WC5 Hamar 1.-3. februar 2019

Hjem Forum Forum 15.46.6 WC5 Hamar 1.-3. februar 2019

Viser 24 innlegg - 25 til 48 (av totalt 106)
  • Forfatter
    Innlegg
  • #4847 Svar
    Kristian Eliassen

      Neste høydepunkt dette. Blir spennende å se om de norske får en kollektiv formstigning inn mot stevnet.

      Til helga står det oppført «Open Qualification Races» på Hamar. Noen som vet hva det innebærer? Kvalifisering til hva, og på hvilket nivå? Internasjonalt løp?

      Håvard Bøkko uttaler at troppene samles «neste uke» på Hamar for å forberede seg til verdenscupløpet + VM-Inzell. Det høres ut som etter kommende helg.

      Vi har tidligere i tråden vært inne på muligheten for å stille med Hege Bøkko på 1500. Litt ekstra interessant nå siden jo Hege Bøkko var både frustrert, og skuffet over innsatsen under EM. Dermed har noen foreslått en dreining mer mot 1000-1500 og lagtempo for hennes del. Da snakker vi jo om treningsopplegg foran kommende sesong(er). På Hamar KAN det vel hende at vi får Bøkko på 1500, skjønt hvordan passer akkurat det inn i forberedelsene til Inzell? Hege Bøkko er ikke langt unna en sikker plass på 500 til verdenscupfinalen, så akkurat det blir nok fokuset. Ikke deltakelse på 1500. Før man snakker om en lagtempo-satsning for Norge, så er det mer om å gjøre å få igang lagsprint-laget.

       

      #4852 Svar
      Jeppe

        Litt off topic, men: Jeg var på Hamar en dag i forige uke. Jeg stakk innom Vikingeskipet for å kjøpe billetter til verdenscupen.
        Tenkte det var like greit det, når jeg først var på de kanter.
        Men der, i skranken satt det folk som ikke har fått opplæring i hvordan man selger billetter.
        Den ene personen visste ikke om de solgte det der og, den andre personen, (jeg kom tilbake noen timer senere), fikk det ikke til.
        Jeg surna og gikk.
        Mulig det kommer noen folk til verdenscupen, men de har neppe vært innom resepsjonen for å kjøpe dem.
        Har opplevd negative ting rundt skøyteløp i Vikingeskipet før, og dette begynner ikke bra.

        #4853 Svar
        Kristian Eliassen

          …så er spillet igang om hvem som skal delta på hvilke distanser på Hamar.

          https://www.vg.no/sport/i/J1dBOm/norge-vurderer-aa-kutte-v-cupen-paa-hamar

          Interessant å lese begrunnelsen for at stevnet kommer så tett opptil Inzell.

          «SLP og Bøkko vurderer å droppe 1500-meteren». Da kan ikke løpet på Hamar ha betydning for uttaket på 1500 til Inzell for disse to. Hadde jeg vært SLP og Bøkko ville jeg nok stilt til start, men tatt det roligere enn normalt. De ligger i grenseland for å komme med til finalen, og med nåværende poengsystem garanterer deltakelse en hel del poeng. (se også øverst på denne siden angående 1500, menn).

          #4854 Svar
          Kristian Eliassen

            Plass blant de 12 beste gir plass på distansen i Salt Lake City. Reservelista går ned til plass 24. Noen færre avbud en vanlig forventes siden det er litt gjevere finale (verdens raskeste bane) enn vanlig, og allrounderne kommer rett fra Calgary.

            Plass 20 er også et tall å merke seg siden siden innenfor det  tallet gir nasjonskvoteplass i A på neste sesongs første løp.

            Nederland: Litt tilsvarende vurderinger hos Nederland, for dette stevnet, men her er jo laget til distanse-VM tatt ut for lengst. Skjønt definitivt med lagtempo, bekreftelser og reserver kommer den 21. januar. Derimot har de supplerende uttak til sprint- og allround-VM uka før (!) Hamar. Nasjonalt mesterskap. Mye handler om prioriteringer. Nuis ønsker å kvalifisere seg til sprint-VM, og derav også skuffelsen for disken: Pallplasserte nederlendere (maks to) i Collabo klare for sprint- og allround-VM. Resten må kvale via NK sprint og -allround.  Når Nuis ifølge Lorentzen ikke kommer til Hamar (?) gir Nuis mye fra seg i kampen om verdenscupkula på 1000.  Bergsma ønsker nok å kvalifisere seg på 5000 til Salt Lake City, mens Kramer med en seier KUN kan sikre seg en god reserveposisjon. Ønsker Kramer å gå for det?

            Laget til Hamar ut fra uttakskriteriene:

            500: R.Mulder, Ntab, Smeekens, Nuis, Verbij

            1000: Nuis, Verbij, Krol, Otterspeer, Schipper

            1500: Nuis, Krol, Roest, Kramer, D. de Vries

            5000: Bosker, Roest,Bergsma, Kramer, D. de Vries

            500: Smit, L. de Jong, Leerdam, de Neeling, Kok

            1000: Wust, A. de Jong, Leerdam, de Neeling, L. de Jong

            1500.: Wust, L. van Beek, A. de Jong, Wijfje, Beune

            3000: Visser, A. de Jong, Wust, Achtereekte,  Kleibeuker

            https://knsb.nl/wp-content/uploads/sites/98/2018/10/KNSB-Selectiedocument-2018-2019-Internationaal-Langebaan-DEF-versie-18-10-2018.pdf

             

            #4855 Svar
            Kristian Eliassen

              PS: som man ser av oppsettet mitt for 5000, er Bergsma 4. reserve på 5000 for å komme med i A, mens Kramer må starte i B… Vanskelig utgangspunkt  ift. Salt Lake City.

              #4862 Svar
              Kristian Eliassen

                ..men ingen regel uten unntak. Utvalgskomiteen i Nederland kan i «svært spesielle tilfeller» ta ut en løper per kjønn, per distanse eller mesterskap. Såkalte «aanwijsplekken». De fleste synes dog enige i at hverken Nuis eller Krol fortjener noe slikt til sprint-VM. Sympatien er naturligvis mye større for at Wust skulle bli tildelt en plass til allround-VM.

                #4863 Svar
                Kristian Eliassen

                  Som vanlig er Ivar Hansen godt oppdatert på det russiske. Alle de beste på gang til Hamar.

                  Menn: Belyaev, Gryaztsov, Kulizhnikov, Kuznetsov, Lobas, Murashov, Mushtakov, Rumyantsev, Semerikov, Trofimov, Juskov, Zakharov (en av dem),

                  Kvinner: Arshinova, Eranina, Fatkulina, Golikova, Kachanova, Kazelina, Kuznetsova, Lalenkova, Shikhova, Sohryakova, Voronina.

                  #4864 Svar
                  Kristian Eliassen

                    Har forresten kikket i detalj på «konsekvensene» av om SLP og Håvard Bøkko står over 1500.

                    SLP ligger på 9.plass sammenlagt i denne cupen. Om Trofimov, Bøkko, Yamada, Swings og Henriksen stiller til start, går alle automatisk forbi om de kommer i mål og ikke diskes. Da er SLP på 14.plass. Øvrige som kan passere: G-B ( ved minimum 8.plass), Oda (minimum 5.plass), Wenger (minimum 4. plass). Stiller SLP til start, og blir sist, kan han fortsatt passeres av de nevnte 5, men det er ikke gitt at de tar ham igjen. Da reduseres også listen av øvrige kandidater til G-B, og kun om kanadieren skulle bli nummer 2.

                    Håvard Bøkko ligger på 11. plass sammenlagt i denne cupen. Om Trofimov, Yamada, Swings og Henriksen stiller til start,  kommer i mål og ikke diskes, går de forbi. Da er Bøkko på 15. plass. Øvrige som kan passere. Oda (minimum 18. plass), Wenger (minimum 17. plass), Bosker (minimum 6. plass) I tillegg kommer et par usannsynlige scenarier som at Brodka eller SSN skulle få innpass i A pga avbud og så bli nummer to.

                    Konklusjon med relativt høy nerdefaktor: SLP gamler litt med plassen på 1500 i SLC hvis han avstår 1500 på Hamar. Da forutsetter jeg at Preliminary Entry List ikke sier noe annet. Bøkko gir sannsynligvis fra seg en plass i finalen ved ikke å stille på Hamar, dog har Bøkko allerede sikret Norge en nasjonskvoteplass  på 1500 i verdenscupen til neste år (om ikke reglene endres).

                    #4883 Svar
                    Kristian Eliassen

                      NM-veteraner i Vikingskipet denne helga, men det mest interessante for meg er gjesteklassen kalt «Open Qualification Races». Disse står under «Calendar of Events» hos ISU. Nå har jeg «mast» veldig mye rundt spørsmålet om dette stevnet (som et oppklarende eksempel) er å regne som et godkjent, «International Competition»- stevne, og skjønner ikke helt hvorfor ingen gidder å svare: Er det ikke gunstig å informere når man lurer på et enkelt spørsmål? Er ikke økt skøyteinteresse målet? Har ikke mine skriverier noen verdi, og at jeg likegodt kan la være å komme med innlegg? Holde kjeft. Finne andre hobbyer? Jeg er jo nødt til å stille det spørsmålet til meg selv av og til, men jeg er jo skøyteinteressert, og liker å følge med på skøyter!

                      Kan den norske troppen til Hamar komme til å suppleres? 500: Kan Odin By Farstad komme med på 500 på bakgrunn av prestasjoner her (tidskravet har han allerede klart)? Kan Reinton klare 36.10, og dermed være en åpenbar mann også på denne distansen på Hamar siden han allerede er tatt ut, og påtenkt på 1000? På 1000m ser jeg her kun Odin By Farstad som kunne ha noe å bevise i stevnet denne helga hvis premisset mitt nå er i nærheten av å treffe. Reinton også naturligvis. Bøhm stiller på 3000: med håp om å klare kvalifiseringstid som  berettiger til verdenscupstart, og uttak til WC5?

                      Nye løp i gjesteklassen på søndag. Parsammensetning ikke klar.

                      God helg!

                       

                      #4884 Svar
                      B. Haarberg
                      Nøkkelmester

                        wrote:
                        Nå har jeg «mast» veldig mye rundt spørsmålet om dette stevnet (som et oppklarende eksempel) er å regne som et godkjent, «International Competition»- stevne, og skjønner ikke helt hvorfor ingen gidder å svare:

                        Skulle gjerne ha svart, hvis jeg hadde visst svaret. I og med at løpene står på kalenderen til ISU, og ikke minst pga. navnet på stevnet, vil jeg vel helle til at svaret er «ja».

                        EDIT: Har spurt Ødegaard i NSF nå, som svarer: «Ja. Det er korrekt.»

                        Så det er bare å følge med her: http://212.247.216.72/speedskating/hamar/races.php

                        #4887 Svar
                        Kristian Eliassen

                          Takk. Ikke lett å være interessert!!

                          (Kritikken var selvsagt ikke rettet mot deg eller de «vanlige» brukerne her, men hele skøytemenigheten forøvrig. Dumt at man ikke ser poenget med å innvie et litt større publikum i skøytesportens hemmeligheter. Wetten og Wold får mye ros, men at Wetten mest (for å sette det på spissen) henvender seg til løpere som skal forbedre seg litt teknisk/fordype seg i skøyteteknikk, eller til kommende trenerspirer er litt sant. Sett publikumsapektet i høysetet.

                          #4889 Svar
                          Kristian Eliassen

                            Det var da ergelig at Bøhm kun var 58 hundredeler bak kvalifiseringstiden til verdenscupen. Sjekket om hun er påmeldt på samme distanse søndag, men ei.

                            Ingen nye som underskred kvalifiseringstidene til verdenscupen. Odin By Farstad slo Reinton med et sekund på 1000m ,og også  foran på 500.  Ny femhundre for disse to og et par andre i vannskorpa imorgen.

                            #4891 Svar
                            B. Haarberg
                            Nøkkelmester

                              Det er ikke hvert år det er verdenscup på Hamar. En liten «fun fact» som er verdt å merke seg er derfor at det faktisk er 11 år siden sist verdens beste sprintere konkurrerte i Vikingskipet – Håvard Lorentzen var ikke fylt 16 år en gang…

                              Banerekordene stammer også stort sett fra vc-løp:

                              34,31 (Wotherspoon 2008-VC)
                              1.08,38 (Davis 2007-SVM)
                              1.44,27 (Davis 2009-VC)
                              6.09,74 (Kramer 2009-VM)

                              37,52 (Wolf 2008-VC)
                              1.14,81 (Friesinger-Postma 2008-VC)
                              1.54,65 (Wüst 2008-VC)
                              4.00,26 (Niemann-Stirnemann 2001-VC)

                              Flere av disse står vel antakelig for fall nå?

                              Denne siden er veldig fin å ta utgangspunkt i hvis man vil mimre om tidligere oppgjør i Vikingskipet:
                              http://speedskatingstats.com/index.php?file=rinks&rink=hamar-olympiahall

                              Og signaturen «Saller Terrer» er Youtube-kongen på dette feltet – selv om han riktignok konsekvent utelater kvinnene.

                              #4894 Svar
                              Kristian Eliassen

                                «Saller Terrer» er vel «Gunstein» såvidt jeg husker

                                I helgas løp i gjesteklassen i Vikingskipet klarte ingen ytterligere å underskride kvalifiseringstider til verdenscupen, men Odin By Farstad imponerte såpass, at det ikke hadde vært helt feil å supplere med ham (500, blir vel litt trangere om plassen på 1000) OM troppen til WC5 suppleres.

                                Han, og flere norske skal konkurrere kommende helg under Junior/neo-senior WC i Helsingfors. Deretter kommer deltakerlisten (Final Entry List) til Hamar på mandag den 28.

                                Som vanlig finner man informasjon hos ISU på denne siden:

                                https://www.isu.org/events/eventdetail/11753/-/isu-world-cup-speed-skating

                                Informasjon fra arrangøren:

                                https://vikingskipet.com/hoa_event/wc-skoyter/

                                NRK sender naturligvis på lineær-TV og på nettet:

                                https://www.nrk.no/sport/sendeplan/

                                Ikke overraskende, så må skøyter jenke seg litt i forhold til andre idretter når det gjelder sendeplanen.  På ettermiddagen vil det si hopp. Mye blir dog sendt på NRK1.

                                 

                                #4925 Svar
                                Kristian Eliassen

                                  Torstein Bae er hanket inn som ekspertkommentator på Hamar. Han sansen for han, så det ser jeg på som et morsomt stunt. Korte biografier til hjelp for å bli bedre kjent med løperne: (Synes teksten, og ikke tallene er mest givende her)

                                  https://isu.html.infostradasports.com/cache/TheASP.asp@PageID%3D103901&SportID%3D103&TaalCode%3D2&StyleID%3D0&Cache%3D2.html?605968

                                  #4927 Svar
                                  Kristian Eliassen
                                    #4947 Svar
                                    Kristian Eliassen

                                      Ser det blir foreslått nasjonskvoter i B til arrangørland som et tillegg (forum for skøytefremtiden). Hmm! Hvis forslaget går ut på at Norge kunne stilt med 5 stk på hver distanse uavhengig av oppnådde kvalifiseringstider, så er jeg for en slik liten justering. Mer skeptisk til arrangørkvoter » i tillegg til». Da måtte de IMO isåfall stille utenfor konkurranse, og ikke tildeles poeng. Lett ellers å se for seg mye nederlandsk i toppen av lista i B på hjemmebane for å ta det mest åpenbare eksempelet. Om ISU generelt hadde lempet LITT på tidskravene for deltakelse i verdenscupen, ville ytterligere noen norske kunnet delta. Løser imidlertid ikke hele problemet med tilbud til de nest-beste: Om Norge har mange sub-topper på 5000 (flere enn 5), får man ikke plass. Jeg har ingen fullgod løsning på stående fot, men fellesstart burde friste noen flere. Ledige plasser.

                                      #4954 Svar
                                      Kristian Eliassen
                                        #4955 Svar
                                        Arild Gjerde

                                          Kommentar til Kristian Eliassen vedrørende nasjonale kvoter i World Cup: Jeg tror det ville vært svært inspirerende for løpere med ambisjoner (uansett om de har oppnådd ISUs kvaltider eller ikke) å få gå under optimale forhold på hjemmebane. En ekstra nasjonskvote på 4-6 løpere i B-gruppa vil være håndterlig arrangementsmessig. Og om nederlandske løpere får dominere B-gruppa på hjemmebane: Hva så? Neste gang vil det være løp i et annet land (sesongens tilfelle med to løp på rad var et særtilfelle på grunn av at Kina kastet kortene på kort varsel), og da må man stille med normale kvoter. En ekstra stimulans til hjemmepublikum, og samtidig en mulighet for nye løpere til å gå seg inn på World Cup-laget, hvis de nasjonale forbundene vil legge dette inn i sine uttakskriterier. Hvert enkelt arrangørland må selvsagt selv avgjøre i hvilken grad de vil utnytte en slik regel med nasjonale kvoter. Det er stort sett land med brukbar bredde som arrangerer World Cup, slik at jeg vil tro at en slik regel kunne få tilslutning fra arrangørland.

                                          #4956 Svar
                                          B. Haarberg
                                          Nøkkelmester

                                            Hvis man begynner med dagens situasjon, så er det kanskje vel så relevant å se på hvorfor Norge ikke greier å fylle kvotene som allerede er der. Er tidskravene for strenge? Er løperne for dårlige? Er det NSF som ikke tar ut kvalifiserte løpere?

                                            Umiddelbart er det ihvertfall merkelig at Odin By Farstad ikke får den femte og ledige plassen på 500 m.

                                            Men det snodigste med denne oversikten er at skøytenasjonen Nederland stiller med 3 (?) mann på 1500 og 2 (?) på 5000 m. Kan det være at noen mangler?

                                            #4957 Svar
                                            Kristian Eliassen

                                              Skjønner de gode intensjonene! Høyttenkning i full fart: Skøyter har A- og B-grupper med opp-og nedrykk. Dessuten en finale med begrenset deltagelse. La oss si at Japan vinner 5-dobbelt i B på hjemmebane. I tillegg har de 5 i A. Dermed rykker kanskje ingen ned til neste stevne, pluss at ikke-japanere som eventuelt rykker opp får dårlig med poeng. Til neste stevne sier vi at Nederland arrangerer: De vinner potensielt 5-dobbelt i B også, og blokkerer derfor for andre lands løpere på liknende vis. Tror at et slikt system ville gitt uheldige konsekvenser innenfor dagens regelverk?

                                              #4958 Svar
                                              Arild Gjerde

                                                Det nederlandske problemet ditt, Eliassen, kan lett justeres med en regel om at nasjonskvoteløpere ikke kan rykke  opp, kun løpere på ordinær kvoteplass. Da må det antakeligvis være slik at det deles ikke ut World Cup-poeng til løpere som er med på den nasjonale kvoten.  Det spiller jo ingen rolle i den store sammenheng. Hovedformålet er å gi inspirasjon og motivasjon til løpere som er på vei oppover…

                                                #4959 Svar
                                                EinarR

                                                  Er det rett, som Haarberg sier, at Norge har en ubenytta plass på 500m på Hamar til helga? Da synes jeg det er mektig rart at ikke Odin By Farstad blir tatt ut! Reinton fikk vel sin velforttjente billett på 1000m? -Hvor fort må det gåes utendørs (i 10 minus) i Helsinki for at det skal være fort nok? OBF har hatt fin formutvikling de siste 2-3 ukene, og hadde fortjent tilliten. 5000 kr spart for privatøkonomien, men antar at det er skuffelse i leiren.

                                                  #4960 Svar
                                                  EinarR

                                                    Forøvrig veldig inspirerende deltakerliste! Det ble spekulert i at stevnet kunne få et annenrangspreg, siden det kommer så tett innpå VM distanser. Men dette synes ikke å ha slått til. Noen kanoner savnes kanskje, men det oppveies av den store bredden.

                                                    Hva kan trekkes fram: Mika Puolakka! 24- åring som bare har deltatt i ett verdenscupstevne (sen.) før, og det er to år siden. I år er han bare notert med et eneste resultat (SpeedskatingResults), 37.32 i Seinäjoki nå nettopp. Han har hatt ei gåtefull karriere så langt. Skadeforfulgt kanskje? Lurer på om han kan være attpåklattbror av den mer berømte Markus, som snuste på verdenstoppen en kort periode?

                                                  Viser 24 innlegg - 25 til 48 (av totalt 106)
                                                  Svar til: Svar #5019 i WC5 Hamar 1.-3. februar 2019
                                                  Din informasjon: