VM junior 2023

Hjem Forum Forum 15.46.6 VM junior 2023

Viser 24 innlegg - 1 til 24 (av totalt 72)
  • Forfatter
    Carl-Petter Leganger

VM for junior arrangeres i Inzell 10-12.2.23.  I klassen for menn er Emil Pedersen Matre en klar medaljekandidat, han tok bl.a. bronse i allround i 2022 hvor Sigurd Henriksen tok en imponerende gullmedalje på 5000 m.  For å delta i allroundklassen må deltagerne ha klart kvalifiseringstidene som er bestemt for enkeltdistansene, jfr.  ISU com. 2514.  Kvalifiseringskravene for menn er  38.50- 1.16.00-1.58.00-7.05.00.

Emil har klart kvalifiseringskravene på alle distanser. Sigurd har klart kravene på 1500 og 5000, han har perser på 500 på 38,72 og 1.16.10 fra 2020/21-sesongen.  Han bør ikke ha noen problemer med å klare kravene på 500 og 1000 dersom junior-VM er et satsingsområde for ham.  Junior-VM arrangeres samtidig med WC5 så her blir det jo en vurdering med tanke på hvor mange plasser Norge ligger an til på 5000 og 10000 til VM i Heerenveen.

Jeg håper at skøyteledelsen tenker på dette slik at Sigurd får muligheten til å oppnå kvalifiseringstidene på 500 og 1000 dersom junior-VM er noe å satse for ham.

#20210 Svar
      38.08 Owe

Så 3000 gåes ikke for gutta i allround sammenheng ?

#20211 Svar
        Carl-Petter Leganger

Det er en del år siden den dessverre ble fjernet til fordel for 1000 m.  3000 var på programmet i allround, men var ikke distanse i enkeltdistansemesterskapet, og den ble vel fjernet for å stramme inn programmet.  Vi får være glad for at ISU valgte 3000 og ikke fjernet 5000.

#20212 Svar
          38.08 Owe

Ok, men jentene har vel 3000 i sitt allround program.

#20215 Svar
            Carl-Petter Leganger

Det har de, men for jentene har 3000 hele tiden vært en mesterskapsdistanse i enkeltdistansemesterskapet.

#20220 Svar
              38.08 Owe

Ikke for å dra dette for langt, men jeg fant på min datamaskin følgende for gutta:

7.05 på 5000 eller 4.05 på 3000.

Vil tro at det er slik. Det er ikke mange av junior gutta som prøver seg på en 5000  i løpet av sesongen, så 4.05 på 3000 holder vel hvis de ønsker å gå allround, og har klart de tre andre kravene.

#21541 Svar
                B. Haarberg
                Nøkkelmester

Det norske laget til VM er tatt ut:

Kvinner:
                  Aurora Løvås – Nord-Odal IL
                  Martine Solem – BØSK
                  Ina Nakken – Tønsberg Turn
                  Dina Storelid – Stord IL
                  Sofie Ulset – BØSK

Menn:
                  Cristian Magnussen – Sportsklubben Falken
                  Emil Pedersen Matre – Fana IL
                  Sigurd Henriksen – Fana IL
                  Sigurd Holbø Dyrset – Trondheim Kortbaneklubb
                  Didrik Eng Strand – Hamar IL

#21542 Svar
                  B. Haarberg
                  Nøkkelmester

Allround: Kvalifiserte til å delta pr. nå er

Løvås/Solem

og Matre/Dyrset/Strand

Ina Nakken mangler tidskravet på 500 m (42,5). Sigurd Henriksen mangler tidskravet på 1000 m (1.16). Det kan se ut som siste sjanse er førstkommende helg i verdenscup-finalen.

#21544 Svar
                    54

Håper Henriksen har til hensikt å ta kravet og gå allround i VM. Når han har hatt den sesongen han har hatt, så føles det litt stusselig om han skal gå enkeltdistanser i junior-VM. 5000 skal han jo normalt sett vinne uansett. Er allround-mesterskap hvor han kjemper i toppen vil jo også kunne være en god erfaring å ta med seg videre.

Må dog legge til at det føles litt rart at en mann som gikk 10000 i EM ikke skal være kvalifisert til junior-VM.

#21547 Svar
                      Emil Nielsen
                      Deltaker

Hvis ikke Henriksen går en 1000m i Inzell vet vi at allround ikke er en prioritet for han. Det er selvfølgelig helt opp til han om han ønsker å gå allround, eller heller vil fokusere på å forsvare tittelen sin på 5000m.

#21551 Svar
                        EinarR

Det er da et element av selvmotsigelse å ha tidskrav for enkeltdistansene i et sammenlagtmesterskap. Når idealet er å være den beste i allsidighet.

#21552 Svar
                          Jeppe

I (senior) EM måtte man ha klart verdenscup kravet på to distanser, og ikke minst gå dem i WC konkurranse. Dette måtte endres for i det hele tatt få til et stevne med noe fler enn bare noen få deltagere.

Tidligere  holdt det med å ha klart ETT tidskrav på EN distanse  for å kunne delta i et allround VM (senior). En helt grei, og fornuftig ordning, men juniorene må altså klare  tidskravene på alle enkelt-distansene for å delta i sammenlagt konkurransen.

Sukk, mitt skøytehjerte.

#21553 Svar
                            EinarR

Mitt også.

God nok på 500m, god nok på 1500. Men neimen sikker på den  1000-meteren.

Særlig, som de yngre sier.

#21554 Svar
                              Emil

EinarR: jeg tror at du misforstår, Junior VM er først og fremst et enkeltdistanse stevne, med en liten sammenlagt krøll på slutten. Derfor er det individuelle tidskrevende på hver distanse.

I EM måtte man gå begge distanser i verdenscupen på forhånd, men det holdt å ha en av tidene. Eva Lagra ge klarte eksempelvis aldri 1500m kravet til verdenscupen.

#21557 Svar
                                Jeppe

Njet, mr Emil.

Junior VM var i utgangspunktet et sammenlagt mesterskap. Det er først i nyere tid, (veldig nyere tid) at det har blitt et enkeltdistanse mesterskap. Det er uansett ganske feil, slik jeg ser det, at løpere som ønsker å gå allround, må ha klart tidskravet på alle distansene.

At Eva Lagrange, Wilhelm E, og Suomalainen fikk stille i EM, var først etter at ISU i hu og hast lagde en regel som «reddet dem» fra utestengelse.

#21558 Svar
                                  Emil

Jeg forholder meg naturligvis til nåtiden. Junior VM VAR et sammenlagt-stevne, men nå lm dagen er det enkeltdistanse som er fokus. Det er veldig få land som bruker noe særlig energi på allround.

#21560 Svar
                                    Jeppe

Tror ikke mange skøytenasjoner bruker særlig energi på å få frem allroundere jeg heller, men det er bare slik at en del skøyteløpere blir allsidige. De dukker opp, og behersker alle distansene ganske godt, og dermed er det naturlig å delta i sammenlagt konkurransene, den ultimate delen av hurtigløp på skøyter, slik jeg ser det.

#21564 Svar
                                      KarlA

Det er 10 dager igjen til mesterskapet. For å være kvalifisert må jentene ha prestert 42,50 – 1,25,00 -2,12,00 – 4,45,00. Gutta må ha klart 38,50 – 1,16,00 – 1,58,00 – 4,05,00 el. 7,05,00.

Har laget en uoffisiell oversikt over land med løpere som inneværende sesong har vært under tidskravet på én eller flere distanser. Av disse får jo ikke Russland og Belarus delta.

Metodisk problem: Fra Kina har vi bare fått resultater fra to(!) stevner denne sesongen. Mongolia og Nord-Korea har nok ingen hørt fra.

Bra: Løpere fra Latvia og Portugal har for første gang gått under tidskravet.

Ikke bra: Det har ingen juniorer fra FRA, SVEI, DAN, STOR, EST eller UKR.

Japan: 174 løpere (80 jenter, 94 gutter)

Nederland: 138 (70j/68g)

Russland: 129 (54/75)

Sør-Korea: 60 (33/27)

Canada: 37 (17/20)

Tyskland: 32 (14/18)

Norge: 23 (7/16)

Polen: 23 (11/12)

Kina: 18 (7/11)

USA: 16 (9/7)

Italia: 15 (5/10)

Kasakhstan: 14 (5/9)

Belarus: 8 (4/4)

Ungarn: 7 (4/3)

Spania: 6 (3/3)

Tsjekkia: 3 (0/3)

Romania: 3 (0/3)

Sverige: 3 (0/3)

Colombia: 2 (2/0)

Østerrike: 2 (1/1)

Latvia: 2 (2/0)

Belgia: 1 (0/1)

Portugal: 1 (0/1)

Finland: 1 (0/1)

#21662 Svar
                                        Kristian Eliassen

Påmeldingsfristen til junior-VM går ut i dag, mandag 6/2 klokken 12:00.

#21672 Svar
                                          B. Haarberg
                                          Nøkkelmester

Spennende… Mens man venter på deltakerlistene kan man jo eventuelt gjøre seg kjent med betalingstjenesten Recast. Litt snurrig system, men sendingene sist helg var visstnok gode og prisen er ikke all verdens. Man kan spare penger på ymse måter også, bl.a. ved å verve andre.

#21678 Svar
                                            OGR

Håper det er greit med en liten kommentar angående strømming  av skøyteløp via Recast, selv om dette primært er en tråd om junior-VM

Terskelen for å bruke dette synker drastisk når en må betale for å se løpene . Verveordningen for å tjene poeng til å se sendingen synes jeg var tungvint og komplisert , og jeg tror mange  skøyte – og idrettsinterresserte skygger banen når det popper opp varsel om at du må betale for sendingen .

Det lille jeg så fra Inzell lørdag var  forsåvidt bra produsert  , og opplysning om tider og plassering både på skjerm og fra komentatorer   , men etter å ha sett hvordan FIS  streamet junior -VM i langrenn helt gratis og lett tilgjengelig via You Tube forrige uke , tror jeg ISU gjør seg selv en bjørnetjeneste ved å legge løpene bak en delvis betalingsmur .

#21683 Svar
                                              54

Man fikk jo 6 «poeng» for å se på reklame i et halvt minutt, som tilsynelatende var mulig å gjøre ubegrenset antall ganger. Så sånn sett var det jo greit å skaffe seg nok poeng til å se på sendingene.

#21687 Svar
                                                B. Haarberg
                                                Nøkkelmester

Da er deltakerlista klar! Først og fremst: Jordan Stolz er påmeldt i allround. Jeg tenkte å se litt nærmere på hvem man kan følge ekstra med på når det gjelder sammenlagt, når jeg får tid.

#21695 Svar
                                                  B. Haarberg
                                                  Nøkkelmester

Foran junior-VM kvinner

Speedskatingresults har virkelig en ypperlig tjeneste for å lage «sesongens Adelskalender«.

Jeg bruker denne til å lage følgende «stipulerte» resultatliste, basert på årsbesteresultater:

1. G Myers (USA) 158,921
                                                    2. A Dauranova (KAZ) 159,685
                                                    3. A Daleman (NED) 159,791
                                                    4. J Groenewoud (NED) 160,501
                                                    5. C Hoogendoorn (NED) 161,502
                                                    6. A Løvås (NOR) 165,039
                                                    7. Chen Aoyu (CHN) 165,142
                                                    8. Kang Soo-min (KOR) 165,784
                                                    (…)
                                                    M Solem (NOR) 170,078

NB! Lista er selvsagt kun veiledende, fordi disse tidene vil stamme fra vidt forskjellige baner. Uansett: Dette ser veldig spennende ut! Legg forresten merke til at nederlenderen Angel Daleman ikke er fylt 16 år! Hun er to mnd. eldre enn vår Martine Solem, så det kan jo bli interessant å følge nettopp disse to i de kommende årene.

Ina Nakken står på lista over påmeldte, men hun har jo som vi vet ikke greid tidskravet på 500 m.

Viser 24 innlegg - 1 til 24 (av totalt 72)
                                                  Svar til: Svar #21544 i VM junior 2023
                                                  Din informasjon: