Dansk «Speedskating»

Hjem Forum Forum 15.46.6 Dansk «Speedskating»

Viser 16 innlegg - 25 til 40 (av totalt 40)
  • Forfatter
    Emil Nielsen
    Deltaker

De danske speedskatere nevnes av chef de mission for den danske delegasjonen, som eneste danske medalje-håp.
    Her kan man også lese at OL sendes av nasjonal kringkasteren Danmarks Radio, på gratis kanaler. Danmark er altså foran Norge på et punkt rundt vintersport.

• Dette svaret ble endret 6 måneder, 1 uke siden av B. Haarberg. Årsak: Lenke åpnes i ny fane
    #17965 Svar
    Emil Nielsen
    Deltaker

Det ble ikke det OL hele Danmark hadde håpt på.

Landslagstrener Jesper Carlson fortalte på TV etter løpet at han hadde siste dag på jobb i går lørdag.
    Det betyr at Dansk skøyteløp står uten en trener. I Norge hadde sikkert det vært et skikkelig problem, men Danmark har bare 7 skøyteløpere på noe som likner internasjonalt nivå, ingen va de yngre enn 17 år.
    Hvis Danmark skal ta medalje i Milano om 4 år, så er det opplagt at det er skøyteløperne som skal stå for det, men er Team Danmark klar til å poste midler i et sånt prosjekt, når nå resultatene uteble denne gangen? Jeg vet det ikke. Det er ingen skøytebane i Danmark, og Odense Rulleskøjteklub er eneste klubb som driver med hurtigløp på is, og her er det kortbane som råder. Dansk Skøjteforbund har fått henvendelser fra unge som vil starte med «speedskating», og de må sende sånne folk til rulleskøytemiljøet. Det er bra det, men hvis man forelsker seg i lengdeløp, så er ikke rulleskøyter det samme. Det skal selv jeg innrømme.

#17966 Svar
    Emil Nielsen
    Deltaker

«For at føje spot til skade» som vi sier på dansk, så har Københavns kommune besluttet å ikke reparere Genforeningspladsen skøytebane. Drømmen om en 400m skøytebane i Danmark er altså satt på pause igjen.

Hvis noen har en rik onkel i Danmark…

#17972 Svar
    EinarR

Deprimerende news….

I mellomtida har The Mastrups hatt opphold i Inzell, og Sune viser bra framgang. Men han er foreløpig ikke på så godt nivå at han hjelper DAN i The Nordic Baltic Eight (NB8) 2021-22. Det kunne kanskje bror Niclas ha klart, på en god dag (500/1500), men han valgte å hoppe av fra sin forhåndsanmeldte start !!##*!

#18205 Svar
    Emil

Det er ikke bare, bare å ha Russisk forlovet i disse dagene. Viktor Hald Thorup har hatt base i Russland denne vinteren med sin forlovede Sofia Prosfirnova, men nå er han i Danmark og bryllupet skal også flyttes ifølge DR.dk

#18541 Svar
    Emil Nielsen

Nå er det kontramelding fra Borgerrepresentationen i Københavns kommune.

Det skal anlegges skøytebane på genforeningspladsen.

Det er tale om full 400m bane, med en bru over som gir tilgang til fotballbanen på innsiden. Budget sirka 30-40mio dkk. Ikke just Valle Hovin priser i Danmark.

• Dette svaret ble endret 4 måneder, 2 uker siden av B. Haarberg. Årsak: Lenke åpnes i ny fane
    #18542 Svar
    EinarR

Fedt nytt!

#18570 Svar
    EinarR

Hurra for vår Emil og ny dansk aldersrekord på 5000m: 8.09.08!

#18571 Svar
    B. Haarberg
    Nøkkelmester

Bravo! Ikke skremmende langt bak Kurt Stille heller.

#18572 Svar
    Emil Nielsen

Takk takk. Jeg tror at jeg fikk ut alt jeg hadde på dagen. Forhåpentlig under 8 blank neste år

#18823 Svar
    Emil Nielsen

DSU har ansatt en Talent- og Elitechef i Mads Eriksen.

Han skal da oppfylle en trener- og rekrutteringsrolle.

Mer interessant er kanskje, at Københavns kommune regner med å ha en funksjonell skøytebane til vinteren.  Et anlegg litt i stil med VM Amsterdam skal legges på Genforeningspladsen i år. Dette kan faktisk bety rekruttering i Danmark, fra annet enn rulleskøyter.

#18837 Svar
    Emil Nielsen
    Deltaker

Og her er en oppdatering fra Danmark Skøjte Union om ny Talent og Elitekoordinator

• Dette svaret ble endret 2 måneder, 3 uker siden av B. Haarberg. Årsak: Lenke åpnes i ny fane
    #18838 Svar
    EinarR

Dette ser bra ut! Når vesentlig dansk skøytekompetanse er bundet opp i nabolandet, så høres det yndigt ut med Mads Eriksen. 500m under 40 blank har han også prestert. Gler meg til å følge de danske, om det blir et oppsving etter en liten breddedown nå i det siste.

#18839 Svar
    Emil Nielsen
    Deltaker

Det kommer helt sikkert til å bli mer samarbeide mellom Asker og København i de kommende sesongene.
    Det er begrenset hva Dansk skøyteløp sin norske avdeling kan gjøre, men tilbud om å bli med på samlinger og kunnskapsdeling er noe av det.

#18840 Svar
    Emil Nielsen
    Deltaker

I andre nyheter virker det til at Natascha Lindenskov tar en 100% satsing på inline i år, så det blir sikkert lite aktivitet på lengdeløp for henne. Kanskje gjøres det unntak hvis Genforeningspladsen faktisk får en ny brukbar bane.

Samme kan sies om Stefan Due Schmidt. Han vil satse fullt på inline VM, og tar seg en liten post-olympisk pause fra isen.
    Lillebror Philip skal opereres i skinnebeinet snarest. Hvordan satsingen hans blir er usikkert.
    Viktor Hald Thorup har lovet meg å være til start til EM på Hamar! Han satser for fullt på isen fortsatt, og flytter til Salt Lake City til september.
    Niclas Mastrup begynner å finne god form etter en litt skuffende sesong, så han ser vi helt sikkert på isen til vinter. Samme gjelder for lillebror Sune.
    Simon Bigler har lagt opp, men går inn som trener i hjemmeklubben, så han er fortsatt en ressurs i Dansk skøyteløp.
    Når det igjen er lengdeløps is i københavn ser vi helt sikkert også gamle kjenninger som Cathrine Grage, Nicoline Christensen, Xenia Trier, Oliver Lindenskov med flere gå et løp eller to.

#18841 Svar
    EinarR

Veldig bra!

Så seint som sesongen 2014/15 ble det registrert åtte danske kvinner med tid på 500m, og (minst) tjue menn. 2021/22: 1-5. En brukbar hjemmebane har sikkert mye å si for miljøet.

Når danske skøyteressurser skal telles opp, så bør det også nevnes at DK har en av verdens ledende skøytestatistikere!

Og hvis du spør nordmenn, født mellom 1940 og 1960, om å nevne tre kjente dansker, så vedder jeg på at over halvparten hadde tatt med Kurt Stille!

Viser 16 innlegg - 25 til 40 (av totalt 40)
Svar til: Dansk «Speedskating»
Din informasjon: