EM i Herenveen 2022

Hjem Forum Forum 15.46.6 EM i Herenveen 2022

• Dette emnet har 95 svar, 4 deltakere, og ble sist oppdatert 11/01/2022 at 16:55 av Kristian Eliassen.
Viser 24 innlegg - 73 til 96 (av totalt 96)
  • Forfatter
    Kristian Eliassen

Gikk ikke helt veien for de norske, men fint å se russerne så lykkelige over å komme på pallen! Knepp opp underholdningsmessig dette etter min mening. Man trenger Russland hvis EM skal bestå.

Skal ikke mase for mye om OL i denne tråden, men litt raushet sender Ripsrud til OL. Tvilsomt allikevel. Samsonsen er nok ute dessverre. Tyskland sender ingen flere til OL etter dette løpet. Summa summarum så kommer nok USA til å få en tredje plass på 500m etter dette. Altså Jackson.

Edit: «en gang blant de 8 og to ganger blant de 12» gjelder nok verdenscupen hvor alle er med Hege Bøkko…

#17055 Svar
      Kristian Eliassen

…500m, damer jeg snakket om selvseagt.

er det en spennende 5000m for menn på gang!

TV3

#17056 Svar
        54

Herlig tid fra Engebråten. Kan det holde til medalje?

#17057 Svar
          Kristian Eliassen

Dette trengte vi! Skikkelig skøytesport på sitt beste: Flere ting som står på spill samtidig og som blir lettfattelig formidlet (selv om ting av og til kan være som i livet ellers: Litt komplisert…)

Kan det i verden bli medalje? Hvordan svarer SLP?

#17058 Svar
            Kristian Eliassen

De i studio høres ut som er dubbet, og Koren må til legen for å få bukt med den kremtingen sin.

— Det var de to tingene jeg hadde tenkt til å klage på. (he,he)

#17059 Svar
              54

Hakket mer positiv 1500 enn 3000 for Ragnes del, synes jeg. Ikke langt unna en bronse i dag. Meget positivt med det gode løpet til Bøhm.

#17060 Svar
                Kristian Eliassen

5000m dagens høydepunkt. Mesterskapet bærer preg av at man ikke har toppet formen. Derfor litt ekstra krydder dette med skate-off mellom Engebråten og SLP pluss de norske sprintkvinnene.

Er det ikke litt lovende med Wiklund så langt fremme selv om hun er tung i bena?

#17061 Svar
                  EinarR

Bare ett sekund bak gull! Det er ikke stort.

#17062 Svar
                    Kristian Eliassen

Trekningen for søndag klar. Bør bli et par norske medaljer i morgen også, og så er den en bra generalprøve for de norske på fellesstart selv om det er rett til finale og store felt.

Dansker og svenske å heie på også.

#17064 Svar
                      B. Haarberg
                      Nøkkelmester

De norske damene på 1000 m blir spurver i tranedans: Tre løpere med totalt 0 % medaljesjanse (i praksis).

Bedre for mennene:

Magnussen 20-25 %
                        Lorentzen 15-20 %
                        Rukke <1 %

Johansson 35-40 %
                        Kongshaug 25-30 %
                        Ulekleiv 1-3 %

Se rankinglistene her.

#17069 Svar
                        EinarR

Engebråten sto i 2-3 %. Så mye kan skje i morra, og ikke skyt bjørnen på forhånd!

#17072 Svar
                          Rocambole

Etter lagsprint-h: God norsk prestasjon, og forsyne meg bare drøye tidelen bak NED trass i litt søvnig start. En liten opptur for HHL som forestod den beste sisterunden i feltet. Gratulerer med sølvet!

Etter 1500d: Oppskriftsmessig i toppen, med unntak av at RUS underpresterte, hvilket er naturlig å tilskrive karantene-innkvarteringen. Ragne gikk så godt som det var skjellig grunn til å håpe på etter 3000m. Sitter med følelsen av at hun har et gir til inne, og at det kommer til OL slik at hun kan tenkes å blande seg i medaljestriden også på 1500, selv om det er utopi å tro at hun kan true storfavoritt M Takagi. Gratulasjon til Marit Fjelanger Bøhm med strålende persløp!

#17073 Svar
                            Rocambole

Etter 5000h: I par1 klarte ikke Kramer å kopiere sin sterke avslutning fra romjulsløpet på 6.12, og det var litt underlig med diverse blandede følelser å følge hans bebudete sortiløp i hjemmestuen Thialf Ice Palace. I kraft og sittestilling er han åpenbart ikke på gamle høyder, så romjulsløpet – som skjenket ham en knepen billett til OL på 5000 og lagtempo (og foreløpig også fellesstart!) – må ha vært et desidert klaffløp, som han forberedte seg maksimalt til, fra hans nåværende forutsetninger, meget mulig det siste sådan i hans lange og ekstremt imponerende karriere. Den evindelige Kramer-epoken i internasjonal skøytesport er nå definitivt henvist til dødsleiet. Og 6.18 kunne vanskelig betraktes som en seriøs medaljesøknad, med mindre det var noe alvorlig galt med isen, hvilket er langt fra varemerket til Thialf. 6.37 av makker Petzold var riktignok ynkelig på bakgrunn av hans sterke forsesong (6.24 i Inzell sent i oktober, 6 sek bak Beckert og 2 sek foran Maly og Rijhnen), men han hadde vært fraværende i Nord-Amerika, antagelig grunnet skade/sykdom, så jeg la lite vekt på hans svake løp, om enn det rimet dårlig med at han rett før jul gikk på 6.33 i Erfurt, hvilket burde tilsi 6.28 i Hrv.

I par2 var min litt optimistiske forhånds-prediksjon 6.18 for Hallgeir Engebråten. Kunne han virkelig true Kramers ledertid, nå som han hadde kniven på strupen i skate-off med SLP om vår OL-plass på 5000? Jeg fryktet at HE ville lange ut fartsblind og overoptimistisk fra start, hvilket han alltid har blitt straffet for med bekreftende unntak av det magiske 6.09-løpet i B-kvartett forrige sesong i Hrv. Til min overraskelse åpner han nå meget piano: 19.1 + 29.3. Er han i overkant forsiktig av frykt for å gå på en sprekk? Eller er han nå fullstendig ute av fysisk og/eller mental form og vil erfare stigende rundetider uansett? Neste runde går på 29.2. Et lite lettelsens sukk; han ser i det minste ut til å forsøke å stabilisere seg og kompensere den slappe åpningen. Samtidig legger jeg allerede merke til at han synes å gå gledelig uanstrengt og samtidig fokusert. Neste runde: 29.5. Et dårlig tegn å sprette opp 0,3 så tidlig i løpet. Neste runde: 29.49. HE stabiliserer seg, så det er i det minste håp om at han ikke spretter opp over 30 før om et par runder. Så følger 29.43 og 29.35. Ok, her blir det ikke noen tidlig sprekk, og siden han åpnet så forsiktig, tar han sjansen på å gå bittelitt fortere, hvilket nok vil straffe seg i stigende grad etter passering 3000m. Så følger 29.28 og passering 3000m på 3.44.76, drøye 1,5 sek foran Kramer som ikke avsluttet imponerende. HE ser fortsatt temmelig uanstrengt og fokusert ut, med et voksende SMIL rundt munnen, nokså analogt til når vdPoel begår sine superløp. Det er ikke før nå at jeg tør slippe til anelsen av at dette tegner til å bli et storløp. 30.0 inn til mål vil resultere i formidable 6.14, og selv om han skulle tape 3 sek til et slikt skjema mot slutten, vil han havne på 6.17, foran selveste Kramer og gi SLP en skikkelig utfordring i duellen om OL-plassen.

Ok, det er nå, etter 3000m, at 5000 virkelig begynner, slik det ofte sies. Hver eneste runde under 30.0 tas nå imot med voksende takksigelse. Neste runde: 29.40, kun 0,12 opp fra den forrige! Neste runde: 29.65, kun 0,25 opp! Kun 3 runder igjen! Neste runde: 29.70, skarve 0,05 opp og kurs inn til utrolige 6.13 med snitt på 30.0 på de to siste! Antagelig får han det vel litt på de to siste, men dette da bli et storløp! Og smilet til Hallgeir tiltar i styrke, om enn nå også tiltagende blandet med stigende grimaser ettersom smerten begynner å gjøre seg gjeldende, til et styggvakkert samlet uttrykk. Nest siste runde går på 29.97, opp 0,27, men fortsatt under 30! Nå handler det om å holde seg på beina og damage control på rundetidens stigende tendens, slik at vi unngår en avslutning a la SLP når han ikke har vært i sin aller beste form. Heldigvis har HE siste indre og suksess-smilet sitter som støpt gjennom hele sisterunden, om enn han slipper smerten litt til og kjenner litt prematurt på lårene de siste metrene inn etter at han har forstått at han har begått noe stort.

6.13.67!!! (etter en høyst respektabel sisterunde på 30.19). Altså uvirkelige 4,5 sek foran super-Kramer og min egen nokså optimistiske prediksjon for HE. Jeg predikerte 6.14 på Kramer og 6.18 på HE, en prediksjon som ble gjort vidunderlig til skamme ved å bli snudd på hodet og vel så det! Herre min hatt og hurra meg rundt! Engebråten-ekspressen viste seg tilbake på sporet i høyere fart enn noensinne, fra et innovativt og uventet løpsopplegg og i grevens tid, da det gjaldt som mest! Neppe noen i hele skøyteverdenen så denne komme, inklusive Hallgeir selv! Helt fantastisk!

Mht. den norske duellen anså jeg dette som en knock-out. Riktignok har SLP gått under 6.13.67 én eneste gang i Hrv, nærmere bestemt medio desember i 2018 da Semerikov begikk sin dengangda magiske banerekord på 6.08 og SLP noterte 6.11.63. Men å forvente at SLP skulle kunne prestere henimot sitt tilnærmede toppnivå, virket totalt urealistisk på bakgrunn av hans alvorlige sommerskade og prestasjoner så langt i sesongen, uaktet at Hege Bøkko i studio fremstod i overkant diplomatisk og malplassert spenning-skapende da hun før løpet til SLP i par5 tilkjennegav at SLP hadde kapasitet til 6.13 fra hennes formening. Pinlig. (Dette påpekt, bør jeg vel for ordens skyld tilføye at jeg synes Hege utfører sin jobb-rolle vesentlig bedre enn våre to nåværende hovedkommentatorer, uten å dvele mer ved så i herværende innlegg.)

Fra min prediksjon ville 6.13 holde til bronse og pall, og det var dette som var det egentlige spenningsmomentet etter Hallgeirs opplagte kanonløp.

I par3, Trofimov vs. Rijhnen, var det fortsatt en viss spenning ved passering 3000m om Trofi kunne matche Hallgeir siden Trofi i sin beste form har det med å komme sterkere mot slutten av en 5000. Men Trofi hadde ikke noe ekstra på lager i dag, i likhet med de karanterte RUS-løpere generelt, og hans sluttid 6.17.24 bestyrket troen på at kanonløpet til HE kunne holde til pallen. Makker Rijhnen gikk slett ikke noe dårlig løp på 6.23. I vcup4 i Cal snøt han oss for vår andre OL-plass på 5000 ved å gå på 6.12. Tatt i betraktning ca. 5 sek høydefordel av Cal vs. Hrv og ytterligere ca. 5 sek fordel med B-kvartett i Cal, var hans prestasjon i dag på linje med hans prestasjon i Cal. Det ytterst oppsiktsvekkende er at HE nå løp 10 sek raskere enn Rijhnen mens han i Cal var 4 sek bak, altså en rimelig objektiv prestasjonsforbedring av Hallgeir på hele 14 sek!!!

Par4, Wenger vs. Malfatti, viste seg – som nå forventet – helt sjanseløse mot Hallgeir, og endte opp med hhv. 6.33 og 6.21, altså hhv. 20 og 8 sek bak vår Hallgeir. I vcup4 i SLC var Wenger 3 sek raskere enn HE, mens Malfatti i gruppeA i Cal hadde 6.15 i gruppeA, hvilket fort ville tilsvart 6.10 i kvartett-B og dermed 6 sek raskere enn HEs 6.16 i gruppeB. Disse to løperne, som sikret seg nasjons-plasser på distansen i OL, i likhet med hva Nor1 Eitrem så beundringsverdig maktet (men ikke Nor2 SLP og Nor3 HE). Ift. disse to presterte Hallgeir nå relativt sett om lag hhv. 23 sek og 14 sek bedre!! Malfattis moderate prestasjon indikerte at ITA-løperne nok en gang er overtrente, mens Wengers elendige løp fremstår mer mysteriøst. (Fra de offisielle resultatlistene virker det videre som at han slapp unna å bli disket trass i at han åpenbart krysset linjen til indre bane flere ganger på langsiden.)

Par5, SLP vs. Giovannini, ble ingen høydare. Gios svake 6.24 bekreftet mistanken fra par4 om sedvanlig italiensk overtrening, og han viste seg helt ute av stand til å by Sverre kamp trass i at han på papiret skulle være ca. 6 sek sterkere enn Sverre utfra prestasjonene i Cal. Etter knock-out-løpet til Hallgeir var Sverres prestasjon om lag som forventet. Det virket som at Sverre resignerte vis-a-vis Hallgeir litt før halvveis i sitt løp og deretter gikk ganske så anstendig inn til knappe 6.21. Jeg mistenker Sverre for å kunne hatt 6.18 sek inne, altså opptil 3 sek bedre, hvis han måtte gå i kjelleren for å slå Hallgeir. Uansett mer enn godkjent for ulykkesfugl Sverre, med en objektiv fremgang fra Cal på anslagsvis 4 sek, hvilket lover godt for jakten på bronsemedaljen i OL lagtempo (vanskelig å håpe på mer).

Par6, Ghiotto vs. Zakharov, som jeg virkelig hadde sett frem til, ble for egen del meget skuffende, antagelig mye beroende på italiensk overtrening og russisk covid-karantene, hvilket jeg hadde tilnærmet oversett i mine prediksjoner. De endte opp med skarve 6.18 vs. 6.22, slik at vår Hallgeir fortsatt ledet med nesten 4 sek da 2 par gjenstod.

Par7, Swings vs. Bergsma, viste seg imidlertid tidlig som et ytterst sultent par. At Bergsma dro i land parseieren og ledelse på distansen med en medium 6.13 etter et solid løpsopplegg, var som vi i det minste kunne forvente. Det uventede var at han endte opp så lite som 0,20 sek foran vår egen Hallgeir, trass i at han åpenlyst gav alt han hadde inne denne dagen. Swings overrasket noe positivt ved å holde sin sterke makker stangen såvidt lenge, og endte opp sekundet foran vår prediksjon.

Før siste par8 var det relativt gjesp om Roest ville gå inn til gull, mens det primære spenningsmomentet var om makker Rumyantsev kunne true Hallgeirs bronse, hvilket jeg i utgangspunktet tvilte sterkt på siden RUS allerede hadde spilt ut sine presumptivt to sterkeste kort på distansen og syntes mer eller mindre handicappet av korona-karantenen. Allerede etter 3-4 runder var det temmelig klart at Rummy ikke representerte noen trussel mot Hallgeirs bronse. At han kom inn på 6.18 etter et konfident flatt løp, hele 5 sek bak vår mann, var ikke overraskende, men for Rummys del var det en opptur at han – nokså overraskende – dokumenterte stigende form vis-a-vis landsmann Zakharov.

Roest gikk temmelig flatt og kontrollert inntil 3000m, hvoretter han – helt som forventet – la inn et lite ekstra gir og vant komfortabelt med 6.11.54. For egen del var kampen om gullet svært lite spennende etter Roests første runde etter passering 3000m, der han gikk ned rundetiden med 0,31 sek, hvoretter enhver noenlunde skøytekyndig burde forstå at det var game over.

(At vår televisjonerte hovedkommentator fortsatt var i stuss om hvorvidt Roest gikk inn til vinnertiden, sølle 50m før målgang (!), etter at Roest lå 1,49 sek foran Bergsma da klokken ringte, og med Roests nest siste rundetid 0,36 sek bedre enn Bergsmas runde, fremstår rimelig kuriøst. Hvordan i all verden er det mulig at en presumptivt seriøs tv-kanal ansetter alle sine kommentatorer uten å besitte elementære ferdigheter i hoderegning og samtidig innbiller seg at de kan formidle skøytesportens tall seriøst? Mildt sagt pinlig.)

3 GANGER HURRA&BRAVISSIMO!!! FOR DAGENS FANTOM-PRESTASJON AV VÅR ALLES KJÆRE HALLGEIR ENGEBRÅTEN!!!

(3×3 er på venteliste til etter OL 😉

#17076 Svar
                              B. Haarberg
                              Nøkkelmester

Takk for briljant oppsummering av gårsdagen. Her er intervju med bronsevinner Engebråten (glomdalen.no)

#17079 Svar
                                Emil Nielsen
                                Deltaker

Hver sesong mister jeg interessen for skøyter (på TV), etter å ha fulgt tett med i november og desember. Det samme har skjedd i år. Jeg har ikke sett på EM inntil nå.
                                  MEN, i dag er det høydepunktet mitt, generalprøven på OL-fellesstartene! Jeg blir å finne foran TV’en når Schouten og Groenewoud skal vise at de kan samarbeide, og når Philip og Viktor skal sikre Danmark sin første mesterskapsmedalje på skøyter i historien!

#17080 Svar

Har Nil Llop også mistet interessen? Han kunne deltatt både på 500 og 1000 i EM. Skadet /syk eller bare skuffet over å ikke komme til OL?

Han har tydeligvis fått beskjed fra ISU om at reservelistene ikke blir etterfylt, og at det dermed blir å satse på OL i 2026.

«I will not be at the Beijing Olympics. Both the team and I are very sad with the interpretation of the ISU but we are still looking forward to it and I hope that by 2026 we will not have such bad luck. Thank you all»

PS: Jeg har slett ikke mistet interessen, men i dag blir det andre aktiviteter på dagtid. Satser på at jeg får sett løpene uten kommentar via VPN i kveld.

#17092 Svar
                                  Rocambole

Foran lagtempo-d: NED skal normalt ta gullet greit, mens RUS er fremste sølvkandidat. Men i begge vcupene i Nord-Amerika var NOR bare halvsekundet sek bak RUS, og RUS-løperne fremstår ikke i sin beste form, samtidig som Bøhm gikk en sterk 1500. Så vi kan tenkes å gi RUS kamp om sølvet. Bronse bør vi normalt fikse greit.

Foran 1500h: I NEDs romjuls-uttak gikk Nuis og Krol på en høy 1.43 og Snel på en lav 1.45. 1000m indikerte at de to favorittene ikke er fullt så skarpe nå, så jeg tipper en vinnertid på 1.44.1. I Calgary var Allan bare 0,72 sek bak Krol trass i en splitt på 2,6 sek. Etter Allans flotte metronomløp som frontmann på lagtempoen, er det grunn til å tro at han er i prima form og holder distansen bedre inn nå. Siste indre i par8 mot Ulekleiv er en bra trekning. Allans bestetid i Hrv er 1.44.81 fra desember 2018. Jeg tror han kan slå den nå og yppe seg mot Krol og Nuis. Jeg gir Allan skjema til bronse på 1.44.4. Fremste utfordrer til pallen kan bli Swings som kommer i siste par mot Krol.

Kongshaug har første indre i par9 mot Nuis. I Calgary var han 0,4 bak Allan. Med litt formstigning er 1.44-tallet innen rekkevidde også for ham, så jeg tipper 1.44.8.

Det hviler et spørsmålstegn ved Ulekleiv etter ryggplagene i Calgary. Jeg gir ham skjema til 1.45.5. Etter formboomen til Engebråten, som vant B-gruppa i Calgary på 1.43.71 da han var milevidt unna sin nåværende form, må Ulekleiv gå svært godt – i klartekst under 1.45 – for å kunne forsvare en OL-plass på bekostning av Hallgeir.

#17093 Svar
                                    B. Haarberg
                                    Nøkkelmester

Var det ikke en soleklar disk. da Emele vekslet fra ytre mot Piotrowski? Sistnevnte står fortsatt på resultatlista, men den er kanskje ikke offisiell ennå. Glitrende av ADJ!

#17105 Svar
                                      Kristian Eliassen

Da kan jeg melde at jeg i etterkant har sett dagens løp på ISUs kanal. Fint gjort av lagtempodamene — øyensynlig med en ny taktikk? Ragne som dyttet Bøhm og med Haugen bakerst i vindskyggen. Bra med medalje på 1500m av ADJ. Ulekleiv ligger vel litt dårlig til med å ta en plass på OL-laget med sitt løp (SLP isteden), tok det derimot igjen på fellesstart med en fin fjerdeplass. Dessverre litt kaotisk igjen fordi man ringte med bjella ved målgang. Huff! Kan man ikke få orden på slikt? Nederlenderne var vel de som muligens ble litt lurt? Resten så ut til å ha kontroll.

Anema skaper alltid litt sirkus: Nå avskriver han muligheten for nederlandsk gull i herreklassen på fellesstart. Lag blir ikke samkjørt osv. OKT igjen. Forbundstreneren måtte levere inn en lapp FØR OKT med navnet på den som fylte ut plassen MS1 i matrisen. Det blir jo da selvfølgelig Jorrit Bergsma, og MS2-posisjonen blir en løper som ikke står i matrisen — les ikke er en fellesstartspesialist. Den biten der har jeg forøvrig ennå ikke forstått helt: SLC (utvelgelseskomiteen) hadde en mulighet for å overprøve etter OKT når det gjaldt dette med hvem som ble plassert i posisjon MS1, men la det der ligge.

På 500m, menn var det veldig artig å se Michalski knipe gullet, men var han i sjokk etterpå, og på pallen? Lite følelser å spore. Skaper mer show når det blir vist følelser. Den finske treneren viste ihvertfall følelser. Finsk sisu. Disken av HHL så veldig streng ut. Synd. Litt ufin gest av HHL etterpå la jeg merke til, men skal vel ikke overdrives. Forøvrig litt artig med ISUs kanal at de viser bilder hele tiden f.eks ved introduksjonen av fellesstartløperne. Litt store felt felte Bøhm og Haugen fikk jeg inntrykk av. Tror det passer bedre for dem med semifinale og finale.

En annen kuriøs ting med streamen til ISU: simultanoversettingsprogram av starter og speaker! Interessant teksting til følge: «Go to the store. Go to the stone. Go through the stone. No way national champion». Paret til HHL?: Første feilstart: «Ford start in aligment go to the store»  Andre feilstart: «Fort start Otto Delaney» I lys av dette er det kanskje ikke så rart HHL ble disket allikevel.

PS: gått en fin tur på en innsjø kalt Langen i dag (var det Petter Andersen som ropte til meg at jeg måtte kjøpe meg klappskøyter? Liknet). Stedvis sprø is med noen lumske sprekker. Mye folk.

#17108 Svar
                                        Kristian Eliassen

Som vanlig «sniktitter» jeg litt på forum for skøytehistorie av og til for å lese innlegg og kommentarer. Må jo det siden de er opptatt av nåtid også! Føler meg allikevel mer hjemme i schaatsforum-sfæren. Fint om vi kunne fått til noe liknende her. Rocambole er en veldig fin tilvekst, og vi tåler ikke å miste viktige bidragsytere — alle er viktige forresten, mener de som poster mest.

Vi hadde også trengt litt hjelp fra de viktigste bidragsyterne på forum på skøytehistorie siden vi utfyller hverandre litt. Dessverre er det en tendens til at vi blir oversett, og det er uheldig for begge parter. Vi konkurrerer ikke mot hvandre.

PS: Og så skal jeg la være å påpeke at Forum for skøytehistorie ofte gir meg assosiasjoner til de tørrvittige herrene som sitter på balkongen i muppet-show. 😉 Forresten: det tåler de sikkert.

#17126 Svar
                                          Rocambole

Etter lagtempo-d: Sterkt levert av vår trio at de slo RUS og kapret sølvet. Gratulerer! (Men det er null håp om medalje i OL – med mindre det skjer uhell – siden medaljefavorittene JPN og CAN kommer inn, og det er svært langt opp til disse to og NED.)

Etter 1500h: Allan innfridde – og vel så det. Senest i fjor hadde han ikke bedre enn 1.45.49 i Hrv, og nå gikk han altså på 1.44.16. Dermed var han nede på hva jeg i forkant tippet som vinnertiden, og etter løpet var det spennende om Nuis og/eller Krol ville tukte tiden hans. Nå viste Nuis seg i uventet godt slag med 1.43.60, og dessverre var løpet 20m for kort til at den stadig stivere Krol måtte ha strukket våpen vis-a-vis Allan.

Ingen annen nordmann enn Allan har tidligere vært under 1.45 i Hrv. Bøkkos lavlandsbeste var 1.44.83 fra da han vant distanse-vm på Hamar i 2009, og SLPs er 1.45.07 fra da han vant vcupen i Stavanger i forrige OL-sesong (for øvrig med Henriksen som nr.3 på 1.45.37 og Allan som nr.6 på 1.45.58). Her må vi ta i betraktning at oppgraderte Hrv nok er minst sekundet raskere enn Hamar/Stavanger på distansen.

Ser vi på Allans rundetider nå, legger vi merke til at han tilnærmet matcher Nuis og Krol på de to mellomrundene, slik at han må ta igjen på sisterunden det lille sekundet han taper på første 300m. I OL kan vi forvente tregere is enn i Hrv, slik at dette vil falle noe lettere, men splitten til Allan (nå 2,6 sek) er fortsatt i høyeste laget. Og til OL kommer også Ning og Mantia, som hittil i sesongen har fremstått minst like sterke som de to fra NED, samt også MS Kim, Ichinohe og Cowe.

Ulekleiv skuffet med sine 1.46.64 som bare var 0,22 bedre enn på tregere is i vcupen i Stavanger (der han var 1,11 sek bak Allan, mot nå hele 2,48 sek).

Kongshaugs 1.45.89 var også nokså skuffende – hele sekundet bak min prediksjon, etter en merkelig svak sisterunde og en splitt på hele 2,9 sek. Til sammenligning hadde han to litt raskere løp i boblen i Hrv forrige sesong. Intet tre vokser inn i himmelen, ei heller for kongsemnet Peder som inntil inneværende sesong hadde eventyrlig fremgang hver eneste sesong.

Hvis Engebråten hadde stilt til start, tror jeg han ganske greit ville blitt nest beste nordmann i den formen han nå er i. (I fjor hadde han 1.45.05 i Hrv-boblen.) Dette bør være et tankekors for disponeringen av våre løpere i OL.

Aldoshkin noterte pene 1.44.81 og havnet helt oppe på 4.plass. Han er i ferd med å utvikle seg til en fullblods allround-løper som kan bli en meget interessant start i VM (hvis han blir tatt ut, i tillegg til Trofimov, på bekostning av Yunin).

Ellers var det jo pussig at Piotrowski ikke ble disket, selv om Emele muligens kunne gått raskere over i indre. Så vidt jeg kunne se, pådro Emele seg faktisk et lite kutt på leggen fra skøytespissen til Piotrowski.

#17127 Svar
                                            Rocambole

En liten sammenligning av noen vinnertider fra USAs OL-kvalik i Milwaukee vs. EM, med angivelse i fet skrift av hvordan amerikanerne hadde plassert seg hvis de hadde deltatt i EM:

34.55 Stolz 1 vs. Michalski 34.60
                                              1.07.61 Stolz 1 vs. Krol 1.07.77
                                              1.44.01 Mantia 3 vs. Nuis 1.43.60
                                              6.16.53 Cepuran 5 vs. Roest 6.11.54

1.13.63 Bowe 2  vs. Leerdam 1.13.60
                                              1.55.81 Bowe 8 vs. deJong 1.53.81

#17140 Svar
                                              MoiReva
                                              Deltaker

Mesterskapets klare høydepunkt var 5000meteren, og da ikke alene på grunn av Engebråtens prestasjon. Det er en generell tendens at dameklassene savner resten av verden mer enn herreklassene, heldigvis fikk russerne stille på de to siste dagene. Russland trengs når det er Europamesterskap, selv når de sender sine nest beste høyner de nivået. Når det gjelder vd Poels fravær synes jeg det er verdt å nevne at han er tydelig med at han ser seg selv som en 10000-løper og har åpent beskrevet ISU sin behandling av distansen som forkastelig. Han hadde nok stått over i alle fall, men er helt enig i at langdistansespesialistene blir sviktet og at de lengste distansene er sårt savnet på programmet, og det er ikke den eneste grunn til at det er mer gøy med sammenlagt-EM.

Synes Bjørn Magnussen fortjener ros. Han viser stadig progresjon. Denne sesongen har han A-gruppenivået i alle løp (på 500m), dessverre måtte han stå over den første helga. Vel fortjent OL-plass, og det er lov å håpe på gode prestasjoner i VM.

Alle disse lagøvelsene er med hånden på hjertet ikke den helt store underholdninga. Media liker å hause opp medaljer, men i et Europamesterskap med så få lag til start bærer det hele preg av «barneskirenn». Premie til alle! Damenes lagsprint blir en ren parodi når begge ingen av de to store europeiske nasjonene står på startstreken. Vel fortjente medaljer selvfølgelig, men stor underholdning synes jeg slettes ikke at det er.

#17141 Svar
                                                Kristian Eliassen

Da følger våre inntrykk seg et stykke på vei. Russerne kom vel ikke helt til sin rett på grunn av spesielle omstendigheter. Fin regi med Engebråten i et tidlig par — og så holdt det jammen nesten helt inn. 5000 stevnets høydepunkt. Det der med medaljer er et poeng. Kan det være enkelte land som blir tilført støttemidler ved topplasseringer slik at  det kan være et incitament til øvelser hvor man lettere hevder seg enn på 10 000? Isåfall burde vi hatt både mer fellestart samtidig som vi  burde ha  med de lengste distansene. Ett par på titusen er ganske mange «par»på lagsprint.

Viser 24 innlegg - 73 til 96 (av totalt 96)
                                                Svar til: Svar #16792 i EM i Herenveen 2022
                                                Din informasjon: