Allround/Sprint VM Hamar 2022

Hjem Forum Forum 15.46.6 Allround/Sprint VM Hamar 2022

Viser 24 innlegg - 73 til 96 (av totalt 196)
  • Forfatter
    Kristian Eliassen

Jeg undrer meg litt over at NSF har markert i sitt uttak (19. februar) at Ripsrud og Samsonsen er tatt ut. Norge har i utgangspunktet én kvoteplass. Ikke markert hvem som er reserven. Betyr det at begge er inne? Kvoteplass nummer to besitter femte reserveposisjon.(R5). Den foreløpige påmeldingsfristen gikk ut den 13., men har virkelig så mange meldt avbud? Flere land og løpere er allerede gjort rede for. Kommer Kina med sine tre? Og hvilke andre uteblir? Vil jo tro at Polen stiller med tre, KZH, TPE, AUT, BLR og CZE med sin ene?

Påmeldingsfristen til VM går ut førstkommende mandag den 28. februar klokken 12:00.

#18072 Svar
      Kristian Eliassen

Barysheva i det russiske skøyteforbundet er ute og sier at det er lite sannsynlig at russerne kommer til å delta i VM. Grunn: Flyrestriksjoner og at man teknisk sett (?) kan betale for oppholdet…

«»Jeg kan ikke si det hundre prosent ennå, men det er stor sannsynlighet for at laget ikke vil fly for å delta i VM. Dette er på grunn av flyrestriksjoner og den økonomiske komponenten. Vi er ikke sikre på at vi teknisk sett kan betale for lagets opphold,” sa Barysheva.»

https://rsport.ria.ru/20220226/konkobezhtsy-1775242456.html

#18073 Svar
        Kristian Eliassen

Schaatsforum var ute med saken tidligere i dag ser jeg. (Inimene som skal delta i det estiske allroundmesterskapet nå i helga). På alle måter trasige greier dette, men i dagens situasjon er det fornuftig at russerne ikke deltar.

#18085 Svar
          B. Haarberg
          Nøkkelmester

Polen kommer med sine sprintere: Wojcik, Ziomek, Bosiek – Kania, Michalski, Zurek.

Czyszczon og Czerwonka har vært rammet av coronaviruset, og det blir da ingen polske allroundere på Hamar.

#18086 Svar
            B. Haarberg
            Nøkkelmester

Vanessa Herzog melder på Facebook at hun er klar for VM sprint.

#18089 Svar
              Kristian Eliassen

Vi kan vel ane at reservelistene på  6 stykk  i hver klasse ikke kommer til å holde. Allerede før Ukrainakrisen fikk vi antydninger om at reservelistene var i bruk. (Ahn, Ripsrud/Samsonsen?).

Meland satt opp en oversikt på FFSH, men husk at løpere fra land uten noen inne i klassen fra før har prioritet. Sprint kvinner hadde også et avvik. . I allround for menn kan vi nå regne med at både Odor og Silovs blir gitt muligheten.

#18090 Svar
                38.08 Owe

Russerne kommer ikke til Hamar,  men hva med Belarus?  Hviterussland har tillatt russiske tropper innvandrere Ukraina fra Hviterussisk jord, men er ikke med i krigen slik jeg ser det. Har ikke oversikt om de er kvalifisert, men vil tro det, men kommer de?

#18091 Svar
                  Jeppe

Hvitrussland har løpere både innafor, og på reservelista ser jeg.

Synes personlig det blir feil å utestenge dem, men ISU bestemmer vel.

#18102 Svar
                    B. Haarberg
                    Nøkkelmester

Hviterussland er med på krigen. Det ville være meningsløst å slippe dem til, og jeg tviler sterkt på at de engang prøver å komme til Hamar.

#18106 Svar
                      Kristian Eliassen

Vi må avvente hva ISU sier om hviterusserne og VM. Foreløpig ikke så mye. Heller ikke noen respons på meldingen NSF har kommet med.

https://www.isu.org/isu-news/news/145-news/14022-isu-statement-on-ukraine-and-remaining-isu-events-season-2021-22?templateParam=15

#18132 Svar
                        Kristian Eliassen

I disse dager kan man også lure på om alle deltakernasjoner kommer seg fram gitt stengning av luftrom etc. Ser at planen til sør-koreanerne var avgang i går via Schipol. Med på laget er forresten en tredje mannlig sprinter i tillegg til de som allerede er nevnt: Jong-Hyuk Park.

#18136 Svar
                          Kristian Eliassen

… jeg har nettopp kommet hjem fra Dølisjøen:

Schaatsen.nl har lagt ut deltakerlister.

Allround

Sprint

Må da være mangler her?! Hvor har sør-koreanerne blitt av osv.

Kommer tilbake til mer når jeg får oppdatert meg. (fritt fram for andre også selvsagt…)

#18137 Svar
                            Kristian Eliassen

Høyst usikkert om Bosker kommer;

«På grunn av positiv koronatest er det høyst usikkert om Marcel Bosker kan stille til start i allround-VM på Hamar neste helg. Team Jumbo-Visma-løperen er en av nederlenderne som er uttatt, sammen med lagkameratene Beau Snellink og Patrick Roest. «Jeg er ekstremt skuffet, for dette er turneringen jeg har trent for denne sesongen. Jeg var virkelig i god form før infeksjonen,» sier Bosker, som for tiden oppholder seg i Nederland. Den 25 år gamle allrounderen ønsket å ende på pallen sammenlagt»

Allround, kvinner: 17 deltakere. Russlands to i avgang som vi vet. Hviterussland har to kvoteplasser, men kun Sloeva på denne lista. Dessuten er det jo et stort spørsmål om ISU lar henne få lov til å gå. Polen avstår sin kvoteplass på grunn av sykdom som tidligere omtalt. Ikke helt uventet kommer ikke Kina heller. De hadde hele 3 kvoteplasser. Inn fra reservelista kommer Tyskland med to utøvere.

Allround, menn: 20 deltakere. Russlands to plasser bortfaller. Dessuten avstår ikke uventet Michael og Wenger. Reservelista til ingen nytte.

Egentlig skulle det altså vært 24 deltakere for hvert kjønn, men vi lever i spesielle tider akkurat nå.

#18138 Svar
                              Kristian Eliassen

Sprint, kvinner: 17 deltakere: Russlands tre i avgang som vi vet. USA kommer hverken med Bowe eller Jackson — de kunne stilt i tillegg til Goetz som deltar. Sør-Koreas to plasser står åpne, Kinas tre ditto. Hviterussland og Tsjekkia utnytter ikke sin ene plass. (Tsjekkia har ingen å sette inn). Fra reservelista kommer kun Norge med sin plass nummer to. Hvorfor Smeding kun er markert som reserve vet jeg ikke — hun kan stille.

Sprint, menn: 23 deltakere. Russlands tre i avgang som vi vet. Sør-Korea bruker ikke sine to plasser, og Kina benytter ikke sin ene. Vosté er vel skadet (Belgia). Fra reservelista får Tyskland og Italia en plass til hver.

Egentlig skulle det altså vært 28 deltakere for hvert kjønn, men vi lever i spesielle tider akkurat nå.

Fint at USA har med Stolz. Ellers er vel navnene japanske, nederlandske, Michalski, Kersten, Liiv og de norske?

#18139 Svar
                                Kristian Eliassen

Ellers så har altså Norge tatt ut hele sitt lag. Gratulerer til Marte Furnée som får føle VM-luften med mye folk (lørdag). Lagsprint.

https://www.skoyteforbundet.no/nyheter/2022/det-norske-vm-laget/

Reserver:

Allround: Bøhm og Ulekleiv

Sprint: Furnée og Kristensen

#18140 Svar
                                  EinarR

Kommer Silovs?

#18141 Svar
                                    Kristian Eliassen

Ikke ifølge Schaatsen.nl altså. Laveste antall deltakere i allround for menn siden 1937 ifølge Mjøsamannen. (1955 for kvinner).

#18142 Svar
                                      38.08 Owe

Ignat Golovatsiuk… BLR..

Han står i likhet Sloeva oppført. Mye på TV om at russere og hviterussere, blir utestengt fra ski og fotball, men ingen nevner et skøyte-VM som begynner om få dager. (Men det er jo NRK må vite).

#18148 Svar
                                        Carl-Petter+Leganger

Da melder ISU at Russland og Hviterussland med umiddelbar virkning er utestengt fra alle internasjonale mesterskap og konkurranser.  En særdeles riktig avgjørelse av ISU.

#18149 Svar
                                          EinarR

Er det sagt noe om betingelser og varighet? Hva skal til for at utestengelse oppheves?

#18150 Svar
                                            Kristian Eliassen

Grunnen til at sør-koreanerne ikke kommer er kansellerte flyavganger. De kommer seg rett og slett ikke hit. Vi får avvente at også ISU legger ut deltakerlistene, men det som er presentert over her ligger nok ikke langt unna sannheten.

Legges ut på ISUs vanlige arrangementside:

https://www.isu.org/events/eventdetail/12203/-/isu-world-speed-skating-championships

#18151 Svar
                                              Kristian Eliassen

Kan vi gratulere med Norges første medalje i mesterskapet?

I linken rett over her finner man et oppdatert tidsskjema av 1. mars. Samme antall deltakere som nevnt i innlegg over her — bortsett fra sprint-kvinner hvor det antydes at totalen blir 19. Tipset er vel da at Smeding kommer til å delta. Ellers har jo Hogas nylig vært i sving i Inzell. Er det henne?

Lagsprint: tre kvinnelag og fem mannlige til start?

https://www.isu.org/docman-documents-links/isu-files/event-documents/speed-skating-8/2021-22-2/championships-38/announcements-119/26504-isu-world-speed-skating-championships-hamar-2022-provisional-time-schedule/file

#18152 Svar
                                                Emil Nielsen
                                                Deltaker

Smeedign er hvert fall på Hamar, så jeg tipper at hun går

#18153 Svar
                                                  Kristian Eliassen
                                                  Viser 24 innlegg - 73 til 96 (av totalt 196)
                                                  Svar til: Svar #18142 i Allround/Sprint VM Hamar 2022
                                                  Din informasjon: