EM 2021 Heerenveen

Hjem Forum Forum 15.46.6 EM 2021 Heerenveen

  • Dette emnet har 152 svar, 3 deltakere, og ble sist oppdatert 18/01/2021 at 22:45 av Tore Jan Narvestad.
Viser 24 innlegg - 121 til 144 (av totalt 153)
  • Forfatter
    Innlegg
  • #12657 Svar
    B. Haarberg
    Nøkkelmester
      #12658 Svar
      EinarR

        Tøft at Ådne har mesterskapsrekorden på 500m, og at den er mer enn tjue år gammel! Dessuten er det gode odds for at den overlever.

        #12659 Svar
        Kristian Eliassen

          https://retro.yr.no/sted/Nederland/Friesland/Heerenveen/time_for_time_detaljert.html

          Høytrykk  denne gangen altså. Lavtrykk inn mot neste helg. Dit kommer ikke Victoria Stirneman. Kobling til Roest etter det jeg leste…

          Ellers får en kanskje minne om at ballet begynner 11.25 på Viasat4.

          #12660 Svar
          Carl-Petter Leganger

            Jeg lurer litt på dette med høytrykk, det er vel ikke tvil om at luftmotstanden blir mindre ved lavtrykk, men under OL i 1994 ble det jo satt verdensrekorder over en lav sko, og da var det vel sammenhengende høytrykk i to uker.  Man hadde jo den gangen Heerenveen med regelmessige lavtrykk og Calgary med sin høyde over havet hvordan hadde det seg at forholdene på Hamar ble så gode?

            #12661 Svar
            Kristian Eliassen

              Elendig start på tippekonkurransen for min del! Nå håper jeg på at jeg tar feil på 5000m for menn også. Foreløpig tendens: Nederlenderne litt over toppen, nordmennene bedre med enn antatt. Spent før 5000m for menn.

              (foretrekker å ikke poste så mange innlegg under løp. Dessuten kan forum for skøytehistorie for min del godt være stedet under selve løpene)

              #12662 Svar
              Kristian Eliassen

                Ja, ja! van der Poel satte standarden, og Roest fulgte opp etter forholdene, men sjekk sammenlagtlista etter første dag: SLP på andre, og Engebråten på fjerde! Det er faktisk ganske så bra. Kongshaug kommer sterkere tilbake. Ellers får Wiklund plusstegn, og klarer å komme med på siste distanse. Haugen nærmer seg langdistanseformen fra i fjor, mens Njåtun nok burde ha stilt i sprintklassen isteden.

                Hovedpoenget for meg i dag: van der Poel viser såpass gode takter på 5000m, at med en konvensjonell tolkning av regelverket skal han kunne kapre den siste plassen på 10 000 i distanse-VM. Som kjent er det en ledig plass, og den av «applikantene» som noterer best tid på en av femtusenmeterene under verdenscupen i «boblen» får den plassen. Man kunne tenke seg at en SLP i Inzell-form skal kunne trumfe, men satser ikke heller SLP på 1500 meter under siste dag i distanse-VM?

                #12663 Svar
                B. Haarberg
                Nøkkelmester

                  Jeg lurer litt på dette med høytrykk, det er vel ikke tvil om at luftmotstanden blir mindre ved lavtrykk, men under OL i 1994 ble det jo satt verdensrekorder over en lav sko, og da var det vel sammenhengende høytrykk i to uker. Man hadde jo den gangen Heerenveen med regelmessige lavtrykk og Calgary med sin høyde over havet hvordan hadde det seg at forholdene på Hamar ble så gode?

                  Hamar hadde nok på den tiden verdens raskeste is, bl.a. vist i verdenscupløp før OL samt VM 1993. Høytrykket må vel ha virket «dempende» på forholdene den gang som nå. I etterkant har Calgary og definitivt Heerenveen fått mer erfaring med å lage rask is, samt utnytte diverse andre faktorer som også spiller inn.

                  #12664 Svar

                  En lang dag  er over. Parsammensetningene for tredje distanse foreligger.

                  Allround, menn: På tredje distanse, 1500m i morgen, er det sammenlagtstillingen som bestemmer parsammensetningen. Vi får Bosker mot Engebråten og Roest mot SLP i de to siste parene.

                  På fjerde distanse kommer 8 løpere med:

                  «…8 stykk får starte på siste distanse. Aktuelle løpere må være blant de 16 beste sammenlagt etter tre distanser, og så kommer dette med «to lister»: Er du blant de 8 både i sammendraget og på 5000m, menn/3000m, kvinner så er du kvalifisert. Deretter fyller man på ved å ta med den best plasserte som bare er på en av listene, og gjentar dette inntil du når tallet 8. Hvis to løpere har samme plassering , men på hver sin liste, går den som er plassert på sammenlagtlista foran. Hvis to aktuelle løpere deler samme posisjon på SAMME liste, går den foran som er best av de to på den ANDRE lista…»

                  5000m lista sier: Roest, van der Poel, Bosker, Talsma, Trofimov, Swings, SLP og Engebråten.

                  Sammenlagt etter to løp gir de samme navnene bortsett at vi har Adolshkin (7) istedenfor Talsma (4).  Ser for meg ut som Engebråten må tape 1.5 sek i forhold til Adolshkin i tillegg til å rase i sammendraget for å ryke ut . Neppe. Blir nok de nevnte 8 navnene fra 5000 som kvalifiserer seg.

                  De fire beste løperne i sammendraget etter 1500m i morgen havner i siste gruppe a fire på 10 000m. Innen hver av de to gruppene er det plasseringen på 5000m som bestemmer parsammensetningen. Sammendraget bestemmer parrekkefølgen med den beste i sammendraget sist i hver gruppe.

                  #12667 Svar

                  Allround kvinner:

                  Her ser 6 navn sikre ut med tanke på 4. distanse: Schouten, Voronina, A. de Jong, Sablikova, Beune,  Golubeva. Wiklund har også et godt utgangspunkt i og med plass 6 på 3000. Dog kan hun ikke tillate seg at mer enn en av følgende løpere går forbi henne: Lalenkova, og Lollobrigida som de nærmeste.  Ikke sannsynlig at begge tar inn  nok til å være blant de seks.

                  Spennende kamp både om gull og medaljer i morgen. Jevnt.

                  #12670 Svar
                  B. Haarberg
                  Nøkkelmester

                    Sammenlagtmesterskap er kremen av skøyteløp. Egentlig er det utilgivelig at det blir færre og færre av dem. (Og ikke minst er dagens TV-kommentatorer fullstendig ute av stand til å formidle dem slik at magien i opplegget kommer til sin rett. Dette handler både om kompetanse, men selvsagt også om «overlessede» mesterskap av den typen vi ser denne helga. Jeg lurer likevel aller mest på stillingsbeskrivelsen til Wetten, Larsen og nå plutselig Hege Bøkko.)

                    Kanskje vinden snur en vakker dag? Men i internasjonal sammenheng er dette faktisk den eneste helga verdt å skrive om denne sesongen.

                    Uansett:
                    Allround menn
                    Det som fort kan skje er vel at Nils van der Poel faller ut av topp 8 etter tre løp. Dette har ikke noe å si for hans del. Enig i at topp 8 på 5000 m sannsynligvis får gå 10 000 m, hvilket jo vil borge for god kvalitet på den distansen.

                    Allround kvinner
                    Jeg tror også Ragne W har en nokså sikker plass på 5000 m. En joker i negativ forstand er Golubeva, som fort kan finne på å stå over siste distanse. Det åpner jo muligheten for Lollobrigida eller Zdrahalova.

                    #12672 Svar

                    Sprint kvinner og menn: 

                    På tredje, og fjerde distanse er det sammenlagtstillingen som bestemmer parsammensetningen, med den justeringen at alle skal starte i motsatt bane på hver distanse av hva de gjorde dagen før. Stigning i programmet på den måten at man «snur» resultatlista, bestemann til slutt, og møter den nest beste hvis ikke vedkommende hadde samme bane på angjeldende distanse dagen før osv.

                    I sammenlagtkonkurranser må man ha fullført hver distanse på en gyldig måte for å kunne delta på siste distanse. Man får starte på øvrige distanser hvis man ikke fullfører eller blir disket på en annen, men ikke hvis en forseelse bedømmes som intensjonell, da kan man nektes start, samt tidligere resultater strykes. Distinksjonen mellom DQ og DNF er noen ganger uklar.

                    Foran andre dag: Litt under det forventede av de norske guttene, på jentesiden godkjent ut fra forventningene. OBF «tok en Nuis» i en av indresvingene på 500, så ikke noen tvil etter bildebevis. HHL halvsekundet å ta igjen på 500 i forhold til en tredjeplass før siste distanse. Magnussen ikke den aspiranten til distansevinst på 500 som man kunne håpet på.

                    Golikova overraskelsen for meg for kvinner selv om jeg har tippet henne som vinner av 500m nummer to. Rusk fra Leerdam på dag1. Tror hun tar det. ter Mors og Kok avgjør videre medaljefordeling

                    Forrige EM sprint røk Nuis. Denne gangen Verbij. Ikke til fordel Norge denne gangen? Dufter overraskelsen denne gangen. Disse fire kjemper om medaljene uten misser. Mushtakov litt for dårlig på 1000m.

                    #12673 Svar
                    B. Haarberg
                    Nøkkelmester

                      «Disse fire»: Altså Krol, Otterspeer, Dufter og Lorentzen, får vi anta. Eller? Men resultatet blir uansett klart i løpet av ettermiddagen.

                      Ragne Wiklund skal ha skryt for å ha senket den norske lavlandsrekorden til 4.04,38, tydeligvis under veldig gode forhold, men likevel. Nå ligger hun godt an til å utfordre sammenlagtrekorden også: 164,666 (Ida Njåtun, 2017). Hvis hun f.eks. greier 2.00 og 7.19 så er rekorden slått. Mitt tips er at dette skal gå greit.

                      #12674 Svar
                      • Engebråten heldig med at han ikke ble disket på 500m, men på en annen side hadde det vært veldig brutalt i en allroundkonkurranse.
                      • Selvsagt ikke enig i at EM er det eneste internasjonale stevnet verdt å skrive om denne sesongen. Tre helger til!
                      • Å kommentere kommentatorer er jo en egen idrett! Synes personlig Wetten hadde roet seg litt ned i går, og bra er det.

                      I går så jeg på Viasat4. Ser ellers mye på NOS. Flere ressurser der, men det som slår meg er at NOS setter i gang analyseprat i studio. Ordstyrer, Ritsma, Wennemars… Under løp trenger man ikke for mye slikt. Må la bildene snakke litt mer, og hjelpe til med å visualisere ved hjelp av relevant informasjon. Hoderegningens tidsalder er forbi, men grafikk, tider, regelverk trenger formidlingsassistanse. Jeg irriterer meg også litt over seleksjon/filtrering av informasjon ellers. Det holder ikke å intervjue van der Poel og å prate om «Wild Card» når det gjelder mulighetene for å komme med på 10 000. Utdyp! Og hvorfor spurte man ikke om HVORFOR han tok feil av tiden for løpsstart.

                      Listen kan gjøres mye lenger: Hvorfor ikke fokusere på at ikke Fish figurerer på påmeldingslista til boblen? Hvorfor  ikke formidle lett tilgjengelig informasjon om skadeproblemer for eksempelvis Ghiotto og Tumulero? Hvorfor ikke mer fokus på russiske prioriteringer, og er det virkelig slik Russland står i fare for å ikke å kunne konkurrere/få delta under distanse-VM? Det hadde det vært virkelig interessant å fått vite noe mer om. Blir den eneste konsekvensen av den tapte anken i CAS at de russiske utøverne må konkurrere under nøytralt flagg? Ingen med tidligere dopbefatning forhindres fra å starte? Ingen skøyteløpere nevnt i «inkriminerende sammenheng» i McLaren-rapporten? Ad. russiske prioriteringen er ikke signalet som har vært sendt ut at man går all in på EM isteden. Tvertimot. Man har nærmest satt inn de som har lyst fordi man helst hadde sett at enkeltdistanser sto på programmet isteden. Fordi man ikke får delta i distanse-VM? Eller?

                      #12679 Svar

                      (… de fire jeg tenkte på, ja. 4 sprintkvinner og 4 sprintmenn. Alltid litt vanskelig å spå i sprint, fordi noen kan falle fra.)

                      #12680 Svar
                      B. Haarberg
                      Nøkkelmester

                        Viasat-kommentatorene sa jo tvertimot at Russland satset ekstra mye på EM denne gangen. Om dette var noe de har diktet opp, vet jeg ikke. Men helt enig i at de har veldig mye å hente når det gjelder bakgrunnsinformasjon også, i tillegg til å formidle det de faktisk er satt til å kommentere.

                        Tilbake til rekordene. Thomas Krol ligger foran gjeldende lavlandsrekord sammenlagt. Marginene er små, så det spørs vel om han greier det. Rekorden er 137,330 p (Stavanger 2017).

                        Patrick Roest har også mulighet til å sette rekord: Han greier det f.eks. med 1.45,45 og 13.00 i dag. Gjeldende rekord ble satt av Kramer i VM 2009: 147,567 p.

                        På damesiden tror jeg lavlandsrekordene er utenfor rekkevidde denne gangen.

                        #12689 Svar
                        Kristian Eliassen

                          Murasjov og Kulishnikov hadde ikke så lyst. Mushtakov best på 500, men «slenger seg med» allikevel. Som sagt, så ville sprinttrener Dorofeev heller hatt en EM-modell liknende det juniorene har i junior-VM. («Enkeltdistanser det eneste som betyr noe»). Enkeltdistanser, med sammenlagt «koblet på». Fatkulina og Golobeva er A, men kanskje ville de også helst konkurrert på enkeltdistanser.

                          Trofimov er A, men Aldoshkin og Zakharov klinger ikke like a-messig som Rumyantsev og Semerikov, skjønt de jo mest er langdistansemenn som heller ikke var på Hamar i fjor.

                          Voronina gråt etter målgang. Gledestårer ble det sagt, men noe mer også?

                          Uansett: Russerne hadde en veldig bra dag i går. Kunne tenkt meg noe mer enn den ene setningen Flygind Larsen kom med om at det ikke var sikkert at russerne fikk delta i VM. Hva bygde han det på?

                          #12690 Svar
                          Kristian Eliassen

                            …slik jeg leser det, kan russerne delta i VM, men under nøytralt flagg. Denne gangen nevnes det ikke noe om at tidligere dopingdommer uavhengig av McLaren-rapporten får betydning. Ingen hurtigløpere nevnt i inkriminerende omstendigheter i McLaren rapporten. Det det avhenger av er isåfall om utøvere kan bevise at de er rene. Tror ikke ISU kommer til å legge seg på en strengere linje enn eksempelvis FIS.

                            Hvis ingenting endrer seg i sammendraget, får vi følgende par på 10 000m: van der Poel-Talsma, Trofimov-Swings, SLP-Engebråten og til slutt Roest-Bosker. Litt synd at siste par er opplegg for å kontrollere inn til gull og sølv.

                            Jentene hvis ingenting endrer seg: Wiklund-Lalenkova, Sablikova-Beune, Schouten-Voronina og til slutt De Jong-Golubeva

                            #12691 Svar
                            Kristian Eliassen

                              …mistenker for ordens skyld ikke Voronina for noe som helst. Gjelder Rusada, og om nok tester er avlagt.

                              #12692 Svar
                              Emil Nielsen
                              Deltaker

                                Jeg skjønner ikke helt poenget med reglene for par-sammensetting på avsluttende distanse.

                                 

                                Sist vi så en spennende 10000m i VM allround hadde vi Blokhuisen – Verweij i par. Det var et fantastisk løp, hvor de to faktisk måtte ty til noe så sjeldent på en 10000m som taktikk.

                                Hvorfor settes ikke de et og to i sammendraget opp i par til slutt? Eller kanskje et og to fra 5000m?
                                Dette virker som en måte å bevisst gjøre avsluttende distanse mindre spennende.

                                #12693 Svar
                                B. Haarberg
                                Nøkkelmester

                                  Det har vært tradisjon ihvertfall i min levetid at parsammensetningen på siste distanse settes opp med mest mulig jevne par – altså ofte med nr. 1 mot nr. 2, nr. 3 mot nr. 4. Men man må «avstemme» mot sammenlagtstillingen, slik at en løper som Nils van der Poel som regel vil havne i et tidlig par uansett.

                                  Det var en periode på 1990-tallet da man så kun på sammenlagtstillingen, men jeg synes dagens ordning er bedre. Den legger til rette for en del taktiske disposisjoner og dramaturgiske utslag, som man ikke hadde fått sett med 90-tallsordningen. Spekulasjonene rundt hvem som går mot hvem, og i hvilket par, er en viktig del av sammenlagtmesterskapets totalverdi for publikum og kanskje også for løperne.

                                  #12694 Svar
                                  Kristian Eliassen

                                    Man kunne byttet om på parene i hver av de to puljene.

                                    #12695 Svar
                                    EinarR

                                      Hva med denne ideen om å la sprint gå etter allround? 10000m er den store Finale!

                                      #12696 Svar
                                      Emil Nielsen
                                      Deltaker

                                        EinarR
                                        Ideen med to mesterskap samme helg er litt rar, men jeg tror at jeg liker denne oppstillingen bedre. Å se allroundere gå etter sprintere har litt tendens til å se ut som løp i slow-motion.

                                        Opplegget er ikke perfekt, det er jeg enig i, men jeg ser ikke hvordan det skulle bli mye bedre.

                                        #12697 Svar
                                        EinarR

                                          Men likevel!

                                          EM sprint- når begynte de med det?

                                          Første offisielle EM (underforstått allround) fant sted i 1893. Og uoffisielt fra 1891. I sistnevnte tok danske Emil Schou femteplass! Inkludert andreplass på lengste distanse, totalt 16 deltakere.

                                          Så jeg synes dette er upassende rekkefølge!

                                        Viser 24 innlegg - 121 til 144 (av totalt 153)
                                        Svar til: EM 2021 Heerenveen
                                        Din informasjon: