Hjem › Forum › Forum 15.46.6 › EM sprint og allround Heerenveen 10-12.januar 2025
- Dette emnet har 123 svar, 3 deltakere, og ble sist oppdatert 16/01/2025 at 11:04 av
Kristian Eliassen.
-
ForfatterInnlegg
-
Emil
Jeg hadde håp da det så ut til at Kok ikke skulle bli med siden hun brøt NK Sprint, men med Kok som klar toer blir det vanskelig å skvise seg inn blant nederlenderne på pallen. Likevel blir dette mesterskapet helgens høydepunkt for meg.
Jeg gleder meg selvsagt til å se om Wiklund kan forbedre 2023 resultatet sitt og mm Eitrem og Kongshaug kan bryte 30 års tørke for Norge.
Men kvinnenes sprint EM er årsaken til at jeg reiser til Heerenveen i morgen tidlig.
Foran sprint-EM menn
Slik ser summen av ranking på 500 m og 1000 m pr. desember 2024 ut for EM-deltakerne:
1. De Boo 3971
2. Liiv 3701
3. Scheperkamp 3410
4. Prins 3384
5. Zurek 3286
6. Kania 3149
7. Michalski 2892
8. Magnussen 2797
9. Vosté 2714
10. Dombek 2684
11. Klein 2527
12. Bosa 2456
13. Rukke 2117
14. Llop 1976
15. Kristensen 1650
16. Betti 1461
17. Trentini 1443
18. Valge 1089
19. Gschwentner 1052
20. T Suomalainen 1025…ikke med: Nuis 3621, Otterspeer 3454, Wennemars 3122, Westenbroek 3097…
-
Dette svaret ble endret 1 år, 7 måneder siden av
B. Haarberg. Årsak: Trentini ute
Kristian Eliassen
Utsolgt lørdag (dukket opp noen sitteplasser igjen i går), mens det fortsatt er ledige billetter både fredag og søndag.
Emil
Viaplay er på plass. Jeg møtte en del av laget sammen med skøytepresidenten på flyplassen i dag.
Kjell Arve Sttraumsvåg
Flotte oppslag om Ragne Wicklund i NRK TV i går kveld og i Aftenposten i dag. Erlend Nesje har ein lengre kommentarartikkel om Ragne, medaljesjansar og teknikk. Saman med eit flott fotografi.
Emil
Smeding har trukket seg. Litt rart å høre siden jeg ser hun gå på isen akkurat nå.
Thibault inn i stedet for Loubinaud.
Kristian Eliassen
Trekningen for første dag foreligger. Leeuwarden her .🙂
Emil
Bra, da har vi flankert Heerenveen. Jeg er i Emmeloord. Sitter mellom de ungarske, tyske, tsjekkiske og finske delegasjonene.
Kristian Eliassen
Var nok på et fly før dere. (Eneste kjente fjeset jeg så var Hallvar Thoresen, men det er en annen idrett). Blir spennende dette. Greit hvis ikke Thialf blir helt stappa så det går an å snu seg. 🙂 Tre dager i Sven Kramer bocht.
Emil
Jeg sto i Kramerbocht under VM sist. Det var greit å snu seg, så lenge man gjorde det rolig
Emil
Jeg overhørte et morsomt spørsmål i dag.
Ungarns lagleder spør om landets skøytepresident kan overrekke blomster i tilfelle av at Kim vinner en distanse på søndag.
Dette fordi han er ganske viktig politisk. Så dette høres litt ekstra populistisk ut.
Rocambole
Emil: Takk for info. Er det slik å forstå at «han» refererer til Ungarns skøytepresident?
Rocambole
Fra Ko Savabli på Schaatsforum (google translate; mine uth.):
I hope that Conijn and Beune will get a surprising amount of opposition from Wiklund. I saw again this week that she skated 1.54.30, 3.56.86 and 6.46.15 at the 2023 World Championships in Thialf. If Wiklund appears at the start next weekend [menes vel: hvis hun går en brukbar 500], Beune and Conijn will not be rid of her just like that.
The men’s all-round tournament will be one big candy jar for me that I will enjoy to the fullest from top to bottom in all kinds of areas. Eitrem is the favourite, but he has to create a gap on the 500 and 1500 that can no longer be bridged on the 10 km. If he rides 36.80 and 6.08 on the first day, there will be little that can be done. If he rides to 37.30 and 6.12 with a few mistakes or nerves, then we will have a completely different story. The nice thing about this EC is that there is no Kramer or Roest participating who can immediately lock things up with a low 36’er and a thick 5 km. In addition, with Huizinga, Snellink and Ghiotto there are three men at the start who can still make up a lot on the 10 km and Kongshaug is a wonderfully unpredictable factor who, in addition to two blazing short distances, may also lose little on the 5 km and on the 10 km can then compete for medals with a large margin on those three stayers.
Rocambole
Fra schaatsen.nl (google translate; mine uth.) – under den smått makabre headingen: Who are the foreign assets in Dutch violence?, og presentert med bilde av Kongshaug ledsaget med underteksten – kort og godt – De joker ! :
According to 23-year-old Norwegian Peder Kongshaug, the favorite role does not lie with himself, nor with the Dutch participants Beau Snellink, Chris Huizinga or Marcel Bosker. “The gold is too high for me with Sander Eitrem in excellent form. My good friend and fantastic skater is the one to beat. Sander is a machine and it is unbelievable what strong times he sets under the tough conditions in Norway. I would say he is the favorite.”
Last Saturday, Kongshaug himself also showed that he is in shape. During a training race in Thialf, he shaved 7.5 seconds off his personal record on the three kilometers and with 3.36.74 he dived under the world record of his compatriot Eskil Ervik. Because the practice race did not meet all the ISU requirements, the record was not officially recognized. “It was a great feeling. I have not felt this strong for a long time. That is why I am very eager to start this European Championship. I don’t know if I’ll ever be able to compete in an all-round championship in such good shape again.»
For the Norwegian, all-round is an important part of his sport, he calls it the building block of skating. «Nothing is more entertaining than a good all-round championship. Due to the strong field of participants, this tournament will be the most entertaining of the past years and my goal is to make it even more fun for the audience. People don’t expect me to be one of the contenders; I rarely skate a five or ten kilometer. As a kind of joker, I hope to shake up the rankings by gaining a lot of time on the short distances, which will make the ten kilometer a very attractive battle.»
Usigelig vakkert fra De Joker! Vår gode Peder uttaler altså at han nå er i toppform og topp motivert, slik at det nærmest er nå-eller-aldri for ham å gjøre det helt store i the building block of skating, altså den klassiske firkampen. Og han anser altså landsmann Eitrem som sin sterkeste konkurrent.
Rocambole
Mer fra schaatsen.nl (google translate; mine uth.) :
Just like her compatriot Kongshaug, all-rounding is in Ragne Wiklund’s blood. «I really want to win an international all-round championship during my career. There is such a rich history behind it, unlike the individual distances. It is a tournament with a lot of prestige. Different types of riders compete for the same title. A battle like between Jordan Stolz and Patrick Roest during the ten kilometers of the World Allround Championship last year makes the long distances even more spectacular than they already are.»
Merel Conijn also proved this, with razor-sharp final rounds during the Daikin NK Allround. «I admire her for those bizarre final rounds. It is not easy to loosen your arms and then be able to give everything. Even when she is tired, she has a very good technique. I can be jealous of that, because I cannot do that.» During the previous edition in 2023, Wiklund won the silver medal, behind Antoinette Rijpma-de Jong. “The Dutch women (Conijn, Rijpma-de Jong and Joy Beune) are also the favourites now. I hope to compete for the podium places, but Francesca Lollobrigida and Martina Sáblíková (who has since withdrawn, ed.) are also tough opponents.” The woman who has already become world champion in the 1500 and 3000 metres will first have to survive the shortest distance on Saturday. “If I have ridden that well, then I can relax more and I know that the rest of the weekend will also go well. It all depends on 500 metres. That is why I have some extra starts in my legs.”
Usigelig vakkert også fra vår alles kjære Ragne! – Men etter det elendige testløpet på 40.73 på Hamar med 100m passert på ditto elendige 11.66, hvor mye tillit tør vi ha til effekten av at hun har «some extra starts in my legs»?? For egen del litt, men ikke all verden.
Ragne åpnet forrige sesong meget godt, men ble deretter satt tilbake av for henne uvanlig mye sykdom. Kanskje kan hun nå tenkes å være tilnærmet tilbake på sitt nivå fra e-vm 2023 i Hrv på de to lengste distansene der hun altså gikk på 3.56 (gull foran Schouten) og 6.46 (sølv 5 sek bak Schouten). Da tok hun også sølv på 1500 med 1.54.3, et lite sekund bak de Jong, og var nok samlet sett i sitt livs form så langt.
Men så langt denne sesongen har Ragne ikke vært i nærheten av dette nivået på 1500, og testløpet på 500 var ytterst urovekkende over sekundet bak hennes Hamar-pers på 39.59. Jeg tror hun nå kunne vunnet EM hvis hun var i samme form som i e-vm to sesonger tilbake, men hun virker for meget satt tilbake på de to korteste distansene til at dette virker realistisk. Håper jeg tar feil og at det kommer en uventet sprint-betont boost fra henne, men realistisk sett vil jeg være mer enn fornøyd hvis hun vinner bronse.
For å gjøre det helt store, holder det neppe med «some extra starts in my legs.» Jeg mistenker at det her foreligger en betydelig oppside mht. teknisk instruksjon, henhørende innrettet trening og diverse sprintløp i god tid før sesongens STORE mesterskap nå står for døren.
Foran allround-EM kvinner
Her var det noen nye og spennende navn! Tyskeren Jasch er ikke en gang ranket på 1500 m, men hennes 3000 m er god nok til at hun er inne på min liste over topp 8. Dette er altså summen av ranking på 1500 m og 3000 m pr. desember 2024:
1. Beune 4026
2. Rijpma – de Jong 3838
3. Wiklund 3609
4. Lollobrigida 3388
5. Conijn 2989
6. Tas 1982
7. Jabrzyk 1539
8. Jasch (ikke ranket)
——————
9. Hofmann 1695
10. Løvås 1518
11. Marletti 1320
12. Rossi 1194*
13. Kursova 1019
14. Antosova 764*
15. Piotrowska 717
Rosner (ikke ranket)
Nizan (ikke ranket)…ikke med: Groenewoud 3746, Sablikova 3345, Wijfje 3114, Dul 3016…
*) rankingtallet er helt eller delvis mer enn 12 mnd gammelt.
-
B. Haarberg. Årsak: Luciani ut - Antosova inn
Emil
Ja det refereres til skøytepresidenten. Men siden han også er viktig politisk så vil de gjerne ha ham inn som blomster presentør.
Kristian Eliassen
Wojcik er syk og erstattes av Wojtasik. Rossi er vel oppført som reserve for Italia. Vi får se.
Ja, jeg ser nå at jeg har tatt med 4 italienere. Det blir jo feil. Ellers har Tsjekkia to plasser, men jeg har foreløpig kun tatt med Kursova. (og vi spør som vanlig: Hvor er Zdrahalova?)
Wojciks og Smedings forfall gjør at sprint for kvinner får enda mer preg av et nederlandsk mesterskap dessverre. Men vi får heie på de utfordrerne som står igjen.
Øverst på side 1 i denne tråden har jeg lagt inn et par lenker for den som lurer på f.eks. mesterskapsrekorder – veldig fine oversikter som anbefales!
Ellers minner jeg om at den som vil notere selv kan ta ut skjemaer både for allround og sprint – velg i menyen øverst på siden!
Kristian Eliassen
Det blir jo en detalj, men Antosova står jo oppført hos schaatsen.nl som er en nyere versjon siden de har fått med at Valge kommer med.
Kjell Arve Straumsvåg
NTB-sak om det norske landslaget står over ei side i Aftenposten papir i dag (med tre fotografi) og på Dagsavisen (tidl. Arbeiderbladet) digitalt. Får vona vi som ikkje er på stadion blir med og gir TV3 bra sjåartal laurdag og søndag!
Kristian Eliassen
Da foreligger trekningen for morgendagens allroundklasse!
Wiklund møter Conijn i fjerde på 500m, og det tror jeg er en bra trekning! IMO må hun matche Conijn og Beune må ikke vise fremgang siden NK. Da kan det ganske utopiske kunne skje… På 3000 møter Wiklund Lollo i nest siste, med R.-de Jong-Beune i siste — igjen får Wiklund bruke Conijn som målestokk
Herreklassen får andre kommentere for nå skal jeg i hallen…
EinarR
EM på skøyter starter om to timer, men er ikke blant de seks mest framskutte oppslagene på nettsida Sportsidioten
https://www.sportsidioten.no/En introduksjon til parsammensetninga hadde vært på sin plass. Dårlig arbeid!
-
B. Haarberg. Årsak: Lenker åpnes i ny fane
-
-
ForfatterInnlegg