Den store 3000-metertråden

Hjem Forum Forum 15.46.6 Den store 3000-metertråden

Viser 24 innlegg - 1 til 24 (av totalt 39)
  • Forfatter
    Kristian Eliassen

Testløp i Thialf i dag: Jilek Tidenes raskeste 3000m!

200m 19.08 (19.08)
      600m 47.26 (28.18)
      1000m 1:15.00 (27.74)
      1400m 1:42.82 (27.82)
      1800m 2:10.43 (27.61)
      2200m 2:38.29 (27.86)
      2600m 3:06.19 (27.90)
      3000m 3:34.09 (27.90)

Kvartettstart blant annet, så ingen verdensrekord, men tidenes raskeste 3000m! Den gamle hadde Yuskov med 3.34.37.

Resultatlista oppgir at det er TR PR NR

#31806 Svar
      KarlA

Jilek svimlende bra. 3.34.09 i testløp i Heerenveen.

Rick Schipper testwedstrijd – uitslag.pdf

#31843 Svar
        Rocambole

Noteringer under 3.37 før Jileks kanontid 3.34.09 i Hrv:
          3.34.37 YUSKOV Denis                             Calgary    131102
          3.34.66 PEDERSEN Sverre Lunde         Calgary    151107
          3.35.26 ROEST Patrick                              H’veen      201219
          3.35.49     Roest P                                       H’veen      211220
          3.35.93 KRAMER Sven                               H’veen      201219
          3.36.33 BOSKER Marcel                           Calgary    171125
          3.36.74 KONGSHAUG Peder                   H’veen      250104
          3.36.80     Roest P                                       H’veen      221001
          3.36.98 SWINGS Bart                                H’veen      201219

Jileks prestasjon kan vel bedømmes som om lag like sterk som Yuskov hvis vi antar at Jileks kvartettfordel på ca. 0,5p (3 sek) oppveies tilnærmet av fordelen Yuskov hadde av raskere is i Cal enn nå i Hrv. Det objektivt beste løpet på 3000 er nok Roest 3.35.26 fra Hrv, formodentlig uten kvartett.

Jileks tidligere pers var 3.38.80 fra Cal i januar 2025, så her snakker vi altså om en oppsiktsvekkende forbedring på hele 4,71 sek, dvs. 0,785p, hvilket er 15,7 sek på 10 000. 7 dager etter at han gikk på 3.38.80, satte Jilek jr-vrek på 12.37.81. Trekker vi fra 15,7 sek, er vi helt nede på 12.22, altså 3 sek under Ghiottos v-rek! Og er det egentlig noen grunn til å tro at han forbedrer seg mindre på de to lengste distansene enn på 3000?

Samtidig fremstår løpets rundetider bunnsolide. Og vi skriver fortsatt bare september. Så her er det skjellig grunn til å sette et par kryss i taket!

#31844 Svar
          Rocambole

BR på Sørmarka er SLP 3.41.19, så Eitrem 3.41.4 er en meget sterk septembertid. Eitrem stod faktisk ikke med bedre pers enn 3.44.60 (fra Hamar)! Men gikk Eitrem nå i kvartett??

#31846 Svar
            Marcel
            Deltaker

Roest’s 3:35.26 was skated in a quartet actually, and thus so was Kramer’s 3:35.93. Yuskov’s 3:34.37 was in a quartet too, as were Pedersen’s 3:34.66 and Roest’s 3:35.49.

The fastest time skated in a pair is Bosker’s 3:36.33 in Calgary in November 2017.

#31847 Svar
              Kristian Eliassen

Banerekorden, ja. Den er jo en indikator på at Eitrems tid på trå is ikke er ille. Jeg hadde ikke den referansen i mente

#31849 Svar
                Rocambole

Thanx a lot to Marcel for highly appreciated information about 3000 races in quartets.

Really surprised that Bosker has the fastest time skated in a pair!

#31851 Svar
                  Marcel
                  Deltaker

The reason for the quartet advantage is mostly because there’s a lot of people warming up and creating some wind, right? In that case then Bosker did have some of that advantage as only his race was a pair and all the ones after were quartets. The same goes for Roest’s 3:36.80 as you can see quite a few people warming up during his pair on the livestream: https://www.youtube.com/live/bAq58Rm7FWs?si=ePqLFfP2KhPIjtkV&t=22557

The fastest time I am not sure of wether it had anything to do with a quartet is funnily enough Ervik’s official WR of 3:37.28. I can find the old results but they don’t say if it was pair or quartet. Two entries later at the 3:37.37 of Pedersen we find the fastest result where we are sure all races were skated in pairs.

• Dette svaret ble endret 11 måneder, 1 uke siden av B. Haarberg. Årsak: Lenke åpnes i ny fane
                    #31852 Svar
                    Emil

Å ha løpere som varmer opp i oppvarmingsbanen gir absolutt en effekt, men desverre ikke hele fordelen.

I kvartett er det fire løpere som setter luften i bevegelse rundt banen. Her er det et interessant poeng. I baner med lite publikumsplass forsvinner ikke denne vinden ut der. Thialf har løst det med en vindvegg. Hamarber en versting her med kjempe volum og ingenting som leder luften rundt i rett retning.

#31854 Svar
                      B. Haarberg
                      Nøkkelmester

Jeg synes den siste kommentaren der var veldig illustrerende. Det dette handler om er i bunn og grunn å manipulere tider.

Men i dag kommer det ihvertfall en gladnyhet fra Stavanger: Resultatservicen blir som i fjor via SpeedskatingNews. Lyse Cup i kveld fra kl 1800. 

#31855 Svar
                        Emil

En historie som girnlitt kontekst:

En i forbundet (husker ikke om det var Petter Andersen eller Bjarne Rykkje) fortalte meg at når de har trent med vifter i Vikingskipet så har effekten vært den samme som når der går tre-fire tog med 8-12 løpere i hver. Så da kan landslaget gå i større fart uten at det er like mye folk på isen som går den opp eller kommer i veien.

#31856 Svar
                          Kristian Eliassen

Jeg synes det viktigste er at det kommer opp et regelverk rundt vindmåling og tillatt kunstig medvind. Når man ser på friidrett er det litt slik at Bislett Games mister en kvalitet om det ikke er varmt i været og/eller opp mot + 2.0 istedenfor motvind. I en oppvarmet innendørshall slipper man dette minuset. Et regelverk rundt tillatt vindstyrke bør skille mellom lav- og høylandsbane slik at verdensrekorder både kan settes det det er publikum som f.eks. Milwaukee og på høylandsbaner som SLC. Altså: Fastsetting av to verdier med tillatt kunstig medvind. ISU har allerede fjernet skillet mellom kvalifiseringstider som skiller mellom høy- og lavlandsbaner, så første skritt er allerede tatt.

#31857 Svar
                            Rocambole

Ervik‘s WR was achieved in pair:
                              https://www.youtube.com/watch?v=bPGwwDZkKUk

#31858 Svar
                              Emil

Jeg har ikke noe tro på at man kan standardisere skøytebaner slik at rekorder kan settes i lavlandet.

Men jeg er helt enig i at det bør et regelsett til slik at man ikke kan skape kunstig vinn i hallen.

Friidrett sitt regelsett med lovlig vind etterlater meg derimot helt kald. Det er ingenting mindre motiverende enn å gjennomføre et løp og så få høre at den tiden ikke gjelder fordi vinden er for sterk. Ditt skal vi aldri på skøyter.

#31859 Svar
                                Kristian Eliassen

I en hall så trenger man ikke spent å se på vindmålingen etter hvert par fordi man jo kan stille inn viftesystemet på forhånd. Man kontrollmåler hele tiden, og holder igjen paret hvis trekken er for sterk. I «gamle dager» kunne verdensrekorder settes «overalt». Det hadde vært gunstig for interessen om man kunne komme tilbake dit at virkelig gode tider også kan settes i lavlandet uten hemmelighetskremmeri og tvilsomme metoder.

#31864 Svar
                                  Kristian Eliassen

Erviks tid på 3000m er selvfølgelig satt i par — ellers hadde vi ikke hatt denne føljetongen hvor Ervik fremdeles har verdensrekorden på distansen. :-).

Når det gjelder en all time best-liste på 3000m: Er det noen som har en liste som inkluderer passeringer underveis på en 5000? Vil man komplisere ytterligere — skille mellom tider satt i kvartettstart eller ei… Ett steg videre, så gikk Eitrem på 3.37.75 under Hamarlekene sist sesong. Passering 3000m. Løpet var 5000m hvor han fikk DNF.

#31883 Svar
                                    Rocambole

Mht. 3000-passeringer på 5000: Enig med Eliassen i at de objektivt beste passeringene her utgjør et meget interessant sammenligningsgrunnlag for å bedømme gode prestasjoner på 3000. (Jeg kan gjerne grave litt i dette, om ingen andre gjør det, men får neppe tid de nærmeste dagene.)

Og supert at du minner om Eitrems meget sterke «passering» på 3.37.55 under Hamarlekene 05.01.25, et resultat som det skal godt gjøres å finne i annalene. Det var før start besluttet at han skulle stille på 5000 og gi seg etter 3000, som et testløp før EM, siden 3000-distansen ikke figurerte på programmet. Løpet kan slik sett betraktes som en regulær 3000. Eitrem gikk i kvartett og hadde i tillegg fordel av lavt lufttrykk (ca. 0,2 tidspoeng).

(Ved å sjekke litt info fra forrige sesong ser jeg for øvrig nå at Kongshaug begikk sin 3.36.74 i Hrv samme helg i «kvartett» uten makker, altså i en trio.)

#31885 Svar
                                      Emil

Eitrem sin 3000m så egentlig litt intetsigende ut. Ja ham gikk fort, men løpet virket ikke voldsomt på dagen. Først da tiden kom gikk det opp for meg at det var noe på gang.

Jeg tok disse notene fra helgen:

Hamarlekene

Dag 1

Is: -6,3C

Hall: 11,5C

Fuktighet: 12,9%

Lufttrykk: 1006hPa

Lufttetthet: 1,230383kg/m3

Dag 2

Is: -6C

Hall: 11,9C

Fuktighet: 11,2%

Lufttrykk: 1007hPa

Lufttetthet: 1,229921kg/m3

Litt bedre luftforhold på søndag og litt bedre is søndag.

Det var en helg med mange perser og sesongbeste tider.

#31887 Svar
                                        Rocambole

Stor takk til Emil for formidlingen av signifikante nedtegnelser av harddata i forbindelse med Eitrems 3000, for å kunne bedømme nærmere hvor sterkt dette løpet var!

Også interessant at selv du – med ditt skarpe skøyteøye og din tekniske ekspertise – ikke mistenkte at det gikk styggfort før Eitrem var i mål. Uten sammenligning forøvrig drar jeg paralleller til en gang Kulizhnikov satte vrek på 1000m og kommentatoren hele tiden bedyret at han var ute av form, åpenbart bedratt av at Kuliz fremstod litt seig i skjærene.

Vi kan alle la oss lure litt, men sjelden av klokkens tale!

#31888 Svar
                                          Emil

Det er ikke alltid like tydelig. Jo når man får grønne tider på skjermen. Jeg er ikke akkurat ajour med passeringstider. Det er ikke tall som fester seg i hodet mitt. Samtidig er ikke Eitrem stilist. Han er effektiv og kraftfull, ikke elegant, så det hender at han lurer meg.

#31896 Svar
                                            Marcel
                                            Deltaker

I have made a list of all 104 3000m times under 3m 40s that I am aware of. Of these, 26 were skated during a 5000m race, which are highlighted in yellow: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1phhhZ55PxzPbW-8H_fdeSr90xFDF49KsMIfy39J3_Vw/edit?usp=sharing

The fastest from a 5000m is 3:36.16 by Sven Kramer, set in Calgary in February 2020. That was in a quartet though as it was in the b-division. Yuskov’s 3:36.40 was in a pair and holds the record for fastest 3000m ever in a pair.

• Dette svaret ble endret 11 måneder siden av B. Haarberg. Årsak: Lenke åpnes i ny fane
                                              #31901 Svar
                                              Kristian Eliassen

Ervik 16th. 🙂 .Great list.

#31927 Svar
                                                B. Haarberg
                                                Nøkkelmester

Ikke minst takket være et uvurderlig bidrag fra Marcel, men også mange andre innspill, syntes jeg denne diskusjonen fortjente en egen tråd. Håper derfor det er OK at jeg flyttet en del kommentarer som opprinnelig ble lagt inn i «Skøytesesongen 25/26».

#32564 Svar
                                                  B. Haarberg
                                                  Nøkkelmester

Jeg har mottatt følgende henvendelse som jeg tillater meg å lime inn her:

Hei skøytefans.

Som kjent har Eskil Erviks seiglivede v-rekord på 3000 m blitt underskredet mange ganger uten at nye tider har blitt godkjent som v-rekord før unge Jileks 3.32,52 nylig.
                                                    Jeg mistenker at de fleste av disse ikke-godkjente tidene er oppnådd med kvartettstart, men vet det ikke sikkert.
                                                    Er det noen som har sikre opplysninger om kvartettstart / parstart i de aktuelle løpene ?
                                                    Her har jeg listet opp alle(?) tidene som er under EE’s rekord, samt hvor og når og hva slags stevne. Jeg har også tatt med antall ulike løp den aktuelle dagen i det aktuelle stevnet. I ett tilfelle hele 14, fordelt på herre- og dameklasse, senior og junior. Antall løpere gjelder de som gikk den aktuelle 3000-meteren.

3.32,52 Metodej Jilek CZE SLC 26.10.2025
                                                    Fall WC Qualif Par
                                                    3.34,09 Metodej Jilek CZE H’veen 19.09.2025
                                                    Testløp Kvart
                                                    3.34,37 Denis Juskov RUS Calgary 02.11.2013
                                                    Time Trials Kvart
                                                    3.34,66 Sv. LundePedersen NOR Calgary 07.11.2015
                                                    Time Trials ??? (9 løp, 29 løpere)
                                                    3.37,16 Ted-Jan Bloemen CAN Samme som ovenstående
                                                    3.35,26 Patrick Roest NED H’veen 19.12.2020
                                                    «Oefensessie 9» ??? (10 løp, 17 delt)
                                                    3.35,93 Sven Kramer NED Samme som ovenstående
                                                    3.36,98 Bart Swings BEL Samme som ovenstående
                                                    3.35,49 Patrick Roest NED H’veen 20.12.2021
                                                    Treningsløp ??? (7 løp, 6 delt)
                                                    3.36,33 Marcel Bosker NED Calgary 25.11.2017
                                                    Time Trials ??? (9 løp, 21 løpere)
                                                    3.36,74 Kongshaug Peder NOR H’veen 04.01.2025
                                                    Treningsløp ??? (10 løp, 4 løpere)
                                                    3.36,80 Patrick Roest NED H’veen 01.10.2022
                                                    NK Clubs ??? (14 løp, 14 delt)
                                                    3.37,04 Ted-Jan Bloemen CAN Calgary 30.12.2017
                                                    Time Trials ??? (11 løp, 12 løpere)
                                                    3.37,28 Eskil Ervik NOR Calgary 05.11.2005
                                                    Ol. Oval Invit. Par

Passeringstider på 5000 m:

Erviks rekord har også blitt «slått» ved 3000m-passering i 5000m-løp, men her vet jeg hvordan løpene ble avviklet.
                                                    Vi merker oss at Juskov falt kraftig av på de siste 2000m i sitt løp, og at Kramer holdt koken ganske godt (men dog dabbet litt av) i sitt v-rekordløp på 5000m. I B-gruppeløpet hans i 2020 var visstnok planen hele tida at han skulle gå de første 3000 i 6-blank-fart, og så bryte.

3.36,40 Denis Juskov RUS SLC 17.11.2013
                                                    WC (6.11,79) Par
                                                    3.37,15 Sven Kramer NED Calgary 17.11.2007
                                                    WC (6.03,32) Par
                                                    3.36,16 Sven Kramer NED Calgary 09.02.2020
                                                    WC (B-gr) (Brøt) Kvart

Tar også med passeringstidene i de seneste V-rek-løpene på 5000 m, selv om de ikke var under Erviks rekord:

3.38,83 Ted-Jan Bloemen CAN SLC 10.12.2017
                                                    WC (6.01,86) Par
                                                    3.38,65 Nils van der Poel SVE SLC 03.12.2021
                                                    WC (6.01,56) Par

Og i samme slengen: Hva med disse løpene i Inzell i høst ? Kvartettstart eller …?
                                                    Selv om Ghiotto har vist at han er i stand til å gå på den slags tider uten kvartettstart har jeg en sterk mistanke om at det har vært kvartettstart i disse løpene. Men er det noen som vet ?

6.04,52 Davide Ghiotto ITA Inzell 17.10.2025
                                                    Int. Invit Race ??? (4 løp, 24 løpere)
                                                    12.30,44 Davide Ghiotto ITA Inzell 18.10.2025
                                                    Int. Invit Race ??? (4 løp, 12 løpere)

Mvh Oddbjørn Schade

Viser 24 innlegg - 1 til 24 (av totalt 39)
                                                  Svar til: Svar #31856 i Den store 3000-metertråden
                                                  Din informasjon: