg la skøytene til side en stund.»
Swings nyter å være tilbake i sin inline-verden. «Jeg vokste opp her, dette er min lidenskap og min første kjærlighet.» Det smerter ham å si at han sannsynligvis ikke reiser til VM i Paraguay i midten av oktober. «Det er virkelig synd, spesielt i denne formen. Jeg blir ikke yngre, så jeg må ta fornuftige valg. Etter år med smerter på isen er jeg endelig frisk igjen. Det er ikke smart å stå på inline-skøyter en uke til i oktober. Dessuten gjør jeg ikke overgangen fra inline-skøyter til hurtigløp særlig knirkefritt.» Den andre veien går mye bedre, ettersom belgieren konkurrerte i Inzell forrige uke med sitt nederlandske hurtigløpslag X2O Badkamers.» (schaatsen.nl)
Emil
Det er ofte slik at inlinere tar litt tid med overgangen fra inline til is, men fort går den andre veien. Det har sikkert å gjøre med hvilke bevegelsesmønstre som er innlært først og sitter dypest. Det er også slik at de fleste inlinere (med enkelte unntak, Thorup f. Eks) trives bedre med konkurransseformen på hjul. Det er mer dynamisk og krever mer taktisk tenking enn tempoløp på isen, som kan være mentalt drenende.
-
ForfatterInnlegg