VM-enkeltdistanser. Heerenveen 2.-5. mars 2023

Hjem Forum Forum 15.46.6 VM-enkeltdistanser. Heerenveen 2.-5. mars 2023

Viser 23 innlegg - 73 til 95 (av totalt 95)
  • Forfatter
    Innlegg
  • #22164 Svar
    Kristian Eliassen

      Jeg har ikke siste nytt om Eitrem. Ikke sett tv-sendingene heller. Håp om lagtempo  skriver NSF. Men hvor stort er det? Av noen av beskrivelsene høres det snarere ut til at han brygger på noe, enn at han er på bedringens vei. Man fører opp 4 løpere på lagtempo hvorav en reserve. Der står ADJ oppført. Reserven kan settes inn helt inntil en halvtime før start, så man venter vel i det lengste.

      Når det gjelder 5000m, kvinner søndag, så er det trekningspuljer på seks løpere der også (annerledes i OL). Det betyr at Schouten denne gangen havner i den beste pulja sammen med Wiklund og de andre.

      Norge kunne altså ha stilt på lagsprint for kvinner fordi Sør Korea trakk seg, men er Samsonsen tilstede eller bare hjemmeværende reserve? Løvås Norges tredje om det skulle blitt noe av. Lagsprint står altså ikke på OL-programmet i 2026, og lider litt av det. Norge prøver seg derimot på lagtempo selv om man heller ikke der har stilt opp på alt denne sesongen. Wiklund, Haugen og Løvås.

      Lagtempo, kvinner: Blir trolig en duell mellom Nederland og Kanada. Nederland topper laget med Schouten, Beune og Groenewoud (ARDJ vil ikke satse på øvelsen), men de er lite samkjørte sammenliknet med Kanada som har vunnet alle tre i verdenscupen denne sesongen. Japan lider under at Takagi ikke er på laget. Kanada vinner?

      Lagtempo, menn: Norge vant forrige gang under WC5 med SLP, Eitrem og Kongshaug. USA knepent bak. Kan vel ikke lese så mye ut av gårsdagens 5000m og USA.  Nederland den tredje vinnerkandidaten med Roest, Snellink og Bosker. Sammensetningen var relativt langt bak i Polen og seks tideler bak USA i Stavanger. USA vinner?

      #22165 Svar
      Kristian Eliassen

        Den korte konklusjonen fra meg i kveld, er at dagen ga mer underholdning enn forventet. Trolig (!) fordi det skjedde uventede, samt ekstraordinære ting. En uslåelig kombinasjon.

        Dagen var også en påminnelse om at skøytesporten er veldig internasjonal, og at det ikke bare skyldes kvoteordningene skøytesporten holder seg med.

        Joda, Norge var med i dag også, men på dager som denne er det lett å glede seg over flotte utenlandske prestasjoner.

        #22167 Svar

        Lørdag: Trekningen foreligger.

        Søndag:

        Kortversjon.

        1500m, menn:

        Vet ikke noe nytt om Eitrem. Ulekleiv er reserve. (Kongshaug og ADJ er våre to andre) Dessuten har Roest ennå ikke gitt fra seg plassen til reserven Dijs etter hva jeg vet. Trekningspuljene er avhengig av hva som skjer. Bare Eitrem av våre som havner i den beste.

        1500m, kvinner:

        Wiklund i den beste trekningspuljen. (Norges eneste på distansen)

        10 000m, menn:

        Roest
        Eitrem?
        Ghiotto
        Swings
        Fish
        Ryosuke T

        Henriksen
        Bloemen
        Bergsma
        Dawson
        Ito
        Giovannini

        R1:Maly/Petzold
        R2:Thorup
        R3:Wenger

        Om ikke Eitrem kan gå/avstår tieren, rykker Henriksen opp i den beste trekningspulja. Engebråten er Norges reserve, men hvor sannsynlig er det at han utsetter seg selv for en 10 000m?

        Et par snodigheter: Italia har meldt på tre stykk, med Malfatti (!) som den tredje. Tipper det skal være en intern reservemarkering på han (S). Thorup påmeldt, men må et par strykninger til uten interne reserver for at det skal skje.

        5000m, kvinner:

        Wiklund
        Weidemann
        Blondin
        Sablikova
        Schouten
        Morozova

        In ’t Hof
        Czyszczon
        Haugen
        Pechstein
        Horikawa
        Onodera

        R1:Kilburg
        R2:Ji-Wo Park
        R3:Mercs

        #22170 Svar
        38.08 Owe

          Cornelius Kersten made Great Britain great again.

          #22171 Svar
          Kristian Eliassen

            Fellesstartpropaganda selv om damefinalen ble litt rar. Kunsten å rykke var dagens fellesstarttema. Rart at ikke Michael har lært seg det. 🙄, Rijhnen så også ut som var for het i semifinalen.

            Stor stemning i hallen. Fellesstart er definitivt en del av skøytesporten. Fremsnakk øvelsen. 🙂

            Stolz og de nederlandske damene er rå.

            #22172 Svar
            Kristian Eliassen

              Eitrem i trekningen på begge distanser i morgen!

              Wiklund mot Schouten i siste par på 5000m 🙂

              #22173 Svar
              Kristian Eliassen
                #22174 Svar
                EinarR

                  Disk grunna «bar hud», var det det som ramma de nederlandske jentene i lagsprinten i går? Kynisk så smerter det ikke når de rammer akkurat det laget men. Visstnok ei glipe på ankelen? Kom igjen! Antakelig har det ikke noe med ærbarhet å gjøre, men med sikkerhet. Høres tilforlatelig ut. Men disse dekkende trikotene spjærer jo lett i møte med putene, så jeg tror ikke at sådan tekstil gjør noen stor forskjell hvis det kommer et susende skøytejern. Under ski-vm i Slovenia så går noen utøvere rundt i hotpants i flere mil. Ski er riktignok ikke skøyter, men hudskader kan også lett oppstå der i møte med snø i 40-50 kmt, eller i nærkontakt med skistaver. Så det er rart at en sånn regel finnes i skøyter men ikke på ski.

                  En dum regel er alltid en for mye.

                  #22175 Svar
                  EinarR

                    Til tross for en litt spesiell og i utgangspunktet lett irriterende intonasjon, så begynner jeg nå å like Ida sin rolle som sjefskommentator! Likedan hennes makker MFB, som ikke henfalte til overivrighet som jeg frykta! La disse to få tillit, og de blir en attraksjon.
                    Off topic: Sjøl har jeg mye hunkjønn i språket mitt, noe som jeg bruker bevisst både muntlig og skriftlig: Hytta, sola, stua, bygda, lufta, vogna, lufta…   Ida bruker imidlertid runda! Det er ikke naturlig for meg, men det scorer hun ekstra for!

                    #22176 Svar
                    Emil

                      Trikotene til fellesstart og lagøvelser er kevlar-forsterket, slik at de er kuttsikre. Reglen er i overkanten streng, det er jeg enig i.

                      #22177 Svar
                      Emil

                        Fantastisk show i Thialf. Klar lyd, flott hall og engasjerende kommentator.

                        Best av alt, ingen Kleintje Pils slm har lagt en demper på opplevelsen på Hamar flere ganger for min del.

                        #22178 Svar
                        EinarR

                          Det er tydelig at vi er godt inne i lys- og lyddesignernes tidsalder. Trekkbasun, klarinett og skarptromme er såå gårdags.

                          Også katedralen her i byen har fått heftig lysdesign, både inni og utvendig. Orgel sa du?!   🙂

                          Lykke til med dagens opplevelser i Thialf!

                          #22179 Svar
                          Kristian Eliassen

                            Ingen endringer siden sist på 10 000m. På 5000m avstår Blondin, og man måtte langt ned på reservelistene for å kunne erstatte med Hofmann.

                            På 1500m trakk jo Roest seg — inn med Dijs. Kortversjon.

                            Foreløpig ingen endringer etter trekningene i går.

                            Dagens løp starter 12:45 med 1500m for menn.

                            #22181 Svar
                            Rocambole

                              Stolz i New York Times:
                              https://archive.fo/bHBfD

                              #22182 Svar
                              Kristian Eliassen

                                Nettopp tilbake fra et minneverdig mesterskap.

                                Søndagen satte et flott punktum for skøytesesongen. Om jeg skal rangere, så tok søndagen kaka. Litt artig å se det fra Nordre Sving denne gangen. (Wüst er nord på nederlandsk, Kramer betyr sør).

                                Interessant Stolz-artikkel, dog var ikke bare en liten «lomme» nordmenn tilstede. Klart den største utenlandske kontingenten. 500-600? Flere?

                                (Emil så jeg dog ikke, men han var der vel «kun» på lørdag. Også en flott dag, men da var det litt i overkant trangt på ståtribunen)

                                #22183 Svar
                                Kristian Eliassen

                                  (Den danske lomme. 🙂 )

                                  #22184 Svar
                                  Emil

                                    Den eneste som så meg var Viktor Thorup, han ble visst ganske overrasket

                                     

                                    Det var veldig trangt i Kramer Bocht på lørdag, men kjempe stemning uansett. Vi var en ganske divers gruppe, en danske, tre nederlendere og en brasilianer. To var på første skøytestevne, begge komplett omvendt til denne lysere siden av tilværelsen som idrettselsker.

                                    #22185 Svar
                                    Kristian Eliassen

                                      . Ja, Thorup pleier jo å kaste blikk ut på publikum mens han går. Han får sikkert med seg mye 🙂

                                      Han ser etter kjente altså.

                                      #22186 Svar
                                      Emil

                                        Dette før løpetmens de sklei rundt. Jeg råbte, han hørte meg.

                                        #22187 Svar
                                        Kristian Eliassen

                                          👍

                                          #22191 Svar
                                          Kristian Eliassen

                                            Seertall:

                                            Kantar har en tilgjengelig oversikt ute (takk til Jon Gauslaa, forum for skøytehistorie).

                                            VM foregikk i uke 9. Oversikten viser samlede tall i en periode (gjennomsnitt) for de 20 mest sette programmene. Tallene over viser ikke da det var flest seere innom («peak»).

                                            5000m, kvinner: 34 000

                                            10 000m, menn: 31 000

                                            Øvrige distanser: under 28 000 da de ikke kommer med på topp-20-lista.

                                            Til sammenlikning: Pål Golberg vant tydeligvis femmila under VM på ski. NRK oppgir at de nådde et toppunkt («peak») med 834 000, mens i oversikten til Kantar er tallet 545 000 (vanligvis er jo store deler en transportetappe)

                                            Tallet 34 000 er uten strømmetall. Skal vi tippe 5000? Deretter kan vi — basert på liknende forholdstall som over — kanskje gjette på en «peak» på ca 50 000 da Ragne Wiklund gikk mot Irene Schouten?

                                            #22204 Svar
                                            Kristian Eliassen

                                              Minner om at VM enkeltdistanser 2023 har vært en stor suksess med fulle tribuner.

                                              Det aller viktigste man nå kan gjøre er å legge mer til rette for at nye generasjoner trykker denne idretten til sitt bryst. Da er det mest naturlig å ta utgangspunkt i Nederland hvor både sammenlagt og enkeltdistanser er svært populært, samt å se på hvilke mekanismer som gjør idretten populær der nede.

                                              #22274 Svar
                                              B. Haarberg
                                              Nøkkelmester

                                                Temmelig «normale» Heerenveen-forhold denne gangen:

                                                Klikk her for større bilde

                                              Viser 23 innlegg - 73 til 95 (av totalt 95)
                                              Svar til: Svar #22163 i VM-enkeltdistanser. Heerenveen 2.-5. mars 2023
                                              Din informasjon: