Finland 2025 – /26

Hjem Forum Forum 15.46.6 Finland 2025 – /26

• Emnet er tomt.
Viser 19 innlegg - 1 til 19 (av totalt 19)
  • Forfatter
    Jeppe

Timo Järvinen blir ny landslagstrener for finnene. Det opplyser det finske skøyteforbundet. Järvinen starter jobben fra 1. september 2025.
      Forbundet i Finland skriver videre at stillingen er midlertidig og varer til slutten av februar 2026. Järvinen tar over når nåværende landslagstrener Janne Hänninen går over til å bli den finske olympiske komités øverste sportsdirektør, med virkning fra 11. august 2025.

Timo Järvinen har bodd i Sveits siden 2011 og jobbet der som fysioterapeut.
      I tillegg var han sveitsisk hurtigløpstrener fra 2014 til 2018 og har vært trener i Det internasjonale skøyteforbundets (ISU) hurtigløpsutviklingsprosjekter siden 2015.
      Järvinen var også landslagstrener i Finland fra 1998 til 2010.

(Han ønskes veldig velkommen tilbake, leser jeg, men det blir jo for en ganske kort periode. Tiden vil vise hva, og om, den tidligere allround løperen kan tilføre noe i finsk skøytesport).

#32384 Svar
      Jeppe

Resultatene for de finske løperne i Inzell er oppløftende gode denne helga. Flere av løperne har gått under verdenscupkravene på 500 og 1000.

Imidlertid gjenstår kravet på 1500. Juuso Lehtonen var ganske nær forrige helg, og hvis fremgangen fortsetter, sier magefølelsen at det går veien for Juuso nå.
        Fint med solid, ny pers på 500 av Max Kokko, og sannelig er både han og Tuukka S. påmeldt på 1500. (Betrakter dem kun som sprintere).
        Laura Kivioja har ikke fått det helt til enda, men takket være en tid på 39 tallet forrige sesong, kan hun stille i verdenscupen sammen med gutta, som mye sannsynlig vil stille et teamsprint lag.

Sammenbruddene på 5000 for Emil Ervik og Muhonen for en uke siden, må ha en årsak, men jeg tror jeg, enn så lenge ser forbi det, i stillhet.

#32392 Svar
        EinarR

Har lagt merke til at det er Hänninen og ikke Järvinen som blir oppført som coach for de finske i Inzell. Vet ikke hva det har å si. Men fort går de!

#32396 Svar
          Jeppe

Yes, 1.49,97 på Lehtonen, og Muhonen gikk også under kravet (1.50,45).
            Fin helg for Finland.

#32402 Svar
            Carl-Petter Leganger

Hyggelig med to finner under tiden for wc-deltagelse på 1500 m.  Dette innebærer jo at den som deltar også kan starte på 5000 da det er kvalifisering til vm allround.  Det er for øvrig merkelig at Finland ikke har noen som klarer tidskravet på 5000 m, i helgen var det en ungarer og to portugisere som klarte dette, da burde også Finland ha en løper som kunne klart dette.

#32457 Svar
              Jeppe

Til de to første verdenscupene har Finland tatt ut:

Tuukka Suomalainen; 500 og 1000

Juuso Lehtonen: 1500

Laura Kivioja: 500 og 1000.

Merker meg at finnene ikke stiller med Max Kokko som en eventuell reserve på 500 (og 1000). Vil tro han er et klart førstevalg til et teamsprint lag, når verdenscupen kommer til Heerenveen.

#32458 Svar
                Jeppe

Hmmmm… etter litt graving og translatering…: Joda, Max Kokko er tatt ut som reserve på 500 til de to første verdenscup stevnene.

Da mangler bare en linje et sted, om at Finland stiller i Mixed Relay øvelsen i den andre verdenscupen.

#32522 Svar
                  Jeppe

En moderat, og tilnærmet normal dag i Inzell i går, for de finske løperne. Ikke det sterkeste feltet på 1000m for gutta, og dermed en grei dobbeltseier med Lehtonen som best med tiden 1.12,30, foran Muhonens 1.12,85.
                    Mulig jeg forventer bedre tider enn dette hver gang, fordi finnene er sterkere denne sesongen, men i dag, forventer jeg ikke gode tider av enkelte finner. Bare spent på hva tidene kan bli.
                    16 åringen Veikka Mukkala er oppført på 5000. Og han har ikke registrert noen tid på denne distansen tidligere. Spennende.. To finske jenter skal gå 3000. Unna Muhonen og Iiris Vuorisalo. Begge har tidligere gått distansen på 5.13 og 5.16

#32856 Svar
                    Jeppe

35,31 på Tuukka Suomalainen i dag og ny pers. Ny pers ble det også på Laura K tidligere i dag; 39,39. Hun forbedret den forrige persen, satt på lørdag, med 12 hundredeler. Tuukka perset også på 1000m (1.10,64) og Lehtonens nye pers på 1500 er 1.47,92. Finnene går stadig litt fortere, men de havner likevel på nedre del av nederste halvdel på resultatlistene i B-puljene. Det blir langt opp til verdenscup-poeng for finnene.
                      Men bedre tider skal komme, i dobbelt forstand, vil jeg tro.

• Dette svaret ble endret 9 måneder, 2 uker siden av B. Haarberg. Årsak: Layout
                      #33509 Svar
                      Jeppe

2025 går mot slutten, og første del av denne OL sesongen har gått dårlig for finnene må man vel si. Det begynte imidlertid bra. Både Tuukka S. Max Kokko, Juuso Lehtonen og Alvar Muhonen klarte verdenscup krav, og Laura Kivioja hadde tidene inne fra forrige sesong. Hun fortsatte med å forbedre sine perser ganske bra under gode forhold i Calgary. Hun har nå 39.12 og 1.18,04 på sprint distansene.

Noen nye perser ble det vel også et par av gutta, men alle var langt unna mulige poeng i B-puljene i verdenscupstevnene som har gått.

Godt mulig de slikker sine sår og stiller i EM. Tuukka er kvalifisert på tid på 500 og de kan, om de vil, stille i Team Sprint konkurransen.

I Finland har storebror Samuli Suomalainen rørt litt på seg igjen. Han gikk en 100 m i Helsingfors 16 desember, og det er første start på over ett år. Tiden ble 10.69, men klart slått av lillebror Tuukka og Alvar Muhonen. (10,26 og 10,51).

Litt, men bare litt mer oppløftende resultater fra Inzell denne helga. Luka Rintala, 20 år, har i løpet av helga forbedret seg fra 36,97, via 36.89 og ned til  36.73 på 500. På 1000 er hans nye pers 1.12,91.

1000 meter tiden holdt til pallplass foran estlenderen Joonas Vagle, (1.13,06) men bak vinneren, en franskmann ved navn Artur Lebeaupin. 1.12,84.

#33795 Svar
                        Jeppe

I Jyväskylä ble det 30. desember arrangert et stevne ved navn KENSU-cup.
                          Dette var fjorårets andre KENSU-cup stevne i Finland, og flere løpere gikk faktisk 5000!!!!
                          Blant gutta var flere av disse godt voksne og eldre,  men i jenteklassen vant 14 år gamle Helina Wannas 5000 med tiden 9.16,85.
                          Nr 2 ble Ilona Wannas (søster?) med tiden 9.37,69. Ilona er født i 2008.

Blant gutta ble Jaakko Hautamaki best med tiden 7.46,07.
                          Jaakko er 27 og har 7.08 som bestetid oppnådd i Inzell i 2020.

#33807 Svar
                          KarlA

Passer kanskje bedre under «diverse småtterier» (eller ikke i det hele tatt), men i likhet med Jeppe og EinarR bekymrer jeg meg for «de forsvunne stammene» i skøytesporten, altså Finland og Sverige. Vi trenger dem.

Et kuriøst tilfelle i finsk skøytesport er den Heerenveen-baserte Tudor Prisada. Av de 30 siste løpene han har vært påmeldt har han fullført 5. Det har vært litt dnf og dq, men stort sett dns eller wdr.

Mener å huske at Jeppe har vært i nærkontakt med familien. Vet vi noe mer om hvorfor Tudor er blitt programhelt?

#33809 Svar
                            Jeppe

Lenge siden jeg spurte pappa Prisada om noe, men pappa; Juliano Prisada is a Starter for the International Skating Union (ISU) Speed Skating World Cup events, responsible for initiating races, as seen in recent Junior World Cup #2 events in December 2025.

Altså en ganske aktiv mann innenfor det internasjonale skøytemiljøet. Jeg er venn med ham på Facebook, og kan sende ham en melding, ønske godt nyttår, og spørre forsiktig om Tudors situasjon.

#33844 Svar
                              Jeppe

Ok, da legger jeg infoen her:

Tudor Prisada den finske skøyteløperen med rumenske røtter… fokuserer ikke på skøyter for tiden.

Jeg gjengir her en linje fra meldingen jeg fikk fra Jiuliano:  Tudor hasnt focused lately on skating, however he studies now in the Netherlands.

Jeg tolker det dithen at Tudor har blitt hobbyløper.

#34695 Svar
                                Jeppe

1.21,09 er den finske rekorden på Team Sprint øvelsen. Den holdes av laget som besto av Harri Levo, Pekka Koskela og Mika Poutala, som oppnådde denne tiden i Heerenveen i 2017.
                                  Under Junior- Neo Senior Verdenscupen i Inzell i dag, klarte Luka Rintala, Tuukka Suomalainen og Alvar Muhonen å vinne denne øvelsen på tiden 1.21,78.

Det er et stykke bak internasjonale bestetider, men en tid såpass nær den finske rekorden, må betraktes som en liten opptur for finsk skøytesport denne sesongen.

#34751 Svar
                                  EinarR

Gjennomgående nesten oppsiktsvekkende framgang for ungfinnene i Inzell!

Meri-Vuokko Hannula, Hemmo Hannula, Eeka Rintala, Luka Rintala, Veikka Mukkala og flere. Mange av disse har gått mange stevner i Finland denne sesongen (på «dårlig» is). Kanskje det er en god resept.

Nå blir det ikke lett å ikke være finsk i den pågående skøyteliga NORDIC BALTIC EIGHT (NB8) 2025-26!

#34755 Svar
                                    Jeppe

Meri-Vuokko Hannula, ja. Hun er en av flere finner med stor fremgang på slutten av denne sesongen. Hun er kvalifisert, (tror jeg) til å gå allround i Junior VM nå.

#35134 Svar
                                      KarlA

Moro med søskenparene som kan gi finsk skøytesport et løft framover. Gledelig store framganger, løpernes bestenoteringer er både i fjor og i år fra Inzell eller Heerenveen.

Luka Rintala (20): 37.83-35.78, 1.16.02-1.11.96, 1.56.24-1.53.11

Eeka Rintala (17): 38.69-37.89, 1.16.98-1.13.25, 1.58.91-1.55.65

Meri-Vuokko Hannula (19): 42.75-41.17, 1.27.06-1.22.51, 2.17.75-2.08.01

Hemmo Hannula (17): 38.70-36.83, 1.16.98-1.13.25, 2.02.20-1.56.95

Veikka Mukkala (16): 40.25-39.04, 1.20.15-1.15.67, 2.02.95-1.55.80

Peetu Mukkala (14): 42.10-39.04, 1.26.23-1.16.88

En gang dominerte svenskfinnene finsk skøytesport. Noterer at YLE (Finlands NRK) har rangert tidenes 50 beste svenskfinske idrettsutøverne. «Våre» folk tar 37., 18., samt en ubestridt førsteplass.

https://yle.fi/a/7-1459163

#35135 Svar
                                        Jeppe

Fint at det holdes liv i Finne-tråden. Ja, det har vært gledelig stor fremgang for flere. Tiden vil vise om noen av disse søskenparene kommer opp mot nivået til Vesa og Risto Rosendahl, for ikke å glemme brødrene Koskela. Pekka var i verdenstoppen, Pasi vaket litt i øvre del av B-pulja, men han var god på 500. The Soumalainens…. Tuukka, er den som har fått det best til uten å spesielt god… foreløpig.

Viser 19 innlegg - 1 til 19 (av totalt 19)
                                        Svar til: Svar #32392 i Finland 2025 – /26
                                        Din informasjon: