WC5 Hamar 1.-3. februar 2019

Hjem Forum Forum 15.46.6 WC5 Hamar 1.-3. februar 2019

Viser 10 innlegg - 97 til 106 (av totalt 106)
  • Forfatter
    Innlegg
  • #5034 Svar
    B. Haarberg
    Nøkkelmester

      Jeg tok bort Jeppes «bug». Ellers: jeg hadde akkurat tenkt å reklamere for Kristian Vårviks finfine film. Se den på Youtube

      Klokka 1230 i dag starter 500 m B-gruppe, og her har vi jo en norsk debutant, akkurat som på 1000 m menn litt senere. Synd at Norge ikke har fullt lag på 500 m for verken menn eller kvinner. Her er dagens spesielle rankinglister:

      http://www.skoyteranking.net/45500113

       

      #5036 Svar
      Kristian Eliassen

        Fine bilder fra Hamar i dag! Blanda norske resultater – for ikke å si under middels uten å gå i detaljer –  men 1000 meteren til HHL på slutten tar jeg med som et «avgjørende», positivt tegn for han og kollektivet. Norge får økte kvoter fra 3 til 4 i verdenscupen på 1000 for menn om ikke reglene endres. I kvinneklassen beholder Norge bunnsikkert 4 plasser. Ripsrud kjemper videre i morgen for å øke kvoten fra 2 til 3 på 500. Oppsett/trekning for morgendagen kommer snart, men kommenterer dette senere. Magnussen i grenseland for A-start imorgen. Trenger et par forfall.

         

        #5037 Svar
        Kristian Eliassen

          På 1000 meter, kvinner endte nå de norske på reserveplass 1,4 og 9 foran verdenscupfinalen. Litt stang ut at Wiklund havnet på plass 21 også i forhold til nasjonsplass til neste sesongs første verdenscupstevne på 1000. Dog et litt perifert poeng selvsagt. På samme måte endte også ADJ på den forsmedelige 21. plassen. Også litt for langt unna plass i verdenscupfinalen – men det ville han uansett ha vært også uten disken.
          Søndag. 
          500, menn: Shinhama, Murakami, Hasegawa, Verbij, Ntab,Ihle og Was står over siden i går. Dette fører til at både Magnussen og Rukke får plass i A. Plass 20 hadde vært en grei stang-inn plassering sammenlagt for Magnussen etter dette løpet. Nå er det mesterskapene de fleste tenker på selvsagt. Disse tre ligger godt an til å representere Norge på 500 i Inzell, men hold et øye med Sæves i B-gruppa. Akkurat nå frykter jeg som østfolding at Sæves ikke kommer til Inzell, og at kampen om en plass til sprint-VM står mellom Magnussen og Rukke (eller at begge kommer med i tillegg til selvskrevne HHL hvis reserveposisjon 2 går inn). En kamp  de tar med seg inn i  konkurransene i Inzell.
          500, kvinner: Tsuji, Soga, de Jong Smit og Li avstår siden i går. Hege Bøkko kjemper for en best mulig plassering i forhold til plass i verdenscupfinalen. Nå nummer 16. Nummer 12 betyr sikker plass. Følg som sagt særlig med på Ripsrud i B også. Ha forresten i mente at Norge har to plasser til sprint-VM for kvinner. Vet ikke hvem av Gulbrandsen og Ripsrud som har styrket aksjene sine mest denne helga.
          1500, menn: Ingen Klosinski eller Jin-Su Kim sammenliknet med mitt oppsett. Inn med Bachanek og Bloemen som de neste på reservelista. Vi vil gjerne ha 4 nordmenn blant de 12 etter dette løpet, og følger primært den interne kampen mellom Bøkko og Henriksen om den tredje 1500-plassen til Inzell. (selv ser jeg helst SLP på 10 000 istedenfor 1500…). Når det gjelder den tredje plassen til Allround-VM, tyder vel mye på at dette blir Henriksen uten at jeg har noen innside-informasjon.
          1500, kvinner:Ingen endringer i forhold til oppsettet. Gjentar at Wiklund fighter om en sikker plass til finalen eller ihvertfall en plass innenfor de 20, og Haugen skal sikre økt kvote fra 3 til fire neste sesong.

          #5038 Svar
          B. Haarberg
          Nøkkelmester

            Bra debut av Reinton i går – ny pers! Dessverre er han foreløpig for treg til å få stille på 500 m, tipper det retter seg til neste år.

            Foran dagens løp ser det ut til å være nokså åpenbare vinnere på tre distanser. Litt mer konkurranse på 1500 m kvinner:

            http://www.skoyteranking.net/45500113

             

            #5041 Svar
            Kristian Eliassen

              Au, da, Haugen! Ikke verdens største poeng dette heller, Men Haugen ble sist i B ,og misset plass 40 med ett fattig  poeng. Tidsmessig var hun dog ett sekund unna i selve løpet. Hun endte på samme poengsum som Dan Li, så dermed ble beste plassering i enkeltløp avgjørende. Stang ut.

              På den positive siden klarte Ripsrud biffen på 500 og sikret økt kvote neste år fra beskjedne 2 til 3 plasser. Ikke så imponerende plassering av Ripsrud. Dog viss formforbedring å spore. Det som er bra, er imidlertid at Samsonsen perset med tiden 39.74. I etterpåklokskapens lys ser en forresten også at Norge kunne kvalet inn tre løpere i sprintklassen for kvinner uten at det hadde fått konsekvenser for kvotesituasjonen i verdenscupen neste sesong. Stang inn (med en liten bismak!).

              #5042 Svar
              Kristian Eliassen

                …Altså sprintklassen i EM som dere husker. 500B i gang nå!

                #5056 Svar
                B. Haarberg
                Nøkkelmester

                  Sofie Haugen greide altså ikke å være blant de 40 beste, til tross for at hun har deltatt i alle fem løpene. Det sier sitt om en totalt mislykket sesong, hvis vi skal være ærlige. I det hele tatt er resultatene på kvinnesiden nokså miserable for seniorløperne på kvinnesiden.

                  En liten kuriositet i dag: Pei Chong fra Kina dukket plutselig opp i A-gruppa på 500 m. Jeg trodde først hun hadde vunnet en loddtrekning da Bowe ikke stilte til start, men skjønte så at hun faktisk hadde skrapet til seg mange nok poeng i løpet av sine åtte opptredener i B-gruppa. Som best har hun vært nr. 7…

                   

                  #5059 Svar
                  Kristian Eliassen

                    Kodaira trakk seg jo (i likhet med Zujeva på 1500) etter trekning, men tidsnok til at man rakk å justere paroppsettet. (Du må justere kvotene i artikkelen når det gjelder 500 for kvinner, Haarberg. (se tråd like over her)). Forøvrig har kommentatorduoen et forbedringspotensiale når det gjelder å informere om hva den enkelte løper kjemper om. Henriksen måtte selv informere om at målet om inne blant de 12 både ble innfridd av ham selv og SLP. Og hvorfor ikke spørre Ulekleiv om han hadde fått noen signaler på hva han måtte gått på både på 5000 og 1500 for å være aktuell for verdensmesterskap allerede denne sesongen? Eller forresten: Det burde de spurt om/blitt informert om før han gikk løp i helga. Hva med kampen om den tredje plassen til allround-VM?  – Sprint-VM? osv. Bae spurte Wetten i sending om hvordan man kom frem til parsammensetningen. Svaret var at det var «trekning innenfor en seeding», før han fort prøvde å pense Bae inn på dette med skjemaer igjen. Wetten er dyktig, poenget er bare at en innføring i regelverk minsker avstanden til folk flest og skøytefolket. Den veien å gå er lettere å gå enn å få alle til å skjønne skøyteteknikk. Wold er også dyktig, men irriterer meg litt over at han heller ikke tar ansvar for å informere. På forum for skøytehistorie er folket fortsatt opptatt av regler slik de var for tiår tilbake, mens det nærmest virker å gi kred å ikke være opptatt av dagens… Det forholdet er helt annerledes om man leser på nederlandske skøytefora. Det betyr ikke at de ikke har sansen for allround.

                    #5060 Svar
                    EinarR

                      Ad Torstein Bae: Som noe sjakkinteressert, så fulgte jeg litt med på de tidlige Carlsen-maratonene på NRK. Jeg rakk ikke å bli spesielt begeistra for Bae, men det var ikke hans skyld at jeg skrudde av. Siden har jeg forstått at han er blitt en liten slager. Det må ha noe med diskret sjarm å gjøre. Jfr. f.eks. astro-Ødegaard, vær-Theisen, Sp-Veum, Henry Nilsen.. Folk som vinner folk over tid, i kraft av en smule outsider- stil(?). Jeg synes vi bare skal bukke og takke for at TB ble engasjert i helga. «Hensikten helliger middelet» er det noe som heter. Det virka som han genererte interesse for sendingene. Så får det bare våge seg at kommenteringa ble litt uryddig, at rollene delvis ble uklare. Å trekke inn Jorsett ifm Bae sin rolle blir derimot helt misvisende! PJ var stikk motsatt av Torstein Bae, hvis oppdrag var å ta plass! -Alt i alt ganske positiv karakter herifra. Litt populisme bør vi tåle!
                      Kudos forøvrig til Ivar Hansen (FB skøytehistorie) som var den første til å trekke linjene fra gjestekommentatoren til Ki-Tae Bae, det koreanske sprintesset fra rundt 1990. Smågenialt!

                       

                      #5063 Svar
                      EinarR

                        Sportslig fra Hamar: Imponert over prestasjonene til debutantene våre. Sannelig er det sterkt å få ut sitt aller beste når det står mye på spill. Julie Nistad Samsonsen(JNS), Kristian Solland Reinton(KSR), Magnus Bakken Haugli(MBH), Kristian Gamme Ulekleiv(KGU), signaturer å merke seg!

                      Viser 10 innlegg - 97 til 106 (av totalt 106)
                      Svar til: Svar #5025 i WC5 Hamar 1.-3. februar 2019
                      Din informasjon: