Allround/Sprint VM Hamar 2022

Hjem Forum Forum 15.46.6 Allround/Sprint VM Hamar 2022

Viser 24 innlegg - 49 til 72 (av totalt 196)
  • Forfatter
    EinarR

Ingen regler er så lure at det ikke finnes folk som er lurere.

Var det ikke under et NM for noen år siden. Det var ei som møtte  til start på en distanse, tjuvstarta to ganger med overlegg, og sikra dermed nok deltakere på distansen til at den kunne godkjennes som NM.  Kanskje sto det om en Kongepokal?!

#17989 Svar
      Kristian Eliassen

Det alle spør seg: Når blir det innendørshall i Vikingskipet?

Gjennomsiktig Ormen Lange  som biter seg selv i halen. (Start/målgang på 10 000). Slik Vikingskipet er nå er den for dyr å varme opp og havner i skyggen av raskere arenaer. Gjør noe med saken. Vi er veldig flinke til å lage tuneller her i landet, så dette blir ikke noe problem. Luftfuktighet, trykk, medvind  etc  — alle faktorer spiller på lag 👍

Parole: Fra dyr til fabeldyr.

#17990 Svar
        Kristian Eliassen

(Til den som måtte protestere mot at noe slikt kan få betegnelsen innendørshall, så er svaret at man skal se for seg en halvsirkel — tunell. Derimot vedgår jeg at det vel skilles mellom raskere og litt tregere baner — ikke arenaer. Hilsen Språkrådet;)

#17994 Svar
          Jeppe

Ingenting som heter innendørshall. Er du i en hall, så er du inne. Ferdig med det. Vikingeskipet er en innendørs skøytearena. Men det  er fristende å kalle Rudhallen i Gøteborg for en utendørshall. Skøyteareanaen der, har dårlig med vegger. Følte meg ikke inne da jeg var der.

#17995 Svar
            Kristian Eliassen

Vi kan, og må ikke bremse utviklingen. En utvikling skapt av språket.  En innendørshall er fremtiden! 🙂

Men tilbake til temaet for tråden: Jeg er spent på hvem russerne kommer til å stille med på Hamar. Finner foreløpig ikke noe info. Noen som vet? Lista med «preliminary entries» er klar (13.feb), men blir veldig sjelden offentliggjort. Ligger jo i navnet at den lista ikke er endelig, men sier noe om hvilke land som i det hele tatt kommer, fyller kvotene sine helt osv. 13. var også fristen for «final  hotel booking (by names)»…

#17996 Svar
              Kristian Eliassen

I avsporingens navn bør vi forresten hylle et visst finsk skøytelag: Gratulerer med OL-gull for herrer!

#17998 Svar
                EinarR

Må innrømme at jeg har snappa opp at SF vant ishockeyfinalen, men jeg vet ikke hvem imot. «Apesport» som min gamle bekjente sa det engang.

#18002 Svar
                  Rocambole

Laget til RUS: Jeg sjekket intervjuet med Aldoshkin. Det er skuffende å se at han setter det høyere å vinne en enkeltdistanse enn allround (siden allround ikke er på OL-programmet). Dette desto mer som hans egen distanseprofil er meget godt egnet for klassisk firkamp. Med deltagelse i VM ville han vært å regne blant medaljekandidatene.

Han sier vel ikke rett ut at han ikke kommer til VM, men jeg tipper de vil ta ut Trofimov og Yunin (som var til stede i Beijing, men ikke fikk gå). Dette var de to som skaffet RUS de to VM-plassene (og der RUS meget skuffende gav blaffen i enkelt å sikre seg den tredje VM-billetten ved å la Aldo få gå en 5000 i vc3-4).

Ellers leser jeg at han har hatt diverse helsekrøll i fem år, og at han grunnet sykdom var ute av stand til å kvalifisere seg for RUS i OL-uttaket deres på 5000 (dog manglet han bare 0,65 sek på å slå Rumyantsev!), hvoretter han måtte konsentrere seg om 1500 (og lagtempo).

#18003 Svar
                    Rocambole

Hyun-Jun An fra KOR: Ser at han fyller 16 nå i mars og definitivt er et stort talent. Men vi er jo vant med at sør-koreanere er i den ypperste verdenseliten rundt denne alderen for så gjerne å stagnere hurtig. Utviklingen til jr-verdensmester Jae-Won Chung er ett slikt eksempel. Så langt er An bedre jo lengre distansen er (relativt til andre fra KOR i allround), men nå kan vi altså tenkes å se ham i sprint-vm. I så fall vil dette bli hans første 1000m noensinne!

#18004 Svar
                      Kristian Eliassen

Tror han er tiltenkt i allround.

#18016 Svar
                        Kristian Eliassen

Hvor stor prosents «sjanse» er det for at Patrick Roest vinner allround-VM? 🤔

(Etter en årrekke med Sven Kramer har Roest overtatt stafettpinnen. Man bør gjøre noe med konkurranseformen før det er for sent. Noe vesentlig — ikke bare mindre endringer som bidrar til å svekke konseptet. Dreier seg ikke bare om manglende norske resultater. Skøytekongenes æra i klassisk forstand er forbi. Etter min mening bør ikke mesteren sitte på sammenlagttronen som enekonge siden samme mann gjør det år etter år.  Dessuten er ett år lenge og tronen er smal. Innfør muligheten for samkongedømme: Kjemp om to kroner👑 👑. —Eller tre for å presisere: Sprintkonge kommer i tillegg.)

Dessverre er det ikke solgt altfor mange billetter torsdag, fredag og søndag. Lørdagen ser ut til å bli ganske verdig, men p.t. er det drøyt 1000 ledige sitteplasser der også. Menigheten kommer, kommer folket? 🤞

#18020 Svar
                          Emil

Spionrapport fra Hamar:

De amerikanske sprintere har ankommet, ledet av Ryan Shimabukuro.

Det japanske laget ankom i går.

Det er en gjeng med finner her, men ikke noen jeg kjenner igjen. Kan være uten sammenheng.

Ripsrud og Engebråten er her. Begge mener at de klarer å holde formen fra OL.

#18021 Svar
                            EinarR

Hvor stor sjanse er det for at det blir en Russland- problematikk ifm Hamar-VM?

#18022 Svar
                              Emil

Tippet set avhenger av hvilken sanksjoner Norge sender mot Russland.

Men grunntanken er jo at man skal treffe den russiske statsøklnomi og makteliten, ikke den vanlige russer. Der er vi selvfølgelig ute i at idrettsutøvere til dels er en forlengelse av staten. Det er Russland som deltar i VM, ikke sivilbefolkningen.

Jeg håper ikke at det påvirker mesterskapet

#18031 Svar
                                Rocambole

Topp med kvalitets-etterretning fra Emil! Og beroligende info mht. HE.

Publikum: Det var lite klokt å legge sprint-vm til tor+fre.

Sjansen for at Roest vinner? Litt tidlig å fintenke på saken, men i øyeblikket vil jeg si 2/3. I OL-form på begge vil jeg anslå ham og HE som jevngode på de tre korteste distansene, men Roest som bedre på 10 000 (dog neppe mer enn 10 sek). Slik sett bør HE ha et forsprang på 0,5p før 10 000. Men hvis han har et forsprang etter 3 løp på 0,3p, indikerer dette at han har litt bedre formutvikling enn Roest etter OL og da kan det kanskje holde med 6 sek før 10 000.

Det er ikke sannsynlig at begge løperne fremstår i nøyaktig samme form som i OL, og det er vanskelig å forutsi forskyvninger her. Mentalt er nok HE mer på en upper enn Roest, og det skader heller ikke med hjemmebane…

I tillegg kan vi heller ikke helt se bort fra andre vinnerkandidater, som Trofimov.

#18032 Svar
                                  Emil

HE mente i øvrig at han har trent sprint en hel måned, så han tviler på at han kan bli noe raskere på 500m. Ripsrud mente at det kanskje var et tidel eller to å finne på første 100m. Diskusjonen gikk på hvor mye 2 tideler på 100m ville koste på 10000m.

Løperne er veldig lett å få i tale. Det er jevnt over hyggelige folk på forbundslagene.

#18033 Svar

Russland har publisert sitt lag.

Her ser det ut som Aldoshkin kommer… Rart nok, så det ut som de stiller med tre i allround menn… En av dem må være reserve.

#18034 Svar
                                    Kristian Eliassen

Stjernetungt lag som altså kommer med fly førstkommende lørdag. Spesielt bakteppe som vi vet. Jfr. hendelsene i Ukraina i dag.

#18035 Svar
                                      Jeppe

Hvor stor, eller hvor liten er muligheten for at Poel kludrer det så til, at han ikke får gå 10 000?

Tenker bare med start i første indre på 500, trøbbel i veksling, og et lignende scenario på 1500. Han er neppe blant de 8 beste etter tre løp, men det er vel «romslig» ned til 16. plassen.

#18036 Svar
                                        B. Haarberg
                                        Nøkkelmester

Jeg tror Van der Poel er sikker så fremt han holder seg på beina.

For ordens skyld: Russland/sprint
                                          Golikova, Fatkulina, Katsjanova (Golubeva) – Arefjev, Musjtakov, Murasjov (Lobas)

Russland/allround
                                          Lalenkova, Sokrjakova (Grigoreva) – Trofimov, Aldosjkin (Junin)

Jeg håper russerne møtes med pipekonsert fra de lander til de reiser igjen.

#18037 Svar
                                          EinarR

Haarberg: «Jeg håper russerne møtes med pipekonsert fra de lander til de reiser igjen.»

Sier du ikke da samtidig: Håper de nektes å delta?

#18038 Svar
                                            B. Haarberg
                                            Nøkkelmester

Absolutt. Det er jo beste alternativ. Jeg vet ikke om byråkratiet kanskje er for tungrodd til å få det til.

#18040 Svar
                                              Carl-Petter+Leganger

Det vi ser i Ukraina minner til forveksling til NaziTysklands handlinger høsten 1938, et år senere invaderte de Polen og startet dermed 2. verdenskrig.

Norsk idrett må fordømme dette og nekte russiske utøvere å delta i Norge.  Jeg forutsetter at NSF tar saken opp med ISU og får ISU til å nekte Russland, og Hviterussland, deltagelse i mesterskap og internasjonale stevner.  Dersom ISU tillater russisk deltagelse i VM på Hamar har NSF bare en løsning, å si fra seg mesterskapet.

Jeg har gledet meg til å dra til Hamar og følge VM der, men dersom NSF gjennomfører VM med russisk deltagelse, holder jeg meg langt unna.  Billettene har jeg betalt og de pengene får jeg ikke igjen, NSF får i tilfelle beholde penger som jeg vil karakterisere som blodpengene.

Historien bør ha lært oss at det ikke nytter å lefle med despoter som Putin, nå håper jeg at norsk idrett viser at de står for viktige prinsipper og ikke aksepterer krigføring fra et land som også har grense mot Norge.

#18041 Svar
                                                Helge Røsvik

Dersom forbundet ikke reagerer og får russerne utestengt bør alle bli hjemme og pressen kutte all informasjon fra stevnet. Internasjonale ledere synes å være veldig tilbakeholdne i forhold til å reagere. Mye på grunn av korrupsjon (gjelder vel mest de større idrettene som fotball). Arrangører og andre løpere kan også reagere. Synd st det går ut over uskyldige løpere fra Russland, men presidenter type Hitler må stoppes.

Viser 24 innlegg - 49 til 72 (av totalt 196)
                                                Svar til: Svar #18238 i Allround/Sprint VM Hamar 2022
                                                Din informasjon: